Salarizare functionar public, Spor doctorat, Nivel maxim al salariului
30 martie 2020Refuz de incheiere a uni contract de concesiune, Lipsa dreptului vatamat
30 martie 2020
Ajutoare de stat Producator agricol, Gestionarea durabila a padurilor, Plata compensatii, Refuz nejustificat
- Legea nr. 46/2008 privind Codul silvic, rep.: art. 97 alin. (1) lit. b)
- Ordonanta Guvernului nr. 14/2010 privind masuri financiare pentru reglementarea ajutoarelor de stat acordate producatorilor agricoli, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 74/2010, cu modificarile si completarile ulterioare: art. 4 lit. s) pct. 4
- Ordonanta Guvernului nr. 14/2010: art. 5
- H.G. nr. 861/2009
- Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila: art. 521 alin. (3)
Potrivit prevederilor legale, acordarea ajutoarelor de stat este conditionata de indeplinirea a doua conditii cumulative, in baza carora se pot acorda ajutoarele de stat, pentru persoane fizice si juridice care detin paduri incluse in zonele T1 si T2, din siturile Natura 2000, respectiv:
- emiterea Deciziei Comisiei Europene nr. C(2012) 5166final/19.07.2012;
- adoptarea si publicarea in Monitorul Oficial a Hotararii Guvernului pentru aprobarea normelor metodologice de acordare, utilizare si control a ajutorului de stat pentru compensatii reprezentand contravaloarea masei lemnoase pe care proprietarii nu o recolteaza datorita functiilor de protectie stabilite prin amenajamente silvice, necesare acoperirii costurilor reclamate de gestionarea durabila a padurilor.
In speta, acordarea compensatiilor a fost solicitata pentru anul 2014, deci dupa data de 1 ianuarie 2010, pentru care in prezent nu exista baza legala, in lipsa Hotararii de Guvern pentru aprobarea Normelor metodologice de acordare, utilizare si control a ajutorului de stat in discutie.
(Sectia Contencios Administrativ si Fiscal, Decizia civila nr. 2796 din 23 septembrie 2016, rezumata de judecator dr. Diana Duma-Patrascu)
Prin actiunea inregistrata pe rolul Tribunalului Caras-Severin sub nr. x/115/2015 din data de 26.10.2015, reclamantul Composesoratul A... in contradictoriu cu paratii Garda Forestiera Timisoara si Ministerul Mediului Apelor si Padurilor - Administratia Fondului
pentru Mediu a solicitat ca, prin hotararea ce se va pronunta, sa se dispuna anularea actului administrativ emis de parata sub nr. 5211/14.07.2015 (raportat la anul 2014), reprezentand in fapt un refuz nejustificat emis cu exces de putere, prin care Garda Forestiera Timisoara (ex - CRSC) le-a comunicat refuzul la solicitarile susmentionate, cu privire la intocmirea decontului si acordarea/plata ajutoarelor de stat aferente anului 2014, cu consecinta obligarii paratei la: - plata sumei de 284,163,42 lei reprezentand contravaloarea produselor de masa lemnoasa pe care nu le-a putut recolta in calitate de proprietari pentru suprafata de padure de L043/70 ha, situata in zona de conservare totala a Retelei Natura 2000- Sit Coridorul Rusca - Tarcu - Retezat si Sit Coridorul Dancioanea in zona/tipul functional T1 si T2, terenuri forestiere administrate in totalitate de Ocolul Silvic Valea Bistrei pe intreaga perioada a anului 2014, cu titlu de compensatii/ajutoare de stat, datorita functiilor de protectie stabilite de amenajamentele silvice care au determinat restrictii in recoltarea de masa lemnoasa, aferente anului 2014; plata dobanzilor calculate asupra debitului principal in cuantum de 284,163,42 lei incepand cu data de 19.07.2012, data la care creanta a devenit exigibila, respectiv data la care Comisia Europeana a emis Decizia nr. C(2012)5166 final - publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene pe data de 14.09.2012 (RO)- prin care a avizat favorabil continuarea acordarii ajutoarelor de stat tuturor persoanelor fizice si juridice indiferent de forma de proprietate pentru terenurile forestiere (paduri in T1 si T2 din cadrul Siturilor Natura 2000); in cazul in care instanta de judecata va considera ca Adresa nr. 5211/14.05.2015 nu intruneste elementele constitutive ale unui act administrativ tipic conform prevederilor Legii nr. 554/2004 (iar pe cale de consecinta nu poate fi anulata pe calea contenciosului administrativ), solicita - urmare a refuzului nejustificat al Garzii Forestiere Timisoara (ex - CRSC Timisoara), manifestat in Adresa nr. 5211/14.05,2015, obligarea paratei, conform prevederilor art. 8 din Legea nr. 554/2004, la plata ajutorului de stat cuvenit reclamantului raportat la anul 2014, in cuantum de 284,163.42 lei, precum si a dobanzilor fiscale aferente; cu cheltuieli de judecata.
Prin Sentinta civila nr. 133 din 09.03.2016 pronuntata in dosar nr. x115/2015, Tribunalul Caras-Severin a respins actiunea in contencios administrativ formulata de reclamantul Composesoratul A, in contradictoriu cu paratii Garda Forestiera Timisoara si Ministerul Mediului Apelor si Padurilor.
Impotriva sentintei de mai sus, a declarat recurs recurentul-reclamant Composesoratul A, solicitand admiterea recursului asa cum a fost formulat, respectiv casarea in tot a sentintei atacate, iar in urma rejudecarii pe fond a cauzei deduse judecatii, sa se admita cererea a prin care a reclamat refuzul nejustificat al intimatilor parati la acordarea compensatiilor pentru anul 2014 si sa se oblige intimatii parati la plata ajutorului de stat aferent intregii perioade a anului 2014 - in cuantum de 284.163,42 lei, precum si a dobanzilor fiscale corespunzatoare sumei totale de la data 01.01.2015 si pana la achitarea efectiva a debitului; cu cheltuieli de judecata.
Prin decizia pronuntata Curtea de Apel Timisoara a respins recursul formulat.
S-a retinut in considerentele deciziei ca prima instanta in mod corect a apreciat ca raspunsul la cererea reclamantei, materializat in adresa nr. x din data de 14.07.2015 nu poate fi un „refuz nejustificat”, in acceptiunea art. 2 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 554/2004, atat timp cat institutia a motivat imposibilitatea acordarii compensatiilor solicitate cu faptul ca nu au fost elaborate norme de acordare si stabilire a acestora prin hotarari de guvern anuale, raportat la Decizia nr. 36/2015 a ICCJ, pronuntata in Complet pentru dezlegarea unor chestiuni de drept si Decizia Comisiei Europene nr. C(2012) 5166 final/19.07.2012
H.G. nr. 861/2009 la art. 6, prevede ca „1) Formele de sprijin prevazute la art. 97 alin. (1) lit. a), la art. 97 alin. (1) lit. b) pentru persoane juridice si la art. 97 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, cu modificarile si completarile ulterioare, se vor finanta numai dupa primirea deciziei favorabile a Comisiei Europene privind ajutoarele de stat.
(2) Toate formele de sprijin prevazute in Legea nr. 46/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, vor fi continuate dupa data de 1 ianuarie 2010 numai dupa primirea deciziei favorabile a Comisiei Europene privind ajutoarele de stat.”
Prin Decizia Comisiei Europene nr. C(2012) 5166 final/19.07.2012, publicata in Monitorul Oficial al Uniunii Europene, a fost primit avizul favorabil pentru acordarea ajutoarelor de stat persoanelor fizice sau juridice care detin paduri in T1 si T2, din cadrul siturilor Natura 2000, conform articolului mentionat, dar conform acestei decizii, ajutoarele de stat se pot acorda numai dupa publicarea Normelor Metodologice de acordare, utilizare si control a ajutoarelor de stat, pentru aceste compensatii, in Monitorul Oficial al Romaniei.
O.G. nr. 14/2010 in forma in vigoare actuala, prevede la art. 5 si 6 ca: „(1) Normele metodologice privind modul de acordare a ajutoarelor de stat prevazute la art. 4 se aproba prin hotarari ale Guvernului, cu respectarea prevederilor comunitare si nationale in domeniul ajutorului de stat, si reglementeaza scopul, obiectivul, durata, cuantumul ajutorului exprimat ca procent din cheltuiala eligibila si valoare in lei, fluxurile financiare pentru acordarea ajutoarelor de stat, criteriile de eligibilitate, procedurile de implementare, supraveghere si control.
(2) Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale transmite Comisiei Europene notificarile formelor de ajutor de stat prevazute la art. 4, in conformitate cu dispozitiile Regulamentului (CE)
_
nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere in aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE.
Ajutoarele de stat care pot fi acordate din cele prevazute la art. 4 si suma totala alocata fiecarei forme de ajutor de stat se aproba anul prin hotarare a Guvernului, care va fi comunicata Comisiei Europene prin Raportul anul, in conformitate cu art. 6 din Regulamentul (CE) nr.794/2004.".
Potrivit prevederilor legale, acordarea ajutoarelor de stat, respectiv plata compensatiilor solicitate de reclamanta este conditionata de indeplinirea a doua conditii cumulative, in baza carora se pot acorda ajutoarele de stat, pentru persoane fizice si juridice care detin paduri incluse in zonele T1 si T2, din siturile Natura 2000, respectiv:
- emiterea Deciziei Comisiei Europene nr. C(2012) 5166 final/19.07.2012, conditie care a fost indeplinita;
- adoptarea si publicarea in Monitorul Oficial a Hotararii Guvernului pentru aprobarea normelor metodologice de acordare, utilizare si control a ajutorului de stat pentru compensatii reprezentand contravaloarea masei lemnoase pe care proprietarii nu o recolteaza datorita functiilor de protectie stabilite prin amenajamente silvice, necesare acoperirii costurilor reclamate de gestionarea durabila a padurilor, conditie ce nu a fost indeplinita.
Apoi, Curtea are in vedere considerentele Deciziei nr. 36/23.11.2015 prin care se arata ca „67. Asadar, se poate observa ca normele metodologice ce urmeaza a fi adoptate de catre legiuitorul delegat au un rol determinant in individualizarea dreptului la compensatii al beneficiarului, in conditiile in care au ca obiect de reglementare atat modul de calcul, cat si criteriile de eligibilitate, procedurile de supraveghere si control...
71. Relevante in acest sens sunt dispozitiile pct. 5 din Decizia Comisiei Europene in care se arata ca „temeiul juridic al schemei este proiectul de hotarare a Guvernului de aprobare a normelor metodologice pentru acordarea de ajutoare de stat pentru compensatii reprezentand contravaloarea masei lemnoase pe care proprietarii nu o recolteaza datorita functiilor de protectie stabilite prin amenajamente silvice si a costurilor reclamate de gestionarea durabila a padurilor.”.
- Ca atare, schema de ajutor de stat, avand ca temei legal proiectul de hotarare a Guvernului de aprobare a normelor metodologice, avizata favorabil prin decizia Comisiei Europene, nu poate produce efecte juridice decat dupa adoptarea acestui act normativ intern.
- In raport cu cele anterior prezentate se apreciaza ca nu poate fi primita teza potrivit careia, dupa intrarea in vigoare a Ordonantei Guvernului nr. 14/2010, Normele metodologice adoptate prin Hotararea Guvernului nr. 861/2009 continua sa produca efecte juridice, reglementand metodologia de calcul al compensatiilor cuvenite proprietarilor de suprafete forestiere cu functie de protectie de tip T1 sau T2 si care nu pot recolta masa lemnoasa de pe acestea.
- Insa, se constata faptul ca procedura interna necesara acordarii ajutoarelor de stat vizate de Decizia Comisiei Europene nu a fost finalizata, in conditiile in care nu a fost adoptata si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei hotararea Guvernului pentru aprobarea Normelor metodologice de acordare, utilizare si control al ajutorului de stat pentru compensatii reprezentand contravaloarea masei lemnoase pe care proprietarii nu o recolteaza datorita functiilor de protectie stabilite prin amenajamente silvice, necesare acoperirii costurilor reclamate de gestionarea durabila a padurilor situate in siturile de importanta comunitara Natura 2000.
- Ca atare, in prezent nu exista baza legala pentru acordarea compensatiilor, in lipsa hotararii Guvernului cu obiectul de reglementare mai sus aratat.
79. In alta ordine de idei este real faptul ca situatia juridica determinata de neindeplinirea acestei conditii suspensive, respectiv adoptarea hotararii Guvernului aflate in discutie, este apta sa lezeze dreptul la compensatii pe care il au proprietarii suprafetelor forestiere cu functie de protectie de tip T1 sau T2 situate in siturile de importanta comunitara Natura 2000, insa, pentru aceasta exista un alt remediu judiciar.”
Astfel, s-a decis cu efect obligatoriu potrivit art. 521 alin. (3) Cod procedura civila „Pentru acordarea compensatiilor prevazute de art. 97 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 46/2008 privind Codul silvic, republicata, si de art. 4 lit. s) pct. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 14/2010 privind masuri financiare pentru reglementarea ajutoarelor de stat acordate producatorilor agricoli, incepand cu anul 2010, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 74/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa data de 1 ianuarie 2010, trebuie sa existe decizia favorabila a Comisiei Europene privind ajutorul de stat si sa fie adoptate normele metodologice ulterioare, in conditiile art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 14/2010.”
In speta, acordarea compensatiilor a fost solicitata pentru anul 2014, deci dupa data de 1 ianuarie 2010, pentru care in prezent nu exista baza legala, in lipsa Hotararii de Guvern pentru aprobarea Normelor metodologice de acordare, utilizare si control a ajutorului de stat in discutie .
In consecinta, paratul nu poate dispune plata ajutoarelor de stat/compensatiilor acordate proprietarilor de terenuri forestiere, situate in arii naturale protejate, in care au fost instituite masuri de protectie, prin incalcarea prevederilor legale incidente in materia spetei, dedusa judecatii.