Contestatie decizie de pensionare. Nedepunere contestatie la Casa teritoriala de pensii impotriva deciziei de pensionare.
26 martie 2020Distinctie vicii ascunse/vicii aparente. Angajarea raspunderii vanzatorului pentru viciile ascunse. Conditii legale. Cerere de remediere a defectiunilor constructiilor – modalitati de antrenare a raspunderii pentru vicii ascunse. Conditii.
26 martie 2020
Contestatie impotriva deciziei de concediere colectiva. Nerespectarea criteriilor avute in vedere la concedierea colectiva.
Dintre criteriile avute in vedere pentru concedierile operate de intimat, contestatorului i-a fost aplicat criteriul prevazut la pct.3 si, respectiv, cel prevazut la pct.6.
Criteriul de la punctul 3 se aplica atunci cand sunt indeplinite conditiile de pensionare astfel: „in termen de pana la 6 luni de la data incetarii raporturilor de munca, respectiv de pana la 12 luni de la data incetari raporturilor de munca”.
Potrivit art. 53 alin.1 din Legea nr. 263/2010, varsta standard de pensionare este de 65 de ani pentru barbati si 63 de ani pentru femei.
Pensionarea anticipata este o optiune care nu poate apartine decat salariatului, cu atat mai mult cu cat acest tip de pensionare presupune ca el va beneficia de o pensie mai mica decat cea pentru limita de varsta si decat salariul primit in calitate de salariat.
Astfel, angajatorul nu ii poate impune salariatului sa se pensioneze anticipat si nu ii poate retine ca si criteriu de concediere a acestuia, indeplinirea conditiilor de pensionare anticipata.
Neindeplinirea conditiilor de la criteriul 3 este un motiv suficient pentru a atrage nulitatea deciziei de pensionare, intrucat aceste criterii se aplica in ordine, neavand relevanta faptul ca prima instanta a analizat si criteriul 6, fara ca acesta sa fi fost contestat de catre reclamant.
Art. 53 din Legea nr. 263/2010
Art. 66 din Codul Muncii
Prin cererea adresata Tribunalul Tulcea, inregistrata sub nr. 3251/88/2011, G.N. a formulat contestatie impotriva Deciziei nr. 1318/08.08.2011, emisa de Serviciul de Ambulanta Tulcea, solicitand anularea acesteia, ca nelegala, si netemeinica, reincadrarea in acelasi post, cu plata drepturilor salariale, pana in momentul reincadrarii in munca.
In motivare, contestatorul a aratat ca angajatorul a interpretat gresit criteriile de concediere, eliminand din colectiv salariati cu vechime de peste 40 de ani de munca, cu toate categoriile profesionale si care mai au pana la pensie doar 4-5 ani, asa cum este cazul sau.
A precizat contestatorul ca sustinerea intimatei, in ceea ce il priveste, se incadreaza in conditiile pct. 3, si demonstreaza o gresita aplicare a acestui criteriu, deoarece acesta se refera la persoanele care mai au intre 6 si 12 luni pana la pensionare.
De asemenea, s-a subliniat ca criteriul de la pct. 3 se refera la pensionarea definitiva, care constituie regula si nu la pensionarea anticipata, care constituie exceptia.
Prin intampinarea depusa la dosar la data de 05 octombrie 2011, intimatul Serviciul de Ambulanta Tulcea a solicitat respingerea actiunii ca nefondata, aratand ca, in fapt, ca urmare a situatiei financiare a Serviciului de Ambulanta Tulcea, determinata de lipsa fondurilor pentru sustinerea activitatii, inclusiv pentru plata salariilor, in urma consultarilor cu Sindicatul Urgenta Tulcea, avand in vedere si bugetul alocat pe anul 2011 prin Contractul de furnizare de servicii medicale de urgenta si transport sanitar incheiat cu Casa de Asigurari de Sanatate Tulcea, inregistrat sub nr. 70/22.06.2011, a fost demarata reorganizarea institutiei. Astfel, schimbarea modului de finantare a condus la diminuarea bugetului Serviciului de Ambulanta Tulcea cu peste 50 %. Ca urmare a acestui fapt, s-au inaintat numeroase memorii pentru suplimentarea acestuia, insa singura crestere acordata a fost de la 37 lei /locuitor la 40 lei/locuitor, ceea ce a insemnat o majorare de sub 10%. Totodata, pierderea contractului pentru transportul pe uscat si apa al persoanelor hemodializate, pe fondul aparitiei unui serviciu privat, a lasat fara activitate un numar mare de soferi/ambulantieri. In consecinta a fost incheiat Protocolul nr. 4791/08.06.2011 prin care au fost stabilite numarul de posturi care urmeaza a fi reduse si compartimentele afectate de disponibilizare, criteriile minimale care vor fi avute in vedere, masuri temporare de reducere a cheltuielilor bugetare. Protocolul mentionat a fost inaintat spre avizare catre Directia de Sanatate Publica Tulcea, respectiv Ministerul Sanatatii, iar prin adresa nr. RA 1143/23.06.2011, s-a comunicat avizul favorabil cu privire la acest protocol.
Intimatul a mai aratat ca a initiat procedura concedierii colective, reglementata de art. 68 si urm. din Legea nr. 53/2003, republicata. Astfel, in conformitate cu prevederile art. 69-70 din Codul Muncii, au fost demarate consultari cu Sindicatul Urgenta – adresa nr. 5369/30.06.2011, fiind notificate despre demararea procedurii si Inspectoratul Teritorial de Munca Tulcea, Agentia Teritoriala de Ocupare a Fortei de Munca Tulcea, prin adresele nr. 5370 si nr. 5371 din data de 30.06.2011, precum si Directia de Sanatate Publica Tulcea – adresa nr. 5381/30.06.2011.
Intimatul a mentionat ca, criteriile de stabilire a ordinii de prioritate care au stat la baza concedierii au fost stabilite conform legii si aplicate asa cum au fost discutate in urma consultarilor cu Sindicatul, prin reprezentantul sau, fara discriminare si in ordinea mentionata.
Astfel, punctul 3 din criteriile de stabilire a ordinii de prioritate se refera la conditiile de pensionare in general, incluzand si pensionarea anticipata. In legatura cu punctul nr. 6 din criteriile care au stat la baza concedierii, respectiv persoana sa nu aiba copii in intretinere, intimatul sustine ca reclamantul nu a depus la dosarul de personal documente din care sa rezulte contrariul, ca ar avea copii sau alte persoane in intretinerea sa.
Prin sentinta civila nr.85 din data de 11 ianuarie 2012, pronuntata in dosarul civil nr.3251/88/2011, Tribunalul Tulcea
a admis
contestatia formulata de contestatorul
G.N.
in contradictoriu cu intimatul
SERVICIUL DE AMBULANTA TULCEA
.
A anulat Decizia nr. 1318 din 8 august 2011, emisa de Serviciul de Ambulanta Tulcea, ca netemeinica si nelegala.
A dispus reintegrarea contestatorului pe postul detinut anterior emiterii deciziei de concediere contestate.
A obligat intimatul la plata catre contestator a unei despagubiri egale cu salariile indexate, majorate si reactualizate si cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat contestatorul, de la data emiterii deciziei de concediere contestate si pana la data reintegrarii sale efective.
Pentru a pronunta aceasta hotarare, prima instanta a retinut urmatoarele:
Asa dupa cum rezulta din inscrisurile aflate la dosarul cauzei, intre parti au existat raporturi de munca, reglementate pe baza contractului individual de munca nr. 62/01.07.1995.
Prin Decizia nr. 1318/08.08.2011, intimatul a dispus ca, incepand cu data de 08.08.2011, sa inceteze contractul de munca al contestatorului in conformitate cu art. 66 din Codul muncii.
Pentru a dispune astfel, intimatul a avut in vedere, asa dupa cum rezulta din preambulul deciziei contestate, dificultatile de natura financiara cu care se confrunta Serviciul de Ambulanta Tulcea, diminuarea drastica a bugetului alocat, bugetul alocat pentru anul 2011, prin Contractul de furnizare de servicii incheiat cu C.A.S. Tulcea nr. 701/22.06.2011 si reducerea considerabila a activitatii de transport din cadrul Serviciului de Ambulanta Tulcea.
Totodata, pentru a proceda la concedierea contestatorului, intimatul a avut in vedere criteriile de stabilire a ordinii de prioritate care au stat la baza concedierilor operate in cadrul unitatii intimate.
Dintre criteriile avute in vedere pentru concedierile operate de intimat contestatorului i-a fost aplicat criteriul prevazut la pct. 3 si respectiv cel prevazut la pct. 6.
Criteriul de la pct. 3 se aplica atunci cand sunt indeplinite conditiile de pensionare, astfel: in termen de pana la 6 luni de la data incetarii raporturilor de munca, respectiv, in termen de pana la 12 luni de la data incetarii raporturilor de munca.
Analizand cartea de identitate a contestatorului, instanta retine ca acesta este nascut la data de 27.11.1950, astfel, la data concedierii avea varsta de 60 ani.
In aceste conditii, se apreciaza ca, potrivit dispozitiilor Legii nr. 263/2010, pensionarea contestatorului pentru limita de varsta va interveni abia peste 5 ani, astfel nefiind indeplinit criteriul de concediere prevazut la pct. 3, mai sus mentionat.
Sustinerea intimatului potrivit careia pct. 3 din criteriile de stabilire a ordinii de prioritate se refera la conditiile de pensionare in general, incluzand si pensionarea anticipata nu poate fi primita de instanta.
Este adevarat ca, in speta, contestatorul indeplineste conditiile de pensionare anticipata, insa trebuie avut in vedere ca pensionarea anticipata este o optiune care nu poate apartine decat salariatului, aceasta cu atat mai mult cu cat acest tip de pensionare presupune ca el va beneficia de o pensie mai mica decat cea pentru limita de varsta si decat salariul primit in calitate de salariat, pana la momentul pensionarii anticipate.
In acest context, angajatorul nu ii poate impune salariatului sa se pensioneze anticipat si deci nu poate retine ca si criteriu de concediere a acestuia indeplinirea conditiilor de pensionare anticipata, asa cum in mod gresit a procedat intimatul.
Intimatul a mai avut in vedere la emiterea deciziei de concediere si criteriul conform cu care concedierea trebuia sa afecteze mai intai persoanele care nu au copii in intretinere, respectiv criteriul nr. 5, situatie in care se afla contestatorul.
A sustinut contestatorul ca, totusi, intimatul a mentinut pe post angajati, ambulantieri, care nu indeplineau nici macar criteriul de baza, criteriul nr. 1, respectiv indeplinirea criteriilor de ocupare a functiilor, iar in ceea ce-l priveste, desi indeplineste acest criteriu esential s-a optat pentru aplicarea unui criteriu care nu tine de pregatirea sa profesionala, tocmai pentru ca s-a dorit mentinerea pe post a celor care nu aveau reale competente profesionale, in detrimentul competentei.
La dosarul cauzei s-a depus o lista cuprinzand 10 astfel de salariati care, desi nu indeplineau criteriile de ocupare a functiilor, criteriul nr. 1 in stabilirea ordinii prioritare ce a stat la baza concedierii, au fost mentinute pe post.
Din analiza permiselor de conducere depuse la dosar de intimat se poate observa cu usurinta ca, in ceea ce il priveste pe contestator, acesta este detinatorul unui permis de conducere auto pentru categoriile B, C si D, putand ocupa deci din acest punct de vedere postul de ambulantier.
Intimatul a preferat totusi sa mentina pe un astfel de post persoane detinatoare ale unor permise de conducere doar pentru categoria B, cu ar fi, spre exemplu, numitul C.M., in detrimentul contestatorului, care era detinatorul unui permis de conducere pentru categoriile B, C si D, doar pentru ca acesta nu are copii in intretinere.
Din acest punct de vedere, instanta apreciaza ca prin aplicarea acestui criteriu de concediere in ceea ce il priveste pe contestator si fara a se tine cont de pregatirea sa profesionala superioara altor salariati mentinuti in continuare pe post, intimatul a procedat incorect si abuziv.
In aceste conditii, retinand considerentele expuse mai sus, instanta urmeaza a admite contestatia, anuland decizia nr. 1318/08 august 2011, emisa de Serviciul de Ambulanta Tulcea, ca netemeinica si nelegala.
Totodata, facand aprecierea prevederilor art. 78 alin. (1) si (2) din Codul Muncii, instanta va dispune reintegrarea contestatorului pe postul detinut anterior emiterii deciziei de concediere contestate, obligand intimatul la plata catre contestator a unei despagubiri egale cu salariile indexate, majorate si reactualizate si cu celelalte drepturi de care acesta ar fi beneficiat, de la data emiterii deciziei de concediere contestate si pana la data reintegrarii sale efective.
Impotriva acestei hotarari, a formulat recurs paratul SERVICIUL JUDETEAN DE AMBULANTA TULCEA, pe care a criticat-o sub urmatoarele aspecte:
Hotararea instantei de fond este netemeinica si nelegala pentru urmatoarele argumente:
Reorganizarea Serviciului de Ambulanta Tulcea prin concedierea colectiva a personalului angajat a fost urmarea situatiei financiare cu care se confrunta institutia determinata de lipsa fondurilor pentru sustinerea activitatii, inclusiv pentru plata salariilor, decizie luata in urma consultarilor cu Sindicatul urgenta Tulcea.
De asemenea, s-a avut in vedere bugetul alocat pe anul 2011 prin Contractul de furnizare de servicii medicale de urgenta si transport sanitar incheiat cu Casa de Asigurari de Sanatate Tulcea inregistrat sub nr.70/22.06.2011, drastic diminuat.
Serviciul de Ambulanta Tulcea a initiat procedura concedierii colective, reglementata de art.68 si urmatoarele din Legea nr.5372003, republicata.
In conformitate cu prevederile art.69-70 din Codul Muncii, au fost demarate consultari cu Sindicatul Urgenta – Adresa nr.5369/30.06.2011, fiind notificate despre demararea procedurii si Inspectoratul teritorial de Munca Tulcea, Agentia Teritoriala de Ocupare a Fortei de Munca Tulcea, prin adresele nmr.537 si 5371 din data de 30.06.2011, precum si Directia de Sanatate Publica Tulcea – adresa nr. 5381/30.06.2011.
Cu privire la aplicarea pct.3 din criteriile de stabilire a ordinii de prioritate:
Asa cum rezulta din modul de redactare a criteriilor de stabilire a ordinii de prioritate, angajatorul Serviciul de Ambulanta Tulcea a dorit sa concedieze cu prioritate pe cei care pot fi pensionati pentru limita de varsta (criteriul nr.2) si apoi pe cei care indeplinesc conditiile de pensionare, oricare ar fi acestea de limita de varsta sau anticipata, respectiv punctul 3.
Gresit retine instanta de fond faptul ca pensionarea anticipata presupune ca salariatul va beneficia de o pensie mai mica decat cea pentru limita de varsta si decat salariul primit in calitate de salariat, deoarece nimic nu-l impiedica pe reclamant, ca pe langa pensia anticipata stabilita, sa munceasca in continuare, sa incheie un raport de munca cu un alt angajator pentru a se putea incadra in conditiile de pensionare pentru limita de varsta.
Solicita a se observa ca, desi reclamantul prin formularea actiunii, contesta doar aplicarea punctului 3 dintre criteriile de stabilire a ordinii de prioritate si anume ca nu indeplineste conditiile pentru pensionare, instanta de fond se pronunta mai mult decat s-a cerut si anume se pronunta si cu privire la aplicarea punctului nr.5, care nu a fost contestat si nu i s-a aplicat acestuia si anume existenta unor sanctiuni disciplinare aplicate in conditiile legii.
Motivarea instantei de fond este confuza, deoarece retine pct.5 din criterii ca fiind aplicabil reclamantului, ceea ce nu s-a intamplat in realitate, dar desi nu invoca aplicarea pct.6, argumentele vizeaza punctul cu privire la care masura concedierii va afecta mai intai persoanele care nu au copii in intretinere.
Nu se invoca prin actiunea introductiva motive de nelegalitate ale procedurii de concediere colectiva sau pentru conditii de forma, ci doar sustineri subiective, simple supozitii si aprecieri cu privire la activitatea altor salariati din cadrul Serviciului de Ambulanta Tulcea.
Tribunalul Tulcea a acordat salariatului mai mult decat a cerut prin actiunea introductiva.
Prin cererea de chemare in judecata, reclamantul a cerut constatarea ca nelegala a deciziei nr.1318/08.08.2011, reincadrarea in acelasi post, cu plata drepturilor salariale pana in momentul reincadrarii in munca.
Prin dispozitivul sentintei recurate, instanta de fond anuleaza decizia nr.1318/08.08.2011 ca nelegala si netemeinica, dispune reincadrarea pe postul detinut anterior emiterii deciziei de concediere, obliga intimatul la plata catre contestator a unei despagubiri egale cu salariile indexate, majorate si reactualizate si cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat contestatorul, de la data emiterii deciziei de concediere contestate si pana la data reintegrarii sale efective.
Analizand sentinta recurata din prisma criticilor formulate, Curtea a respins recursul ca nefondat pentru urmatoarele considerente:
Prin decizia nr.1318/08.08.2011 emisa de Serviciul de Ambulanta Tulcea s-a dispus incepand cu data de 08.08.2011 incetarea Contractului individual de munca al salariatului G.N. avand functia de ambulantier, in conformitate cu art.66 din Codul muncii.
La emiterea deciziei angajatorul a avut in vedere dificultatile de natura financiara cu care se confrunta Serviciul de Ambulanta Tulcea.
Pentru a proceda la concedierea contestatorului, intimatul a avut in vedere criteriile de stabilire a ordinii de prioritate care au stat la baza concedierilor aflate in cadrul unitatii intimate.
Dintre criteriile avute in vedere pentru concedierile operate de intimat, contestatorului i-a fost aplicat criteriul prevazut la pct.3 si, respectiv, cel prevazut la pct.6.
Criteriul de la punctul 3 se aplica atunci cand sunt indeplinite conditiile de pensionare astfel: „in termen de pana la 6 luni de la data incetarii raporturilor de munca, respectiv de pana la 12 luni de la data incetari raporturilor de munca”.
Potrivit art. 53 alin.1 din Legea nr. 263/2010, varsta standard de pensionare este de 65 de ani pentru barbati si 63 de ani pentru femei.
Din cartea de identitate a contestatorului rezulta ca acesta este nascut la data de 27.11.2950, astfel ca la data concedierii avea varsta de 60 de ani.
Sustinerea intimatului potrivit careia pct.3 din criteriile de stabilire a ordinii de prioritate se refera la conditiile de pensionare in general, incluzand si pensionarea anticipata, in mod corect nu a fost retinuta de instanta de fond.
Pensionarea anticipata este o optiune care nu poate apartine decat salariatului, cu atat mai mult cu cat acest tip de pensionare presupune ca el va beneficia de o pensie mai mica decat cea pentru limita de varsta si decat salariul primit in calitate de salariat.
Astfel, angajatorul nu ii poate impune salariatului sa se pensioneze anticipat si nu ii poate retine ca si criteriu de concediere a acestuia, indeplinirea conditiilor de pensionare anticipata.
Neindeplinirea conditiilor de la criteriul 3 este un motiv suficient pentru a atrage nulitatea deciziei de pensionare, intrucat aceste criterii se aplica in ordine, neavand relevanta faptul ca prima instanta a analizat si criteriul 6, fara ca acesta sa fi fost contestat de catre reclamant.
Astfel, potrivit criteriului 1 referitor la competenta, reclamantul era detinatorul unui permis de conducere auto pentru categoriile B,C si D, putand ocupa din acest punct de vedere postul de ambulantier.
Avand in vedere pregatirea sa profesionala superioara, nu mai avea importanta faptul ca nu avea copii in intretinere.
In ceea ce priveste ultimul motiv de recurs, in mod corect prima instanta a obligat parata catre contestator la plata unei despagubiri egale cu salariile indexate, majorate si reactualizate si cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat contestatorul, astfel cum se prevede prin dispozitiile art.80 din Codul Muncii.
Nu suntem in situatia de plus petita, atata timp cat legiuitorul obliga instanta sa acorde o despagubire egala cu salariile indexate, majorate si reactualizate.
Pentru considerentele aratate mai sus, potrivit art.312 al.1 Cod procedura civila, Curtea a obligat recurenta la 2000 lei cheltuieli de judecata catre intimat.
Decizia civila nr. 423/CM/05.06.2012
Dosar nr. 3251/88/2011
Judecator redactor Jelena Zalman