Dreptul de dispozitie al partilor, renuntarea la judecarea actiunii facuta in apel, opozitia paratului-intimat
28 martie 2020Recuperare sume incasate necuvenit cu titlu de prestatii de asigurari sociale
28 martie 2020
Drepturi salariale ale functionarilor publici, Plata diferentei de salariu reprezentand premiu anual
Cuprins pe materii
:
Drept administrativ
Legislatie relevanta
:
Legea 330/2009, Legea 284/2010, Legea 285/2010.
Rezumat
:
Prin Decizia nr. 21 pronuntata la data de 18.01.2013 in dosarul nr. 16/2013, publicata in M.O. 37/16.01.2014 Inalta Curte de Casatie si Justitie a admis recursul in interesul legii formulat de procurorul general al Parchetului de pe langa si, in consecinta, a stabilit ca „in interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 8 din Legea nr. 285/2010 privind salarizarea in anul 2011 a personalului platit din fonduri publice, premiul pentru anul 2010, prevazut de art. 25 din Legea nr. 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, a fost inclus in majorarile salariale stabilite pentru anul 2011, potrivit dispozitiilor art. 1 din Legea nr. 285/2010, nemaiputand fi acordat in forma supusa vechii reglementari
”.
Decizia nr. 2221/05.09.2017 a Curtii de Apel Galati
Prin cererea inregistrata la nr. 3831/91/2016 reclamantele P.M. si M.M. prin reprezentant legal Sindicatul Democratic al Bugetarilor din Romania au chemat in judecata parata UAT C pentru caprin hotarare judecatoreasca sa fie obligata la plata diferentei de salariu reprezentand premiu anual neinclus in salariu incepand cu 1.01.2011 si pana la zi, sume ce se vor actualiza cu indicele de inflatie pana la data platii efective, plus dobanda legala.
In motivarea actiunii reclamantele au aratat ca incepand cu 1.01.2011 sumele cuvenite cu titlu de premiu anual asa cum era prevazut in art.25 din Legea 330/2009, abrogat prin Legea 284/2010 trebuiau incluse in salariu prin majorari salariale, sens in care dispune art. din Legea 285/2010, iar parata nu le-a acordat aceste sume.
Cum in discutie este un drept castigat si care nu se poate pierde, in legatura cu care s-a pronuntat si ICCJ in Decizia 21/2013, a solicitat acordarea acestor sume actualizate si a dobanzii legale.
Prin sentinta nr. 1xxx/15.03.2016 pronuntata de Tribunalul Vrancea a fost respinsa actiunea ca neintemeiata.
Pentru a pronunta aceasta sentinta instanta de fond a retinut ca reclamantele P.M. si M.M. sunt salariate in cadrul UAT C si in aceasta calitate au chemat in judecata institutia angajatoare pentru ca aceasta sa le acorde diferentele salariale reprezentand majorari asimilate premiului anual incepand cu 2011.
Premiul anual a fost prevazut in art.25 din Legea 330/2009, dispozitie abrogata incepand cu 1 ianuarie 2011.
Art. din Legea 25/2010 a prevazut insa ca incepand cu 1 ianuarie 2011 dreptul este inclus in salariu, fiind avut in vedere la stabilirea majorarilor salariale din 2011.
Dreptul nu a mai fost acordat in nicio forma incepand cu 1 ianuarie 2012, sens in care dispun si Decizia 15/2012 a Curtii Constitutionale, cat si Decizia 21/2013 a ICCJ pronuntata in recurs in interesul legii.
In cauza nu sunt incidente Hotararea CJUE in cauza C-310/2010 intrucat nu se pune problema discriminarii raportata la Directivele 2000/43 si 2000/78 si nici incalcari ale Conventiei Europene a Drepturilor Omului, reclamantul solicitand un drept necuvenit.
Impotriva sentintei nr 1xxx/15.03.2017 pronuntata de Tribunalul Galati au declarat recurs reclamantele P M si M M prin reprezentant legal Sindicatul Democratic al Bugetarilor din Romania aratand ca incepand cu 1.01.2011 sumele cuvenite cu titlu de premiu anual asa cum era prevazut in art.25 din Legea 330/2009, abrogat prin Legea 284/2010 trebuiau incluse in salariu prin majorari salariale, sens in care dispune art. din Legea 285/2010, iar parata nu le-a acordat aceste sume. In acelasi sens s-a pronuntat si ICCJ in Decizia 21/2013, a solicitat acordarea acestor sume actualizate si a dobanzii legale.
Recursul de fata este nefondat din perspectiva urmatoarelor consideratiuni:
Contrar sustinerilor recurentelor, instanta de fond a realizat o corecta analiza a materialului probator existent prin raportare la dispozitiile legale incidente.
Potrivit art. 25 alin. 1 din Legea nr. 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, „pentru activitatea desfasurata, personalul beneficiaza de un premiu anual egal cu media salariilor de baza sau indemnizatiilor de incadrare, dupa caz, realizate in anul pentru care se face premierea”.
La alin. 4 al textului de lege se prevede ca „Plata premiului anual se va face pentru intregul personal salarizat potrivit prezentei legi, incepand cu luna ianuarie a anului urmator perioadei pentru care se acorda”.
Din data de 01.01.2011 a intrat in vigoare Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fondurile publice, care are ca obiect de reglementare stabilirea unui sistem unitar de salarizare pentru personalul din sectorul bugetar platit din bugetul general consolidat al statului.
Pentru anul 2011 a fost adoptata Legea nr. 285/2010 privind salarizarea in anul 2011 a personalului platit din fonduri publice.
Astfel, art.8 din Legea nr. 285/2011 prevede ca „sumele corespunzatoare premiului anual pentru anul 2010 nu se mai acorda incepand cu luna ianuarie 2011, acestea fiind avute in vedere la stabilirea majorarilor salariale ce se acorda in anul 2011 personalului din sectorul bugetar, potrivit prevederilor prezentei legi”. Legiuitorul a stabilit expres faptul ca in anul 2011 nu se acorda premiul anual.
Din dispozitiile textului mentionat mai sus, rezulta ca pentru anul 2011 au fost prevazute cresteri salariale pentru personalul din sectorul bugetar, iar la stabilirea cuantumului acestora a fost avut in vedere si premiul anual aferent anului 2010.
In acest sens, potrivit art. 1 din Legea nr. 285/2010 privind salarizarea in anul 2011 a personalului platit din fonduri publice, „ (1) incepand cu 01.01.2011, cuantumul brut al salariilor de baza/soldelor functiei de baza/salariile functiei de baza/indemnizatiile de incadrare, astfel cum au fost acordate personalului platit din fonduri publice pentru luna octombrie 2010, se majoreaza cu 15%, acest procent fiind asadar stabilit si prin luarea in considerare a premiului anual cuvenit personalului bugetar pentru anul 2010.
Prin Decizia nr. 21 pronuntata la data de 18.01.2013 in dosarul nr. 16/2013, publicata in M.O. 37/16.01.2014 Inalta Curte de Casatie si Justitie a admis recursul in interesul legii formulat de procurorul general al Parchetului de pe langa si, in consecinta, a stabilit ca „in interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 8 din Legea nr. 285/2010 privind salarizarea in anul 2011 a personalului platit din fonduri publice, premiul pentru anul 2010, prevazut de art. 25 din Legea nr. 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, a fost inclus in majorarile salariale stabilite pentru anul 2011, potrivit dispozitiilor art. 1 din Legea nr. 285/2010, nemaiputand fi acordat in forma supusa vechii reglementari”.
Neconfirmandu-se criticile recurentelor referitoare la neanalizarea sustinerilor acestora, la aplicarea gresita a dreptului material, avand in vedere cele expuse, vazand si disp. art. 496 si 498 C.proc.civ. Curtea va respinge recursul reclamantelor, cu consecinta mentinerii hotararii criticate, apreciind-o legala si temeinica.