Rolul Fondului de Protectie a Victimelor Strazii.
19 martie 2020Sanctionarea inculpatului. Preventia generala.
19 martie 2020
Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, criteriu in raport de care se legifereaza sau se negociaza drepturile salariale
Art.164 din Codul muncii
Regimul juridic al salariului de baza este diferit in functie de fondurile din care se asigura plata acestuia, unul dintre criteriile in raport de care se stabileste limita dreptului, fiind salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata.
Potrivit art.164 din Codul muncii salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata corespunzator programului normal de munca se stabileste prin hotarare a Guvernului dupa consultarea sindicatelor si a patronatelor.
Prin hotararile de Guvern care reglementeaza salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata a fost prevazuta regula potrivit cu care pentru personalul platit din fonduri publice nivelul salariului de baza potrivit incadrarii nu poate avea un nivel inferior salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.
Criteriul salariului minim brut pe tara garantat in plata este folosit in mod diferit in cazul personalului nebugetar, acestuia fiindu-i aplicabile dispozitiile art.164 alin.3 din Codul muncii, potrivit cu care angajatorul este obligat sa garanteze fiecarui salariat in plata un salariu brut lunar cel putin egal cu salariul de baza minim brut pe tara.
Regimul juridic diferit a drepturilor salariale personalului platit din fondurile publice fata de personalul nebugetar consta in aceea ca numai pentru prima categorie legiuitorul a prevazut ca limita minima a salariului de baza, salariul minim brut pe tara garantat prin hotarare a Guvernului.
Pentru cealalta categorie de salariati scopul legiuitorului a fost sa garanteze in plata un salariul brut lunar cel putin egal cu salariul minim brut pe tara.
(Decizia civila nr.121/26.01.2015)
Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Valcea, la 13.03.2014, reclamantii: C.E., M.E., C.I., R.M., T.I., D.Gh., V.Gh., P.O., S.I. si A.P. au chemat in judecata pe parata SNTFC CFR Calatori SA - Sucursala de Transport Feroviar de Calatori Craiova, pentru a fi obligata sa recalculeze drepturile salariale in raport de salariul minim pe economie de 670 lei, pentru perioada 09.01.2011 – 31.12.2011, iar pentru perioada 01.01.2012 – 31.01.2013, in raport de salariul minim de 700 lei, operatie in urma careia parata sa plateasca fiecarui reclamant diferentele rezultand din suma totala calculata si suma efectiv platita, actualizata in raport de indicele de inflatie, precum si dobanda legala.
In motivarea actiunii s-a aratat ca, reclamantii au fost salariatii paratei, aceasta de pe urma avand obligatia sa le calculeze drepturile salariale in raport de salariile minime pe economie reglementate prin HG nr.1193/2010, respectiv 1225/2011.
In perioada evocata salariul minim brut la clasa de salarizare 1 a fost de 600 lei, negocierile in legatura cu cuantumul salariului fiind contrare actelor normative evocate.
Prin intampinare, parata a solicitat respingerea cererii de chemare in judecata pentru argumentul ca angajatoarea a respectat clauza cuprinsa in contractul colectiv de munca la nivel de unitate referitoare la nivelul salariului minim de baza, care a depasit valoarea salariului minim brut garantat pe tara prin hotararile de Guvern.
Tribunalul Valcea, prin sentinta civila nr.783/10.06.2014 a respins cererea reclamantilor ca nefondata.
Pentru a pronunta o astfel de hotarare, instanta de fond a retinut ca prin contractul colectiv de munca la nivel de unitate pe anii 2011 – 2012 a fost prevazuta clauza, potrivit cu care salariul minim de baza brut in cadrul SNTFC „CFR Calatori” SA este superior salariului de baza minim brut pe tara, clauza producandu-si toate efectele juridice pana la data la care s-a implinit durata contractului.
Impotriva hotararii au formulat apel reclamantii pentru motive de nelegalitate si netemeinicie in dezvoltarea carora s-a aratat ca instanta de fond a facut aprecieri eronate cu privire la valabilitatea clauzelor cuprinse in contractul colectiv de munca, atunci cand a considerat ca in lipsa unei sanctiuni acestea si-au produs efectele juridice.
Angajatoarea era obligata sa respecte negocierea colectiva care prevedea in favoarea salariatilor drepturi minimale, acestea neputand face obiectul unor acte de dispozitie.
Tribunalul nu a interpretat in mod corect notiunea de salariu minim brut, in functie de cuantumul stabilit prin hotarare de Guvern.
Salariul minim brut la clasa 1 de salarizare trebuia sa fie modificat in functie de salariul minim brut garantat in plata prin hotararile de guvern evocate.
Intimata a solicitat respingerea apelului ca nefondat cu argumentul ca la data de 31.12.2010 a incetat Contractul Colectiv de Munca la Nivel de Ramura Transporturi, incheiat pentru perioada 2008-2010, iar in contractul de munca incheiat pentru anii 2011-2012 s-a prevazut conditia respectarii cuantumului salariului minim de baza brut in cadrul SNTFC „CFR Calatori” SA.
S-a mai aratat ca in cursul anului 2012 angajatoarea a inregistrat pierderi economice, iar actualizarea sumelor solicitate de reclamanti in raport de indicele de inflatie si dobanda legala ar fi de natura sa inregistreze in patrimoniul fiecaruia o dubla reparatie.
Prin decizia civila nr. 121/26.01.2015, Curtea de Apel Pitesti, Sectia I civila a respins ca nefondat apelul civil declarat de reclamanti.
Pentru a hotari astfel, instanta de apel a retinut urmatoarele:
Instanta de fond a apreciat ca actiunea reclamantilor este nefondata in raport de clauzele cuprinse in Contractul Colectiv de Munca la Nivel de Unitate pe anii 2011-2012, potrivit cu care angajatoarea si-a asumat obligatia sa asigure fiecarui salariat un salariu minim de baza raportat la limita salariului de baza minim brut pe tara, asa cum este reglementat de catre Guvern.
Solutia instantei de fond a fost criticara de catre apelanti, atat pentru o apreciere gresita a efectelor clauzelor contractului colectiv de munca la nivel de unitate privind obligatia respectarii nivelului salariului minim de baza, cat si la aprecierea acestei notiuni, salariul minim brut la clasa de salarizare urmand sa fie identic cu salariul minim brut garantat in plata prin hotararile de Guvern.
In anexa nr.1 la Contractul Colectiv de Munca la Nivel de Unitate SNTFC „CFR Calatori” SA pentru anul 2011 – 2012 au fost prevazute salariile de baza corespunzatoare claselor de salarizare, precum si mentiunea ca salariul minim de baza prevazut in cadrul angajatoarei este superior salariului de baza minim brut pe tara.
Potrivit acestei anexe pentru clasa 1 de salarizare, coeficient de salarizare 1,000, salariul de baza brut a fost de 600 lei.
Referitor la aceasta negociere apelantii au aratat in motivele de apel ca instanta de fond a facut o interpretare gresita a clauzei in raport de dispozitiile cuprinse in hotararile de Guvern care reglementeaza salariului de baza minim brut pe tara, intrucat limita salariului de baza brut corespunzator clasei 1 de salarizare nu putea sa fie mai mica decat aceea reglementata de guvern prin HG nr.1193/2010, respectiv 1225/2011.
Tribunalul analizand cererea de chemare in judecata a reclamantilor a verificat clauzele cuprinse in Contractul Colectiv de Munca la Nivel de Unitate referitoare la nivelul salariului de baza brut negociat, pe care le-a apreciat ca fiind in concordanta cu dispozitiile legii in vigoare la data negocierii, respectiv in conformitate ci dispozitiile art.142 din Legea nr.62/2011, pana la data la care reclamantii au formulat pretentiile in justitie aceste clauze nefiind desfiintate sau modificate pe cale judiciara.
Valabilitatea clauzelor rezultand din lipsa unei hotarari judecatoresti de desfiintare sau dintr-o alta negociere de modificare a creat prezumtia potrivit cu care angajatoarea si-a indeplinit obligatia fata de fiecare salariat si a calculat drepturile salariale potrivit cu prevederile cuprinse in anexa evocata la CCM la nivel de Unitate.
Chiar si in lipsa unei hotarari de desfiintare a clauzelor privitoare la salariul de baza brut corespunzator clasei 1 de salarizare, apelantii au sustinut ca instanta trebuia sa faca o interpretare corecta a acestei notiuni si sa inlocuiasca cuantumul sumei de 600 lei, prevazut ca salariu de baza brut pentru clasa 1 de salarizare cu salariul brut garantat pe tara, deoarece acesta dinainte nu putea sa fie negociat intr-o limita inferioara celui reglementat si garantat de catre Guvern.
Prin HG nr.1193/24.11.2010, incepand cu data de 01.01.2011 a fost reglementat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata la suma de 670 lei pentru un program complet de lucru de 170 ore in medie pe luna, reprezentand 3,94 lei/ora.
Potrivit art.164 alin.3 din Codul muncii, angajatorul este obligat sa garanteze in plata un salariul brut lunar cel putin egal cu salariul de baza minim brut pe tara.
In raport de negocierile cuprinse in anexa 1 la Contractul Colectiv de Munca la Nivel de Unitate pentru clasa 1 de salarizare au fost respectate dispozitiile art.164 alin.3 din Codul muncii, deoarece la salariul de baza de 600 lei au fost adaugate indemnizatiile, sporurile, precum si alte adaosuri la care a avut dreptul fiecare salariat, calculandu-se astfel un salariul brut lunar care sa fie cel putin egal cu salariul de baza minim brut pe tara de 670 lei, la nivelul anului 2011, respectiv 700 lei, la nivelul anului 2012.
Apelantii au sustinut ca salariul de baza prevazut in Contractul Colectiv de Munca la Nivel de Unitate trebuia sa fie cel putin egal cu salariul de baza minim brut pe tara.
Aprecierea apelantilor este gresita in raport de dispozitiile art.2 din HG nr.1193/2010, respectiv 1125/2011, precum si art.164 alin.2 din Codul muncii.
Regimul juridic al salariului de baza pentru salariati este diferit in functie de fondurile din care se asigura plata acestora.
Numai pentru personalul platit din fondurile publice nivelul salariului de baza potrivit incadrarii nu poate avea un nivel inferior salariului de baza minim brut pe tara garantat, potrivit art.2 din hotararile Guvernului evocate. Pentru acest personal prin contractele individuale de munca nu se pot stabili salarii de baza sub limita salariului de baza minim brut orar pe tara.
Dimpotriva, pentru personalul nebugetar negocierile privind salarizarea se pot face intr-un asemenea mod, astfel ca angajatorul sa garanteze in plata un salariu brut lunar cel putin egal cu salariul de baza minim brut pe tara, ceea ce presupune ca baza de calcul a salariului poate sa fie mai mica decat salariul minim brut pe tara reglementat prin hotararea de Guvern, insa conditionat de respectarea dispozitiilor art.164 alin.3 Codul muncii.
Pentru toate aceste argumente, in baza art.480 Cod procedura civila, a fost respins apelul ca nefondat.