Acord de recunoastere. Incadrarea juridica nelegala .
17 martie 2020Revizuire in temeiul art. 509 alin. (1) pct. 8. C. proc. civ
17 martie 2020
Salarizarea personalului din aparatul de lucru al Parlamentului si din celelalte institutii si autoritati publice, salarizat la acelasi nivel, precum si a personalului din cadrul Consiliului Concurentei si al Curtii de Conturi,
Inclusiv personalul prevazut la art. 5 din aceste institutii, care beneficiaza de un cuantum al salariilor de baza si al sporurilor mai mici decât cele stabilite la nivel maxim in cadrul aceleiasi institutii sau autoritati publice pentru fiecare functie/grad/treapta si gradatie, se realizeaza la nivel maxim daca isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii . Aceste dispozitii legale se aplica si personalului din cadrul autoritatii judecatoresti, in speta personalului conex .
Index tematic: Dreptul muncii
Legislatie relevanta:
- art. 1 alin. 5
1
din OUG. nr. 83/2014 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2015;
- art.5
1
din Legea 71/2015
pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 83/2014 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2015, precum si alte masuri in domeniul cheltuielilor publice ;
- Decizia data in dezlegarea unei probleme de drept nr. 23 din data de 26.09.2016 pronuntata de Inalta Curte de Casatie si Justitie in dosarul nr.1733/1/2016.
Rezumatul problemei de drept:
Potrivit art. 1 alin. 5
1
din OUG. nr. 83/2014 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2015, precum si alte masuri in domeniul cheltuielilor publice, astfel cum a fost completata prin Legea nr.71/2015: „ (5 ind. 1) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) si (2) personalul din aparatul de lucru al Parlamentului si din celelalte institutii si autoritati publice, salarizat la acelasi nivel, precum si personalul din cadrul Consiliului Concurentei si al Curtii de Conturi, inclusiv personalul prevazut la art. 5 din aceste institutii, care beneficiaza de un cuantum al salariilor de baza si al sporurilor mai mici decât cele stabilite la nivel maxim in cadrul aceleiasi institutii sau autoritati publice pentru fiecare functie/grad/treapta si gradatie, va fi salarizat la
nivelul maxim
daca isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii."
Prin Decizia data in dezlegarea unei probleme de drept nr. 23 din data de 26.09.2016 pronuntata de Inalta Curte de Casatie si Justitie in dosarul nr.1733/1/2016 se determina aria de aplicare a acestor dispozitii legale, indicându-se si personalul din cadrul autoritatii judecatoresti.
In lumina dispozitiilor art. 90
1
, Legea 567/9.12.2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe lânga acestea si al personalului care functioneaza in cadrul Institutului National de Expertize Criminalistice se aplica in mod corespunzator si
personalului conex
al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe lânga acestea, cu exceptia dispozitiilor art. 68, 68
2
, 68
3
si 68
4
.
Identificare :
Curtea de Apel Ploiesti , Sectia I Civila
Decizia
nr. 775 din 3 aprilie 2017
Prin decizia civila
nr. 775 din data de 3 aprilie 2017, Curtea de Apel Ploiesti a respins ca nefondat apelul declarat de pârâta C.A.P., impotriva sentintei civile nr. 2050/22 noiembrie 2016 pronuntata de Tribunalul Dâmbovita, in contradictoriu cu reclamantul M.L.S. si pârâtul T. D. .
Sub un prim aspect, s-a retinut ca, prin cererea de chemare in judecata, reclamantul M.L.S. a solicitat, in contradictoriu cu pârâtii T.D. si C.A.P. , obligarea acestora la stabilirea unui cuantum al salariului sau de baza si al sporurilor la nivelul maxim acordat personalului cu functii similare cu ale sale, la plata diferentelor salariale rezultate dintre drepturile salariale stabilite la nivel maxim si cele incasate, incepând cu data de 09.04.2015 la zi, cu actualizarea indicelui de inflatie la data platii efective, obligarea pârâtilor si la plata dobânzii legale aferente sumelor datorate de pârâti de la data scadentei la data platii efective, precum si la plata cheltuielilor de judecata.
Reclamantul M.L.S. are calitatea de agent procedural la T.D., iar potrivit adeverintei nr.10592/A/16.11.2016 emisa de T. D. realizeaza un venit brut total de X lei , in care sunt incluse urmatoarele sporuri : 5% spor instanta, 15 % spor conditii de munca grele, vatamatoare ori periculoase si 5% spor vechime in munca. Conform aceleiasi adeverinte celalalt agent procedural al T.D. isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii, cu aceleasi atributii conform fisei postului, dar el beneficiaza si de sporul de 50% pentru risc si suprasolicitare psihica, in baza unei hotarâri judecatoresti definitive si irevocabila.
Potrivit art. 3 din Legea nr. 567 din 9 decembrie 2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe lânga acestea si al personalului care functioneaza in cadrul Institutului National de Expertize Criminalistice, personalul auxiliar de specialitate functioneaza in cadrul compartimentelor auxiliare ale instantelor judecatoresti si parchetelor de pe lânga acestea, organizate potrivit
art. 116
- 118 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si este format din grefieri, grefieri statisticieni, grefieri documentaristi, grefieri arhivari, grefieri registratori si specialisti IT. Sunt conexe personalului auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe lânga acestea functiile de agent procedural, aprod si sofer. In lumina dispozitiilor art. 90
1
, Legea nr. 567/9.12.2004 se aplica in mod corespunzator si personalului conex al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe lânga acestea, cu exceptia dispozitiilor art. 68, 68
2
, 68
3
si 68
4
.
Potrivit art. 1 alin. 5
1
din OUG. nr. 83/2014 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2015, precum si alte masuri in domeniul cheltuielilor publice, astfel cum a fost completata prin Legea nr.71/2015: „ (5 ind. 1) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) si (2) personalul din aparatul de lucru al Parlamentului si din celelalte institutii si autoritati publice, salarizat la acelasi nivel, precum si personalul din cadrul Consiliului Concurentei si al Curtii de Conturi, inclusiv personalul prevazut la art. 5 din aceste institutii, care beneficiaza de un cuantum al salariilor de baza si al sporurilor mai mici decât cele stabilite la nivel maxim in cadrul aceleiasi institutii sau autoritati publice pentru fiecare functie/grad/treapta si gradatie, va fi salarizat la nivelul maxim daca isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii."
Prin sentinta civila nr. 2050/25.10.2016 a Tribunalului Dâmbovita s-a admis cererea reclamantului, si au fost obligati pârâtii sa stabileasca salariul de baza si sporurile cuvenite reclamantului, conform art. 5
1
din Legea 71/2015, incepând cu data de 09.04.2015.
Apelanta, C.A.P., critica solutia instantei de fond, apreciind ca dispozitiile art.1 alin.5
1
din OUG nr. 83/201 se aplica functionarilor publici si personalului contractual din sistemul justitiei, ca fiind salarizati la acelasi nivel cu personalul din aparatul de lucru al Parlamentului si nu agentului procedural, care, in opinia apelantei, nu poate beneficia de drepturile salariale solicitate.
Instanta de apel gaseste nefondata aceasta critica, intrucât prin Decizia data in dezlegarea unei probleme de drept nr. 23 din data de 26.09.2016 pronuntata de Inalta Curte de Casatie si Justitie in dosarul nr.1733/1/2016 se determina aria de aplicare a acestor dispozitii legale, indicându-se si personalul din cadrul autoritatii judecatoresti.
In cuprinsul deciziei instanta suprema arata ca „autoritatile si institutiile publice in favoarea carora este edictata norma din art. 1 alin. (5
1
) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 83/2014, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 71/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt cele ce se regasesc in enumerarea de la art. 2 alin. (1) lit. a) din Legea-cadru nr. 284/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si autoritatile si institutiile publice indicate in mod neechivoc in cuprinsul art. 1 alin. (5
1
) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 83/2014, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 71/2015, cu modificarile si completarile ulterioare - personalul din aparatul de lucru al Parlamentului, din cadrul Consiliului Concurentei si al Curtii de Conturi.”
Se mai sustine de Inalta Curte de Casatie si Justitie ca, „suprapunând cele doua texte, prin coroborarea art. 1 alin. (5
1
) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 83/2014, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 71/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, cu art. 2 alin. (1) lit. a) din Legea-cadru nr. 284/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, dar si cu observarea principiului reglementat la art. 3 lit. c) din acelasi act normativ, rezulta ca personalul din "
celelalte autoritati si institutii publice
" la care se refera textul supus interpretarii sunt: Administratia Prezidentiala, autoritatea judecatoreasca, Guvernul, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, autoritati ale administratiei publice locale, alte autoritati publice, autoritati administrative autonome (altele decât Consiliul Concurentei si Curtea de Conturi), precum si institutiile din subordinea acestora, finantate integral din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale”.
Catre aceasta dezlegare, apreciaza in continuare Inalta Curte, conduc si principiile reglementate de art. 3 din aceeasi Lege-cadru nr. 284/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, in special cel definit la lit. c): "echitate si coerenta, prin crearea de oportunitati egale si remuneratie egala pentru munca de valoare egala, pe baza principiilor si normelor unitare privind stabilirea si acordarea salariului si a celorlalte drepturi de natura salariala ale personalului din sectorul bugetar;".
In mod neindoielnic, se sustine in finalul deciziei, acest principiu denota in mod esential asumarea de catre legiuitor a egalitatii de tratament juridic, respectiv un tratament juridic echitabil si nediscriminatoriu intre categoriile de personal din sectorul bugetar care desfasoara munca de valoare egala, in sensul de a se asigura acestora, prin aplicarea dispozitiilor legii de salarizare, o remuneratie egala.
In sensul asigurarii unei remuneratii egale si Consiliul Superior al Magistraturii, prin adresa nr.2662/2017 a aratat ca la nivelul acestui organ „s-a apreciat ca valoarea de referinta sectoriala, in cuantum de 405 lei trebuie aplicata si in ceea ce priveste personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe lânga acestea si personalul conex, intrucât diferentele de salarizare in cadrul familiei ocupationale justitie trebuie sa rezulte exclusiv din coeficientii de multiplicare specifici fiecarei functii si grad, care se aplica valorii de referinta sectoriala maxima, aflata in plata.”
Autorul sintezei,
Judecator Elena Simona Lazar