Art. 94
În mod ideal, debitorul care constată dificultăţi în desfăşurarea activităţii sale şi identifică drept şansă optimă de redresare a afacerii propunerea către creditori şi aplicarea unui plan de reorganizare în conformitate cu Legea privind procedura insolvenţei trebuie să pregătească acest plan şi să îl discute cu toate părţile implicate înaintea depunerii propriei cereri de deschidere a procedurii de insolvenţă, astfel încât să creeze premise pentru o perioadă de observaţie cât mai scurtă. Experienţa a arătat că în covârşitoarea lor majoritate planurile de reorganizare care au avut succes au fost propuse de debitor.
În forma actuală a legii debitorului i se refuză dreptul de a mai depune un plan în cazul în
care nu îşi recunoaşte starea de insolvenţă, dacă aceasta a fost dovedită în urma
contestaţiei debitorului la cererea introductivă a creditorului.
Comentarii la art. 94 alin. (1), (2), (4) Si (5)
Planul de reorganizare se poate incadra in urmatoarele categorii:
In principiu, in aceasta categorie se incadreaza planul de reorganizare depus de debitor, iar in masura in care prevederile planului sunt agreate in prealabil cu debitorul, cel depus de administratorul judiciar sau creditori.
In general, un astfel de plan prevede continuarea activitatii debitorului la finalul perioadei de reorganizare, iar structura actionariatului nu cunoaSte modificari semnificative fata de situatia intalnita la momentul deschiderii procedurii, iar daca acest lucru se intampla el este rodul unui proces de negociere intre vechii Si noii actionari.
Este cazul planurilor de reorganizare depuse de catre creditori detinand cel putin 20% din valoarea totala a creantelor cuprinse in tabelul definitiv, prin care aceStia doresc sa asigure o recuperare a creantelor lor superioara celei pe care ar obtine-o prin planul depus de debitor sau administratorul judiciar sau in cazul falimentului.
Acest tip de plan poate prevedea modificarea structurii actionariatului, in conformitate cu prevederile art. 95 alin. (6), in cazul in care debitorul nu propune un plan sau planul propus ofera o recuperare mai redusa a creantelor creditorilor, cat Si incetarea activitatii debitorului la finalul perioadei de reorganizare.
Oricare dintre partile interesate in a propune un plan de reorganizare trebuie sa iSi manifeste aceasta intentie in mod explicit, la momentul depunerii de catre administratorul judiciar a raportului privind cauzele ce au condus la starea de insolventa a debitorului. In acest mod este evitata prelungirea intervalului de timp intre momentul afiSarii tabelului definitiv al creantelor Si momentul exprimarii votului asupra planului de reorganizare, in conditiile in care administratorul judiciar sau creditorii nu au intentia depunerii unui astfel de plan.
De asemenea, legea permite scurtarea termenelor in anumite conditii, avandu-se in vedere dificultatile inerente cu care debitorul se confrunta pe parcursul perioadei dintre deschiderea procedurii Si aprobarea unui plan de reorganizare Si faptul ca prelungirea acestei perioade de incertitudine poate reduce semnificativ Sansele de redresare ale debitorului.
Art. 95
Art. 96
(2)
Planul va stabili acelaSi tratament pentru fiecare creanta din cadrul unei categorii distincte, cu exceptia cazului in care detinatorul unei creante din categoria respectiva consimte un tratament mai putin favorabil pentru creanta sa.
Nu se considera modificare a creantei sau a conditiilor de realizare a acesteia situatia in care planul propus prevede revenirea la conditiile de realizare a creantei anterioare survenirii evenimentelor care au condus la modificarea conditiilor respective, cum ar fi neplata uneia sau mai multor rate scadente ale unui imprumut, la termenele Si in conditiile stipulate in contract, care conduce la accelerarea platii intregului rest al imprumutului.
Comentarii generale:
Având în vedere faptul că, în prealabilul admiterii la vot de către judecătorul-sindic a oricărui plan de reorganizare depus la grefa tribunalului, acesta verifică completitudinea planului, şi nu fezabilitatea acestuia, o atenţie deosebită trebuie acordată redactării planului, prin includerea în conţinutul acestuia a tuturor elementelor prevăzute la art. 95 alin. (2), (5) şi (6). '
În condiţiile în care se consideră necesară prelungirea perioadei de reorganizare, acest lucru se realizează în urma consultării creditorilor aflaţi în sold la momentul cererii de prelungire. Pe lângă creditorii care au participat la votul asupra planului şi ale căror creanţe au fost doar parţial plătite până la momentul cererii de prelungire, este necesar a fi obţinut acceptul titularilor de creanţe născute după deschiderea procedurii de insolvenţă, ale căror interese pot fi eventual afectate de prelungirea perioadei de reorganizare.
În conformitate cu prevederile art. 41, pentru creanţele negarantate aflate în sold la deschiderea procedurii de insolvenţă calculul de majorări şi penalităţi este îngheţat la momentul declanşării procedurii, în timp ce pentru creanţele bugetare născute pe parcursul perioadei de observaţie şi/sau a perioadei de reorganizare, majorări şi penalităţi sunt calculate, până la achitarea acestor obligaţii restante în conformitate cu actele din care rezultă şi cu prevederile programului de plăţi.
Comentarii la art. 94 alin. (3)
Legea prevede doua categorii mari de planuri de reorganizare:
Structura planului de reorganizare trebuie sa includa cel putin urmatoarele elemente:
Scopul evaluarii este asigurarea premiselor pentru aplicarea unui tratament corect Si echitabil fiecarui titular de creante, prin oferirea unei recuperari cel putin la fel de mare ca in situatia falimentului.
Estimarea valorii imobilizarilor corporale trebuie facuta in cazul a doua situatii distincte:
In cazul in care nivelul de recuperare al creantelor prevazut initial de catre autorul planului de reorganizare se dovedeSte a fi inferior celui ce ar fi obtinut in conditii de faliment, Programul de plata a creantelor trebuie ajustat in mod corespunzator.
In cazul in care aportul de capital se face intr-o societate listata pe piata de capital Si prin efectuarea acestui aport unul dintre actionari depaSeSte neintentionat pragul de control, el nu va fi, prin exceptie de la prevederile art. 205 alin. (2) din Legea nr. 297/2004 privind piata de capital, obligat sa faca o oferta publica celorlalti actionari deoarece el Si-a luat un risc in demersul de redresare al debitorului, la care ceilalti actionari nu au vrut sa achieseze.
In aplicarea prevederilor art. 95 alin. (7) creditorii pot propune un plan de restructurare prin care, atunci cand asociatii la capitalul social al debitorului Si-au pierdut interesul economic in continuarea activitatii debitorului, Si in vederea maximizarii recuperarii creantelor lor pot lua hotararea facilitarii unei preluari ostile a controlului asupra debitorului a unor entitati capabile sa contribuie la redresarea debitorului.
Modalitatile pe care le au la dispozitie pot fi printre altele:
In cazul debitorilor care au incheiate conventii de eSalonare a obligatiilor bugetare sau acte aditionale la conventii de credit, privitoare la reeSalonarea creditelor bancare, prin care cuantumul datoriilor este redus sau plata acestora rescadentata, se considera ca detinatorii acestor creante consimt un tratament mai putin favorabil pentru creantele lor. Pe cale de consecinta celelalte creante din aceeaSi categorie nu trebuie reduse sau rescadentate in mod similar.
(1) Cate o copie de pe planul propus va fi depusa la grefa tribunalului Si la oficiul registrului comertului sau, dupa caz, la registrul societatilor agricole Si va fi comunicata debitorului, prin administratorul special, administratorului judiciar Si comitetului creditorilor.
În vederea luării la cunoştinţă a prevederilor planului, în perspectiva votării acestuia, planul trebuie comunicat tuturor părţilor interesate în cel mai scurt timp de la depunerea sa la grefa tribunalului.
Totodată, un extras din planul de reorganizare va fi publicat în Buletinul Procedurilor de Insolvenţă.
În urma comunicării planului tuturor părţilor enunţate în lege sunt create premisele convocării de către judecătorul-sindic a şedinţei în care respectivul plan va fi admis sau după caz respins.
În cazul admiterii la vot a planului, în termen de 5 zile de la admitere, judecătorul-sindic va decide publicarea unui anunţ referitor la propunerea planului în Buletinul procedurilor de insolvenţă, cu indicarea celui care l-a propus, a datei când se va vota cu privire la plan şi a faptului că este admisibilă votarea prin scrisoare, precum şi a datei de confirmare a planului, care va avea loc în maximum 15 zile de la data exprimării votului asupra planului.
Admisibilitate de c
a
tre judec
a
torul-sindic Art. 98
In vederea admiterii planului de reorganizare, judecatorul-sindic va verifica completitudinea planului, in sensul prevazut de art. 95.
In cazul in care se constata ca unele dintre aspecte lipsesc din plan, judecatorul- sindic poate stabili un termen scurt pentru completarea planului.
De asemenea, in eventualitatea in care elementele prevazute pentru acoperirea pasivului sunt foarte complexe, judecatorul-sindic poate cere parerea unui expert practician in insolventa autorizat. In scopul minimizarii cheltuielilor, cat Si pentru eficientizarea procesului de analiza, este recomandat ca judecatorul sa solicite administratorului judiciar efectuarea acestei analize, dar numai in conditiile in care acesta din urma nu a participat la redactarea vreunuia dintre planurile de reorganizare depuse.
Daca mai multe planuri de reorganizare au fost depuse Si admise, in vederea eficientizarii procedurii de vot Si a evitarii prelungirii perioadei de observatie, administratorul judiciar va propune judecatorului-sindic data la care va convoca o singura adunare a creditorilor in care aceStia iSi vor exprima votul asupra tuturor planurilor admise.
De asemenea, exprimarea votului asupra tuturor planurilor de reorganizare depuse, in cadrul aceleiaSi Sedinte a Adunarii Creditorilor ofera posibilitatea creditorilor de a vota planul considerat cel mai favorabil, tinandu-se cont de faptul ca, in cazul aprobarii prin vot a planului propus de debitor, acesta este confirmat de judecatorul-sindic, chiar daca Si alt plan de reorganizare primeSte aprobarea creditorilor.
F0033 Formular pentru depunerea planului de reorganizare la grefa
Tribunalului
F0034 Încheiere de admitere a planului de reorganizare
Art. 96
(1) In vederea administrarii eficiente a procedurii, planul poate desemna o categorie separata de creante, compusa numai din acele creante chirografare care, in sensul art. 49 alin. (1) apartinand furnizorilor fara de care activitatea debitorului nu se poate desfaSura Si care nu pot fi inlocuiti. Lista acestor creante trebuie confirmata de administratorul judiciar.
Art. 100
separat:
Pe baza tabelului definitiv al creantelor impotriva debitorului, administratorul judiciar va pregati un tabel continand toate creantele acceptate pentru vot, grupate in categoriile de creante carora le apartin, cu mentiunea tipului categoriei de creante
(defavorizata/nedefavorizata), a cuantumului creantei Si a ponderii pe care fiecare creanta o detine in totalul categoriei.
In grupa prevazuta la art. 96 alin. (1) se vor inscrie creditorii ai caror creante curente au continuat sa fie achitate in perioada de observatie pentru continuarea activitatii curente in sensul art. 3 pct. 14 Si art. 49 alin. (1) Si (2).
Tabelul va mentiona voturile primite in scris, cu conditia legalizarii semnaturii creditorului de catre notarul public, comunicate prin orice mijloace Si inregistrate la tribunal Si la administratorul judiciar/lichidator, cu cel putin 5 zile inainte de data fixata pentru exprimarea votului.
Absenta de la vot a titularilor de creante care nu sunt defavorizate prin plan nu are nici un impact asupra confirmarii planului, nefiind necesara votarea planului de catre aceStia.
Acceptarea planului prin votul dat de majoritatea absoluta din valoarea creantelor unei categorii, coroborata cu obligativitatea acordarii prin plan a unui tratament corect Si echitabil fiecarei creante defavorizate, impiedica acordarea unui tratament favorizant pentru titulari de creante al caror vot poate asigura acceptarea planului de catre categoria de creante din care acestea fac parte, in detrimentul altor creditori din aceeaSi categorie.
Art. 99
Actionarii Si creditorii cu titluri de valoare la purtator vor trebui sa depuna originalele la administratorul judiciar cu cel putin 5 zile inainte de data fixata pentru exprimarea votului, sub sanctiunea decaderii din dreptul de a vota.
Comentarii generale:
Decizia aprobării planului de reorganizare aparţine adunării creditorilor, în timp ce competenţele judecătorului-sindic se limitează la a lua act de hotărârea creditorilor şi a confirma planul de reorganizare aprobat de aceştia. Confirmarea planului de reorganizare de către creditori se realizează în urma acceptării acestuia prin votul pozitiv exprimat de creditori în conformitate cu prevederile art. 100 alin. (4) şi art. 101 alin. (1). După admiterea planului pentru supunere la vot şi a publicării din dispoziţia judecătorului-sindic a anunţului referitor la propunerea planului în Buletinul procedurilor de insolvenţă, se prezumă luarea la cunoştinţă de către creditori a planului şi a momentului votului, nefiind necesară efectuarea unei notificări ulterioare către aceştia a şedinţei de vot.
Prin coroborare cu art. 15 dupa admiterea de catre judecatorul-sindic a planului, urmata de publicarea anuntului referitor la propunerea planului in Buletinul procedurilor de insolventa, rolul principal este transferat catre creditori, care iSi exprima votul in Sedinta adunarii creditorilor convocata in acest scop.
Deliberarile Si hotararile Adunarii creditorilor vor fi cuprinse intr-un proces-verbal care va fi semnat de membrii Comitetului creditorilor, precum Si de administratorul judiciar. Procesul-verbal va fi depus, prin grija administratorului judiciar, la dosarul cauzei in termen de 2 zile lucratoare de la data Adunarii creditorilor. Ulterior depunerii la dosarul cauzei, in termen de 15 zile, judecatorul va confirma planul de reorganizare aprobat de creditori.
Daca planul propus de debitor a fost aprobat prin votul creditorilor, acesta este confirmat, indiferent daca exista Si alte planuri de reorganizare aprobate.
In cazul in care nici unul dintre planurile de reorganizare admise la vot nu sunt aprobate de creditori, judecatorul-sindic va dispune intrarea in faliment.
Toate termenele cuprinse in convocarea privind planul de reorganizare vor fi considerate in cunoStinta.
La expirarea termenului de 5 zile anterior datei fixate pentru exprimarea votului, administratorul judiciar va verifica voturile inregistrate prin scrisoare Si va pregati un tabel al creditorilor, care sa contina informatii referitoare la categoria in care fiecare dintre aceStia se inscrie, la tipul categoriei (defavorizata/nedefavorizata), la sumele acceptate in tabelul definitiv al creantelor Si ponderea pe care fiecare creditor o detine in categoria de creante careia ii apartine.
Este recomandat ca Sedinta Adunarii creditorilor sa fie organizata intr-o alta locatie decat in instanta, dat fiind numarul semnificativ de creditori care pot lua parte la aceste Sedinte, cat Si durata necesara pentru dezbaterile Si analizele desfaSurate in cadrul acestora.
Totodata, se recomanda reprezentarea creditorilor persoane juridice de catre persoane cu o buna intelegere asupra planului de reorganizare Si avand putere de decizie Si de reprezentare.
Comentarii generale:
Planul de reorganizare trebuie să ţină cont de valoarea evaluată a patrimoniului societăţii, în scopul asigurării unui volum de plăţi superior decât în condiţii de faliment către titularii de creanţe defavorizate, care ar putea respinge planul.
Acceptarea planului de către creditori, în condiţiile respingerii planului de către titularii uneia dintre categoriile de creanţe are drept efect actualizarea Programului de plată al creanţelor, în vederea ajustării sumelor ce urmează a fi plătite titularilor de creanţe din categoriile de rang inferior celei care a respins planul, la nivelul pe care l-ar primi în cazul falimentului.
Această prevedere are o implicaţie deosebită în asigurarea către creditorii chirografari a unui tratament corect, comparativ cu situaţia falimentului.
În condiţiile în care, în faliment, creditorii chirografari ar fi reuşit o recuperare totală sau cel mai probabil parţială a creanţelor lor, este necesar ca aceştia să poată obţine acelaşi nivel al recuperării şi în cazul confirmării unui plan de reorganizare respins de o categorie de creanţe de rang superior.
Având în vedere că un singur plan de reorganizare poate fi confirmat, în cazul în care mai multe planuri de reorganizare sunt votate de creditori, este recomandabil ca judecătorul-sindic să aprobe planul de reorganizare depus de către debitor.
După confirmarea unui plan de reorganizare, desfăşurarea activităţii în conformitate cu prevederile acestuia este un factor critic pentru supravieţuirea societăţii debitoare, nefiind permisă propunerea unui plan alternativ şi pe cale de consecinţă abaterea de la planul confirmat putând conduce automat la declanşarea procedurii de faliment.
În urma confirmării unuia dintre planurile de reorganizare depuse, debitorul este obligat să se conformeze fără întârziere prevederilor acestui plan.
Respectarea obligaţiilor asumate nu poate fi selectivă, debitorul având sarcina de a îşi reorganiza propria afacere atât din punct de vedere operaţional, dar şi din punct de vedere financiar şi investiţional.
Orice abatere de la prevederile planului confirmat poate determina solicitarea de către administratorul judiciar ,comitetul creditorilor,oricare dintre creditori sau administratorul special, a intrării în faliment, solicitare asupra căreia judecătorul-sindic va hotărî printr-o încheiere.
În absenţa confirmării unui plan de reorganizare, în urma respingerii oricărui plan propus sau a nedepunerii de niciuna dintre părţile legal îndreptăţite a unui plan în maxim 30 de zile de la data afişării tabelului definitiv al creanţelor, în condiţiile în care administratorul judiciar sau/şi creditorii şi-au manifestat această intenţie anterior datei depunerii raportului asupra cauzelor şi împrejurărilor care au condus la apariţia stării de insolvenţă, iar termenul limită de depunere nu a fost scurtat, judecătorul-sindic va decide intrarea în faliment.
Planul de reorganizare trebuie să indice sursele de finanţare a onorariilor administratorului judiciar şi a oricărui alt expert utilizat în sensul prevederilor prezentei legi. În condiţiile în care persoanele anterior menţionate nu acceptă în scris alte termene de plată, remuneraţia acestora va fi făcută trimestrial.
Indiferent de nivelul de recuperare al creantelor prevazut de planul de reorganizare in Programul de plata a creantelor, orice creditor, care are un drept asupra unui codebitor sau fidejusor, iSi poate urmari acest drept integral sau, dupa caz, pentru diferenta nerecuperata de la debitor.