CRESTEREA CALITATII VIETII COPILULUI PRIN IMBUNATATIREA INGRIJIRII SI INTERVENTIEI PERSONALIZATE CU SCOP RECUPERATOR SI DE FACILITARE A INTEGRARII SOCIALE – FINALITATEA INCADRARII COPILULUI INTR-UN GRAD DE HANDICAP
17 martie 2020Natura juridica a termenelor instituite de art. 252 alin. 1 Codul muncii.
17 martie 2020
Decizie de impunere obligatii fiscale suplimentare de plata. Detinerea unui cod valid de identificare in scopuri de TVA
Art.143 alin.2 lit.a Cod fiscal.
Curtea de Apel Ploiesti, Sectia a II-a civila, de contencios administrativ si fiscal,
Decizia nr. 52 din 18 ianuarie 2016.
Prin sentinta civila nr. 1340/10.06.2015
Tribunalul Prahova a admis actiunea formulata de reclamanta SC … Fiii SRL - prin reprezentant SCA …, in contradictoriu cu pârâta D.G., a anulat in parte decizia de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare de plata stabilite de inspectia fiscala pentru persoane juridice nr.F-PH 83/24.02.2014, pentru suma de 184.894 lei, din care 104.464 lei TVA si 80.430 lei dobânzi si penalitati, a anulat in tot Decizia nr.462/12.06.2014, a admis in parte cererea de acordare a cheltuielilor de judecata si a obligat pârâta la 5596 lei cheltuieli de judecata catre reclamanta.
Impotriva sentintei tribunalului a declarat recurs a declarat recurs pârâta D.G.,
aratând ca, interpretând in mod eronat materialul probator, precum si dispozitiile legale in materie, instanta de fond a pronuntat o solutie nelegala, motivarea acesteia sprijinindu-se exclusiv pe apararile intimatei.
Conform Codului de procedura civila, motivarea unei hotarâri trebuie sa fie clara, precisa, sa nu se rezume la o insiruire de fapte si argumente, sa raspunda in fapt si in drept la toate pretentiile formulate de parti, sa conduca in mod logic si convingator la solutia din dispozitiv. Ori, asa cum rezulta din cuprinsul sentintei criticate, instanta de fond s-a marginit la preluarea apararilor intimatei, fara sa motiveze care sunt consideratiile pentru care a inlaturat apararile noastre.
Neprocedându-se in acest fel, au fost ignorate aspecte esentiale care daca ar fi fost analizate in profunzime de catre instanta de fond, ar fi condus la o alta solutie.
Astfel, nu s-a tinut cont de faptul ca in urma verificarii efectuate privind taxa pe valoarea adaugata, pentru perioada 01.08.2009 - 30.04.2011, a fost stabilita TVA suplimentar de plata in valoare totala de 104.464 lei, aferent careia au fost calculate dobânzi si penalitati de intârziere in suma totala de 80.430 lei, sume ce au fost contestate de catre reclamanta.
Diferenta suplimentara la TVA de plata, in valoare de 104.464 lei este constituita din: 39.585 lei TVA colectata suplimentar aferenta facturii nr. 100 din 24.09.2009 reprezentând livrare miere albine catre firma ... SA din Italia; 64.879 lei TVA colectata suplimentar aferenta facturii nr.92 din 30.07.2010 reprezentând livrare miere albine catre firma ... SA din Italia.
Organele de inspectie fiscala au constatat ca reclamanta a emis cele doua facturi fara TVA, incalcând astfel prevederile art.143 alin.(2) lit.a) din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, intrucât partenerul din Italia nu a comunicat la acea data un cod valid de TVA atribuit de autoritatea fiscala din statul membru Italia.
Având in vedere ca pe intreaga perioada verificata, reclamanta a beneficiat de rambursarea TVA cu control ulterior, pentru diferenta suplimentara la TVA de plata au fost calculate accesorii in conformitate cu prevederile art.120 alin.(1) si (7) si art.1201 alin.(2) lit.c) din O.G. nr.92/2003 privind OGnr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala, actualizata.
Invedereaza recurenta ca la data de 21.06.2011, organele de inspectie fiscala au solicitat Compartimentului teritorial de schimb de informatii internationale din cadrul D.G.F.P. Prahova, verificarea valabilitatii codurilor de inregistrare in scopuri de TVA si a datelor de identificare ale partenerilor inregistrati in scopuri de TVA in alte state membre.
Conform Notelor nr.3164/21.06.2011 si nr.1367/22.06.2011 emise de Compartimentul teritorial de schimb de informatii internationale, nu s-au constatat deficiente cu privire la datele de identificare si codurile de inregistrare in scopuri de TVA in statele membre, cu exceptia livrarilor efectuate de reclamanta catre firma ... SA din Italia.
Urmare verificarii istoricului firmei ... SA din Italia, Compartimentul teritorial de schimb de informatii internationale a emis adresa nr.1372/01.07.2011 din care rezulta ca "la data de 24.09.2009. respectiv 30.07.2010 (data emiterii facturilor), operatorul identificat prin cod 01413620798. nu detine un cod valid de identificare in scopuri de TVA".
Prin adresa nr.101/30.01.2014. Serviciul de Informatii Fiscale a comunicat urmatoarele: "la data realizarii operatiunii 24.09.2009. respectiv 30.07.2010 operatorul identificat prin codul de TVA IT-01413620798 - nu detine cod de identificare in scopuri de TVA."
La data de 28.07.2015 Serviciul juridic a solicitat Compartimentului teritorial de schimb de informatii internationale din cadrul D.G. verificarea valabilitatii codurilor de inregistrare in scopuri de TVA pentru firma ... SA din Italia.
Prin Nota nr.2158/28.07.2015 - Compartimentului teritorial de schimb de informatii internationale din cadrul D.G.R.F.P. Ploiesti, comunica faptul ca si la aceasta data in sistemul VIES firma din Italia figureaza cu cod valid de TVA din 28.01.2011. Mai mult decât atât, ca urmare a verificarii istoricului firmei ... SA din Italia, Compartimentul teritorial de schimb de informatii internationale a emis adresa nr.1372/01.07.2011 din care rezulta: "la data de 24.09.2009. respectiv 30.07.2010 (data emiterii facturilor), operatorul identificat prin cod 01413620798 nu detine un cod valid de identificare in scopuri de TVA".
In consecinta, recurenta nu se face vinovata de faptul ca in sistemul VIES societatea din Italia apare ca neavând cod valid de TVA.
Prin intâmpinare, intimata-reclamanta
SC ... SRL - prin reprezentant SCA ...,
a aratat ca, in urma verificarii societatii de catre Administratia Judeteana a Finantelor Publice Prahova din cadrul Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Ploiesti pentru perioada cuprinsa intre trimestrul III 2009 si trimestrul II 20U, au fost stabilite in sarcina intimatei mai multe obligatii fiscale suplimentare de plata, dupa cum urmeaza:
o contributie suplimentara in cuantum de 1.465 lei, reprezentând: impozit profit in valoare de 878 lei, dobânzi in valoare de 455 lei si penalitati de intârziere in valoare de 132 lei.
Aceasta suma provine din impozitarea sumei de 5.496 lei (cu 16%), reprezentând TVA aferent cheltuielilor cu depasirile de protocol peste limita legala, cheltuieli ce nu au fost cuprinse ca si cheltuieli nedeductibile fiscal in baza de impozitare, contrar prevederilor art. 21 alin. (3) lit. a din Legea nr. 571/2003.
Intimata nu a contestat aceasta diferenta si a achitat cuantumul acesteia cu ordinele de plata nr. 216, 217 si 218 din 14.03.2014.
Organele fiscale au stabilit in sarcina intimatei o contributie suplimentara in cuantum de 184.894 lei, reprezentând: TVA de plata in valoare de 104.464 lei, dobânzi in valoare de 64.760 lei si penalitati de intârziere in valoare de 15.670 lei, suma care provine de la doua livrari intracomunitare de bunuri ce au fost efectuate catre ... S.A. Italia, pe motiv ca intimata nu ar fi prezentat codul valid de TVA atribuit de autoritatile fiscale nationale ale partenerului contractual.
Recurenta incearca sa induca in eroare instanta de recurs, precizând ca partenerul italian nu detinea un cod valid de TVA, nici la data livrarilor, nici ulterior, nici chiar la data pronuntarii hotarârii de catre instanta de fond, lucru total neadevarat.
In acest sens exista la dosar un document relevant transmis chiar de D.G.R.F.P. Ploiesti cu
nr....
, prin care se comunica faptul ca autoritatile fiscale din Italia confirma valabilitatea codului de TVA al operatorului italian ... SA (IT01413620798) pentru datele de 24.09.2009 si 30.07.2010, dar si ca informatiile detinute in sistem este posibil sa se fi pierdut din cauza unor probleme tehnice existente in trecut.
Astfel, intimata se incadra in prevederile Directivei nr. 2006/U2/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, care stabileste la art. 138, scutirile pentru livrarile intracomunitare de bunuri.
Referitor la pozitia D.G.R.F.P Ploiesti prin care aceasta mentioneaza ca autoritatile fiscale „ nu au luat nici o masura de operare in sistemul VIES, fapt pentru care si la data prezentului recurs, firma din Italia figureaza pentru perioada 2009-2010 fara cod valid de TVA, considera ca din nou se doreste inducerea in eroare a justitiei, intrucât prin aceeasi Adresa nr. 5933/10.12.2014 emisa de recurenta se comunica faptul ca autoritatile fiscale din Italia mentioneaza ca aceste date „este posibil sa se fi pierdut din cauza unor probleme tehnice existente in trecut.
Concluzionând, arata ca starea de fapt fiscala, de platitor de TVA a partenerului italian pentru datele de 24.09.2009 si 30.07.2010 a fost confirmata, iar in ceea ce privesc corectiile strict informatice in sistemul VIES acestea nu mai pot fi operate retroactiv, având in vedere ca obligativitatea statului italian de inscriere a intervenit la data de 28.01.2011.
In consecinta, SC ... SRL, fiind un contribuabil exemplar inca de la infiintarea societatii, nu se face poate face vinovat de eventualele erori ale unui sistem informatic gestionat de organele fiscale ale tarilor membre U.E., iar asa cum apare si pe site-ului VIES, respectiv www.ec.europa.eu:„ este responsabilitatea statelor membre de a detine baze de date complete, corecte si actualizate”.
Examinând sentinta atacata, prin prisma criticilor formulate in recurs, in raport de actele si lucrarile dosarului, de dispozitiile legale ce au incidenta in solutionarea cauzei, Curtea constata ca recursul este nefondat potrivit considerentelor ce urmeaza :
Prin decizia de impunere privind obligatiile suplimentare de plata stabilite de inspectia fiscala pentru persoane juridice nr. F-PH 83/24.02.2014, in sarcina reclamantei au fost stabilite obligatii de plata in cuantum de 184.894 lei, reprezentând TVA de plata in valoare de 104.464 lei si obligatii de plata accesorii (dobânzi si penalitati) in valoare de 80.430 lei.
Pentru a stabili debitul si accesoriile respective, organul fiscal a retinut ca ... Italia nu detine un cod valid de identificare in scopuri de TVA astfel incât pentru facturile interne nr. 100/24.09.2009 (INVOICE AG 03/24.09.2009), in baza careia s-au livrat 20.000 kg.miere in valoare de 49.450 euro, echivalentul a 208.342,72 lei si nr. 92/30.07.2010 (INVOICE FATTURA 001/2010/30.07.2010), in baza careia s-au livrat 22.000 kg.miere in valoare de 63.650 euro, echivalentul a 270.327,92 lei, nu se justifica deducerea de TVA.
Prin urmare, organele fiscale au constatat ca reclamanta a emis cele doua facturi de mai sus fara TVA, incalcând astfel prev.art. 143 alin. 2 lit.a din legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si complet.ult., intrucât partenerul din Italia nu a comunicat la data respectiva un cod valid de TVA atribuit de autoritatea fiscala din statul membru Italia.
Curtea retine ca, la data de 21.06.2011, organele de inspectie fiscala au solicitat Compartimentului teritorial de schimb de informatii internationale din cadrul DGFP Prahova verificarea valabilitatii codurilor de inregistrare in scopuri de TVA si a datelor de identificare ale partenerilor inregistrati in scopuri de TVA in alte state membre.
Potrivit notei nr. 3164/21.06.2011 si nr. 1367/22.06.2011, emise de Compartimentului teritorial de schimb de informatii internationale, nu s-au constatat deficiente cu privire la datele de identificare si codurile de inregistrare in scopuri de TVA in statele membre, cu exceptia livrarilor efectuate de reclamanta catre firma ... SA din Italia.
Ulterior, Compartimentul teritorial de schimb de informatii internationale a emis adresa nr. 1372/01.07.2011, din care rezulta faptul ca, la data de 24.09.2009, respectiv data de 30.07.2010, datele emiterii facturilor, operatorul identificat prin cod 01413620798 nu detine un cod valid de identificare in scopuri de TVA.
Prin adresa nr. 101/30.01.2014, Serviciul de Informatii Fiscale a comunicat faptul ca, la datele realizarii operatiunilor, respectiv 24.09.2009, 30.07.2010, operatorul identificat prin cod 01413620798 nu detinea un cod valid de identificare in scopuri de TVA.
Cu toate acestea, din inscrisurile depuse de recurenta in fata instantei de recurs, rezulta ca, la data de 28.07.2015, serviciul juridic al recurentei a solicitat Compartimentului teritorial de schimb de informatii internationale din cadrul DGRFP Ploiesti verificarea valabilitatii codurilor de inregistrare in scopuri de TVA pentru firma P.V. din Italia.
Prin nota nr. 2158/28.07.2015, s-a comunicat faptul ca, la data emiterii notei respective, in sistemul VIES, firma respectiva din Italia figura cu cod valid de TVA din 28.01.2011.
Mai mult, la data de 09.12.2014, autoritatile fiscale din Italia au comunicat Serviciului de Informatii Fiscale Prahova faptul ca operatorul identificat prin cod 01413620798, ... SA detinea cod de TVA valid la data emiterii facturilor fiscale in cauza.
Ulterior, prin adresa nr. 5933/10.12.2014, recurenta-pârâta ii comunica si intimatei-reclamante informatiile sus-mentionate in sensul detinerii de catre partenerul din Italia a unui cod valid de TVA la data emiterii facturilor fiscale privind livrarile intracomunitare de bunuri, mentionând totodata faptul ca informatiile respective detinute in sistem este posibil sa se fi pierdut din cauza unor probleme tehnice existente in trecut.
Totodata, Curtea retine ca instanta de fond a analizat documentele depuse la dosar, retinând in mod corect faptul ca partenerul italian a avut calitatea de platitor de TVA inca din 1991 – raport intocmit de ANAF Ploiesti la data de 12.08.2009 – filele 103, 104 dosar fond.
Mai mult, Curtea retine ca la filele 148, 149 si 150 din dosarul de fond se afla copia certificatului de inregistrare al firmei emis la data de 18.10.1991, iar la filele 98/99 din dosarul de fond, documentul de atribuire a indicativului de TVA, respectiv inscrisul IT01413620798, ceea ce reprezinta atributul fiscal doveditor de a fi platitor de TVA.
De asemenea, se retine si faptul ca firmele din România au fost obligate sa adere la sistemul computerizat de schimburi de informatii privind TVA la data de 01.08.2010, iar obligatia partenerului italian a intervenit la data de 28.01.2011, când s-a si inscris.
Fata de toate aceste considerente, retinând ca sentinta recurata este temeinica si legala, sub aspectul tuturor criticilor formulate, Curtea, in baza dispozitiilor art. 496 Cod de procedura civila, a respins recursul declarat de pârâta DIRECTIA GENERALA REGIONALA A FINANTELOR PUBLICE PLOIESTI-ADMINISTRATIA JUDETEANA A FINANTELOR PUBLICE PRAHOVA impotriva sentintei civile nr. 1340/10.06.2015 pronuntata de Tribunalul Prahova, ca nefondat, in cauza nefiind incident niciunul din motivele prevazute de art. 488 Cod de procedura civila.
(Irina Cioponea)