Act administrativ asimilat
1 aprilie 2020Achizitia publica de servicii, Incetarea raporturilor contractuale
1 aprilie 2020
Creanta din contractul cadru, acordarea ajutorului financiar nerambursabil, agricultura si dezvoltare rurala SAPARD
Creanta isi are izvorul in contractul enuntat, dreptul de a cere inscrierea la masa credala se naste din momentul deschiderii procedurii insolventei, astfel ca nu este o creanta nascuta dupa deschiderea procedurii pe care sa o pretinda oricand pe baza actelor depuse, conform art.64 alin.6 din Legea 85/2006. Existenta si intinderea acesteia nu se cunoaste
decat la data intocmirii de catre autoritatea competenta a titlului de creanta prevazut de OUG 66/2011, motiv pentru care, pana la epuizarea procedurii instituite de acest act normativ, in vederea obtinerii unui titlu de creanta definitiv, recurenta este inscrisa provizoriu la masa credala.
Prin sentinta nr.330/2013 din 21 iunie 2013, pronuntata de Tribunalul Mehedinti - Sectia a II-a Civila, de Contencios Administrativ si Fiscal in dosarul nr.1817/101/2011/a5, sa admis cererea de repunere in termenul de formulare a contestatiei a APDRP. S-a respins ca neintemeiata contestatia formulata de contestatoarea APDRP, in contradictoriu cu intimata SC SCO SRL, prin administrator judiciar CIIGV.
Impotriva acestei sentinte, a formulat recurs contestatoarea APDRP, criticand-o ca netemeinica si nelegala, sustinand ca:
Creanta APDRP s-a nascut la data deschiderii procedurii insolventei debitoarei in cauza de catre Tribunalul Mehedinti, intrucat starea de insolventa este un criteriu de neeligibilitate a Beneficiarului conform regulilor de finantare nerambursabila stabilite prin programul SAPARD.
In conformitate cu dispozitiile art.36 din OUG 66/2011 „prin derogare de la dispozitiile art. 36 si art. 86 alin. (1) din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare, in termen de 15 zile de la data luarii la cunostinta a hotararii judecatoresti prin care s-a dispus deschiderea procedurii de insolventa a unui beneficiar, autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene sunt obligate sa demareze activitatea de constatare a neregulilor si de stabilire a creantelor bugetare prevazuta de prezenta ordonanta de urgenta pentru sumele acordate in cadrul contractului/acordului/deciziei de finantare din fonduri europene si/sau din fonduri publice nationale aferente acestora”.
Asadar, recurenta a demarat procedura de recuperare a creantei bugetare prin intocmirea procesului verbal de constatare nr.6617/07.03.2013 si prin formularea si depunerea cererii de inscriere la masa credala a debitoarei, concluzia instantei potrivit careia recurenta nu a emis un titlu de creanta nefiind corecta.
Totodata, arata ca fondurile nerambursabile sunt fonduri acordate unei persoane fizice sau juridice in baza unor criterii de eligibilitate pentru realizarea unei investitii si care nu trebuie returnate - singurele exceptii fiind nerespectarea conditiilor contractuale si nerealizarea investitiei conform proiectului aprobat de APDRP.
Finantarea nerambursabila acordata de catre recurenta debitoarei SC SCO SRL este strict si limitativ prevazuta de acordurile dintre APDRP si Comunitatea Europeana si in legislatia europeana, motiv pentru care trebuie recuperate debitele cu celeritate.
Mai mult, la data intrarii in stare de insolventa, beneficiarul - debitoarea, nu a mai respectat regulile de finantare impuse de programul SAPARD, respectiv nu a mai indeplinit unul dintre criteriile de eligibilitate si selectie care trebuie mentinute pe toata durata de valabilitate a contractului de finantare, respectiv acela de a nu fi in stare de insolventa - respectarea acestui criteriu fiind cunoscut de debitoare inca de la data depunerii cererii de finantare in vederea obtinerii fondurilor comunitare nerambursabile alocate de SAPARD.
Prin intampinare, intimata debitoare SCSCOSRL a solicitat respingerea recursului, sustinand ca cererea formulata de recurenta de inscriere la masa credala este pe de o parte tardiva iar pe de alta parte creanta recurentei nu este certa lichida si exigibila intrucat recurenta nu si-a respectat obligatiile prevazute de OUG 66/2011 art.20-37, intrucat nu a intocmit procesul verbal de nereguli, nu a comunicat vreo creanta bugetara/corectie financiara datorata de intimata in urma controlului financiar trimestrial obligatoriu dupa intrarea in vigoare a OUG 66/2011, nu a luat legatura cu administratorul judiciar in vederea observarii Planului de reorganizare si a activitatilor desfasurate de societate care nu contravin prevederilor contractuale.
In recurs s-a depus procesul verbal de constatare si de stabilire a creantelor bugetare; decizia de solutionare a Contestatiei formulata de S.C. SCO S.R.L, transmisa si inregistrata la ADPRP cu nr.10897/11.04.32013, din care rezulta ca s-a respins contestatia beneficiarului care are un debit de 729.053,48 lei la care se adauga dobanzile si penalitatile de intarziere conform prevederilor legale in vigoare; dovezi din care rezulta exercitarea caii de atac impotriva acestei decizii de catre debitoare, la Curtea de Apel Bucuresti unde s-a format dosarul nr.7388/2/2013.
Curtea a admis recursul pentru urmatoarele considerente:
Astfel, intre parti s-a incheiat contractul cadru nr. C 3. 11102542700132/13.04.2007 pentru acordarea ajutorului financiar nerambursabil in conditiile programului special de preaderare pentru agricultura si dezvoltare rurala SAPARD Romania pentru proiectul „Infiintare ferma zootehnica crestere gaini outoare , com. Simian, judetul Mehedinti ”(f. 5962).
Impotriva debitoarei beneficiare a contractului s-a deschis procedura insolventei, prevazuta de Legea 85/2006, prin Incheierea din 1.04.2011 a Tribunalului Mehedinti.
Intrarea in insolventa a beneficiarului de fonduri alocate prin Programul SAPARD, precum si instrainarea bunurilor ce fac obiectul proiectului finantat prin acest program reprezinta nereguli, incalcari ale clauzelor contractului de finantare si ale Legii 316/2001, pentru aceasta fiind stipulata sanctiunea de declarare ca neeligibila a cheltuielilor aferente si declansarea procedurii de constituire si recuperare debit potrivit legislatiei aplicabile creantelor bugetare. Potrivit art.36 din dispozitiile OUG 66//2011, dupa deschiderea procedurii insolventei in termen de 15 zile, prin derogare de la dispozitiile art.36 si art. 85 alin.1 din Legea 85/2006, se demareaza activitatea de constatare a neregulilor si de stabilire a creantelor bugetare prevazuta de prezenta ordonanta de urgenta pentru sumele acordate in cadrul contractului/acordului/deciziei de finantare din fonduri europene si/sau din fonduri publice nationale aferente acestora.
Creanta recurentei creditoare isi are izvorul in contractul enuntat, dreptul de a cere inscrierea la masa credala se naste din momentul deschiderii procedurii insolventei, astfel ca nu este o creanta nascuta dupa deschiderea procedurii pe care sa o pretinda oricand pe baza actelor depuse, conform art.64 alin.6 din Legea 85/2006. Insa existenta si intinderea acesteia nu se cunoaste decat la data intocmirii de catre autoritatea competenta a titlului de creanta prevazut de OUG 66/2011, motiv pentru care pana la epuizarea procedurii instituite de acest act normativ in vederea obtinerii unui titlu de creanta definitiv, recurenta este inscrisa provizoriu la masa credala.
In cauza de fata, recurenta creditoare a formulat, asa cum a retinut instanta de fond, in termen cererea de inscriere la masa credala a debitoarei, a demarat procedura prevazuta de OUG 66/2011 si s-a intocmit de catre comisia din cadrul CRPDRP 4 SV Oltenia procesul verbal de constatare si de stabilire a creantelor bugetare inregistrat la APDRP Bucuresti sub nr.6677/7.03.2013, proces verbal contestat de S.C.SCO S.R.L.
Prin decizia de solutionare a contestatiei formulata de S.C.SCOS.R.L, transmisa si inregistrata la ADPRP cu nr.10897/11.04.32013, s-a respins contestatia beneficiarului care are un debit de 729.053,48 lei la care se adauga dobanzile si penalitatile de intarziere conform prevederilor legale in vigoare, decizia fiind definitiva.
Cum aceasta decizie a fost contestata de catre debitoare, la Curtea de Apel Bucuresti formandu-se dosarul nr.7388/2/2013, pana la solutionarea caii de atac de catre instanta de contencios administrativ se impune inscrierea provizorie a creantei recurentei in tabelul de creante pana la solutionarea contestatiei la titlu.
In ceea ce priveste apararea intimatei debitoare, prin intampinare, privind tardivitatea formularii cererii de creanta de catre recurenta contestatoare, nu poate fi luata in considerare, intrucat ea nu a declarat recurs astfel ca, sub acest aspect hotararea instantei a intrat in puterea lucrului judecat, si totodata recurentei nu i se poate inrautati situatia in propria cale de atac (art.316 coroborat cu art.296 Cod procedura civila de la 1865).
Astfel fiind, in baza dispozitiilor art.312 Cod procedura civila, a fost admis recursul, a fost modificata sentinta, admisa cererea si inscrisa recurenta provizoriu in tabelul de creante, cu creanta bugetara de 729053,48 lei cu dobanda si penalitatile legale pana la data deschiderii procedurii insolventei.
(Decizia nr. 74 din 12.02.2014 - Sectia a Il-a civila, rezumat de Lotus Gherghina).