Atragerea raspunderii solidare
30 martie 2020Anulare Motivare act administrativ, Autorizatia pentru detinere, port si folosire de arme letale cu destinatia vanatoare
30 martie 2020
Refuz de incheiere a uni contract de concesiune, Lipsa dreptului vatamat
Legea nr. 554/2004: art. 1 alin. (1)
Refuzul autoritatii publice de a incheia un contract de concesiune, fara licitatie publica, nu este vatamator pentru reclamant in sensul art. 1 alin. (1) din Legea nr. 554/2004.
Curtea de Apel Timisoara, Sectia Contencios Administrativ si Fiscal, Decizia civila nr. 5565 din 30 septembrie 2015, R.O.
Prin sentinta civila nr. 2509/13.11.2014, pronuntata in dosarul nr. 3900/108/2014 Tribunalul Arad a admis actiunea precizata in contencios administrativ formulata de reclamanta C.I.M. in contradictoriu cu paratii Municipiul Arad si Primaria Municipiului Arad si, in consecinta a anulat actul nr.215- 2013 /M3/21.01.2014 emis de parata Primaria Municipiului Arad privind respingerea cererii reclamantei de incheiere a unui contract de concesiune asupra terenului aferent casei de vacanta inscrisa pe terenul cu nr. cadastral 6013 top 6817/a/1/1/18/9 situat pe Insula Mures din Arad si actul nr. 23007/M3/17.06.2014 emis de aceeasi parata.
Impotriva sentintei au declarat recurs paratii si prin decizia civila nr. 5565/30.09.2015 pronuntata in dosarul nr. 3900/108/2014, Curtea de Apel Timisoara a admis cererea, a casat sentinta conform art. 488 pct. 8 din Codul de procedura civila si a respins actiunea ca nefondata.
Curtea a retinut ca potrivit dosarului, prin actiune reclamanta C.I.M. a solicitat in contradictoriu cu paratii Municipiul Arad si Primaria Municipiului Arad anularea totala a actului nr. 215-2013/M3/21.01.2014, respectiv, actul nr. 23007/M3/17.06.214 si obligarea Primariei Municipiului Arad la efectuarea operatiunii juridice de incheiere a unui contract de concesiune cu reclamantul care sa aiba ca obiect suprafata de teren situata pe Insula Mures avand nr. Cad: 6013 Top:6817/a/l/l/18/9 Arad inscris in CF nr.341402 aflat in proprietatea Municipiului Arad, teren pe care este amplasata casa de vacanta (cabana ) situata in Municipiul Arad, Insula Mures, Aleea nr. l, jud. A rad, neevidentiata in CF, dobandita de reclamanta cu titlu de succesiune de pe urma defunctei S.E., conform Certificatului de Mostenitor - suplimentar nr. 72/31.03.2014 emis de BNP B. - Societate profesionala notariala, cu cheltuieli de judecata.
In sustinerea actiunii reclamanta s-a prevalat de certificatul mostenitor-suplimentar nr. 72/31.03.2014 prin care s-a dezbatut succesiunea defunctei sale mame, S.E. (nascuta R.).
Potrivit actelor din dosar, prin Hotararea Consiliului Local al Municipiului Arad nr. 160 din 01.07.1997 s-a reglementat situatia juridica a terenurilor pe care sunt construite case de vacanta, terenuri situate in Insula Mures, iar la art. 7 s-a prevazut ca termenul limita pentru depunerea cererilor de concesionare de catre proprietarii de constructii este data de 31.12.1997.
Ulterior, la initiativa Primarului Municipiului Arad, vazand solicitarea Asociatiei non-profit Insula Mures inregistrata sub nr. 1 din 10.02.2002, precum si Decizia civila nr. 129/1998 pronuntata de Curtea de Apel Timisoara Curtii de Apel s-a emis Hotararea Consiliului Local a Municipiului Arad nr. 119 din 30 aprilie 2002, privind modificarea HCLM Arad nr. 160/1997 pentru reglementarea situatiei juridice a terenurilor pe care sunt construite case de vacanta, prin art. 2 aducandu-se modificari art.7 din Hotararea Consiliului Local a Municipiului Arad nr. 160/1997.
Astfel, s-a stabilit ca termenul limita de depunere a cererilor de concesionare de catre proprietarii de constructii este de un an de la data intrarii in vigoare a hotararii de modificare. Prin acelasi act s-a mai prevazut ca terenurile cu constructii pentru care nu s-au formulat cereri de concesionare pana la data limita se considera imobile abandonate, urmand a fi valorificate prin licitatie publica.
La data de 29.07.2004 s-a emis Hotararea Consiliului Local a Municipiului Arad nr. 285 prin care se s-a dispus prelungirea termenului de depunere a cererilor pentru concesionarea terenurilor aferente caselor de vacanta, modificandu-se art. 2 a Hotararii Consiliului Local a Municipiului Arad nr. 119/2002, care avea urmatorul continut: „Termenul limita pentru depunerea cererilor de concesionare de catre proprietarii de constructii este de 18 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari. Constructiile de pe terenurile pentru care nu s-au formulat cereri de concesionare pana la data limita, se considera imobile abandonate, urmand a fi valorificate prin licitatie publica ”.
Asociatia non - profit Insula Mures a solicitat prelungirea termenului de depunere a cererilor, motivand ca 240 de proprietari nu au reusit sa isi intocmeasca dosarele, situatie in care, Consiliul Local al Municipiului Arad a emis Hotararea Consiliului Local a Municipiului Arad nr. 191 din 10 iulie 2006 privind prorogarea unor termene, hotarand ca: „Termenele stabilite potrivit art. 2 si art. 7 ale Hotararii Consiliului Local al Municipiului Arad nr. 119/2002 si nr. 160/1997 se proroga cu 12 luni. Termenul de 12 luni curge de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.”
Antecesoarea reclamantei nu a facut nici un demers pentru reglementarea situatiei juridice privitoare la casa de vacanta aflata in litigiu, care se afla in proprietatea reclamantei conform certificatului de mostenitor anterior mentionat, astfel ca in cauza se pune exclusiv problema dreptului acesteia de a obtine, pe calea prezentei actiuni un drept de concesiune asupra terenului pe care este edificata constructia.
Potrivit extrasului de carte funciara depus la fila 55 din dosarul primei instante, imobilul cu nr. cad. 6013, top 6817/a/1/1/18/9 Arad, ce face obiectul actiunii, face parte din domeniul public al municipiului Arad.
Concesionarea terenurilor din domeniul public este reglementata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 54/2006 care la art.14 prevede ca procedura de atribuire a contractului de concesiune se realizeaza prin :
”a) licitatia - procedura la care persoana fizica sau juridica interesata are dreptul de a depune oferta
- negocierea directa - procedura prin care concedentul negociaza clauzele contractuale, inclusiv redeventa, cu unul sau mai multi participanti la procedura de atribuire a contractului de concesiune”.
Potrivit art. 26 din acelasi act normativ, negocierea directa se aplica doar in ipoteza cand se repeta licitatia publica si daca in cadrul primei proceduri de licitatie nu s-au depus cel putin 3 oferte valabile.
O exceptie de la regula licitatiei o prevede si art. 59 alin.(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 54/2006 si anume:
„Prin exceptie de la prevederile art. 14, bunurile proprietate publica pot fi concesionate prin atribuire directa companiilor nationale, societatilor nationale sau societatilor comerciale aflate in subordinea, sub autoritatea sau in coordonarea entitatilor prevazute la art. 5, care au fost infiintate prin reorganizarea regiilor autonome si care au ca obiect principal de activitate gestionarea, intretinerea, repararea si dezvoltarea respectivelor bunuri, dar numai pana la finalizarea privatizarii acestora ".
Reclamantei nu-i sunt aplicabile dispozitiile art. 59 alin. (1) din ordonanta pentru ca nu se inscrie in categoria persoanelor juridice acolo enumerate iar in ceea ce priveste art. 14 lit. b) din ordonanta nu-i poate fi aplicat pentru ca nu sunt indeplinite cerintele art. 26 din acelasi act normativ.
Asa fiind solutia primei instante de admitere a actiunii in temeiul art. 13 si urmatoarele din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 54/2006 incalca dispozitiile legale anterior citat, motiv pentru care Curtea a admis recursul paratilor si a casat sentinta conform art. 488 pct. 8 din Codul de Procedura Civila cu consecinta respingerii actiunii ca nefondata pentru ca nu a demonstrat nici un drept vatamat prevazut de lege prin refuzul paratilor.
In pronuntarea solutiei Curtea a invocat si prevederile art. 123 alin.(1) si alin. (2) din Legea nr. 215/2001 republicata si modificata care dispune ca:
- Consiliile locale si consiliile judetene hotarasc ca bunurile ce apartin domeniului public sau privat, de interes local sau judetean, dupa caz, sa fie date in administrare regiilor autonome si institutiile publice, sa fie concesionate ori sa fie inchiriate. Acestea hotarasc cu privire la cumpararea unor bunuri ori la vanzarea bunurilor ce fac partea din domeniul privat, de interes local sau judetean, in conditiile legii.
- Vanzarea, concesionarea si inchirierea se fac prin licitatie publica organizata in conditiile legii.