SALARIZARE PERSONAL PLATIT DIN FONDURI PUBLICE. REINCADRARE FUNCTIONAR PUBLIC DUPA REORGANIZARE INSTITUTIE PUBLICA. LIPSA DISCRIMINARII
17 martie 2020REVIZUIREA REGLEMENTATA DE ART.322 PCT.7 VCPC.
17 martie 2020
ART.V ALIN. (1, 2, 3) DIN OUG NR. 125/2011 CARE A MODIFICAT SI COMPLETAT CODUL FISCAL
Curtea de Apel Ploiesti - Sectia a II-a Civila, de Contencios Administrativ si Fiscal – decizia civila 1354 din 27 septembrie 2016
Potrivit disp.art.v alin. (1, 2, 3) din oug nr. 125/2011 care a modificat si completat codul fiscal, legiuitorul a prevazut urmatoarele:
() incepând cu data de 1 iulie 2012, competenta de administrare a contributiilor sociale obligatorii datorate de persoanele fizice prevazute la cap. ii si iii din titlul 1x2 al codului fiscal revine agentiei nationale de administrare fiscala.
(2) competenta de administrare a contributiilor sociale datorate de persoanele fizice prevazute la alin.(1) pentru veniturile aferente perioadelor fiscale anterioare datei de 1 ianuarie 2012, precum si perioadei 1 ianuarie-30 iunie 2012 cu titlu de contributii sociale aferente anului 2012 si, totodata, pentru solutionarea contestatiilor impotriva actelor administrative prin care s-a facut stabilirea revine caselor de asigurari sociale, potrivit legislatiei specifice aplicabile fiecarei perioade.
Potrivit alin.3 art.v din oug 125/2011, numai in situatia efectuarii inspectiei fiscale pentru perioade anterioare datei de 1 ianuarie 2012, prin exceptie de la regula respectiva, stabilirea contributiilor sociale si solutionarea contestatiilor impotriva actelor administrative, revin organelor fiscale
Prin decizia nr.1354 din data de 27.09.2016 Curtea de Apel Ploiesti admis recursul declarat de pârâta CAS PH, impotriva sentintei nr.169/05.02.2016 pronuntata de Tribunalul Prahova, in contradictoriu cu intimatul-reclamant P.C., a casat sentinta in sensul ca a respins actiunea ca neintemeiata.
Prin sentinta civila nr.169/05.02.2016 pronuntata de Tribunalul Prahova a fost admisa actiunea având ca obiect anulare act administrativ formulata recurentul PC, in contradictoriu cu pârâta CAS PH, s-a anulat in parte Decizia 9061/21.02.2014 emisa de CAS PH in sensul anularii deciziei nr.44934/24.12.2013, pentru contributia de asigurari de sanatate in cuantum de 963 lei aferenta anului 2008-2009.
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs
pârâta
CAS PH
, inregistrat pe rolul Curtii de Apel Ploiesti sub nr.6/105/2015, la data de 26.05.2016, criticând-o pentru nelegalitate si netemeinicie, solicitând casarea acesteia si, retinând cauza spre rejudecare, sa se respinga actiunea formulata de reclamant ca neintemeiata.
Curtea examinând sentinta recurata prin prisma criticilor formulate, a actelor si lucrarilor dosarului, a normelor incidente in cauza, a dispozitiilor art. 483 si urmatoarele N.C.P.C, constata ca recursul este fondat pentru urmatoarele considerente:
Prin decizia de impunere nr.44934/24.12.2013 privind stabilirea obligatiilor de plata la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate ale persoanelor fizice care realizeaza venituri in conformitate cu dispozitiile art.257 din Legea nr.95/2006, in temeiul art.85 alin.(1) lit.b, art.86 alin.1,2,3,6 din OG nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru neindeplinirea obligatiei de plata a contributiei la FNUASS prevazuta de art.257 alin.2 lit.b,c,f din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, pe baza datelor furnizate de ANAF pe baza protocolului se stabilesc obligatiile de plata datorate FNUASS, pentru perioada 2008-2010, natura obligatiei bugetare - contributia sociala de asigurari de sanatate fiind in suma de 990 lei.
Impotriva acestei decizii de impunere a formulat contestatie contribuabilul PC, iar prin decizia nr.9061/21.02.2014, CAS PH a anulat decizia de impunere nr. 20407/26.11.2012, decizie aferenta anului fiscal 2006- neconfirmata, având contributie 61 lei purtatoare de accesorii; a modificat decizia de impunere nr.44934/24.12.2013-decizie aferenta perioadei 2008-2009-2010 având contributie 990 lei, purtatoare de accesorii, astfel: contributie de asigurari de sanatate 936 lei purtatoare de accesorii (majorari si penalitati).
S-a mai mentionat totodata ca, având in vedere O.U.G. nr. 125/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr.571/2003 privind Codul Fiscal, incepând cu data de 01.07.2012 plata contributiei de asigurari sociale de sanatate aplicata asupra veniturilor impozabile se va efectua la Administratia Financiara de la domiciliul fiscal al contribuabilului.
In cazul de fata, Curtea retine ca suma de 936 lei, contributie de asigurari de sanatate purtatoare de accesorii, stabilita potrivit deciziei nr. 9061/21.02.2014, este aferenta perioadei 2008-2010.
Potrivit disp.art.V alin. (1, 2, 3) din OUG nr. 125/2011 care a modificat si completat Codul fiscal, legiuitorul a prevazut urmatoarele:
() Incepând cu data de 1 iulie 2012, competenta de administrare a contributiilor sociale obligatorii datorate de persoanele fizice prevazute la cap. II si III din titlul 1X^2 al Codului fiscal revine Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(2) Competenta de administrare a contributiilor sociale datorate de persoanele fizice prevazute la alin.(1) pentru veniturile aferente perioadelor fiscale anterioare datei de 1 ianuarie 2012, precum si perioadei 1 ianuarie-30 iunie 2012 cu titlu de contributii sociale aferente anului 2012 si, totodata, pentru solutionarea contestatiilor impotriva actelor administrative prin care s-a facut stabilirea revine caselor de asigurari sociale, potrivit legislatiei specifice aplicabile fiecarei perioade.
Potrivit alin.3 art.V din OUG 125/2011, numai in situatia efectuarii inspectiei fiscale pentru perioade anterioare datei de 1 ianuarie 2012, prin exceptie de la regula respectiva, stabilirea contributiilor sociale si solutionarea contestatiilor impotriva actelor administrative, revin organelor fiscale.
De asemenea, alin.7 al articolului V din OUG nr.125/2001 prevede ca: „
Dupa stabilirea contributiilor sociale obligatorii datorate de persoanele fizice potrivit alin. (2), casele de asigurari sociale transmit Agentiei Nationale de Administrare Fiscala o copie a titlurilor in care sunt individualizate contributiile sociale astfel stabilite, pâna cel târziu la data de 30 iunie 2013”.
Ca atare, odata
cu intrarea in vigoare a dispozitiilor art. V din OUG nr. 125/2011. organele fiscale ale CAS PH au competenta sa stabileasca, sa emita decizii de impunere pentru creantele aferente perioadei de pana la 01 iulie 2012. si sa solutioneze eventualele contestatii impotriva acestora, in aceasta situatie regasindu-se si Deciziile emise de CAS Prahova si care fac obiectul prezentei cauze.
Referitor la aplicabilitatea sentintei civile nr.835/8.02.2012 a Curtii de Apel Ploiesti, ramasa irevocabila prin decizia ICCJ Bucuresti nr. 6/92/17.09.2013 invocata de prima instanta, ca motiv de admitere a actiunii si de anulare a actelor administrative fiscale, aceasta nu se aplica in cauza, decizia de impunere fiind emisa in baza OUG nr.125/2011 pentru modificarea si completarea Codului Fiscal.
Ca atare, anularea partiala a dispozitiilor art.35 din Ordinul 617/2007, in privinta posibilitatii organului competent al CAS de a emite decizii de impunere, dispusa de Curtea de Apel Bucuresti prin Decizia nr. 835/2012 nu are aplicabilitate in speta de fata.
Imprejurarea invocata de intimatul-reclamant ca debitul a fost stins, nu are relevanta asupra legalitatii deciziilor in discutie, aceasta fiind o problema de executare.
Astfel, potrivit prevederilor art. 110 alin. (3) lit. „a" din Codul de procedura fiscala, deciziile de impunere fiscala reprezinta titluri de creanta. Prin titlu de creanta se intelege actul prin care se stabileste si se individualizeaza creanta fiscala.
Asa fiind, Curtea fata de situatia de fapt si de drept sus invederata, constatând nelegalitatea sentintei recurate, prin incalcarea normelor de drept material aplicabile in cauza, vazând si disp.art.488 alin.1 pct.8 si art.496 alin.1 C.pr.civila, va admite recursul declarat de pârâta CAS PH, impotriva sentintei nr.169/05.02.2016 pronuntata de Tribunalul Prahova, va casa sentinta recurata, in sensul ca va respinge actiunea formulata de reclamantul PC, ca neintemeiata.
(Judecator
Rodica Dubosaru)