Caracterul real si serios al concedierii dispuse in baza art. 65 din Codul muncii.
26 martie 2020Clauzele contractelor colective de munca produc efecte pentru toti salariatii incadrati la toti angajatorii din ramura de activitate pentru care s-a incheiat contractul colectiv de munca.
26 martie 2020
Cerere de pensionare formulata in baza Legii nr. 226/2006. Conditii de pensionare. Stagiu de cotizare de cel putin 25 de ani in conditii speciale.
Conform Legii nr.226/2008, art.1, alin.1: “incepand cu data de 1 aprilie 2001, sunt incadrate in conditii speciale locurile de munca in care se desfasoara activitatile prevazute in anexa nr. 1”.
Potrivit anexei mentionate, in lista cuprinzand locurile de munca incadrate in conditii speciale, la punctual 11 se afla activitatea desfasurata de personalul de pe platforme marine, activitate desfasurata si de reclamant.
In conformitate cu dispozitiile art.2 din acelasi act normativ: “Perioadele de timp in care asiguratii isi desfasoara activitatea, pe durata programului normal de lucru din luna respectiva, numai in locurile de munca prevazute la art.1 sunt stagii de cotizare in conditii speciale. Sunt asimilate stagiului de cotizare in conditii speciale perioadele de timp anterioare intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, in care asiguratii si-au desfasurat activitatea, pe durata programului normal de lucru din luna respectiva, in locurile de munca incadrate conform legislatiei anterioare in grupa I de munca si care, potrivit prezentei legi, sunt incadrate in conditii speciale”. Sunt asimilate stagiului de cotizare in conditii speciale perioadele de timp anterioare intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, in care asiguratii si-au desfasurat activitatea, pe durata programului normal de lucru din luna respectiva, in locurile de munca incadrate conform legislatiei anterioare in grupa I de munca si care, potrivit prezentei legi, sunt incadrate in conditii speciale”.
Prin urmare, perioadele de activitate desfasurate in cadrul grupei I de munca potrivit legislatiei anterioare sunt considerate drept munca in conditii speciale potrivit legislatiei actuale. Astfel, perioada de munca anterioara intrarii in vigoare a Legii nr.19/2000 si perioada ulterioara se insumeaza formand un singur stagiu de cotizare in conditii speciale.
Art.3 din Legea nr.226/2006 vine sa precizeze ca: ”asiguratii care realizeaza un stagiu de cotizare de cel putin 25 de ani in conditiile speciale prevazute de prezenta lege, beneficiaza de pensie pentru limita de varsta, cu reducerea cu 15 ani a varstelor standard de pensionare prevazute in anexa nr.3 “varstele standard de pensionare si stagiile minime si complete de cotizare pentru femei si barbati, pe ani si pe luni, pe perioada aprilie 2001 – martie 20015” la Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare.
Potrivit art.78 alin.8 din Legea nr.19/2000, asiguratii care, dupa indeplinirea conditiilor de pensionare pentru limita de varsta, reglementate de prezenta lege, contribuie o anumita perioada la sistemul public, regasindu-se in una din situatiile prevazute la art.5, beneficiaza de majorarea punctajului realizat in aceasta perioada cu 0,3 % pentru fiecare luna respectiv 3,6% pentru fiecare an suplimentar.
Legiuitorul a inteles sa acorde acest beneficiu persoanelor care, desi au indeplinit conditiile de pensionare pentru limita de varsta, au continuat sa contribuie la sistemul public de pensii.
Art. 1, 2, 3 din Legea nr. 226/2006
Art. 78 din Legea nr. 19/2000
Prin actiunea adresata Tribunalului Constanta si inregistrata sub nr.11304/118/27.10.2009, reclamantul I.A. a contestat decizia nr.304722/01.10.2009 privind acordarea pensiei pentru limita de varsta emisa de Casa Judeteana de Pensii Constanta, solicitand anularea acesteia si obligarea paratei la emiterea unei noi decizii de pensie legale si conforme.
In motivarea actiunii se arata ca la data de 09.05.2008 parata a emis decizia de pensionare nr.304722 prin care a stabilit o pensie in cuantum de 1908 lei.
La data de 28.05.2009, a solicitat revizuirea deciziei de pensionare si, ca urmare, parata a emis o noua decizie nr.304722/01.10.2009, prin care a stabilit o pensie in cuantum de 2412 lei.
La stabilirea pensiei, parata a calculat in mod gresit, contrar dispozitiilor Legii nr.226/2006, stagiul efectuat in conditii speciale de munca.
Astfel, potrivit art.1 alin.1 din Legea nr.226/2006, incepand cu data de 1 aprilie 2001, sunt incadrate in conditii speciale locurile de munca in care se desfasoara activitatile prevazute la anexa 1, iar potrivit anexei mentionate, in lista cuprinzand locurile de munca incadrate in conditii speciale, la pct.11 se afla activitatea desfasurata de personalul de pe platforme marine.
Art.2. din aceeasi lege stipuleaza: „(1) Perioadele de timp in care asiguratii isi desfasoara activitatea, pe durata programului normal de lucru din luna respectiva, numai in locurile de munca prevazute la art. 1 sunt stagii de cotizare in conditii speciale.
(2) Sunt asimilate stagiului de cotizare in conditii speciale perioadele de timp anterioare intrarii in vigoare a Legii nr.19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, in care asiguratii si-au desfasurat activitatea, pe durata programului normal de lucru din luna respectiva, in locurile de munca incadrate conform legislatiei anterioare in grupa I de munca si care, potrivit prezentei legi, sunt incadrate in conditii speciale.”
Prin urmare, sustine reclamantul, se deduce ca perioadele de activitate desfasurate in cadrul grupei I de munca potrivit legislatiei anterioare sunt considerate drept munca in conditii speciale potrivit legislatiei actuale. Astfel, perioada de munca anterioara intrarii in vigoare a Legii nr.19/2000 si perioada ulterioara se insumeaza formand un singur stagiu de cotizare in conditii speciale.
Contrar acestei interpretari, parata a defalcat perioadele mentionate, retinand drept stagiu in conditii speciale doar perioada de 22 ani, 3 luni si 14 zile, restul perioadei de munca fiind incadrata conform legislatiei anterioare la grupa I de munca, respectiv 3 ani, 6 luni si 29 de zile.
Parata a facut aplicarea gresita art.3 din Legea nr.226/2006, retinand ca varsta standard de pensionare 65 de ani si nu de 63 ani, 4 luni si 15 zile cum este in cazul reclamantului care are un stagiu de cotizare in conditii speciale de 25 ani, 10 luni si 13 zile.
Nu s-a facut aplicarea disp.art.5 din Legea nr.226/2006 conform carora „Pentru asiguratii prevazuti la art. 3 punctajul mediu anual se determina prin impartirea la 25 a numarului de puncte rezultat din insumarea punctajelor anuale realizate in perioada de cotizare”.
De asemenea, sustine reclamantul, la calcularea punctajului mediu anual nu au fost avute in vedere sporul de conditii grele de munca si sporul pentru lucrul pe mare in perioada 01.04.1985 - 01.04.1992.
Parata a formulat intampinare prin care a solicitat respingerea actiunii motivand ca, prin adeverintele nr.3623/05.12.2007, nr.1413/205/23.07.2007 si nr.0120/4626/18.07.2007 angajatorul face incadrarea in grupa I de munca invocand temeiul legal privind grupele de munca in vigoare pana la 01.04.2001 fara a face aplicarea pct.11 din Ordinul nr.572/24.07.2006 pentru aprobarea Normelor tehnice de aplicare a prevederilor Legii nr.226/2006 privind incadrarea unor locuri de munca in conditii speciale, potrivit caruia „Se asimileaza stagiilor de cotizare in conditii speciale perioadele anterioare datei de 1 aprilie 2001, in care asiguratii au desfasurat activitati dintre cele prevazute in anexa 1 la Legea nr.226/2006 pe durata programului normal de lucru din fiecare luna, numai in locurile de munca din cadrul unitatilor prevazute in anexa nr.2 la aceasta lege, activitati incadrate, potrivit legislatiei anterioare acestei date, in grupa I de munca.
Dovedirea acestor stagii de cotizare se face cu carnetul de munca, completat conform prevederilor Decretului nr. 92/1976 privind carnetul de munca, si/sau cu adeverinte eliberate, potrivit legii, de angajatorul la care a lucrat persoana respectiva sau, dupa caz, de institutia care a preluat arhivele acestuia. Modelul adeverintei este prezentat in anexa nr. 3 la prezentele norme tehnice.”
Reclamantul nu a prezentat un asemenea document, sustine parata, iar adeverintele de incadrare in grupa I de munca sunt emise dupa data publicarii Legii nr.226/2006, de unde rezulta ca emitentii au considerat ca nu sunt indeplinite conditiile pentru a putea fi emisa o adeverinta privind incadrarea unor locuri de munca in conditii speciale.
Prin sentinta civila nr.1264 din data de 17 decembrie 2010, pronuntata in dosarul civil nr.11304/118/2009, Tribunalul Constanta a admis actiunea formulata de reclamantul
I.A.
in contradictoriu cu parata
CASA JUDETEANA DE PENSII CONSTANTA.
A anulat decizia de pensionare nr.304722/01.10.2009 emisa de intimata.
A obligat parata sa emita reclamantului o noua decizie de recalculare a pensiei pentru limita de varsta, in care se va avea in vedere un punctaj mediu anual de 3,95852, cu incepere de la 01.06.2009.
A obligat parata sa plateasca reclamantului diferenta de drepturi de pensie cuvenite pentru perioada 01.06.2009-01.06.2010 in cuantum de 5697 lei.
A obligat pe parata la plata catre reclamanta a sumei de 1000 lei cu titlul de cheltuieli de judecata din care 600 lei onorariu expert si 400 lei onorariu avocat.
Aceasta hotarare a fost indreptata prin incheierea din data de 24 martie 2011, pronuntata de Tribunalul Constanta prin care s-a admis sesizarea si s-a dispus indreptarea erorilor materiale din sentinta civila nr. 1264/17.12.2010 pronuntata in dosarul nr. 11304/118/2009 in sensul ca se va trece corect numarul dosarului ca fiind 11304/118/2009 in loc de 11304/118/2010 cum din eroare s-a trecut, urmand a se trece corect mentiunea ca hotararea este ”Executorie de drept”, in loc de ”Definitiva”.
Pentru a pronunta hotararea pronuntata, prima instanta a retinut urmatoarea situatia de fapt:
Parata a emis Decizia nr.304722/05.10.2009, prin care a stabilit ca reclamantul a realizat un punctaj mediu anual de 3.35739 puncte, la data de 01.06.2009, retinand ca varsta standard de pensionare 65 de ani si un stagiu complet de cotizare de 27 ani.
Instanta a dispus efectuarea unei expertize contabile avand ca obiective verificarea punctajului mediu anual al reclamantului la data emiterii deciziei contestate pe baza documentatiei existente la dosarul aflat la parata, calcularea diferentelor dintre drepturile datorate si cele achitate, desemnat fiind sa efectueze expertiza domnul expert judiciar contabil B.D.
Conform concluziilor raportului de expertiza, la calcularea pensiei reclamantului, parata nu a introdus in buletinul de calcul toate veniturile realizate, inclusiv sporurile care au format suma contributiva si pentru care angajatorii au platit obligatiile catre bugetul de stat conform legislatiei in vigoare la momentul acordarii veniturilor, nu a aplicat in totalitate prevederile art.164 al.1 lit.”i” din Legea nr.19/2000 cu privire la majorarea cu procentul de 17% a punctajului anual realizat dupa data de 01.02.2001.
Suplinind omisiunile paratei, expertiza a stabilit ca reclamantul a realizat un punctaj mediu anual de 3,95852 puncte.
Referitor la diferentele de incasat de reclamant intre perioada 01.06.2009 si cea a realizarii raportului de expertiza (iunie 2010), avandu-se in vedere diferentele dintre punctajul calculat de expert si cel stabilit de intimata precum si evolutia punctului de pensie, expertul a stabilit ca, pentru intervalul in cauza reclamantul este indreptatit a primi suma de 5.697 lei.
Analizand inscrisurile depuse in dosarul administrativ, prin raportare la disp.art.77 si art.78 alin 1 din Legea nr.19/2000, instanta a constatat ca punctajul mediu anual realizat de reclamant nu a fost stabilit in mod corect prin decizia contestata, intrucat nu s-au introdus in buletinul de calcul toate veniturile realizate, inclusiv sporurile care au format suma contributiva si pentru care angajatorii au platit obligatiile catre bugetul de stat conform legislatiei in vigoare la momentul acordarii veniturilor, nu a aplicat in totalitate prevederile art.164 alin.1 lit.”i” din Legea nr.19/2000 cu privire la majorarea cu procentul de 17% a punctajului anual realizat dupa data de 01.02.2001.
Stagiul de cotizare asa cum este reglementat de Legea nr. 19/2000 reprezinta vechimea in munca recunoscuta pentru stabilirea pensiilor pana la intrarea in vigoare a prezentei legi si in cazul in care in carnetele de munca sau de asigurari ale persoanelor nu sunt inregistrate drepturile salariale, asiguratul poate prezenta acte doveditoare care sa ateste aceste drepturi si in caz contrar, se utilizeaza salariul minim pe tara in vigoare in perioada respectiva.
In functie de aceste perioade contributive, punctajul mediu anual a fost stabilit gresit de catre parata, din buletinul de calcul se constata erori de culegere a datelor, a sumelor contributive, ceea ce a determinat stabilirea eronata a punctajului mediu anual si implicit al pensiei.
Cu privire la stagiul complet de cotizare de 25 de ani ce s-ar fi aplicat reclamantului in temeiul art.5 din Legea nr.226/2006, instanta a retinut ca adeverintele prezentate de reclamant nu intrunesc conditiile stabilite in anexa 3 la Normele tehnice de aplicare a legii (Ordinul nr.572/24.06.2006), pentru a fi dat posibilitatea paratei sa calculeze un stagiu in conditii speciale de 25 de ani, dupa cum ar rezulta din carnetul de munca.
Impotriva acestei hotarari a formulat recurs recurentul reclamant Ilie Alexandru, criticand-o pentru nelegalitate si netemeinicie.
Critica sentintei prin motivele de recurs a vizat in esenta urmatoarele:
In fapt, a lucrat fara intrerupere incepand din anul 1971. La data de 07.03.2008, a solicitat pensionarea pentru limita de varsta. In urma cererii inregistrata la Casa Judeteana de Pensii Constanta, a fost emisa decizia de pensionare nr.304722/09.05.2008, stabilindu-i-se o pensie in cuantum de 1908 lei.
La data de 28.05.2009, a solicitat revizuirea dosarului de pensionare.
In urma acestei cereri, a fost emisa decizia nr.304722/01.10.2009, prin care i-a fost stabilita o pensie in cuantum de 2412 lei.
Impotriva acestei decizii a formulat contestatie, criticand decizia sub aspectul gresitei calculari a stagiului de cotizare, in sensul ca, in conformitate cu Legea nr.226/2006, stagiul sau de cotizare este de 25 ani, 10 luni si 13 zile.
Conform Legii nr.226, art.1alin.1 “Incepand cu data de 1 aprilie 2001, sunt incadrate in conditii speciale locurile de munca in care se desfasoara activitatile prevazute in anexa nr. 1”.
Potrivit anexei mentionate, in lista cuprinzand locurile de munca incadrate in conditii speciale, in care se desfasoara urmatoarele activitati, la punctul 11 se afla activitatea desfasurata de personalului de pe platforme marine.
In conformitate cu dispozitiile art.2 ale aceleasi legi, “Perioadele de timp in care asiguratii isi desfasoara activitatea, pe durata programului normal de lucru din luna respectiva, numai in locurile de munca prevazute la art.1 sunt stagii de cotizare in conditii speciale. Sunt asimilate stagiului de cotizare in conditii speciale perioadele de timp anterioare intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, in care asiguratii si-au desfasurat activitatea, pe durata programului normal de lucru din luna respectiva, in locurile de munca incadrate conform legislatiei anterioare in grupa I de munca si care, potrivit prezentei legi, sunt incadrate in conditii speciale”.
In continuare, Legea nr.226/2006 vine sa precizeze modalitatea de reducere a varstelor standard de pensionare. Astfel, art.3 prevede ca “Asiguratii care realizeaza un stagiu de cotizare de cel putin 25 de ani in conditiile speciale prevazute de prezenta lege beneficiaza de pensie pentru limita de varsta, cu reducerea cu 15 ani a varstelor standard de pensionare prevazute in anexa nr. 3 "Varstele standard de pensionare si stagiile minime si complete de cotizare pentru femei si barbati, pe ani si pe luni, pe perioada aprilie 2001 - martie 2015" la Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare”.
In cazul sau, fiind vorba de un stagiu de cotizare in conditii speciale de 25 ani, 10 luni si 13 zile, efectuand calculul corect se ajunge la o varsta standard de pensionare de 63 ani si 4 luni – 15 ani = varsta minima de pensionare de 50 de ani. Cum data la care a inceput acordarea pensiei este 07.03.2008, rezulta ca a cotizat peste varsta standard de pensionare cu 5 ani, 9 luni si 7 zile si se incadreaza in dispozitiile art.78 alin.8 din Legea nr.19/2000.
Totodata, conform art.5 din acelasi act normative “Pentru asiguratii prevazuti la art. 3 punctajul mediu anual se determina prin impartirea la 25 a numarului de puncte rezultat din insumarea punctajelor anuale realizate in perioada de cotizare”.
Motivatia instantei, in sensul ca adeverintele care atesta stagiul de cotizare in conditii speciale nu indeplinesc conditiile anexei 3 din Ordinul nr.572/24.06.2006, nu este corecta. Anexa nr.3 stabileste modelul adeverintei, nu stabileste conditii ce trebuie indeplinite de beneficiar.
Analizand sentinta recurata din prisma criticilor formulate, Curtea a admis recursul ca fondat pentru urmatoarele considerente:
Prin decizia de pensionare nr.304722/05.10.2009 emisa de intimata s-a dispus pensionarea contestatorului I.A. pentru munca depusa si limita de varsta incepand cu 01.06.2009.
Intimata a retinut un stagiu complet de cotizare conform Legii nr.19/2000 de 27 ani, un stagiu total realizat de 48 ani, 1 luna si 27 zile din care 3 ani, 6 luni si 29 de zile in grupa I-a de munca si 22 ani, 3 luni, 14 zile in conditii speciale.
Conform Legii nr.226/2008 art.1 alin.1: “incepand cu data de 1 aprilie 2001, sunt incadrate in conditii speciale locurile de munca in care se desfasoara activitatile prevazute in anexa nr. 1”.
Potrivit anexei mentionate, in lista cuprinzand locurile de munca incadrate in conditii speciale, la punctual 11 se afla activitatea desfasurata de personalul de pe platforme marine, activitate desfasurata si de reclamant.
In conformitate cu dispozitiile art.2 din acelasi act normativ: “Perioadele de timp in care asiguratii isi desfasoara activitatea, pe durata programului normal de lucru din luna respectiva, numai in locurile de munca prevazute la art.1 sunt stagii de cotizare in conditii speciale. Sunt asimilate stagiului de cotizare in conditii speciale perioadele de timp anterioare intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, in care asiguratii si-au desfasurat activitatea, pe durata programului normal de lucru din luna respectiva, in locurile de munca incadrate conform legislatiei anterioare in grupa I de munca si care, potrivit prezentei legi, sunt incadrate in conditii speciale”. Sunt asimilate stagiului de cotizare in conditii speciale perioadele de timp anterioare intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, in care asiguratii si-au desfasurat activitatea, pe durata programului normal de lucru din luna respectiva, in locurile de munca incadrate conform legislatiei anterioare in grupa I de munca si care, potrivit prezentei legi, sunt incadrate in conditii speciale”.
Prin urmare, perioadele de activitatea desfasurate in cardul grupei I de munca potrivit legislatiei anterioare sunt considerate drept munca in conditii speciale potrivit legislatiei actuale. Astfel, perioada de munca anterioara intrarii in vigoare a legii nr.19/2000 si perioada ulterioara se insumeaza formand un singur stagiu de cotizare in conditii speciale.
In cazul contestatorului, acesta are un stagiu de cotizare in conditii speciale de 25 de ani, 10 luni si 13 zile.
Contrar acestei interpretari a legii, parata a defalcat perioadele mentionate retinand un stagiu in conditii speciale doar perioada de 22 ani, 3 luni si 14 zile, restul perioadei de munca fiind incadrata conform legislatiei anterioare la grupa I de munca, respective 3 ani, 6 luni si 29 de zile.
Art.3 din legea nr.226/2006 vine sa precizeze ca: ”asiguratii care realizeaza un stagiu de cotizare de cel putin 25 de ani in conditiile speciale prevazute de prezenta lege, beneficiaza de pensie pentru limita de varsta, cu reducerea cu 15 ani a varstelor standard de pensionare prevazute in anexa nr.3 “varstele standard de pensionare si stagiile minime si complete de cotizare pentru femei si barbati, pe ani si pe luni, pe perioada aprilie 2001 – martie 20015” la Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare.
Totodata, conform art.5 al.1 din acelasi act normativ: “pentru asiguratii prevazuti la art.3 punctajul mediu anual se determina prin impartirea la 25 a numarului de puncte rezultate din insumarea punctajelor anuale realizate in perioada de cotizare”.
In ceea ce priveste ultima critica referitoare la calculul stagiului suplimentar, curtea apreciaza ca aceste este nefondat pentru urmatoarele considerente:
Potrivit art.78 alin.8 din Legea nr.19/2000, asiguratii care, dupa indeplinirea conditiilor de pensionare pentru limita de varsta, reglementate de prezenta lege, contribuie o anumita perioada la sistemul public, regasindu-se in una din situatiile prevazute la art.5, beneficiaza de majorarea punctajului realizat in aceasta perioada cu 0,3 % pentru fiecare luna respectiv 3,6% pentru fiecare an suplimentar.
Legiuitorul a inteles sa acorde acest beneficiu persoanelor care, desi au indeplinit conditiile de pensionare pentru limita de varsta, au continuat sa contribuie la sistemul public de pensii.
Legea 19/2000 stabileste in art.41 al.1 si 2 care sunt conditiile cumulative: varsta standard de pensionare si stagiul minim de cotizare.
Dispozitiile art.78 alin.8 din Legea nr.19/2000 se raporteaza la varsta standard de pensionare stabilita de lege prin anexa 3 si nu varsta standard de pensionare redusa pentru perioadele lucrate in grupe de munca sau conditii speciale.
Pentru considerentele aratate mai sus, potrivit art.312 al.3 Cod procedura civila, curtea a admis recursul formulat si a modificat in parte sentinta recurata conform celor dispuse prin dispozitiv.
Decizia civila nr. 300/AS/25.10.2011
Dosar nr. 11304/118/2009
Judecator redactor Jelena Zalman
Contestatie la decizia de pensionare pentru limita de varsta. Calculul stagiului suplimentar.
In conformitate cu art.3 din Legea nr.226/2006 - ”asiguratii care realizeaza un stagiu de cotizare de cel putin 25 de ani in conditiile speciale prevazute de prezenta lege beneficiaza de pensie pentru limita de varsta, cu reducerea cu 15 ani a varstelor standard de pensionare prevazute in anexa nr.3 “varstele standard de pensionare si stagiile minime si complete de cotizare pentru femei si barbati, pe ani si pe luni, pe perioada aprilie 2001 – martie 20015” la Legea nr.19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare.
Referitor la calculul stagiului suplimentar, potrivit art.78 alin.8 din Legea nr.19/2000, asiguratii care, dupa indeplinirea conditiilor de pensionare pentru limita de varsta reglementate de prezenta lege, contribuie o anumita perioada la sistemul public, regasindu-se in una din situatiile prevazute la art.5, beneficiaza de majorarea punctajului realizat in aceasta perioada cu 0,3 % pentru fiecare luna respectiv 3,6% pentru fiecare an suplimentar.
Legiuitorul a inteles sa acorde acest beneficiu persoanelor care, desi au indeplinit conditiile de pensionare pentru limita de varsta, au continuat sa contribuie la sistemul public de pensii.
Legea 19/2000 stabileste in art.41 alin.1 si 2 care sunt conditiile cumulative: varsta standard de pensionare si stagiul minim de cotizare.
Dispozitiile art.78 alin.8 din Legea nr.19/2000 se raporteaza la varsta standard de pensionare stabilita de lege prin anexa 3 si nu la varsta standard de pensionare redusa pentru perioadele lucrate in grupe de munca sau conditii speciale.
Legea nr.226/2006, art.3
Legea nr.19/2000, art.78, art.41
Prin actiunea adresata Tribunalului Constanta si inregistrata sub nr. 11304/118/27.10.2009, reclamantul I.A. a contestat decizia nr. 304722/01.10.2009 privind acordarea pensiei pentru limita de varsta emisa de Casa Judeteana de Pensii Constanta, solicitand anularea acesteia si obligarea paratei la emiterea unei noi decizii de pensie legale si conforme.
In motivarea actiunii se arata ca la data de 09.05.2008 parata a emis decizia de pensionare nr.304722 prin care a stabilit o pensie in cuantum de 1908 lei.
La data de 28.05.2009, a solicitat revizuirea deciziei de pensionare si, ca urmare, parata a emis o noua decizie nr.304722/01.10.2009, prin care a stabilit o pensie in cuantum de 2412 lei.
La stabilirea pensiei, parata a calculat in mod gresit, contrar dispozitiilor Legii nr.226/2006, stagiul efectuat in conditii speciale de munca.
Astfel, potrivit art.1 alin.1 din Legea nr.226/2006, incepand cu data de 1 aprilie 2001, sunt incadrate in conditii speciale locurile de munca in care se desfasoara activitatile prevazute la anexa 1, iar potrivit anexei mentionate, in lista cuprinzand locurile de munca incadrate in conditii speciale, la pct.11 se afla activitatea desfasurata de personalul de pe platforme marine.
Art.2. din aceeasi lege stipuleaza: „(1) Perioadele de timp in care asiguratii isi desfasoara activitatea, pe durata programului normal de lucru din luna respectiva, numai in locurile de munca prevazute la art. 1 sunt stagii de cotizare in conditii speciale.
(2) Sunt asimilate stagiului de cotizare in conditii speciale perioadele de timp anterioare intrarii in vigoare a Legii
nr.19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, in care asiguratii si-au desfasurat activitatea, pe durata programului normal de lucru din luna respectiva, in locurile de munca incadrate conform legislatiei anterioare in grupa I de munca si care, potrivit prezentei legi, sunt incadrate in conditii speciale.”
Prin urmare, sustine reclamantul, se deduce ca perioadele de activitate desfasurate in cadrul grupei I de munca potrivit legislatiei anterioare sunt considerate drept munca in conditii speciale potrivit legislatiei actuale. Astfel, perioada de munca anterioara intrarii in vigoare a Legii nr.19/2000 si perioada ulterioara se insumeaza formand un singur stagiu de cotizare in conditii speciale.
Contrar acestei interpretari, parata a defalcat perioadele mentionate, retinand drept stagiu in conditii speciale doar perioada de 22 ani, 3 luni si 14 zile, restul perioadei de munca fiind incadrata conform legislatiei anterioare la grupa I de munca, respectiv 3 ani, 6 luni si 29 de zile.
Parata a facut aplicarea gresita art.3 din Legea nr.226/2006, retinand ca varsta standard de pensionare 65 de ani si nu de 63 ani, 4 luni si 15 zile cum este in cazul reclamantului care are un stagiu de cotizare in conditii speciale de 25 ani, 10 luni si 13 zile.
Nu s-a facut aplicarea disp.art.5 din Legea nr.226/2006 conform carora „Pentru asiguratii prevazuti la art. 3 punctajul mediu anual se determina prin impartirea la 25 a numarului de puncte rezultat din insumarea punctajelor anuale realizate in perioada de cotizare”.
De asemenea, sustine reclamantul, la calcularea punctajului mediu anual nu au fost avute in vedere sporul de conditii grele de munca si sporul pentru lucrul pe mare in perioada 01.04.1985-01.04.1992.
Parata a formulat intampinare prin care a solicitat respingerea actiunii motivand ca, prin adeverintele nr. 3623/05.12.2007, nr. 1413/205/23.07.2007 si nr. 0120/4626/18.07.2007 angajatorul face incadrarea in grupa I de munca invocand temeiul legal privind grupele de munca in vigoare pana la 01.04.2001 fara a face aplicarea pct.11 din Ordinul nr.572/24.07.2006 pentru aprobarea Normelor tehnice de aplicare a prevederilor Legii nr.226/2006 privind incadrarea unor locuri de munca in conditii speciale, potrivit caruia „Se asimileaza stagiilor de cotizare in conditii speciale perioadele anterioare datei de 1 aprilie 2001, in care asiguratii au desfasurat activitati dintre cele prevazute in anexa 1 la Legea nr.226/2006 pe durata programului normal de lucru din fiecare luna, numai in locurile de munca din cadrul unitatilor prevazute in anexa nr.2 la aceasta lege, activitati incadrate, potrivit legislatiei anterioare acestei date, in grupa I de munca.
Dovedirea acestor stagii de cotizare se face cu carnetul de munca, completat conform prevederilor Decretului nr. 92/1976 privind carnetul de munca, si/sau cu adeverinte eliberate, potrivit legii, de angajatorul la care a lucrat persoana respectiva sau, dupa caz, de institutia care a preluat arhivele acestuia. Modelul adeverintei este prezentat in anexa nr. 3 la prezentele norme tehnice.”
Reclamantul nu a prezentat un asemenea document, sustine parata, iar adeverintele de incadrare in grupa I de munca sunt emise dupa data publicarii Legii nr.226/2006, de unde rezulta ca emitentii au considerat ca nu sunt indeplinite conditiile pentru a putea fi emisa o adeverinta privind incadrarea unor locuri de munca in conditii speciale.
Prin sentinta civila nr.1264 din data de 17 decembrie 2010, pronuntata in dosarul civil nr.11304/118/2009, Tribunalul Constanta a admis actiunea formulata de reclamantul
I.A.
in contradictoriu cu parata
CASA JUDETEANA DE PENSII CONSTANTA.
A anulat decizia de pensionare nr.304722/01.10.2009 emisa de intimata.
A obligat parata sa emita reclamantului o noua decizie de recalculare a pensiei pentru limita de varsta, in care se va avea in vedere un punctaj mediu anual de 3,95852, cu incepere de la 01.06.2009.
A obligat parata sa plateasca reclamantului diferenta de drepturi de pensie cuvenite pentru perioada 01.06.2009-01.06.2010 in cuantum de 5697 lei.
A obligat pe parata la plata catre reclamanta a sumei de 1000 lei cu titlul de cheltuieli de judecata din care 600 lei onorariu expert si 400 lei onorariu avocat.
Aceasta hotarare a fost indreptata prin incheierea din data de 24 martie 2011, pronuntata de Tribunalul Constanta prin care s-a admis sesizarea si s-a dispus indreptarea erorilor materiale din sentinta civila nr. 1264/17.12.2010 pronuntata in dosarul nr. 11304/118/2009 in sensul ca se va trece corect numarul dosarului ca fiind 11304/118/2009 in loc de 11304/118/2010 cum din eroare s-a trecut, urmand a se trece corect mentiunea ca hotararea este ”Executorie de drept”, in loc de ”Definitiva”,.
Pentru a pronunta hotararea pronuntata, prima instanta a retinut urmatoarea situatia de fapt:
Parata a emis Decizia nr.304722/05.10.2009, prin care a stabilit ca reclamantul a realizat un punctaj mediu anual de 3.35739 puncte, la data de 01.06.2009, retinand ca varsta standard de pensionare 65 de ani si un stagiu complet de cotizare de 27 ani.
Instanta a dispus efectuarea unei expertize contabile avand ca obiective verificarea punctajului mediu anual al reclamantului la data emiterii deciziei contestate pe baza documentatiei existente la dosarul aflat la parata, calcularea diferentelor dintre drepturile datorate si cele achitate, desemnat fiind sa efectueze expertiza domnul expert judiciar contabil B.D.
Conform concluziilor raportului de expertiza, la calcularea pensiei reclamantului, parata nu a introdus in buletinul de calcul toate veniturile realizate, inclusiv sporurile care au format suma contributiva si pentru care angajatorii au platit obligatiile catre bugetul de stat conform legislatiei in vigoare la momentul acordarii veniturilor, nu a aplicat in totalitate prevederile art.164 al.1 lit.”i” din Legea nr.19/2000 cu privire la majorarea cu procentul de 17% a punctajului anual realizat dupa data de 01.02.2001.
Suplinind omisiunile paratei, expertiza a stabilit ca reclamantul a realizat un punctaj mediu anual de 3,95852 puncte.
Referitor la diferentele de incasat de reclamant intre perioada 01.06.2009 si cea a realizarii raportului de expertiza (iunie 2010), avandu-se in vedere diferentele dintre punctajul calculat de expert si cel stabilit de intimata precum si evolutia punctului de pensie, expertul a stabilit ca, pentru intervalul in cauza reclamantul este indreptatit a primi suma de 5.697 lei.
Analizand inscrisurile depuse in dosarul administrativ, prin raportare la disp.art.77 si art.78 alin 1 din Legea nr.19/2000, instanta a constatat ca punctajul mediu anual realizat de reclamant nu a fost stabilit in mod corect prin decizia contestata, intrucat nu s-au introdus in buletinul de calcul toate veniturile realizate, inclusiv sporurile care au format suma contributiva si pentru care angajatorii au platit obligatiile catre bugetul de stat conform legislatiei in vigoare la momentul acordarii veniturilor, nu a aplicat in totalitate prevederile art.164 al.1 lit.”i” din Legea nr.19/2000 cu privire la majorarea cu procentul de 17% a punctajului anual realizat dupa data de 01.02.2001.
Stagiul de cotizare asa cum este reglementat de legea nr. 19/2000 reprezinta vechimea in munca recunoscuta pentru stabilirea pensiilor pana la intrarea in vigoare a prezentei legi si in cazul in care in carnetele de munca sau de asigurari ale persoanelor nu sunt inregistrate drepturile salariale, asiguratul poate prezenta acte doveditoare care sa ateste aceste drepturi si in caz contrar, se utilizeaza salariul minim pe tara in vigoare in perioada respectiva.
In functie de aceste perioade contributive, punctajul mediu anual a fost stabilit gresit de catre parata, din buletinul de calcul se constata erori de culegere a datelor, a sumelor contributive, ceea ce a determinat stabilirea eronata a punctajului mediu anual si implicit al pensiei.
Cu privire la stagiul complet de cotizare de 25 de ani ce s-ar fi aplicat reclamantului in temeiul art.5 din Legea nr.226/2006, instanta a retinut ca adeverintele prezentate de reclamant nu intrunesc conditiile stabilite in anexa 3 la Normele tehnice de aplicare a legii (Ordinul nr.572/24.06.2006), pentru a fi dat posibilitatea paratei sa calculeze un stagiu in conditii speciale de 25 de ani, dupa cum ar rezulta din carnetul de munca.
Impotriva acestei hotarari a formulat recurs recurentul reclamant I.A., criticand-o pentru nelegalitate si netemeinicie.
Critica sentintei prin motivele de recurs a vizat in esenta urmatoarele:
In fapt, a lucrat fara intrerupere incepand din anul 1971.
La data de 07.03.2008, a solicitat pensionarea pentru limita de varsta. In urma cererii inregistrata la Casa Judeteana de Pensii Constanta, a fost emisa decizia de pensionare nr.304722/09.05.2008, stabilindu-i-se o pensie in cuantum de 1908 lei.
La data de 28.05.2009, a solicitat revizuirea dosarului de pensionare.
In urma acestei cereri, a fost emisa decizia nr.304722/01.10.2009, prin care i-a fost stabilita o pensie in cuantum de 2412 lei.
Impotriva acestei decizii a formulat contestatie, criticand decizia sub aspectul gresitei calculari a stagiului de cotizare, in sensul ca, in conformitate cu Legea nr.226/2006, stagiul sau de cotizare este de 25 ani, 10 luni si 13 zile.
Conform Legii nr.226, art.1alin.1 “Incepand cu data de 1 aprilie 2001, sunt incadrate in conditii speciale locurile de munca in care se desfasoara activitatile prevazute in anexa nr. 1”.
Potrivit anexei mentionate, in lista cuprinzand locurile de munca incadrate in conditii speciale, in care se desfasoara urmatoarele activitati, la punctul 11 se afla activitatea desfasurata de personalului de pe platforme marine.
In conformitate cu dispozitiile art.2 ale aceleiasi legi, “Perioadele de timp in care asiguratii isi desfasoara activitatea, pe durata programului normal de lucru din luna respectiva, numai in locurile de munca prevazute la art.1 sunt stagii de cotizare in conditii speciale. Sunt asimilate stagiului de cotizare in conditii speciale perioadele de timp anterioare intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, in care asiguratii si-au desfasurat activitatea, pe durata programului normal de lucru din luna respectiva, in locurile de munca incadrate conform legislatiei anterioare in grupa I de munca si care, potrivit prezentei legi, sunt incadrate in conditii speciale”.
In continuare, Legea nr.226/2006 vine sa precizeze modalitatea de reducere a varstelor standard de pensionare. Astfel, art.3 prevede ca “Asiguratii care realizeaza un stagiu de cotizare de cel putin 25 de ani in conditiile speciale prevazute de prezenta lege beneficiaza de pensie pentru limita de varsta, cu reducerea cu 15 ani a varstelor standard de pensionare prevazute in anexa nr. 3 "Varstele standard de pensionare si stagiile minime si complete de cotizare pentru femei si barbati, pe ani si pe luni, pe perioada aprilie 2001 - martie 2015" la Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare”.
In cazul sau, fiind vorba de un stagiu de cotizare in conditii speciale de 25 ani, 10 luni si 13 zile, efectuand calculul corect se ajunge la o varsta standard de pensionare de 63 ani si 4 luni – 15 ani = varsta minima de pensionare de 50 de ani. Cum data la care a inceput acordarea pensiei este 07.03.2008, rezulta ca a cotizat peste varsta standard de pensionare cu 5 ani, 9 luni si 7 zile si se incadreaza in dispozitiile art.78 alin.8 din Legea nr.19/2000.
Totodata, conform art.5 din acelasi act normative “Pentru asiguratii prevazuti la art. 3 punctajul mediu anual se determina prin impartirea la 25 a numarului de puncte rezultat din insumarea punctajelor anuale realizate in perioada de cotizare”.
Motivatia instantei, in sensul ca adeverintele care atesta stagiul de cotizare in conditii speciale nu indeplinesc conditiile anexei 3 din Ordinul nr.572/24.06.2006, nu este corecta. Anexa nr.3 stabileste modelul adeverintei, nu stabileste conditii ce trebuie indeplinite de beneficiar.
Analizand sentinta recurata din prisma criticilor formulate, curtea a admis recursul ca fondat pentru urmatoarele considerente:
Prin decizia de pensionare nr.304722/05.10.2009 emisa de intimata s-a dispus pensionarea contestatorului I.A. pentru munca depusa si limita de varsta incepand cu 01.06.2009.
Intimata a retinut un stagiu complet de cotizare conform Legii nr.19/2000 de 27 ani, un stagiu total realizat de 48 ani, 1 luna si 27 zile din care 3 ani, 6 luni si 29 de zile in grupa I-a de munca si 22 ani, 3 luni, 14 zile in conditii speciale.
Conform legii nr.226/2008 art.1 alin.1: “ incepand cu data de 1 aprilie 2001, sunt incadrate in conditii speciale locurile de munca in care se desfasoara activitatile prevazute in anexa nr. 1”.
Potrivit anexei mentionate, in lista cuprinzand locurile de munca incadrate in conditii speciale, la punctul 11 se afla activitatea desfasurata de personalul de pe platforme marine, activitate desfasurata si de reclamant.
In conformitate cu dispozitiile art.2 din acelasi act normativ: “Perioadele de timp in care asiguratii isi desfasoara activitatea, pe durata programului normal de lucru din luna respectiva, numai in locurile de munca prevazute la art.1 sunt stagii de cotizare in conditii speciale. Sunt asimilate stagiului de cotizare in conditii speciale perioadele de timp anterioare intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, in care asiguratii si-au desfasurat activitatea, pe durata programului normal de lucru din luna respectiva, in locurile de munca incadrate conform legislatiei anterioare in grupa I de munca si care, potrivit prezentei legi, sunt incadrate in conditii speciale”. Sunt asimilate stagiului de cotizare in conditii speciale perioadele de timp anterioare intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, in care asiguratii si-au desfasurat activitatea, pe durata programului normal de lucru din luna respectiva, in locurile de munca incadrate conform legislatiei anterioare in grupa I de munca si care, potrivit prezentei legi, sunt incadrate in conditii speciale”.
Prin urmare, perioadele de activitate desfasurate in cadrul grupei I de munca potrivit legislatiei anterioare sunt considerate drept munca in conditii speciale potrivit legislatiei actuale. Astfel, perioada de munca anterioara intrarii in vigoare a legii nr.19/2000 si perioada ulterioara se insumeaza formand un singur stagiu de cotizare in conditii speciale.
In cazul contestatorului, acesta are un stagiu de cotizare in conditii speciale de 25 de ani, 10 luni si 13 zile.
Contrar acestei interpretari a legii, parata a defalcat perioadele mentionate retinand un stagiu in conditii speciale doar perioada de 22 ani, 3 luni si 14 zile, restul perioadei de munca fiind incadrata conform legislatiei anterioare la grupa I de munca, respectiv 3 ani, 6 luni si 29 de zile.
Art.3 din legea nr.226/2006 vine sa precizeze ca: ”asiguratii care realizeaza un stagiu de cotizare de cel putin 25 de ani in conditiile speciale prevazute de prezenta lege, beneficiaza de pensie pentru limita de varsta, cu reducerea cu 15 ani a varstelor standard de pensionare prevazute in anexa nr.3 “varstele standard de pensionare si stagiile minime si complete de cotizare pentru femei si barbati, pe ani si pe luni, pe perioada aprilie 2001 – martie 20015” la legea nr.19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare.
Totodata, conform art.5 al.1 din acelasi act normativ: “pentru asiguratii prevazuti la art.3 punctajul mediu anual se determina prin impartirea la 25 a numarului de puncte rezultate din insumarea punctajelor anuale realizate in perioada de cotizare”.
In ceea ce priveste ultima critica referitoare la calculul stagiului suplimentar, curtea apreciaza ca aceasta este nefondata pentru urmatoarele considerente:
Potrivit art.78 al.8 din Legea nr.19/2000, asiguratii care, dupa indeplinirea conditiilor de pensionare pentru limita de varsta reglementate de prezenta lege, contribuie o anumita perioada la sistemul public, regasindu-se in una din situatiile prevazute la art.5, beneficiaza de majorarea punctajului realizat in aceasta perioada cu 0,3 % pentru fiecare luna respectiv 3,6% pentru fiecare an suplimentar.
Legiuitorul a inteles sa acorde acest beneficiu persoanelor care, desi au indeplinit conditiile de pensionare pentru limita de varsta, au continuat sa contribuie la sistemul public de pensii.
Legea nr. 19/2000 stabileste in art. 41 al.1 si 2 care sunt conditiile cumulative: varsta standard de pensionare si stagiul minim de cotizare.
Dispozitiile art.78 alin. 8 din Legea nr. 19/2000 se raporteaza la varsta standard de pensionare stabilita de lege prin anexa 3 si nu varsta standard de pensionare redusa pentru perioadele lucrate in grupe de munca sau conditii speciale.
Pentru considerentele aratate mai sus, potrivit art.312 al.3 Cod procedura civila, curtea a admis recursul formulat si a modificat in parte sentinta recurata conform celor dispuse prin dispozitiv.
Dosar nr. 11304/118/2009
Decizia civila nr. 300/AS/25.10.2011
Judecator redactor Jelena Zalman