Actiune in constatarea perioadei lucrate in grupa a II-a de munca
28 martie 2020Actualizarea remuneratiei stabilite prin contract de management
28 martie 2020
Actiune in pretentii pentru plata nedatorata, contractul colectiv de munca nu producea inca efecte juridice
Inaplicabilitatea Legii nr. 124/2014.
Legislatie relevanta
:
art. 1 din Legea nr. 124/2014
Rezumat:
Decontarea sumelor de transport de la domiciliu la locul de munca pentru cadrele didactice s-a facut in baza unor prevederi din contractul colectiv de munca, care nu erau in vigoare la momentul efectuarii transportului.
Legea nr. 124/2014 nu este aplicabila in cauza, deoarece ea se refera la exonerarea de la plata pentru sumele reprezentand venituri de natura salariala stabilite in conditiile art. 1, pe care personalul din sectorul bugetar trebuie sa le restituie drept consecinta a constatarii de catre Curtea de Conturi a unor prejudicii.
Veniturile solicitate a se restitui nu sunt venituri de natura salariala, ci cheltuieli incasate necuvenit de catre salariat, fara temei legal.
Decizia civila nr. 262/26.04.2016 a Curtii de Apel Galati
Prin actiunea formulata si inregistrata pe rolul Tribunalului Galati sub nr. 742/121/2015, reclamanta Scoala Gimnaziala „A.M.” - structurile Scoala Gimnaziala nr. … si Scoala Gimnaziala nr. … P. a solicitat in contradictoriu cu paratii S.V., R.M.S., L. L. C., G. M. si M. A. restituirea sumelor incasate cu titlu de „cheltuieli de naveta la si de la locul de munca” si „cheltuieli pentru transport cai ferate” in perioada noiembrie 2011 – decembrie 2013, plata dobanzilor legale aferente acestor sume, actualizate cu indicele de inflatie la data platii.
Motivandu-si in fapt actiunea, reclamanta a invederat ca, in urma controlului efectuat de catre Curtea de Conturi Galati s-a constatat ca paratii in perioada octombrie 2011 – decembrie 2013 au incasat necuvenit sume de bani, reprezentand „decontare pentru naveta la si de la locul de munca” si pentru „transport cai ferate”.
Prin Decizia nr. 82/07.11.2014 a dispus recuperarea stabilirea prejudiciului creat prin plata nelegala, la care se adauga beneficiile legale nerealizate si recuperarea acestuia, avand in vedere ca platile s-au facut fara baza legala.
In drept, reclamantul a invocat dispozitiile art. 256 din Codul muncii.
2. Intampinarea formulata de parati
Legal citati, paratii S.V., R.M.S., G.M. si M.A. prin reprezentant Sindicatul au formulat intampinare prin care a invocat exceptia prescriptiei dreptului material la actiune pentru sumele solicitate pe perioada octombrie 2011 – februarie 2012, iar pe fondul cauzei a solicitat respingerea actiunii ca nefondata.
Au precizat ca potrivit disp. art. 48 din CCM „personalul din invatamant care isi desfasoara activitatea in alta localitate decat localitatea unde are domiciliul sau resedinta, i se deconteaza de catre consiliul local in carui raza teritoriala isi are sediul unitatea de invatamant, cheltuielile de naveta la si de la locul de munca conform Legii nr. 1/2011 a Educatiei Nationale – art. 105 si art. 276.
Au mai sustinut ca potrivit disp. art. 47 din CCM „unitatea de invatamant este obligata sa deconteze cadrelor didactice 50% din contravaloarea a 6 calatorii dus-intorc pe toate mijloacele de transport feroviar, pe linii interne, indiferent de data si ziua la care s-a efectuat calatoria”.
De asemenea, au aratat ca prin aparitia Legii nr. 84/2012 si a Legii nr. 124/2014, sunt exonerati de la plata.
Parata L.L.C. prin intampinare a invederat ca drepturile banesti au fost incasate in temeiul contractului colectiv de munca, acesta fiind o conventie incheiata in forma scrisa intre parti prin care se stabilesc clauze privind conditiile de munca, salarizarea precum si alte drepturi si obligatii ce decurg din raporturile de munca.
In drept a invocat disp. art. 205 si urm. din NCPC, art. 55 din CCMUNSAIP, art. 55 din CCM la nivel de unitate, art. 229 alin. (1) din Codul muncii, art. 133 si art. 148 din Legea nr. 62/2011 si art. art. 41 alin. (5) din Constitutie.
3. Sentinta civila nr.1454/23.12.2015 pronuntata de Tribunalul Galati
Prin sentinta civila nr. 1454/23.12.2015 s-a respins ca nefondata actiunea formulata de reclamant Scoala Gimnaziala „A.M.” - structurile Scoala Gimnaziala nr. … si Scoala Gimnaziala nr. … P., in contradictoriu cu paratii S.V., R.M.S., L.L.C., G.M. si M.A.
Prin incheierea din 13 octombrie 2015, instanta, avand in vedere disp. art. 268 lit.”c” din Codul muncii a admis exceptia prescriptiei dreptului material la actiune pentru pretentiile pana la data de 20.02.2012.
Analizand si coroborand materialul probator administrat in prezenta cauza prima instanta a retinut urmatoarele:
Conform Notei de Constatare intocmita de catre Camera de Conturi a Judetului Galati din data de 10.10.2014, paratii ar fi incasat necuvenit sume cu titlu de cheltuieli pentru „naveta la si de la locul de munca” si cheltuieli pentru „transport cai ferate”.
Potrivit disp. art. 105 lit. „f” din Legea nr. 1/2011 „Finantarea complementara asigura cheltuieli de capital, cheltuieli sociale si alte cheltuieli asociate procesului de invatamant preuniversitar de stat. Finantarea complementara se asigura din bugetele locale ale unitatilor administrativ-teritoriale de care apartin unitatile de invatamant preuniversitar si din sume defalcate din taxa pe valoarea adaugata, aprobate anual prin legea bugetului de stat cu aceasta destinatie, pentru cheltuieli pentru naveta cadrelor didactice, conform legii.”
De asemenea, potrivit disp. art. 276 din acelasi act normativ „Personalului didactic din unitatile de invatamant conexe, care nu dispune de locuinta in localitatea unde are postul, i se deconteaza cheltuielile de transport, conform legii”.
Prin Contractul Colectiv de munca Unic la Nivel de Sector de Activitate Invatamant Preuniversitar din anul 2012, s-a prevazut la art. 55(1) ca Unitatile/institutiile mentionate in Anexa nr. 4 sunt obligate sa prevada in proiectele de buget sumele necesare pentru acordarea celor 6 calatorii/an dus-intors pe mijloacele de transport feroviare, pe linii interne, cu reducere de 50% pentru personalul din invatamant, in conditiile legii. Modalitatile de decontare se vor stabili prin contractele colective incheiate la nivelul unitatilor/institutiilor prevazute in Anexa nr. 4.
Avand in vedere aceste dispozitii legale, la nivelul reclamantei Scoala Gimnaziala s-a incheiat actul aditional nr. 132/05.04.2012 la contractul colectiv de munca care la art. 49 prevede ca „(1)personalul din invatamant care isi desfasoare activitatea in alta localitate decat localitatea unde are domiciliul sau resedinta i se deconteaza, de catre consiliul local in a carui raza teritoriala isi are sediul unitatea de invatamant, cheltuielile de naveta la si de la locul de munca conform art. 105 si art. 276 din Legea nr. 1/2011 a Educatiei Nationale. (2) In cazul in care nu exista mijloace de transport in comun pentru localitatile prevazute la alin. (1), angajatorul se obliga sa asigure transportul salariatilor cu microbuzele care realizeaza transportul elevilor, pe rutele de transport al elevilor si in limitele locurilor disponibile. (3) In cazul in care transportul nu se poate asigura nici cu ajutorul microbuzelor scolare, se va deconta transportul salariatilor din invatamant la si de la locul de munca inclusiv cu autoturismul. In aceasta situatie se va deconta echivalentul a 7,5 l de combustibil la 100 km. Parcursi. (4) Daca salariatul prefera sa faca naveta cu autoturismul, chiar daca exista mijloace de transport in comun, i se deconta o suma echivalenta cu cea care s-ar fi decontat in conditiile utilizarii transportului in comun pe ruta respectiva. (5) Decontarea se va face fie prin prezentarea biletelor sau a abonamentului pe ruta de naveta, fie prin prezentarea pontajului lunar de catre conducerea unitatii de invatamant la finantator”.
Contractul colectiv de munca este conventia incheiata in forma scrisa intre angajator sau organizatia patronala, de o parte, si salariati, reprezentati prin sindicate ori in alt mod prevazut de lege, de cealalta parte, prin care se stabilesc clauze privind conditiile de munca, salarizarea, precum si alte drepturi si obligatii ce decurg din raporturile de munca (art. 229 alin. (1) din Codul muncii).
Scopul incheierii de astfel de contracte este promovarea unor relatii de munca echitabile, de natura sa asigure protectia sociala a salariatilor, prevenirea sau limitarea conflictelor colective de munca, ori evitarea declansarii grevelor. Importanta contractului colectiv de munca este relevata in primul rand de influenta sa asupra dreptului muncii.
Dupa incheierea si intrarea lui in vigoare, contractul colectiv de munca urmeaza a se executa, avand putere de lege intre partile contractante. Executarea presupune aducerea la indeplinire a clauzelor contractuale, respectarea drepturilor si obligatiilor asumate de cele doua parti.
Astfel, instanta retine ca sumele au fost incasate de catre parati in baza unor dispozitii legale.
Mai mult, in luna septembrie 2014 a intrat in vigoare Legea nr. 124/2014 privind unele masuri referitoare la veniturile de natura salariala ale personalului platit din fonduri publice.
Prin art. 1 din actul normativ indicat, se stabileste ca prezenta lege se aplica personalului ale carui venituri de natura salariala au fost stabilite in baza actelor normative privind salarizarea personalului din sectorul bugetar, aplicabile anterior intrarii in vigoare a Legii-cadru privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice nr. 330/2009, cu modificarile ulterioare, respectiv in anul 2009, Legii nr. 339/2007 privind promovarea aplicarii strategiilor de management de proiect la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale judetene si locale, cu modificarile si completarile ulterioare, Legii-cadru privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice nr. 330/2009, cu modificarile ulterioare, Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2010 privind unele masuri de reincadrare in functii a unor categorii de personal din sectorul bugetar si stabilirea salariilor acestora, precum si alte masuri in domeniul bugetar, cu modificarile ulterioare, Legii-cadru privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice nr. 284/2010, cu modificarile ulterioare, Legii nr. 285/2010 privind salarizarea in anul 2011 a personalului platit din fonduri publice, Legii nr. 63/2011 privind incadrarea si salarizarea in anul 2011 a personalului didactic si didactic auxiliar din invatamant, cu modificarile ulterioare, Legii nr. 283/2011 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 80/2010 pentru completarea art. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor masuri financiare in domeniul bugetar, Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 19/2012 privind aprobarea unor masuri pentru recuperarea reducerilor salariale, aprobata cu modificari prin Legea nr. 182/2012, cu modificarile ulterioare, Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 84/2012 privind stabilirea salariilor personalului din sectorul bugetar in anul 2013, prorogarea unor termene din acte normative, precum si unele masuri fiscal-bugetare, aprobata prin Legea nr. 36/2014, Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 103/2013 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2014, precum si alte masuri in domeniul cheltuielilor publice, aprobata cu completari prin Legea nr. 28/2014, cu modificarile si completarile ulterioare;
iar art. 2 alin. 1 stabileste ca se aproba exonerarea de la plata pentru sumele reprezentand veniturile de natura salariala stabilite in conditiile art. 1 pe care personalul din sectorul bugetar trebuie sa le restituie drept consecinta a constatarii de catre Curtea de Conturi a unor prejudicii. Instanta constata ca prin dispozitiile legale invocate se instituie o amnistie fiscala in favoarea personalului din sectorul bugetar.
Cum paratii au avut calitatea de salariati din sectorul bugetar si au primit drepturi banesti in baza Legii nr. 1/2011 si a contractelor colective de munca, instanta apreciaza ca acestia se incadreaza in categoria prevazuta de legea anterior mentionata.
Ca urmare, sumele incasate de catre parati in perioada noiembrie 2011 – decembrie 2013, respectiv octombrie 2011 – decembrie 2013 intra sub incidenta dispozitiilor legale de amnistie fiscala anterior analizate.
Referitor la angajamentele de plata ale paratilor, instanta a apreciat ca prin prisma dispozitiilor Codului Muncii acestea nu constituie titluri executorii.
4. Apelul declarat de reclamanta
Impotriva acestei sentinte a declarat apel Scoala Gimnaziala „AM” P., structurile Scoala Gimnaziala nr. … si Scoala Gimnaziala nr. … P., criticand solutia instantei de fond ca nelegala si netemeinica.
1. In mod gresit instanta de fond a respins actiunea pentru paratul S.V. avand in vedere faptul ca acesta facea parte din personalul didactic auxiliar, iar potrivit art. 105 alin. 2 lit. f Legea nr. 1/2011, cheltuielile pentru naveta se decontau doar cadrelor didactice. Paratul S.V. este administrator financiar (contabil) si se incadreaza in personalul didactic auxiliar.
Actul aditional la contractul colectiv de munca nr. 132/5.04.2012 vizeaza o perioada ulterioara celei pentru care s-a stabilit de catre Curtea de Conturi ca paratii au incasat necuvenit sumele pentru cheltuieli cu „naveta la si de la locul de munca”, respectiv perioada 06.04.2014 – 06.04.2015.
2. Gresit a retinut instanta ca paratii R.M.S., L.L.C., G.M. si M.A. au incasat cheltuielile de transport in baza unor dispozitii legale.
Articolul 48 din CCM care dispune decontarea cheltuielilor de transport face trimitere la Legea nr. 283/2011 art. 19. Aceste dispozitii insa nu sunt aplicabile personalului din invatamant, ci altor categorii de persoane, astfel incat paratii au incasat necuvenit aceste sume, asa cum corect a stabilit si Curtea de Conturi.
3. Legea nr. 124/2014 a fost eronat aplicata. Prevederile acestei legi se refera la aprobarea exonerarii de la plata pentru sumele reprezentand veniturile salariale pe care personalul din sectorul bugetar trebuie sa le restituie drept consecinta a constatarii de catre Curtea de Conturi a unor prejudicii.
S-a solicitat admiterea apelului, schimbarea hotararii apelate, admiterea actiunii si obligarea paratilor la plata sumelor urmatoare: S.V. – 2.297,97 lei; R.M.S. – 357,06 lei; L.L.C. – 241,56 lei; G.M. – 120,63 lei; M.A. – 43,40 lei, reprezentand prejudiciu cauzat apelantei prin primirea/incasarea unor sume de bani necuvenite, cu titlu de cheltuieli pentru naveta la si de la locul de munca si cheltuieli pentru transport cai ferate, in perioada 20.02.2012 – decembrie 2013, precum si obligarea paratilor la plata foloaselor necuvenite si a dobanzilor legale, actualizate cu indicele de inflatie aplicabil la data platii efective.
5. Considerentele deciziei instantei de apel
In perioada noiembrie 2011 – decembrie 2013 reclamanta a decontat transportul cadrelor didactice in baza unui act aditional la contractul colectiv de munca nr. 132/05.04.2012 care prevedea la art. 48 „Unitatea de invatamant este obligata sa prevada in proiectele de buget sumele necesare pentru acordarea celor 6 calatorii/an dus-intors pe toate mijloacele de transport feroviar, pe linii interne cu reducerea de 50% pentru personalul din invatamant, indiferent de data si ziua la care s-a efectuat calatoria, in conditiile Legii nr. 283/14.12.2011 art. 19”. Dispozitiile Legii nr. 283/14.12.2011 nu sunt aplicabile cadrelor didactice sau personalului din invatamant.
Actul aditional la CCM nr. 132/5.04.2014 conform art. 1 prelungeste durata si modifica o parte a contractului colectiv de munca pentru o perioada de 12 luni, conform art. 141 alin.2 Legea nr. 62/2011, Legea Dialogului Social de la 6.04.2014 pana la 06.04.2015.
Prin urmare, acest act aditional este valabil incepand cu data de 6.04.2014 si pana la 6.04.2015, iar perioada vizata in actiune pentru care s-au facut decontari privind transportul se refera la perioada noiembrie 2011- decembrie 2013. Rezulta ca nu poate constitui temei pentru acordarea decontarilor sumelor de transport actul aditional care este ulterior acestei perioade.
Curtea concluzioneaza ca nu exista nicio dispozitie legala care sa justifice acordarea pentru parati a acestor cheltuieli.
Legea nr. 124/2014 nu este aplicabila in cauza deoarece ea se refera la exonerarea de la plata pentru sumele reprezentand venituri de natura salariala stabilite in conditiile art. 1 pe care personalul din sectorul bugetar trebuie sa le restituie drept consecinta a constatarii de catre Curtea de Conturi a unor prejudicii, iar art. 1 stabileste ca prezenta lege se aplica personalului ale carui venituri de natura salariala au fost stabilite in baza actelor normative privind salarizarea personalului din sectorul bugetar, aplicabile anterior intrarii in vigoare a Legii-cadru privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice nr. 330/2009, cu modificarile ulterioare, respectiv in anul 2009, Legii nr. 339/2007 privind promovarea aplicarii strategiilor de management de proiect la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale judetene si locale, cu modificarile si completarile ulterioare, Legii-cadru privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice nr. 330/2009, cu modificarile ulterioare, Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2010 privind unele masuri de reincadrare in functii a unor categorii de personal din sectorul bugetar si stabilirea salariilor acestora, precum si alte masuri in domeniul bugetar, cu modificarile ulterioare, Legii-cadru privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice nr. 284/2010, cu modificarile ulterioare, Legii nr. 285/2010 privind salarizarea in anul 2011 a personalului platit din fonduri publice, Legii nr. 63/2011 privind incadrarea si salarizarea in anul 2011 a personalului didactic si didactic auxiliar din invatamant, cu modificarile ulterioare, Legii nr. 283/2011 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 80/2010 pentru completarea art. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor masuri financiare in domeniul bugetar, Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 19/2012 privind aprobarea unor masuri pentru recuperarea reducerilor salariale, aprobata cu modificari prin Legea nr. 182/2012, cu modificarile ulterioare, Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 84/2012 privind stabilirea salariilor personalului din sectorul bugetar in anul 2013, prorogarea unor termene din acte normative, precum si unele masuri fiscal-bugetare, aprobata prin Legea nr. 36/2014, Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 103/2013 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2014, precum si alte masuri in domeniul cheltuielilor publice, aprobata cu completari prin Legea nr. 28/2014, cu modificarile si completarile ulterioare.
Instanta de fond a considerat gresit ca veniturile solicitate sunt venituri de natura salariala, ele sunt cheltuieli incasate necuvenit de salariat, fara temei legal.
Pentru aceste considerente, conform art. 480 Cod procedura civila, va admite apelul declarat de reclamanta Scoala Gimnaziala P, structurile Scoala Gimnaziala nr. … si Scoala Gimnaziala nr. … P., impotriva sentintei civile nr. 1454/23.12.2015 a Tribunalului Galati pe care o va schimba in parte, in sensul ca:
Va admite in parte actiunea formulata si, in consecinta, obliga paratii sa plateasca reclamantei cu titlu de sume incasate necuvenit in perioada 21.02.2012 - decembrie 2013, dupa cum urmeaza:
- S.V. - 2297,97 lei; R.M.S - 357,06 lei; L.L.C. - 241,56 lei; G.M. - 120,63 lei; M.A. - 43,40 lei.
Va obliga paratii sa plateasca reclamantei suma de 500 lei, cheltuieli de judecata constand in onorariul de avocat in apel.