Natura juridica a certificatului de mostenitor. Puterea doveditoare a certificatului de mostenitor.
19 martie 2020Natura juridica a tichetelor de masa reglementate de Legea nr.142/1968
19 martie 2020
Natura juridica a litigiilor izvorand din contractul de management, incheiat in cadrul serviciilor de ambulanta.
Contractul individual de munca incheiat de catre persoanele care ocupa functia de manager general in cadrul serviciului de ambulanta judetean, se suspenda de drept pana la incetarea mandatului.
Litigiile ce se nasc in legatura cu nasterea, executarea sau incetarea contractului de management sunt supuse Legii contenciosului administrativ si nu legislatiei muncii, deoarece privesc conducerea si organizarea unui serviciu de interes public.
(Decizia civila nr.491/17.03.2015)
Prin sentinta civila nr.1056/16 septembrie 2014, Tribunalul Valcea a respins, ca formulata impotriva unei persoane fara calitate procesual pasiva contestatia introdusa de D.C. asupra deciziei nr.88/21 noiembrie 2013, emisa de Serviciul de Ambulanta Valcea.
In motivare, s-a retinut in fapt ca decizia este un act ce pune in executare dispozitia nr.51 din aceeasi zi, data de D.S.P. Valcea, acesta fiind actul in baza caruia raporturile desfasurate intre contestator si Serviciul de Ambulanta Valcea pentru functia de director economic interimar, au incetat.
Cum actul emis de Serviciul de Ambulanta este unul de ducere la indeplinire a celui intocmit de catre autoritatea publica, desfiintarea lui ar fi fara efect, masura incetarii interimatului in functia de conducere subzistand acestei eventuale anulari.
S-a mai aratat ca nu s-a facut dovada existentei unor raporturi de munca intre intimat si contestator, cea dintai neavand calitate de angajator al acestuia.
Impotriva sentintei, in termen, a formulat apel contestatorul, solicitand respingerea exceptiei si trimiterea cauzei la instanta de fond, in vederea continuarii judecatii.
In continuare, s-au dezvoltat motivele pentru care considera ca nu se putea lua masura eliberarii sale din functia interimara de director economic, acest interimat impunandu-se a lua pana la organizarea concursului pentru ocuparea postului.
In sedinta publica de astazi, 17 martie 2015, Curtea a luat in discutie raporturile juridice afectate prin decizia contestata in cauza, cu consecinta legalei investiri a instantei de dreptul muncii si respectiv compunerea acesteia, potrivit dispozitiilor speciale, cu asistent judiciar.
Prin decizia civila nr. 491/17.03.2015, Tribunalul Valcea, Sectia I civila a admis apelul formulat de contestator si a dispus anularea sentinta si trimite cauza pre rejudecare aceluiasi tribunal, in complet de contencios administrativ.
Pentru a hotari astfel, instanta de apel a retinut urmatoarele.
Asa cum rezulta din contestatia cu care prima instanta a fost investita, decizia Serviciului de Ambulanta Valcea este un act de eliberare din functia de director economic interimar al serviciului, cu incadrarea pe functia de economist la biroul financiar de contabilitate al contestatorului.
Cum se poate observa, in cauza exista doua raporturi, unul de munca, in functia de economist, iar altul managerial, distinct de acesta.
Potrivit art.111-(1) al
Legii nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, c
onducerea serviciilor de ambulanta judetene si al municipiului Bucuresti este formata din (...) b) un comitet director format din managerul general, directorul medical, directorul economic, directorul tehnic si asistentul-sef.
La alin.(3) se stabileste ca, pana la ocuparea prin concurs a functiilor de conducere care fac parte din comitetul director, conducerea interimara a serviciilor de ambulanta judetene si al municipiului Bucuresti se numeste prin act administrativ al autoritatii de sanatate publica.
Pct.(8) al aceluiasi articol prevede ca functia de manager general se va ocupa prin concurs, potrivit normelor aprobate prin ordin al ministrului sanatatii publice. Managerul general incheie cu autoritatea de sanatate publica un contract de management pe o perioada de maximum 3 ani, in continutul caruia sunt prevazuti atat indicatorii specifici de performanta, cat si clauzele contractuale care reglementeaza drepturile si obligatiile partilor. Contractul de management poate fi prelungit dupa incetarea mandatului pe o perioada de 3 luni, maximum de doua ori, perioada in care se organizeaza concursul de ocupare a functiei. Contractul de management poate fi reziliat in cazul neindeplinirii obligatiilor prevazute in acesta.
In acelasi timp, potrivit pct.(9), contractul individual de munca al persoanelor care ocupa functia de manager general in cadrul serviciului de ambulanta judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, se suspenda de drept pe perioada exercitarii mandatului.
Cum se poate observa in cauza de fata in discutie nu se afla un raport de munca, ci unul reglementat de un contract distinct, acela de manageriat, supus clauzelor proprii si fara legatura cu legislatia muncii, motiv pentru care, cum s-a aratat mai sus, contractul de munca pe durata lui este suspendat.
In atare situatie, solutionarea prezentei pricini de catre instanta de dreptul muncii este una gresita din punctul de vedere al competentei functionale, dar mai ales din punctul de vedere al compunerii completului, in afara de magistrat, cu asistenti judiciari.
Raporturile sunt supuse regulilor ce guverneaza materia contenciosului administrativ, intrucat ele sunt unele de autoritate publica, numire in vederea conducerii, organizarii unui serviciu public, asa cum rezulta din dispozitiile art.1 si 2 ale Legii nr.544/2004, situatie in care Curtea urmeaza a constata ca se impune ca admitandu-se apelul sa fie anulata sentinta data de tribunal in prima instanta cu participarea nelegala, in completul de judecata, a asistentilor judiciari, potrivit dispozitiilor art.480 pct.6.
Cu toate acestea, intrucat instanta gresit a gasit cererea ca fiind una subordonata regulilor de dreptul muncii, respingand-o ca inadmisibila, fara a lua in examinare temeiurile de cenzurare formulate de catre reclamant, temeiuri care isi au sediul in materia contenciosului administrativ, fata de pct.3 al art.480 Cod procedura civila, cauza a fost trimisa spre rejudecare aceluiasi tribunal, spre a se compune ca instanta de contencios administrativ.