Eliberare din functia publica, Act administrativ nevatamator in sensul art. 1 alin. (1) din Legea nr. 554/2004
30 martie 2020Intreprinderi legate, Eligibilitate proiect, Cerere de finantare, Regula de minimis, Fonduri europene
30 martie 2020
Hotarare de consiliu local Gaze de sist, Necompetenta legala de a dispune cu privire la acestea
Legea nr. 215/2001: art. 36 alin. (2)
Potrivit art. 36 alin. (2) din Legea nr. 215/2001 republicata, consiliul local nu are atributii in privinta administrarii gazelor de sist.
Curtea de Apel Timisoara, Sectia Contencios Administrativ si Fiscal, Decizia civila nr. 5559 din 29 septembrie 2015, R.O.
Prin Sentinta civila nr. 4156/12.11.2014, pronuntata in dosar nr. 4312/30/2014, Tribunalul Timis a admis in parte actiunea formulata de reclamantul Prefectul Judetului Timis, in contradictoriu cu paratul Consiliul Local al Comunei D.
A anulat in parte Hotararea Consiliului Local D. nr. 8/2014, respectiv art. 1, in ceea ce priveste interzicerea actiunilor de cercetare, explorare si exploatare a petrolului si gazelor naturale.
A mentinut celelalte dispozitii ale hotararii atacate.
A obligat reclamantul la 1600 de lei, cheltuieli de judecata partiale, catre parat
Prin decizia civila nr. 5559/29.09.2015 pronuntata in dosarul nr. 4312/30/2014, Curtea de Apel Timisoara a admis recursul declarat de reclamantul Prefectul Judetului Timis, impotriva Sentintei civile nr. 4156/12.11.2014, pronuntata, in dosar nr. 4312/30/2014 de Tribunalul Timis, a casat sentinta in parte si a admis cererea reclamantului Prefectul Judetului Timis de anulare a art.1 in integralitatea sa, din Hotararea Consiliului Local D. nr. 8/20.01.2014 emisa de paratul Consiliul Local al Comunei D. mentinand in rest sentinta.
Curtea a retinut ca prin actiune reclamantul Prefectul judetului Timis, in temeiul art. 123 alin.
- din Constitutia Romaniei, al art. 3 alin. (1) si art. 11 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ, nr. 554/2004, a chemat in judecata paratul Consiliul Local al Comunei D., solicitand instantei ca, prin hotararea pe care o va pronunta in cauza, sa dispuna anularea Hotararii Consiliului Local al Comunei D. nr. 8/2014, aceasta fiind adoptata cu depasirea competentei materiale a consiliului local.
Potrivit actelor dosarului, prin Hotararea Consiliului Local D. nr. 8/20.01.2014 a Consiliului Local al Comunei D. s-a interzis, la art. 1, orice actiune de cercetare, explorare, exploatare a hidrocarburilor - petrol, gaze naturale si gaze de sist - pe terenurile proprietate publica sau privata a Comunei D.
De asemenea, prin acelasi hotarare, la art. 2 s-a interzis darea in administrare, concesionarea sau inchirierea terenurilor proprietate publica a Comunei D. iar la art. 3 vanzarea, concesionarea sau inchirierea terenurilor proprietate privata a Comunei D., in scopul prevazut la art. 1, in timp ce art. 4 vizeaza masuri privitoare la aducerea la cunostinta publica a hotararii.
Potrivit art. 36 alin. (2) din Legea 215/2001, consiliul local are atributii privind administrarea domeniului public si privat al comunei, orasului sau municipiului.
Anexa I la Legea nr. 213/1998, pct. 1 lit. a), prevede ca bogatiile de orice natura ale subsolului, in stare de zacamant, fac parte din domeniul public al statului, iar anexa III la acelasi act normativ, prevede ca bogatiile de orice natura ale subsolului, in stare de zacamant, daca nu au fost declarate de interes public national, fac parte din domeniul public al comunelor, oraselor si municipiilor.
Dispozitiile art. 1 alin. (1) din Legea nr. 238/2004, prevad ca resursele de petrol situate in subsolul tarii si al platoului continental romanesc al Marii Negre, delimitat conform principiilor dreptului international si al conventiilor internationale la care Romania este parte, fac obiectul exclusiv al proprietatii publice si apartin statului roman.
Acelasi articol defineste, in alineatul (2) petrolul ca reprezentand substantele minerale combustibile constituite din amestecuri de hidrocarburi naturale, acumulate in scoarta terestra si care, in conditii de suprafata, se prezinta in stare gazoasa, sub forma de gaze naturale, sau lichida, sub forma de titei si condensat, iar in alineatul (3), definind gazele naturale, se arata ca acestea cuprind gazele libere din zacaminte de gaz metan, gazele dizolvate in titei, cele din capul de gaze asociat zacamintelor de titei, precum si gazele rezultate din extractia amestecurilor de gaz condensat.
Astfel cum rezulta din textele normative precitate, petrolul si gazele naturale fac obiect al proprietatii publice si, in consecinta, administrarea acestora nu face obiect al atributiilor consiliului local, conform prevederilor art. 36 din Legea nr. 215/2001.
Astfel fiind, in ceea ce priveste dispozitiile privitoare la petrol si gaze naturale, cuprinse in prevederile art. 1 din Hotararea nr. 8/2014 a Consiliului Local al Comunei D., incalca dispozitii imperative ale legii, excedand atributiilor organului care le-a emis.
In sustinerea cererii de recurs, reclamantul a criticat solutia primei instante, ca fiind nelegala in privinta admiterii doar in parte a actiunii, pentru ca gazele de sist fac parte din domeniul proprietatii publice de stat in temeiul art.1 din Legea nr.238/2004.
In dezlegarea acestei probleme de drept, Inalta Curte de Casatie si Justitie s-a pronuntat, in temeiul art. 521 raportat la art. 519 C.pr.civ, prin Decizia civila nr. 521 raportat a la art. 519
- pr.civ, in sensul ca dispozitiile art.1 din Legea petrolului nr. 238/2004 cu modificarile si complectarile ulterioare, se interpreteaza in sensul ca gazele de sist se includ in categoria „resurselor de petrol” ce fac obiectul exclusiv al proprietatii publice si apartin statului roman.
Asa fiind, decizia fiind obligatorie pentru instanta, Curtea a constatat ca recursul reclamantului este fondat sub acest aspect, motiv pentru care l-a admis, casand in parte sentinta asa cum s-a mentionat anterior, cu aplicarea art. 488 pct. 8 C.pr.civ.
In ceea ce priveste critica legata de obligarea reclamantului la cheltuieli de judecata partiale, fata de paratul Consiliul Local al Comunei D, Curtea a retinut ca solutia a fost pronuntata cu incalcarea prevederilor art. 453 si urm. C.pr.civ, intrucat reclamantul nu a cazut in pretentii fata de parat din moment ce actiunea i-a fost admisa chiar si in parte, astfel ca obligarea la cheltuieli de judecata, incalca dispozitiile procedurale mai sus invocate, aspect sub care recursul este de asemenea fondat si s-a admis cererea de inlaturare de la plata cheltuielilor de judecata partiale in suma de 1600 lei.
In ceea ce priveste criticile legate de respingerea cererii de anulare a prevederilor art. 2 si art. 3 din Hotararea Consiliului Local D. nr. 8/2014 care prevad ca
"se
interzice darea in administrare, concesionarea sau inchirierea terenurilor proprietate publica a
Comunei D.
in scopul prevazut la art. 1", respectiv „se interzice vanzarea, concesionarea sau inchirierea terenurilor proprietate privata a
Comunei D.
in scopul prevazut la art. 1" prin actiune reclamantul nu a indicat care sunt atributiile incalcate de parat, prevazute de Legea nr.215/2001 sau din alte acte normative, prin masurile dispuse la art. 2 si art. 3 din
Hotararea Consiliului Local D.
atacat, cu privire la bunurile din domeniul sau public sau privat, deci actiunea este lipsita de temei legal sub acest aspect.
Cu alte cuvinte, reclamantul nu a demonstrat nelegalitatea hotararii de consiliu local sub aspectul mentionat si invocarea prevederilor art. 7 din Legea nr. 238/2006 privind petrolul, referitor la instituirea unui drept de servitute legala in favoarea celui care exploreaza sau exploreaza produsele petroliere, nu este in masura sa intemeieze in drept cererea de anulare a art. 2 si art. 3 din
Hotararea Consiliului Local D.
atacat, pentru ca articolul suscitat nu inlatura dreptul paratului de a-si administra bunurile din domeniul public sau privat prevazut de art. 36 din Legea nr. 215/2001republicata, dreptul de servitute urmand a fi stabilit prin conventie sau prin hotarare judecatoreasca.
Asa fiind recursul este nefondat sub acest aspect, motiv pentru care, Curtea a constatat ca bine s-a respins actiunea privitor la art. 2 si art. 3
din
Hotararea Consiliului Local D.
nr.8/2014, masura mentinandu-se.