Pretentii banesti stabilite prin hotararea judecatoreasca
30 martie 2020Salarizare functionar public, Spor doctorat, Nivel maxim al salariului
30 martie 2020
Tichete (vouchere) de vacanta, Angajator, institutie si autoritate publica centrala si locala, Drepturi salariale
- O.U.G. nr. 8/2009
- O.U.G. nr. 80/2010
- O.U.G. nr. 58/2010
Legea nr. 94/2014
OG. nr. 8/2014 Legea nr. 173/2015
Pentru anul 2012 nu se puteau acorda drepturile salariale sub forma voucherelor de vacanta, avand in vedere ca dispozitiile art. 1 alin. (3) din O.U.G. nr. 8/2009 - astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 94/2014 - nu permiteau acordarea acestor drepturi decat in limitele sumelor prevazute cu aceasta destinatie in bugetul autoritatii angajatoare, iar pentru anul 2012 a fost interzisa prevederea in bugete a unor astfel de sume.
Nici pentru anul 2013 nu se puteau acorda drepturile salariale sub forma voucherelor de vacanta, avand in vedere ca dispozitiile art. 1 alin. (3) din O.U.G. nr. 8/2009 - astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 94/2014 - nu permiteau acordarea acestor drepturi decat in limitele sumelor prevazute cu aceasta destinatie in bugetul autoritatii angajatoare, iar pentru anul 2013 a fost interzisa prevederea in bugete a unor sume cu aceasta destinatie.
Pentru anul 2014, Curtea retine ca, potrivit art. 9 alin. (2) din O.U.G. nr. 103/2013 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2014, precum si alte masuri in domeniul cheltuielilor publice, „ in anul 2014, autoritatile si institutiile publice, indiferent de modul de finantare, nu vor acorda premii si prime de vacanta ”.
Fata de prevederile art. 8 alin. (2) din O.U.G. nr. 83/2014, se constata ca nici in anul 2015 nu era permisa acordarea de premii sau prime de vacanta de catre institutiile publice, inclusiv de autoritatea parata.
Totodata, nici pentru anul 2016 nu se pot acorda drepturile salariale sub forma voucherelor de vacanta, avand in vedere ca dispozitiile art. 1 alin. (3) din O.U.G. nr. 8/2009 - astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 94/2014 - nu permit acordarea acestor drepturi decat in limitele sumelor prevazute cu aceasta destinatie in bugetul autoritatii angajatoare, iar pentru anul 2016 a fost interzisa prevederea in bugete a unor sume cu aceasta destinatie.
Astfel fiind, desi dispozitiile O.U.G. nr. 8/2009 nu au fost abrogate in perioada anilor 2012-2016, prin dispozitiile legale succesive enumerate anterior s-a interzis acordarea de drepturi salariale sub forma voucherelor de vacanta catre personalul institutiilor si autoritatilor publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privindfinantele publice, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale.
Prin urmare, autoritatea parata, fiind institutie publica, nu a avut posibilitatea legala de a prevedea in bugetele anilor 2012-2016 sume pentru acordarea de drepturi salariale sub forma voucherelor de vacanta catre angajatii sai functionari publici.
(Sectia Contencios Administrativ si Fiscal, Decizia civila nr. 2844 din 27 septembrie 2016, rezumata de judecator dr. Diana Duma-Patrascu)
Prin actiunea promovata in fata instantei de contencios administrativ reclamantele - functionari publici in cadrul Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului - au solicitat instantei pronuntarea unei hotarari judecatoresti prin care sa se dispuna obligarea paratei Agentia Nationala pentru Protectia Mediului la acordarea catre fiecare dintre reclamanti a
22
unei despagubiri echivalente cu contravaloarea tichetelor/voucherelor de vacanta aferente perioadei 01.12.2012 - 31.12.2014 in suma de 6 salarii de baza minime brute pe tara garantate in plata/an in cuantumul prevazut pentru fiecare an dedus judecatii, astfel cum a fost stabilit prin actele normative speciale.
Prin sentinta pronuntata, Tribunalul a respins actiunea reclamantelor.
Impotriva sentintei civile nr. x/20.05.2016, pronuntata de Tribunalul Timis in dosar nr. x/30/2016 au declarat recurs reclamantele A..., B..., C... si D... solicitand casarea hotararii si rejudecand, obligarea paratei la acordarea catre fiecare dintre reclamanti a unei despagubiri echivalente cu contravaloarea tichetelor/voucherelor de vacanta aferente perioadei 01.12.2012 - 31.12.2014, in suma de 6 salarii de baza minime brute pe tara garantate in plata/an, in cuantumul prevazut pentru fiecare an dedus judecatii, astfel cum a fost stabilit prin actele normative speciale.
Prin decizia pronuntata, instanta de control judiciar a respins recursul astfel promovat.
Curtea retine ca in cadrul recursului formulat reclamantele au reiterat dispozitiile art. III din Legea nr. 94/2014, dispozitiile O.U.G. nr. 8/2009 si faptul ca acestea nu au fost abrogate in perioada pentru care au solicitat plata tichetelor/voucherelor de vacanta si ca autoritatea parata nu se poate apara prin lipsa fondurilor necesare pentru plata acestor drepturi salariale., avand obligatia includerii in bugetele anuale a acestor sume.
Cu privire la regimul juridic aplicabil tichetelor de vacanta, Curtea observa ca acestea au fost reglementate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea tichetelor de vacanta, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 110 din 24 februarie 2009.
Conform art. 1 alin. (1) din O.U.G. nr. 8/2009, „incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, pentru recuperarea si intretinerea capacitatii de munca a personalului salarial, angajatorii care incadreaza personal prin incheierea unui contract individual de munca pot acorda, in conditiile legii, bonuri de valoare, denumite in continuare tichete de vacanta”, iar potrivit art. 1 alin. (2) din O.U.G. nr. 8/2009, „institutiile din sectorul bugetar definite conform Legii nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile ulterioare, si Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si subordonare, inclusiv cele care se finanteaza integral din venituri proprii, regiile autonome, societatile comerciale la care statul este actionar unic sau actionar majoritar, societatile si companiile nationale care incadreaza personal prin incheierea unui contract individual de munca acorda, in conditiile legii, tichete de vacanta”.
Totodata, conform art. 1 alin. (3) din O.U.G. nr. 8/2009, „tichetele de vacanta se acorda in limitele sumelor prevazute cu aceasta destinatie in bugetul de stat sau, dupa caz, in bugete locale, pentru unitatile din domeniul bugetar, si in limitele sumelor prevazute cu aceasta destinatie in bugetul de venituri si cheltuieli aprobat, potrivit legii, pentru celelalte categorii de angajatori”, iar potrivit art. 1 alin. (6) din O.U.G. nr. 8/2009, „angajatorii acorda tichete de vacanta numai in cazul in care in anul fiscal anterior au obtinut profit sau venit, dupa caz”.
O.U.G. nr. 8/2009 a fost modificata in mod succesiv prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010, prin Legea nr. 94/2014, Ordonanta Guvernului nr. 8/2014 si prin Legea nr. 173/2015, fiind modificata inclusiv titlul actului normativ („privind acordarea voucherelor de vacanta”, prin Legea nr. 94/2014).
Conform art. 1 alin. (3) din O.U.G. nr. 8/2009 - astfel cum a fost modificat prin Legea nr. 94/2014, „voucherele de vacanta se acorda in limitele sumelor prevazute cu aceasta destinatie in bugetul de stat sau, dupa caz, in bugetele locale, pentru unitatile din domeniul bugetar, si in limitele sumelor prevazute cu aceasta destinatie in bugetul de venituri si cheltuieli aprobat, potrivit legii, pentru celelalte categorii de angajatori”.
De asemenea, conform art. 1 alin. (4) din O.U.G. nr. 8/2009 - astfel cum a fost modificat prin Legea nr. 94/2014, „nivelul maxim al sumelor care pot fi acordate salariatilor sub forma de vouchere de vacanta reprezinta contravaloarea a 6 salarii de baza minime brute pe tara garantate in plata, pentru un salariat, in decursul unui an fiscal”.
Pentru anul 2012, Legea nr. 283/2011 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 80/2010 pentru completarea art. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor masuri financiare in domeniul bugetar, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 887 din 14 decembrie 2011, a introdus in cuprinsul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 80/2010 articolul II, prin care se aproba instituirea unor masuri financiare in domeniul bugetar pentru anul 2012.
Art. 15 al art. II din O.U.G. nr. 80/2010 prevede urmatoarele:
- „In anul 2012, institutiile si autoritatile publice centrale si locale, astfel cum sunt definite prin Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si prin Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice, cu exceptia institutiilor finantate integral din venituri proprii, nu acorda tichete de masa personalului din cadrul acestora.
- In bugetele pe anul 2012 ale institutiilor publice centrale si locale, astfel cum sunt definite prin Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si prin Legea nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice, nu se prevad sume pentru acordarea de tichete-cadou si tichete de vacanta personalului din cadrul acestora”.
Raportat la dispozitiile clare ale art. 15 ale art. II alin. (2) din O.U.G. nr. 80/2010, Curtea constata ca institutiilor publice centrale si locale - inclusiv autoritatii parate - le era interzis in anul 2012 sa prevada in bugetul pentru anul 2012 sume pentru acordarea de tichete de vacanta personalului din cadrul acestor institutii.
Or, conform art. 1 alin. (3) din O.U.G. nr. 8/2009 - astfel cum a fost modificat prin Legea nr. 94/2014, „voucherele de vacanta se acorda in limitele sumelor prevazute cu aceasta destinatie in bugetul de stat sau, dupa caz, in bugetele locale, pentru unitatile din domeniul bugetar, si in limitele sumelor prevazute cu aceasta destinatie in bugetul de venituri si cheltuieli aprobat, potrivit legii, pentru celelalte categorii de angajatori”.
Prin urmare, pentru anul 2012 nu se puteau acorda drepturile salariale sub forma voucherelor de vacanta, avand in vedere ca dispozitiile art. 1 alin. (3) din O.U.G. nr. 8/2009 - astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 94/2014 - nu permiteau acordarea acestor drepturi decat in limitele sumelor prevazute cu aceasta destinatie in bugetul autoritatii angajatoare, iar pentru anul 2012 a fost interzisa prevederea in bugete a unor astfel de sume.
Pentru anul 2013, Curtea retine ca, potrivit art. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2012 privind stabilirea salariilor personalului din sectorul bugetar in anul 2013, prorogarea unor termene din acte normative, precum si unele masuri fiscal-bugetare, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 845 din 13 decembrie 2012, „Prevederile art. 15, 18, 19 si 20 ale art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 80/2010, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 283/2011, se aplica in mod corespunzator si in anul 2013”.
Prin urmare, Curtea retine ca nici pentru anul 2013 nu se puteau acorda drepturile salariale sub forma voucherelor de vacanta, avand in vedere ca dispozitiile art. 1 alin. (3) din
O.U.G. nr. 8/2009 - astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 94/2014 - nu permiteau acordarea acestor drepturi decat in limitele sumelor prevazute cu aceasta destinatie in bugetul autoritatii angajatoare, iar pentru anul 2013 a fost interzisa prevederea in bugete a unor sume cu aceasta destinatie.
Pentru anul 2014, Curtea retine ca, potrivit art. 9 alin. 2 din O.U.G. nr. 103/2013 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2014, precum si alte masuri in domeniul cheltuielilor publice, „in anul 2014, autoritatile si institutiile publice, indiferent de modul de finantare, nu vor acorda premii si prime de vacanta”.
Astfel, Curtea retine ca, raportat la dispozitiile imperative ale art. 9 alin. (2) din O.U.G. nr. 103/2013, nu era permisa acordarea de premii sau prime de vacanta in anul 2014 de catre institutiile publice, inclusiv de autoritatea parata.
Pentru anul 2015, Curtea retine ca, potrivit art. 8 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 83/2014 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2015, precum si alte masuri in domeniul cheltuielilor publice, „in anul 2015, autoritatile si institutiile publice, indiferent de modul de finantare, nu vor acorda premii si prime de vacanta”.
Avand in vedere dispozitiile imperative ale art. 8 alin. 2 din O.U.G. nr. 83/2014, Curtea retine ca nici in anul 2015 nu era permisa acordarea de premii sau prime de vacanta de catre institutiile publice, inclusiv de autoritatea parata.
Pentru anul 2016, Curtea retine ca, potrivit art. 10 alin. (3) din O.U.G. nr. 57/2015 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2016, prorogarea unor termene, precum si unele masuri fiscal-bugetare, „in anul 2016, institutiile si autoritatile publice prevazute la alin. (1), cu exceptia institutiilor finantate integral din venituri proprii si unitatilor prevazute la art. 100 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, republicata, cu modificarile ulterioare, nu acorda tichete de masa personalului din cadrul acestora”, art. 10 alin. (1) din O.U.G. nr. 57/2015 facand referire la „institutiile si autoritatile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale”.
Totodata, potrivit art. 10 alin. (4) din O.U.G. nr. 57/2015, „in bugetele pe anul 2016 ale institutiilor si autoritatilor publice prevazute la alin. (1) nu se prevad sume pentru acordarea de tichete-cadou, prime de vacanta si vouchere de vacanta personalului din cadrul acestora”.
Prin urmare, Curtea retine ca nici pentru anul 2016 nu se pot acorda drepturile salariale sub forma voucherelor de vacanta, avand in vedere ca dispozitiile art. 1 alin. (3) din
O.U.G. nr. 8/2009 - astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 94/2014 - nu permit acordarea acestor drepturi decat in limitele sumelor prevazute cu aceasta destinatie in bugetul autoritatii angajatoare, iar pentru anul 2016 a fost interzisa prevederea in bugete a unor sume cu aceasta destinatie.
Avand in vedere cele aratate mai sus, Curtea retine ca, in pofida faptului ca dispozitiile O.U.G. nr. 8/2009 nu au fost abrogate in perioada anilor 2012-2016, prin dispozitiile legale succesive enumerate anterior s-a interzis acordarea de drepturi salariale sub forma voucherelor de vacanta catre personalul institutiilor si autoritatilor publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale.
Prin urmare, autoritatea parata, fiind institutie publica, nu a avut posibilitatea legala de a prevedea in bugetele anilor 2012-2016 sume pentru acordarea de drepturi salariale sub forma voucherelor de vacanta catre angajatii sai functionari publici.
Raportat la aceasta concluzie, Curtea retine temeinicia solutiei de respingere a actiunii in justitie avand ca obiect obligarea autoritatii parate la acordarea de drepturi salariale sub forma voucherelor de