Autoritatea de lucru judecat. Conditii care trebuie indeplinite pentru a se constata existenta autoritatii de lucru judecat.
18 martie 2020Aplicarea legii penale mai favorabile dupa judecarea definitiva a cauzei. inlocuire masura de siguranta cu pedeapsa complementara. Inaplicabilitate.
18 martie 2020
Trecerea personalului din cadrul directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti de pe functii publice pe functii contractuale in anul 2010, cu mentinerea salarizarii ca functionari publici.
OMS nr. 1078/2010.
Art. 31 din Legea nr. 330/2009.
Art. 31 din Legea nr. 330/2009 prevede ca pentru personalul nou-incadrat pe functii in perioada de aplicare etapizata, salarizarea se face la nivelul de salarizare in plata pentru functiile similare .Ca atare, la trecerea pe functii contractuale potrivit Ordinului nr. 1078/2010, a salariatilor ce au avut calitatea de functionari publici, acestia vor beneficia de drepturile de care ar fi beneficiat in luna decembrie 2009 in calitate de personal contractual
.
Curtea de Apel Ploiesti, Sectia I Civila,
Decizia civila nr. 1989 din 24 septembrie 2014.
Prin actiunea civila inregistrata pe rolul Tribunalului Prahova sub nr. 7470/105/2012, reclamantul a chemat in judecata pe parata Directia de Sanatate Publica, solicitand instantei ca prin hotararea ce o va pronunta sa se dispuna modificarea dispozitiei de incadrare nr.47/12.01.2010 in sensul sa acordarii de catre parata in favoarea sa a drepturilor salariale de care ar fi beneficiat personalul contractual in luna decembrie 2009, corespunzator functiei detinuta de reclamant, obligarea paratei sa-i plateasca in calitate de personal contractual drepturile salariale incepand cu luna august 2010 si pana la zi, sa modifice in parte contractul individual de munca al acestuia nr.19/25.08.2010 in urma incadrarii sale din categoria functionarilor publici in categoria personalului contractual cu plata drepturilor salariale cuvenite incepand cu luna august 2010, actualizate cu indicele de inflatie pana la data platii efective, sa-i plateasca drepturile salariale, indexate incepand cu luna august 2010 si pana la plata efectiva a acestora, precum si obligarea paratei la plata daunelor cominatorii de 100 lei pe zi pana la data executarii efective a obligatiei si a cheltuielilor de judecata.
Dupa administrarea probatoriilor,
prin sentinta civila nr. 631 pronuntata la 28 februarie 2014 de Tribunalul Prahova
a admis actiunea in parte si a modificat dispozitia de incadrare nr.47/12.01.2010, in sensul acordarii de catre parata in favoarea reclamantului a drepturilor salariale de care ar fi beneficiat personalul contractual in luna decembrie 2009, corespunzator functiei detinuta de reclamant, fiind obligata parata sa-i plateasca reclamantului, in calitate de personal contractual, drepturile salariale incepand cu luna august 2010 si pana la zi, precum si sa modifice in parte contractul individual de munca al reclamantului nr.19/25.08.2010 in urma incadrarii acestuia din categoria functionarilor publici in categoria personalului contractual cu plata drepturilor salariale cuvenite incepand cu luna august 2010 actualizate cu indicele de inflatie pana la data platii efective si sa-i plateasca reclamantului drepturile salariale, indexate incepand cu luna august 2010 si pana la plata efectiva a acestora.
A fost respins capatul actiunii formulat de reclamant privind obligarea paratei la plata daunelor cominatorii ca neintemeiat si s-a luat act ca reclamantul si-a rezervat dreptul de a solicita cheltuieli de judecata pe cale separata.
Pentru a hotari astfel, instanta a retinut ca, potrivit adreselor nr. 51155/19.11.2012, 22617/10.10.2012, 20396/17.09.2012, 20396/11.10.2012, 7906/13.10.2010, 30711/21.06.2011, 5954/09.05.2011, 13632/28.10.2010, 8707/07.07.2011, actelor anexate acestora, dispozitiei nr. 330/20.09.2010, Acordului nr. 10339/18.08.2010, Ministerul Sanatatii a emis Ordinul nr.1078/2010 privind reorganizarea Directiilor Judetene de Sanatate Publica, dispunand trecerea functionarilor publici pe functii contractuale, ocazie cu care parata a dispus masurile necesare in vederea aplicarii acestui ordin, procedand incepand cu data de 25.08.2010, tinandu-se seama de acordul reclamantului, la reincadrarea acestuia in functia contractuala de medic primar gradatia 5 din functia publica de executie, de consilier clasa I grad superior, treapta I, gradatia 5, stabilindu-i-se drepturile salariale existente in luna decembrie 2009, in calitate de functionar public.
S-a mai retinut ca in cuprinsul dispozitiei nr.47/12.01.2010 emisa de catre parata s-a mentionat ca reclamantul a fost reincadrat conform transelor de vechime in munca pe functiile corespunzatoare categoriei executiei in functia publica de consilier clasa I, grad superior, treapta I, gradatia 5, incepand cu data de 01.01.2010 beneficiind de un salariu de baza de 2899 lei lunar.
Potrivit contractului individual de munca nr.19/25.08.2010, actelor aditionale nr.1/01.06.2012, 2/07.07.2011, 1/01.01.2011 s-a stabilit ca reclamantul beneficiaza de un salariu de baza lunar brut, indeplinind functia de medic primar, de 2728 lei, ajungand la 3092 lei si respectiv 2946 lei.
Dispozitiile OMS nr.50845/11.10.2010 stipuleaza ca la trecerea pe functii contractuale salariatii vor beneficia de drepturile de care ar fi beneficiat in luna decembrie 2009 in calitate de personal contractual, iar in baza disp. art.30 alin.3, 5 lit. a din Legea nr.330/2009, in anul 2010 personalul aflat in functie la 31.12.2009 si-a pastrat salariul avut fara sa fie afectat de masurile de reducere a cheltuielilor de personal din luna decembrie 2009, respectiv noul salariu de baza fiind cel corespunzator functiilor din luna decembrie 2009 la care s-au adaugat sporurile aferente.
Totodata, disp. art. 31 din Legea nr. 330/2009 prevad ca pentru personalul nou-incadrat pe functii in perioada de aplicare etapizata, salarizarea se face la nivelul de salarizare in plata pentru functiile similare.
Din analiza probelor administrate in cauza, tribunalul a constatat ca initial reclamantul, in calitate de salariat al paratei, a detinut functia de consilier clasa I grad superior treapta I, fiind reincadrat in baza dispozitiei nr.47/2010 la data de 12.01.2010 in functia publica de consilier clasa I grad superior treapta I, gradatia 5 incepand cu 01.01.2010, insa in urma reorganizarii paratei in baza Ordinului nr.1078/27.07.2010 s-a procedat, cu acordul reclamantului, la reincadrarea acestuia in functia contractuala de medic primar gradatia 5, incepand cu data de 25.08.2010, fiind emisa in acest sens dispozitia nr. 330/20.09.2010, incheindu-se intre parti acte aditionale si contractul individual de munca nr.19/25.08.2010, astfel incat drepturile salariale ale reclamantului au fost stabilite in raport de salariile ce se cuveneau functionarilor publici incepand cu luna august 2010 si pana in prezent.
Ca atare, atat timp cat s-a procedat incepand cu 25.08.2010 la reincadrarea reclamantului din functia de functionar public in functia de medic primar, incheindu-se acte aditionale si contract individual de munca, acesta dobandind calitatea de salariat in baza unui contract de munca, deci personal contractual, iar in baza disp. art. 31 si urm. din Legea nr.330/2009 s-a prevazut acordarea drepturilor salariale de baza existente in luna decembrie 2009 pentru functia de personal contractual inseamna ca in realitate la data incadrarii in functia publica, initiala de consilier clasa I grad superior - treapta I gradatia 5, tribunalul a apreciat ca reclamantul avea dreptul sa incaseze salariul existent in luna decembrie 2009, caz in care la data reincadrarii sale din functia de functionar public in functia de personal contractual era necesar sa se tina seama de salariul ce i se cuvenea la data de 12.01.2010 si respectiv de drepturile salariale aferente functiei de personal contractual incepand cu data de 25.08.2010.
Apararile paratei in sensul ca la data trecerii reclamantului pe functia de personal contractual a respectat dispozitiile legale in materie, procedand in mod legal la emiterea dispozitiilor nr. 47/2010, 330/2010, nu au fost avute in vedere de instanta, deoarece in baza disp. art.1 din Legea nr. 285/2010 parata avea obligatia sa tina seama de salariul de baza stabilit prin majorarea cu 15% a salariului de baza acordat pentru luna octombrie 2010 si nicidecum de actele normative existente la data emiterii dispozitiei din data de 20.09.2010, pornindu-se de la un salariu de baza aferent functiei publice detinuta la data reincadrarii reclamantului in functia de personal contractual, mai ales ca disp. art.30 si urm. din Legea nr.330/2009, stabilesc cu certitudine obligatia in sarcina paratei de a stabili anumite drepturi salariale numai in ceea ce priveste transele de vechime in munca, de functiile corespunzatoare categoriei, gradului, treptei profesionale existente in luna decembrie 2009, in raport de functia publica si nicidecum cu ocazia reincadrarii intr-o alta functie a reclamantului de personal contractual.
Prin Decizia nr. 1989 din data de 24 septembrie 2014 a fost respins, ca nefondat, recursul formulat de parata impotriva sentintei civile nr. 631 pronuntata la 28 februarie 2014 de Tribunalul Prahova, retinandu-se in esenta urmatoarele:
Potrivit art. 5 alin. 3 din
Ordinul nr. 1.078 din 27 iulie 2010 privind aprobarea regulamentului de organizare si functionare si a structurii organizatorice ale directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, publicat in Monitorul Oficial Nr. 550 din 5 august 2010 ,
personalul directiei de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti este constituit din functionari publici, precum si alte categorii de personal medico-sanitar si auxiliar sanitar care nu exercita prerogative de putere publica, respectiv personalul departamentului de supraveghere in sanatate publica (serviciile de supraveghere si control boli transmisibile, evaluarea factorilor de risc din mediul de viata si munca, evaluarea si promovarea sanatatii, respectiv laboratorul de diagnostic si investigare in sanatate publica) si personalul compartimentului administrativ si mentenanta - care sunt personal contractual
.
Chiar recurenta sustine in cererea de recurs, dar si prin raspunsurile la interogatoriul aflat la fila 108 dosar fond, ca la data de 25.08.2010 cand a intrat in vigoare OMS nr. 1078/2010, s-au aplicat prevederile art. 5, alin.(3) ale acestuia, privind schimbarea incadrarii personalului din functie publica in functie contractuala,
dar nu si a incadrarii salariale
.
Ca atare, concluzia instantei anterioare in sensul ca reclamantul, desi incadrat ca personal contractual era salarizat ca functionar public, este corecta.
Prin dispozitia nr.330/20.09.2010, pentru reclamant a incetat raportul de serviciu ca functionar public, ca urmare a reorganizarii si a fost reincadrat ca personal contractual, pe baza de contract individual de munca, incheiat si inregistrat la data de 25.08.2010, pastrandu-i-se salarizarea de la 1 decembrie 2009, asa cum sustine chiar recurenta, deci salarizarea corespunzatoare personalului ce ocupa o functie publica.
Ministerul Sanatatii, cu adresa nr. 50845/11.10.2010 a comunicat Directiei de Sanatate Publica a Judetului Prahova ca
la trecerea pe functii contractuale salariatii vor beneficia de drepturile de care ar fi beneficiat in luna decembrie 2009 in calitate de personal contractual
.
Aceasta mentiune se justifica tocmai prin aplicarea dispozitiilor Legii nr. 330/2009 care prevede la art. 31 ca
pentru personalul nou-incadrat pe functii in perioada de aplicare etapizata, salarizarea se face la nivelul de salarizare in plata pentru functiile similare.
Conform disp. art.30 alin.3, 5 lit. a din Legea nr.330/2009, in anul 2010 personalul aflat in functie la 31.12.2009 si-a pastrat salariul avut fara sa fie afectat de masurile de reducere a cheltuielilor de personal din luna decembrie 2009, respectiv noul salariu de baza fiind cel corespunzator functiilor din luna decembrie 2009 la care s-au adaugat sporurile aferente.
Ca atare
, personalul nou incadrat pe functia de personal contractual in anul 2010, ar fi trebuit sa beneficieze de salariul pe care il incasa o persoana ce avea aceeasi calitate, de personal contractual, in luna decembrie 2009
.
Urmeaza a fi inlaturata apararea potrivit careia personalul in discutie care a trecut de pe functii publice pe functii contractuale in anul 2010 nu poate fi asimilat personalului nou incadrat, in intelesul art. 31 din legea 330/2009, deoarece nu a sustinut concursul prevazut de art. 22 alin. 2
2
din OUG nr. 34/2009 aprobata prin Legea 227/2009, pentru urmatoarele considerente:
Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 1.078 din 27 iulie 2010 privind aprobarea regulamentului de organizare si functionare si a structurii organizatorice ale directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti a reprezentat o dispozitie speciala, derogatorie de la dreptul comun in materie, care prevedea o anumita procedura de ocupare a posturilor de personal contractual in cadrul Directiilor Judetene de Sanatate.
Astfel, prin derogare de la procedura obisnuita de aprobare prin memorandum, de catre Guvern a posturilor vacante si organizarea concursului de ocupare a acestora, s-a stabilit o modalitate speciala de ocupare a unor posturi de personal contractual de catre functionarii publici ce erau deja angajati ai Directiilor de Sanatate Judetene, prin reincadrarea acestora.
Aceasta reincadrare, in cazul reclamantului s-a efectuat prin Dispozitia nr. 330/20.09.2010, prin care acestuia, i-a incetat raportul de serviciu cu parata , in calitate de consilier, cls. 1, grad superior,tr. 1, gradatia 5, fiind reincadrat in functia contractuala de medic primar, gradatia 5 la Compartimentul evaluarea factorilor de risc din mediul de viata si de munca - Colectivul Igiena Colectivitatilor de copii/tineret.
In aceste conditii, nu sunt incidente, asa cum sustine recurenta dispozitiile art. 35 din Legea nr. 330/2009 potrivit caruia "
sumele necesare pentru plata salariilor de baza, a sporurilor, a premiilor, a sumelor pentru promovarea personalului in functii, grade si trepte profesionale, pentru avansarea in gradatii, precum si pentru acordarea celorlalte drepturi salariale trebuie sa se incadreze in cheltuielile de personal aprobate in bugetele de venituri si cheltuieli
.", cata vreme noul personal incadrat in functii contractuale, din dispozitia Ministrului Sanatatii, trebuia salarizat in mod corespunzator, potrivit Legii 330/2009, in vigoare la acea data.
Chiar daca, in aceste conditii recurenta nu se incadra in cheltuielile de personal deja aprobate in bugetele de venituri si cheltuieli repartizate anual institutiei de catre Ministerul Sanatatii, in cadrul carora se angajeaza, se ordonanteaza si se efectueaza plati, avea obligatia de a solicita suplimentarea acestora, in conditiile legii.
(Judecator Mioara Iolanda Grecu)