Infractiunea de contrabanda. Elemente constitutive.
17 martie 2020Desfiintarea ordonantei de clasare si a ordonantei prim-procurorului prin care a fost respinsa plângerea petentului conform atr.341 Cod proc.pen., ca urmare a necercetarii tuturor faptelor sesizate .
17 martie 2020
Obiectul cererii de suspendare reglementat de art. 14 din Legea nr. 554/2004 – contractul individual de munca
Index tematic: Legea contenciosului administrativ nr. 554 din 2004
Legislatie relevanta : art. 2 alin. 1 lit. c, art. 15 si 14 din L 554 din 2004
Rezumatul problemei de drept:
Obiectul cererii de suspendare reglementata de art. 14 din L 554 din 2004, conditiile cumulativ prevazute de legiuitor pentru a se putea dispune suspendarea executarii actului administrativ, decizia de desfacere a contractului individual de munca, natura juridica
Identificare:
Curtea de Apel Ploiesti – Sectia a II-a Civila, de Contencios Administrativ si Fiscal
Decizia civila nr. 2644 din data de 2.08.2018
Pe baza probatoriilor administrate in cauza, prin incheierea din data de 27.06.2018 pronuntata de Tribunalul D. – s-a respins ca neintemeiata cererea de suspendare act administrativ, formulata de reclamantul P.I., in contradictoriu cu pârâtii UAT comuna G.O., Consiliul local al comunei G.O., prin primar si primarul comunei G.O..
Impotriva acestei incheieri, a formulat recurs reclamantul P.I. solicitând admiterea recursului, cu consecinta dispunerii suspendarii Hotarârii nr. …/27.022018 a Consiliului Local al comunei G.O. si a actelor administrative subsecvente, respectiv dispozitia de desfacere a contractului individual de munca si de concediere efectiva, pâna la solutionarea pe fond a cauzei.
In motivarea recursului, recurentul reclamant a aratat ca prevederile Hotarârii nr. …/27.02.2018 a Consiliului Local al comunei G.O. sunt lovite de nulitate absoluta intrucât hotarârea nu i-a fost comunicata, fiind emisa la data de 27.02.2018, când se afla in concediu medical conform certificatului de concediu medical seria …, nr. …, depus pe data de 02.02.2018 la sediul UAT comunei G.O..
De asemenea, s-a precizat de recurentul reclamant ca si dispozitia Primarului comunei G.O. de desfacere a contractului de munca a fost emisa si comunicata tot pe perioada concediului medical, asa cum rezulta, din copia certificatului medical din 12 iunie 2018.
S-a mai aratat ca potrivit Contractului de Management nr. 138/22.06.2017, pct. XIX
Dispozitii/clauze finale
: „prevederile prezentului contract se completeaza cu prevederile Legii nr. 215/2001 a administratiei publice locale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si ale Legii nr. 53/2003, republicata, Codul Muncii, cu modificarile si completarile ulterioare.
S-a mai aratat ca prevederile Hotarârii nr. …/27.022018 a Consiliului Local al comunei G.O. incalca flagrant prevederile clauzei nr. XII
„incetarea contractului"
din Contractul de management nr. 138/22.06.2017: „Prezentul Contract inceteaza prin: revocarea din functie a administratorului public, care se face prin dispozitia primarului in cazul neindeplinirii obligatiilor prevazute in prezentul contract de management, respectiv: nerealizarii indicatorilor de performanta prevazuti in anexa, din motive imputabile acestuia, savârsirii de abuzuri sau de abateri; acordul de vointa al partilor semnatare; aparitia unei situatii de incompatibilitate prevazute de lege; decesul sau punerea sub interdictie judecatoreasca a administratorului public", enumerarea fiind limitativa (exhaustiva).
A mai sustinut recurentul reclamant ca potrivit raportului final al concursului nr. …/21.06.2017 pentru ocuparea functiei de administrator public - a fost declarat
admis
cu media 9.40. Si-a desfasurat activitatea mai putin de 11 luni, incepând cu data de 22.06.2017, pâna la data de 14.06.2017, când a fost concediat, dispozitia de concediere fiindu-i comunicata pe perioada când se afla in concediu medical, fiind impiedicat astfel sa puna in aplicare contractul de management.
Totodata, s-a mai aratat ca la clauza nr. Al din Contractul de management susmentionat, angajatul are dreptul la securitate si sanatate in munca si alte drepturi de asigurari sociale de stat (inclusiv concedii medicale).
In contextul aratat, recurentul reclamant a considerat indeplinite cerintele dispozitiilor art. 14 din Legea nr. 554/2004, a demonstrat ca este un caz bine justificat si ca este vorba de o paguba iminenta care trebuie prevenita.
S-a mai aratat ca, asa cum rezulta din certificatele medicale depuse si din celelalte acte medicale, respectiv adeverinta medicala nr …/25.06.2018, in conditiile in care a fost efectiv concediat in perioada concediului medical, urmeaza ca pretul tratamentului medical recomandat sa-l suporte in integralitate (fiindu-i suspendata calitatea de asigurat la Casa de Sanatate), neavând alte mijloace de subzistenta.
A mai precizat recurentul reclamant ca a formulat cererea de suspendare executare, deoarece termenul pentru solutionarea cererii pe fond a fost acordat la data de 14.09.2018, peste 3 luni.
In drept, recursul se intemeiaza pe dispozitiile art. 14 alin. 4 raportat la art. 15 alin. 2 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004.
Curtea examinând incheierea recurata prin prisma criticilor formulate, a actelor si lucrarilor dosarului, a normelor legale incidente in cauza, a motivelor de casare invocate, a constatat ca recursul este nefondat pentru considerentele ce succed:
In conformitate cu art. 15 alin. 1 si 2 din L 554 din 2004, (
1) suspendarea executarii actului administrativ unilateral poate fi solicitata de reclamant, pentru motivele prevazute la art. 14, si prin cererea adresata instantei competente pentru anularea, in tot sau in parte, a actului atacat. In acest caz, instanta poate dispune suspendarea actului administrativ atacat, pâna la solutionarea definitiva si irevocabila a cauzei. Cererea de suspendare se poate formula odata cu actiunea principala sau printr-o actiune separata, pâna la solutionarea actiunii in fond.
(2) Dispozitiile art. 14 alin. (2) - (7) se aplica in mod corespunzator.
Potrivit art. 14 alin.1, la care face trimitere art. 15 din Legea nr. 554 din 2004
, (1) in cazuri bine justificate si pentru prevenirea unei pagube iminente, dupa sesizarea, in conditiile art. 7, a autoritatii publice care a emis actul sau a autoritatii ierarhic superioare, persoana vatamata poate sa ceara instantei competente sa dispuna suspendarea executarii actului administrativ unilateral pâna la pronuntarea instantei de fond. In cazul in care persoana vatamata nu introduce actiunea in anularea actului in termen de 60 de zile, suspendarea inceteaza de drept si fara nicio formalitate.
Curtea a constatat in primul rând, faptul ca dintre toate actele a caror suspendare s-a solicitat prin cererea de chemare in judecata, numai Hotarârea nr. … din 27.02.2018 a Consiliului Local al comunei Ocnitei reprezinta un act administrativ, potrivit definitiei data de legiuitor in cuprinsul art. 2 alin. 1 lit. c din L 554 din 2004, in conformitate cu care acesta este reprezentat de
actul unilateral cu caracter individual sau normativ emis de o autoritate publica, in regim de putere publica, in vederea organizarii legii sau a executarii in concret a legii, care da nastere, modifica sau stinge raporturi juridice,
in timp ce dispozitia de desfacere a contractului individual de munca si de concediere efectiva reprezinta un act emis in cadrul raporturilor de munca ce s-au desfasurat intre recurentul reclamant si autoritate, in baza contractului de management nr. 138 din 22.06.2017.
Astfel, numai in privinta H.C.L. G.O. nr. … din 2018 se poate pune problema suspendarii executarii, potrivit art. 15 si 14 din Legii nr. 554 din 2004, aceasta institutie fiind specifica actelor administrative.
Având in vedere aceste aspecte, Curtea s-a raportat la cazurile bine justificate apte sa atraga masura suspendarii executarii prin raportare la H.C.L. G.O. nr. … din 2018.
Verificând continutul cererii de chemare in judecata, precum si al cererii aditionale, prin care s-a solicitat atât anularea, cât si suspendarea executarii in temeiul art. 15 din Legea nr. 554 din 2004, Curtea a observat ca reclamantul nu a indicat care sunt cazurile temeinic justificate pentru care instanta sa dispuna suspendarea executarii actului, acestea fiind deduse din motivele de nelegalitate a actelor contestate.
Potrivit art. 2 alin. 1 lit. t din L 554 din 2004,
cazurile bine justificate reprezinta acele
imprejurari legate de starea de fapt si de drept, care sunt de natura sa creeze o indoiala serioasa in privinta legalitatii actului administrativ.
Astfel, acestea nu pot fi confundate cu motivele de nelegalitate ce privesc actele contestate, pe care instanta este tinuta sa le analizeze pe fondul cauzei, in urma administrarii tuturor probelor concludente.
Existenta unor cazuri bine justificate poate fi retinuta numai daca, din imprejurarile cauzei, ar exista o puternica si evidenta indoiala asupra prezumtiei de legalitate de care se bucura actele administrative, prezumtie care constituie unul dintre fundamentele caracterului executoriu al acestora, pentru cercetarea cazurilor bine justificate instanta putând face doar o cercetare sumara a aparentei dreptului, intrucât in caz contrar, ar prejudeca fondul litigiului dedus judecatii.
Curtea a constatat ca in mod corect instanta de fond a respins ca neintemeiata cererea de suspendare, având in vedere ca niciunul dintre motivele de nelegalitate care privesc actul administrativ contestat nu se circumscrie cazului bine justificat.
Astfel, in ce priveste adoptarea hotarârii de consiliu local in perioada in care reclamantul s-ar fi aflat in concediu medical, acest aspect nu este de natura sa creeze o indoiala serioasa in privinta legalitatii actului, deoarece acest act are natura unui act administrativ, nefiind suspus legislatiei muncii si implicit interdictiei stabilita de art. 60 din Legea nr. 53 din 2003 privind Codul muncii.
De altfel, prin HCL G.O. nr. … din 2018 s-a aprobat modificarea organigramei, statul de functii si Regulamentul de organizare si functionare a aparatului de specialitate al Primarului comunei G.O., desfiintând-se postul de administrator public, mentionându-se ca aceasta hotarâre urma sa intre in vigoare in momentul incetarii incapacitatii temporare de munca stabilita prin certificatul medical conform legii si dupa expirarea termenului de preaviz stabilit de Codul muncii.
Referitor la modul in care a fost pusa in executare hotarârea prin emiterea deciziei de concediere, acesta nu este susceptibil sa genereze dubii privind legalitatea H.C.L., intrucât aceasta se raporteaza la momentul emiterii actului.
In plus, imprejurarea emiterii hotarârii de consiliu local inainte de expirarea duratei pentru care a fost incheiat contractul de management, ori cu incalcarea clauzelor acestuia reprezinta chestiuni de fond, care nu pot fi cercetate cu ocazia analizarii cererii de suspendare a executarii actului.
Totodata, Curtea a retinut ca cerinta evitarii producerii unei pagube iminente este strâns legata de existenta cazului temeinic justificat, in sensul ca, odata ce s-a retinut ca acesta nu a fost dovedit, nu se poate considera ca executarea unui act administrativ ce se bucura in continuare de prezumtia de legalitate, este apta sa produca prejudicii.
Fata de toate aceste considerente, retinând ca in cauza recurentul nu a facut dovada faptului ca au fost incalcate de catre instanta de fond normele de drept material referitoare la suspendarea executarii actului administrativ, pentru a fi incident motivul de casare invocat ce se circumscrie dispozitiilor art. 488 alin. 1 pct. 8 C.p.c., Curtea, in baza art. 498 C.p.c., a respins recursul ca nefondat.
Autorul sintezei,
Judecator Mirela Malita