Ghid Juridic cu privire la condițiile de admisibilitate CEDO
Dreptul de recurs individual este principala reuşită a Convenţiei Europene a Drepturilor Omului. Persoanele care consideră că le-au fost încălcate drepturile fundamentale se pot adresa Curţii Europene a Drepturilor Omului.
Convenţia impune condiţii imperative de admisibilitate, pe care cererile trebuie să le respecte pentru a putea fi examinate. De pildă, reclamanţii trebuie să fi epuizat toate căile de atac de care dispun în temeiul legislaţiei interne şi să depună cererea în termen de 6 luni de la data hotărârii interne definitive.
Noul formular de cerere simplificat trebuie să fie completat în integralitate şi însoţit de toate documentele justificative relevante, sub sancţiunea de a nu fi examinat. Cererea va fi în principiu declarată inadmisibilă ca tardivă dacă formularul de cerere sau dosarul cauzei sunt completate după expirarea termenului de şase luni.
Curtea poate fi sesizată printr-o cerere de către orice persoană fizică, orice organizaţie neguvernamentală sau de orice grup de particulari care se pretinde victimă a unei încălcări de către una dintre înaltele părţi contractante a drepturilor recunoscute în Convenţie sau în protocoalele sale.(art. 34 CEDO)
Pentru a se prevala de art.34 din Convenţie un reclamant trebuie să îndeplinească două condiţii:
Cu toate acestea, nici administraţiile publice locale, nici celelalte organe publice nu pot formula cereri, prin intermediul persoanelor fizice din care sunt constituite sau care le reprezintă, pentru orice act sancţionat de către statul de care depind sau în numele căruia aceştia exercită atribute legate de puterea publică.
Prin „victimă”, art. 34 din Convenţie desemnează victima sau victimele directe sau indirecte ale pretinsei încălcări.
Este considerată victimă directă persoana care se pretinde a fi prejudiciată în mod direct ori care ar avea un interes personal direct ca pretinsa încălcare a dreptului să înceteze .
Este considerată victimă indirectă persoana care se pretinde prejudiciată ori are un interes ca pretinsa încălcare să înceteze, în mod indirect.
În cazul în care reclamanţii hotărăsc să acţioneze prin intermediul unui reprezentant,în loc să depună chiar ei cererile, aceştia trebuie să prezinte o împuternicire scrisă. Este esenţial ca reprezentanţii să demonstreze că au primit instrucţiuni precise şi explicite din partea persoanei care pretinde că este victimă şi în numele căreia înţeleg să acţioneze înaintea Curţii .
Dreptul de a sesiza Curtea este absolut şi nu face obiectul vreunei limitări. Acest principiu implică libertatea de comunicare cu instituţiile Curţii.
Obligaţiile statului pârât
Curtea poate indica măsuri provizorii în temeiul art. 39 din Regulament. Art. 34 este încălcat dacă autorităţile unui stat contractant nu iau toate măsurile care puteau fi luate în considerare în mod rezonabil în vederea respectării măsurii indicate de Curte . Guvernul pârât trebuie să demonstreze Curţii că măsura provizorie a fost respectată sau, în cazuri excepţionale, că a existat un obstacol obiectiv care l-a împiedicat să se conformeze şi că a întreprins toate demersurile previzibile în mod raţional pentru a elimina obstacolul şi pentru a ţine la curent Curtea cu privire la situaţie.
În timp ce Curtea este responsabilă de stabilirea faptelor, părţilor le revine datoria de a o asista în mod activ, oferindu-i toate informaţiile relevante. Obligaţia de a depune elementele de probă solicitate de Curte se impune statului pârât încă de la formularea solicitării, fie că are loc în timpul comunicării iniţiale a cererii către guvern sau într-o etapă ulterioară a procedurii.
Statul pârât trebuie să faciliteze ancheta , căci este datoria acestuia din urmă să asigure toate „facilităţile necesare” pentru a permite examinarea eficientă a cererilor.
Inadmisibilitatea de natură procedurală
Curtea nu poate fi sesizată decât după epuizarea căilor de recurs interne, aşa cum se înţelege din principiile de drept internaţional general recunoscute. (art. 35 CEDO)
Reclamanţii trebuie să respecte normele şi procedurile aplicabile în legislaţia internă, în caz contrar cererea lor riscă să fie respinsă, pe motiv că nu îndeplineşte condiţia prevăzută la art. 35.
Dacă reclamantul dispune eventual de mai multe căi de recurs potenţial efective, acesta are obligaţia de a utiliza doar una dintre ele.
Reclamanţilor le revine sarcina de a epuiza căile de recurs interne disponibile – care pot fi angajate de aceştia personal – şi efective atât în teorie, cât şi în practică la momentul faptelor, şi anume cele care erau accesibile, de natură să le ofere repararea prejudiciilor şi care prezentau perspective rezonabile de reuşită.
Existenţa căilor de atac trebuie să facă obiectul unui grad suficient de certitudine, atât în teorie, cât şi în practică, în funcţie de circumstanţele specifice ale respectivei cauze. Jurisprudenţa naţională trebuie să fie suficient de consolidată în ordinea juridică internă. Astfel, Curtea a reţinut că o cale de atac la o instanţă superioară îşi pierde din caracterul său „efectiv” dacă există divergenţe în practica acelei instanţe, precum şi dacă acele inconsistenţe ale practicii persistă.
Obligaţia reclamantului de a epuiza căile de recurs interne se apreciază, de regulă, la data introducerii cererii în faţa Curţii, cu excepţia cazurilor justificate de circumstanţele unei anumite cauze .Cu toate acestea, Curtea acceptă parcurgerea ultimei etape a unei căi de atac interne imediat după trimiterea cererii, dar înainte de a se pronunţa asupra admisibilităţii .
Epuizarea căilor de recurs interne este, în mod normal, evaluată în raport cu stadiul procedurii la data de introducere a cererii în faţa Curţii. Această regulă admite totuşi şi excepţii.
Curtea nu poate fi sesizată decât într-un termen de şase luni, începând cu data deciziei interne definitive
Data de la care începe să curgă termenul de 6 luni
Termenul de 6 luni începe să curgă odată cu pronunţarea deciziei definitive în cadrul procesului de epuizare a căilor de recurs interne.
Termenul de 6 luni constituie o regulă autonomă care trebuie să fie interpretată şi aplicată în fiecare cauză astfel încât să se asigure exercitarea eficientă a dreptului de recurs individual.
Acesta începe să curgă de la :
Data introducerii unei cereri
Cererea este considerată ca fiind introdusă, la data la care formularul de cerere care îndeplineşte cerinţele impuse de acest articol este trimis Curţii. O cerere trebuie să conţină toate informaţiile solicitate în părţile relevante ale formularului de cerere şi trebuie însoţită de copii ale documentelor justificative necesare.
Dacă reclamantul are un reprezentant, acesta trebuie să prezinte Curţii procura în original sau împuternicirea semnată de el;
Se consideră că cererea este introdusă la data la care un formular de cerere completat corespunzător este trimis Curţii, ştampila poştei atestând respectarea art. 47 § lit. a) din Regulament;
Trimiterea unei cereri prin fax nu întrerupe curgerea termenului de 6 luni. Este necesar ca reclamanţii, înainte de expirarea acestui termen, să trimită prin poştă originalul formularului trimis prin fax semnat.
În ceea ce priveşte capetele de cerere care nu fac parte din cererea iniţială, cursul termenului de 6 luni nu este întrerupt decât la data primei prezentări a capătului de cerere în faţa unui organ al Convenţiei .
Curtea nu reţine nicio cerere individuală introdusă în aplicarea art. 34, dacă ea este anonimă.
Reclamantul trebuie să fie identificat corespunzător în formularul său de cerere. Curtea poate decide ca identitatea acestuia poate să nu fie dezvăluită publicului .
Numai Curtea are competenţa de a tranşa problema caracterului anonim sau nu.
O cerere în faţa Curţii este considerată anonimă atunci când nu se menţionează în dosarul cauzei niciun element care să permită Curţii să îl identifice pe reclamant.
Art. 35 § 2 lit. a) din Convenţie nu este aplicabil în cazul în care reclamantul a oferit elemente de fapt şi juridice care îi permit Curţii să îl identifice şi să stabilească legături cu faptele de care se plânge şi capătul de cerere invocat .
Curtea nu reţine nicio cerere individuală introdusă în aplicarea art. 34, dacă ea este în mod esenţial aceeaşi cu o cerere examinată anterior de către Curte sau deja supusă unei alte instanţe internaţionale de anchetă sau de reglementare şi dacă nu conţine fapte noi.”
Curtea declară inadmisibilă orice cerere individuală introdusă în temeiul art. 34, atunci când apreciază că cererea este abuzivă.
Temeiuri de inadmisibilitate legate de examinarea pe fond
Curtea declară inadmisibilă orice cerere individuală introdusă în temeiul art. 34, atunci când apreciază că cererea este în mod vădit neîntemeiată.
Curtea declară inadmisibilă orice cerere individuală introdusă în temeiul art. 34, atunci când apreciază că reclamantul nu a suferit niciun prejudiciu important, cu excepţia cazului în care respectarea drepturilor omului garantate prin Convenţie şi prin Protocoalele sale impune examinarea pe fond a cererii şi cu condiţia de a nu respinge pentru acest motiv nicio cauză care nu a fost examinată corespunzător de o instanţă naţională.