Proces public la o instanta pentru adulti a unui minor acuzat de omor si aplicarea unei pedepse privative de libertate pe o durata lasata la latitudinea Maiestatii Sale, dar nu mai putin de 15 ani, pedeapsa stabilita de un membru al executivului: incalcare
28 martie 2020Privarile de libertate autorizate de art. 5 § 1
28 martie 2020
Procedura prin care i s-a aplicat o suprataxa unui contabil din cadrul unei unitati publice de invatamant secundar:
art. 6 aplicabil
Proces echitabil
Pozitia procurorului in procedura din fata Curtii de Conturi, sesizata in apel printr-o hotarare privind aplicarea unei suprataxe in cazul unui contabil public:
incalcare
Proces echitabil Egalitatea armelor
Prezenta reprezentantului Guvernului
(commissaire du gouvernement)
la deliberarile
Conseil d’Etat: incalcare
Proces public
Contabil public obligat la plata unei suprataxe nu a putut solicita dezbateri publice in apel in fata Curtii de Conturi:
incalcare
In fapt
- Reclamantul era contabil in cadrul unei unitati publice de invatamant secundar. In cadrul unui audit privind verificarea bilantului prezentat de reclamant, camera de conturi regionala a constatat, la finalul unei proceduri desfa surate cu u sile inchise, ca reclamantul datoreaza unitatii respective anumite sume de bani plus dobanda. Sumele corespundeau unor plati efectuate in mod nelegal de catre reclamant in calitatea sa de contabil public al unitatii. Curtea de Conturi s-a pronuntat asupra apelului reclamantului la finalul unei sedinte care nu a fost publica.
Conseil d’Etat
a respins recursul in casatie. Declarat raspunzator personal si pecuniar, reclamantul, obligat astfel la plata suprataxei, a trebuit sa restituie autoritatii locale o suma de peste 190 000 FRF. Ulterior i s-a acordat o scutire a obligatiei de plata, ramanandu-i de platit 762 EUR.
In drept
- Art. 6 § 1: a)
Aplicabilitate
- Marea Camera aplica jurisprudenta
Pellegrin
[(MC), CEDO 1999-VIII] si examineaza functia reclamantului, natura atributiilor sale si responsabilitatile aferente functiei. Acesta era un functionar public angajat in cadrul sistemului de educatie nationala, numit prin ordinul
Recteur d’Academie
(directorul unitatii locale din sistemul public de educatie nationala), contabil la un liceu si responsabil, in aceasta calitate, de contabilitatea unei unitati de invatamant secundar, precum si de cea a unui centru infiintat in cadrul unitatii dar fara personalitate juridica. Nici natura atributiilor reclamantului, nici responsabilitatile corespunzatoare acestora nu permit considerarea acestuia ca participant la exercitarea puterii publice si la atributiile menite sa protejeze interesele generale ale statului sau ale altor autoritati publice locale. Pe scurt, art. 6 este aplicabil.
b)
Lipsa publicitatii dezbaterilor in fata Curtii de Conturi
- Intrucat procedura in fata camerei de conturi regionala nu a avut caracter public, Curtea considera ca este esential ca unui contabil public sa i se ofere posibilitatea de a solicita o sedinta publica in fata Curtii de Conturi atunci cand aceasta este sesizata cu apelul la o hotarare pronuntata in prima instanta
prin care este impusa o suprataxa; daca nu exista o cerere in acest sens, sedinta se poate desfa sura cu u sile inchise, avand in vedere caracterul tehnic al dezbaterilor. In speta, reclamantul nu a avut posibilitatea sa solicite o dezbatere publica in fata Curtii de Conturi, a carei sedinta nu este publica atunci cand este sesizata cu apelul la o hotarare pronuntata de o camera de conturi regionala care obliga un contabil public la plata unei suprataxe.
Concluzie
: incalcare (unanimitate).
- Caracterul echitabil al procedurii in fata Curtii de Conturi
- Exista un dezechilibru in detrimentul contabilului public a carui obligare la plata unei suprataxe face obiectul litigiului examinat de Curtea de Conturi ca urmare a pozitiei procurorului in procedura: spre deosebire de contabil, procurorul este prezent la sedinta, este informat in prealabil de punctul de vedere al reprezentantului Guvernului, il audiaza pe acesta in cadrul sedintei, participa pe deplin la dezbateri si are posibilitatea de a- si exprima oral punctul de vedere fara a fi contrazis de contabil. Este irelevant faptul ca procurorul are sau nu statut de „parte” din moment ce poate chiar sa influenteze decizia completului de judecata cu privire la obiectul litigiului intr-un sens eventual defavorabil contabilului. Dezechilibrul este accentuat de faptul ca sedinta nu este publica si se desfa soara a sadar in afara oricarui control nu doar din partea contabilului vizat, ci si din partea publicului.
Concluzie
: incalcare (paisprezece voturi la trei).
- Prezenta reprezentantului Guvernului la deliberarile completului de judecata in cadrul Conseil d’Etat
- De si face uz de termeni sinonimi precum participare, prezenta sau asistenta din partea reprezentantului Guvernului, hotararea
Kress
[(MC), CEDO 2001-VI] condamna simpla prezenta a acestuia la deliberari, indiferent daca aceasta este „activa” sau „pasiva”.
Concluzie
: incalcare (paisprezece voturi la trei).