Conducere a unui vehicul, Drumul public trece un rau prin vad
28 martie 2020Constructii ridicate pe terenul altuia cu buna-credinta, Puterea de lucru judecat a unei hotarari anterioare
28 martie 2020
Conflict de competenta in dreptul muncii
Legislatie relevanta
:
Legea nr. 188/1999 si Legea nr. 284/2010.
Rezumat
:
Potrivit art. 109 din Legea nr. 188/1999 privind functionarul public, cauzele care au ca obiect raporturile de serviciu al functionarului public sunt de competenta Sectiei de contencios administrativ si fiscal al tribunalului cu exceptia situatiilor pentru care este stabilita expres prin lege competenta altor instante.
Sumele cuvenite nu au natura juridica a unui ajutor de asigurari sociale (cu atat mai mult cu cat de acest ajutor beneficiaza nu numai cei care inceteaza raporturile cu drept de pensie ci si cei care trec in rezerva sau direct in retragere).
Asa fiind, astfel de pretentii nu cad sub incidenta dispozitiilor art. 153 din Legea nr. 263/2010 iar competenta de solutionare a unui litigiu cu acest obiect nu este de competenta tribunalului, ca instanta de litigii de munca si asigurari sociale.
Nici calitatea de politist a reclamantului nu atrage competenta Sectiei de litigii de munca si asigurari sociale pentru ca reclamantul a sustinut prin aparatorul ales in instanta ca nu are contract de munca si ca a detinut functia de plutonier adjutant.
Sentinta civila nr. 11/18.09.2017 a Curtii de Apel Galati
Reclamantul P.G. prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Galati - Sectia contencios administrativ si fiscal - a chemat in judecata parata I.P.J. G. pentru a fi obligata la plata a 30 de salarii ale functiei de baza intr-un cuantum actualizat in raport cu indicele de inflatie si dobanda legala aferenta acestei sume calculata cu incepere de la data introducerii actiunii si pana la data platii efective a drepturilor.
In motivarea actiunii a aratat ca a fost angajat al M.A.I. in perioada septembrie 1982 - 31.05.2016, data cand au incetat raporturile prin trecerea in rezerva cu drept de pensie.
Ca potrivit prevederilor art. 20 alin. 1 Anexa VII sectiunea 3 din Legea nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului bugetar platit din fondurile publice, la trecerea sa in rezerva cu drept de pensie avea dreptul la un ajutor stabilit in raport cu solda neta lunara avuta in luna schimbarii pozitiei de activitate si de asemenea mai beneficia pentru fiecare an intreg ramas pana la limita de varsta de pensionare si de un ajutor egal cu doua solde ale functiei de baza.
Desi a facut demersuri in acest sens parata a refuzat plata acestor ajutoare.
In drept a invocat dispozitiile art. 20 alin.1 si 2 anexa VII din Legea nr. 284/2010, precum si prevederile art. 166 alin. 4 Codul muncii si art.1531 si 1535 Cod civil.
Prin incheierea de sedinta din 29.03.2017 Tribunalul Galati - Sectia contencios administrativ si fiscal - a declinat cauza in favoarea Sectiei I civila din cadrul aceluiasi Tribunal cu motivarea ca drepturile solicitate sunt drepturi ale asigurarilor sociale a caror solutionare atrage competenta Sectiei I civila.
La randul sau, Sectia I civila a Tribunalului Galati s-a considerat necompetenta si ca atare si-a declinat competenta in favoarea Sectiei de contencios administrativ. Totodata constatand conflict negativ de competenta a suspendat judecata procesului si a trimis dosarul la Curtea de apel pentru solutionarea legala a acestui conflict.
In motivarea acestei solutii Tribunalul Galati - Sectia I civila - a retinut ca la determinarea competentei, determinanta este calitatea persoanei de functionar public cu statut special, care atrage competenta instantei de contencios administrativ conform art.109 din Legea 188/1999 si art.30 alin.4 din Legea nr.284/2010.
Curtea de apel, in solutionarea acestui conflict negativ de competenta, constata urmatoarele:
In stabilirea competentei functionale a uneia dintre cele doua sectii specializate, in cauza se impunea analiza obiectului dedus judecatii si a calitatii reclamantului.
Astfel, in cauza, este necontestat ca obiectul cererii cu care reclamantul a investit instanta de judecata il formeaza solicitarea de plata a drepturilor cuvenite in temeiul art. 20 alin. 1 din Anexa VII Sectiunea 3 din Legea nr.284/2010 privind salarizarea unitara a personalului bugetar platit din fondurile publice.
Intr-adevar, potrivit alineatului 1 al art. 20 invocat „La trecerea in rezerva sau direct in retragere, respectiv la incetarea raporturilor de serviciu, cu drept la pensie, cadrele militare, politistii si functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare pentru activitatea depusa, in functie de vechimea efectiva ca militar, politist, functionar public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare si personal civil in institutiile publice de aparare, ordine publica si siguranta nationala beneficiaza de un ajutor stabilit in raport cu solda lunara neta, respectiv salariul de baza de incadrare net avut in luna schimbarii pozitiei de activitate astfel…’’
De asemenea, potrivit alin. 2 al aceluiasi articol ”personalul militar, politistii si functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, trecuti in rezerva sau direct in retragere, respectiv ale caror raporturi de serviciu au incetat, cu drept de pensie de serviciu, inainte de implinirea limitei de varsta de pensionare prevazute de lege, mai beneficiaza, pentru fiecare an intreg ramas pana la limita de varsta de pensionare sau, in situatia in care pot desfasura activitate peste aceasta limita, pana la limitele de varsta in grad la care pot fi mentinute in activitate categoriile respective de personal, de un ajutor egal cu doua solde ale functiei de baza, respectiv cu doua salarii ale functiei de baza.
Din interpretarea textului legal citat mai sus, rezulta ca sumele cuvenite nu au natura juridica a unui ajutor de asigurari sociale (cu atat mai mult cu cat de acest ajutor beneficiaza nu numai cei care inceteaza raporturile cu drept de pensie ci si cei care trec in rezerva sau direct in retragere).
Asa fiind, astfel de pretentii nu cad sub incidenta dispozitiilor art. 153 din Legea nr.263/2010, iar competenta de solutionare a unui litigiu cu acest obiect nu este de competenta tribunalului, ca instanta de litigii de munca si asigurari sociale.
Nici calitatea de politist a reclamantului nu atrage competenta Sectiei de litigii de munca si asigurari sociale pentru ca reclamantul a sustinut prin aparatorul ales in instanta ca nu are contract de munca si ca a detinut functia de plutonier adjutant.
Potrivit art. 109 din Legea nr. 188/1999 privind functionarul public, cauzele care au ca obiect raporturile de serviciu al functionarului public sunt de competenta Sectiei de contencios administrativ si fiscal al tribunalului cu exceptia situatiilor pentru care este stabilita expres prin lege competenta altor instante.
In concluzie, Curtea stabileste ca fiind competenta functional sa solutioneze prezenta cauza Sectia de contencios administrativ si fiscal din cadrul Tribunalului Galati.