Recalcularea drepturilor de pensie prin luarea in considerare a sumelor mentionate in adeverintele eliberate de angajator
1 aprilie 2020Valorificarea integrala a adeverintelor si nu numai sporul pentru lucrul sistematic
1 aprilie 2020
Contestatie decizie de pensionare, Emiterea unei noi decizii de recalculare
Principiul contributivitatii consacrat de art. 2 lit. c) din Legea nr.263/2010 se opune neluarii in seama la stabilirea stagiului de cotizare si implicit a punctajului mediu anual pe baza caruia se determina pensia a unei perioade in care un asigurat a fost retribuit in acord global sau pentru munca suplimentara in conditiile in care drepturile de asigurari sociale se cuvin in temeiul contributiilor de asigurari sociale platite.
In aceste conditii, reclamantul este indreptatit sa beneficieze de calcularea punctajului mediu anual in concordanta cu veniturile avute si in special in concordanta cu contributiile realizate la fondul asigurarilor sociale.
Potrivit art. 107 alin 3 din Legea nr. 263/2010, pensia poate fi recalculata prin adaugarea veniturilor si/sau stagiilor de cotizare nevalorificate la stabilirea acesteia.
Art. 2 lit. c) din Legea nr.263/2010 Decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 19/2012 - RIL
Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Constanta sub nr.[...]/118/2017, reclamantul [...] a chemat in judecata pe parata Casa Judeteana de Pensii Constanta, solicitand instantei ca prin hotararea ce o va pronunta sa dispuna anularea deciziei nr.[...]/07.09.2017, obligarea paratei sa emita o decizie de recalculare a pensiei, cu luarea in calcul a drepturilor salariale indicate in adeverintele nr. [...]/10.07.2017 si nr. [...]/26.05.2017 eliberate de [...] si obligarea paratei la plata diferentelor de drepturi de pensie, cu cheltuieli de judecata.
Reclamantul mentioneaza ca a depus la dosarul de pensionare adeverintele mentionate si a solicitat recalcularea pensiei, dar parata a respins cererea prin decizia nr. [...]/07.09.2017. Se apreciaza ca prin faptul ca parata nu a valorificat aceste drepturi, a fost incalcat principiul contributivitatii, apreciind ca pentru veniturile salariale mentionate in adeverinte s-a platit CAS si PS, in conformitate cu prevederile legale.
Parata nu a formulat intampinare in termen legal, dar a solicitat respingerea actiunii.
Prin sentinta civila nr. 559 din data de 2 martie 2018, pronuntata in dosarul civil nr. [...]/118/2017, Tribunalul Constanta a respins actiunea civila formulata de reclamantul [...], in contradictoriu cu parata Casa Judeteana de Pensii Constanta, ca nefondata.
Pentru a pronunta aceasta hotarare, prima instanta a retinut urmatoarele:
Reclamantul beneficiaza de pensie pentru limita de varsta incepand cu data de 31.03.2009, care a fost recalculata prin decizia nr. [...]/07.09.2017, ca urmare a cererii de recalculare depusa la data de 17.07.2017.
Parata considera ca veniturile brute cuprinse in adeverintele nr.[...]/10.07.2017 si nr.[...]/26.05.2017 eliberate de [...] nu pot fi valorificate deoarece nu au caracter permanent, astfel cum prevede anexa 15 din HG nr.257/2011 si nu au facut parte din baza de calcul a pensiei conform legislatiei anterioare datei de 01.04.2001.
Reclamantul a contestat aceasta decizie, iar institutia parata a emis raspunsul nr. [...]/04.10.2017 prin care se arata ca punctajul mediu anual au fost stabilit conform art.165 din legea nr. 263/2010.
Din analiza continutului adeverintei nr. [...]/10.07.2017, instanta constata ca angajatorul a indicat salariile brute, realizate de reclamant in perioada octombrie 1998 - 01.04.2001. Angajatorul a mentionat ca unitatea a calculat si virat CAS si pensia suplimentara in conformitate cu prevederile legale in vigoare la data acordarii drepturilor.
Prin adeverinta nr. [...]/26.05.2017 angajatorul a indicat veniturile brute realizate de reclamant in perioada ianuarie 1985 - decembrie 1997 si a mentionat ca unitatea a calculat si virat CAS si pensia suplimentara in conformitate cu prevederile legale in vigoare la salariile tarifare si sporurile cu caracter permanent.
Instanta a dispus emiterea unei adrese catre unitatea emitenta, iar la data de 09.02.2018 nu au fost depuse precizari suplimentare referitoare la modalitatea de achitare a CAS si a pensiei suplimentare.
Potrivit art. 107 alin.3 din Legea nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice,
pensia poate fi recalculata prin adaugarea veniturilor si/sau a stagiilor de cotizare, prevazute de lege, nevalorificate la stabilirea acesteia.
Conform art.96 alin.2 din Legea nr.263/2010,
punctajul lunar se calculeaza prin raportarea castigului salarial brut/solda bruta sau, dupa caz, a venitului lunar asigurat, care a constituit baza de calcul a contributiei de asigurari sociale, la castigul salarial mediu brut din luna respectiva, comunicat de Institutul National de Statistica.
Potrivit art. 165 alin. 1 si 2 din Legea nr. 263/2010, la determinarea punctajelor lunare, pentru perioadele anterioare datei de
1
aprilie
2001
, se utilizeaza salariile brute sau nete, dupa caz, in conformitate cu modul de inscriere a acestora in carnetul de munca, astfel: a) salariile brute, pana la data de 1 iulie 1977; b) salariile nete, de la data de 1 iulie 1977 pana la data de 1 ianuarie 1991; c) salariile brute, de la data de 1 ianuarie 1991. La determinarea punctajelor lunare, pe langa salariile prevazute la alin.
1
se au in vedere si sporurile cu caracter permanent care, dupa data de
1
aprilie 1992, au facut parte din baza de calcul a pensiilor conform legislatiei anterioare si care sunt inscrise in carnetul de munca sau sunt
dovedite cu adeverinte eliberate de unitati
, conform legislatiei in vigoare.
In conformitate cu prevederile art.2 lit. c) din Legea nr.263/2010 sistemul public de pensii se organizeaza si functioneaza avand ca principiu de baza
principiul contributivitatii conform caruia fondurile de asigurari sociale se constituie pe baza contributiilor datorate de persoanele fizice si juridice participante la sistemul public de pensii, drepturile de asigurari sociale cuvenindu-se in temeiul contributiilor sociale platite.
Potrivit art.19, constituie stagiu de cotizare perioadele de timp pentru care asiguratii datoreaza si/sau platesc contributii de asigurari sociale in sistemul public de pensii.
Ca urmare, este un drept al asiguratului sa i se ia in calcul la determinarea punctajului pe baza caruia se stabilesc drepturile de pensie, sporurile cu caracter permanent ce pot fi dovedite si cu adeverinte eliberate de unitati.
Pe de alta parte, prin Decizia in interesul legii nr. 19/2012 s-a stabilit ca
in interpretarea si aplicarea prevederilor art. 2 lit. e) si art. 164 alin. (2) si (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si pct. V din Anexa la Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat, sporurile si alte venituri suplimentare realizate anterior datei de 1 aprilie 2001 vor fi luate in considerare la stabilirea si recalcularea pensiilor din sistemul public daca au fost incluse in baza de calcul conform legislatiei anterioare, sunt inregistrate in carnetul de munca sau in adeverintele eliberate de unitati, conform legislatiei in vigoare, si pentru acestea s-a platit contributia de asigurari sociale. ”
Pentru a dispune in acest sens, instanta suprema a retinut ca
principalul element obiectiv apt sa conduca la o justa si legala stabilire si reactualizare a pensiilor provenind din fostul sistem de asigurari sociale de stat il reprezinta contributiile de asigurari sociale platite, astfel ca la stabilirea si reactualizarea drepturilor de pensie trebuie luate in calcul toate sporurile si alte venituri de natura salariala pentru care angajatorul/angajatul a platit contributia pentru asigurarile sociale de stat.
In consecinta, simpla informatie ca salariatul a beneficiat de plata unui anume venit nu este suficienta pentru a considera ca acest venit a constituit in intregime baza de calcul a contributiei de asigurari sociale, chiar daca aceasta contributie se platea de catre angajator asupra fondului de salarii.
Adeverinta este menita sa faca dovada contributiei la fondul de asigurari sociale, nu numai intr-o anumita perioada, dar asupra unui anumit cuantum declarat al venitului, beneficiind de prezumtia de validitate prin asumarea raspunderii emitentului pentru datele inscrise, motiv pentru care aceste date trebuie sa fie clare inclusiv in ceea ce priveste legatura dintre sumele mentionate si plata contributiei de asigurari sociale.
In conformitate cu principiul contributivitatii, este necesar ca aceste venituri sa fie valorificate numai in limita in care au fost achitate contributiile de asigurari sociale.
Ca urmare, in conditiile in care nu exista o atestare a platii contributiilor de asigurari sociale, in concret, pentru toate veniturile atestate prin adeverintele din actiune, modalitatea in care parata a calculat pensia reclamantului este legala.
Pentru considerentele expuse, instanta a respins actiunea, ca nefondata.
Impotriva acestei hotarari, in termen legal a declarat apel reclamantul [...], pe care a criticat-o pentru nelegalitate si netemeinicie, sub urmatoarele aspecte:
In fapt, prin cererea introductiva a solicitat instantei de fond ca prin hotararea pe care o va pronunta, sa dispuna :
- anularea Deciziei nr. [...] din 07.09.2017 emisa de Casa Judeteana de Pensii Constanta;
- obligarea paratei la recalcularea pensiei sale si emiterea unei noi decizii de pensionare cu luarea in considerare si a adeverintelor nr. [...] din 10.07.2017 si nr. [...] din 26.05.2017 eliberate de [...];
- obligarea paratei la plata diferentelor de drepturi de pensie dintre pensia incasata efectiv si pensia cuvenita in urma recalcularii, de la data de 01 - 08.2017 si pana la data emiterii deciziei.
- obligarea paratei la plata cheltuielilor de judecata.
Prin sentinta civila nr. 559 din 02.03.2018 pronuntata in dosarul nr. [,..1/118/2017, pe care o considera nelegala si netemeinica, instanta de fond a respins ca nefondata cererea sa de chemare in judecata pe motiv ca nu exista o atestare a platii contributiilor de asigurari sociale pentru toate veniturile atestate prin adeverinte.
Apreciaza ca in mod eronat instanta de fond a retinut acest aspect in conditiile in care, in adeverintele mai sus mentionate, angajatorul precizeaza ca pentru perioada lucrata, societatea a retinut si virat contributia pentru pensia suplimentara si CAS.
Apreciaza ca pentru perioada lucrata, sunt incidente dispozitiile Decretului nr 389/1972 cu privire la contributia pentru asigurarile sociale de statin conditiile in care angajatorul face mentiunea ca societatea a retinut si virat CASul aferent in conformitate cu prevederile legale in vigoare la momentul respectiv.
Asadar, in acea perioada, in vigoare era Decretul 589 din 11.10.1972 cu privire la contributia pentru asigurarile sociale de stat prin care se mentioneaza la art
.1
ca: „
Unitatile socialiste de stat, organizatiile cooperatiste, alte organizatii obstesti, ori ce alte persoane juridice, precum si persoanele fizice care folosesc personal salariat, sunt datoare sa verse la bugetul asigurarilor sociale de stat o contributie de 15% asupra castigului brut realizat de personalul lor salariat,de personalul care se califica fa locul de munca sau care urmeaza cursuri de perfectionare profesionale, pe timpul cat fac practica in productie indiferent de forma in care se realizeaza aceste venituri,de fondul din care se platesc si de durata contractului de munca
".
Lichidatorul, prin relatiile solicitate, mentioneaza ca nu poate face precizari cu privire la baza de calcul a CAS angajator pentru perioada lucrata.
Aceasta mentiune nu echivaleaza cu faptul ca nu au fost achitate cotele aferente la salariul brut realizat conform legislatiei In vigoare de Ja acei moment si in atare situatie trebuie avute In vedere dispozitiile Decretului nr. 389/1972 si valorificata si aceasta perioada cuprinsa intre anii 1978/1979 - 2000.
Prin urmare, fata de cele mai sus mentionate, apreciaza ca se impunea valorificarea acestei adeverinte in integralitate, pentru toata perioada mentionata, in procesul de stabilire a drepturilor de pensie mele. Asadar, solicita a se constata ca in cuprinsul adeverintei este mentionat expres ca unitatea a virat la stat cotele pentru pensia suplimentara cat si a C.A.S.
Legalitatea si temeinicia adeverintelor prin care se atesta conditiile de munca si veniturile obtinute de salariati nu pot fi cenzurare de casele de pensii, persoanele care le-au eliberat purtand raspunderea pentru corectitudinea datelor.
Potrivit art. 125 din H.G. nr. 257/2011, angajatorii sau orice alti detinatori de arhive sunt direct raspunzatori, in conditiile legii, de legalitatea, exactitatea si corectitudinea datelor, elementelor si informatiilor pe care le inscriu, in baza documentelor detinute, in adeverintele pe care le elibereaza in vederea stabilirii, recalcularii sau revizuirii drepturilor de pensie.
Astfel, considera ca nefondat refuzul Casei Judetene de Pensii Constanta de a fructifica mentiunile din adeverintele mai sus precizate eliberate de catre angajatori si ca nelegala si netemeinica sentinta apelata, atat timp cat conform art.2 lit. c din Legea nr.223/2010, sistemul public de pensii se organizeaza si functioneaza avand ca principiu de baza principiul contributivitatii, conform caruia fondurile de asigurari sociale se constituie pe baza contributiilor datorate de persoanele fizice si juridice participante Ia sistemul public de pensii, drepturile de asigurari sociale cuvenindu-se in temeiul contributiilor de asigurari sociale platite.
De asemenea, potrivit prevederilor art. 3 alin (1) lit. p din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, in sistemul public de pensii stagiu de cotizare reprezinta perioada de timp pentru care s-au datorat contributii de asigurari sociale la sistemul public de pensii, precum si cea pentru care asiguratii cu declaratie individuala de asigurare sau contract de asigurare sociala au datorat si platit contributii de asigurari sociale la sistemul public de pensii.
Potrivit art. 19 din Legea nr.263/2010, constituie stagiu de cotizare perioadele de timp pentru care asiguratii datoreaza si/sau platesc contributii de asigurari sociale in sistemul public de pensii din Romania, precum si in alte tari, In conditiile stabilite prin acordurile sau conventiile internationale la care Romania este parte.
Potrivit prevederilor art. 48 din Legea 263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, stagiul de cotizare se constituie din insumarea perioadelor pentru care s-a datorat contributia la bugetul asigurarilor sociale de stat de catre angajator si asigurat sau, dupa caz, s-a datorat si platit de catre asiguratii prevazuti la art.
6
alin. (1) pct. IV si alin. (2) din lege.
Astfel, din coroborarea textelor de lege mentionate rezulta ca toate perioadele pentru care s-a datorat si s-a platit contributie la bugetul asigurarilor sociale de stat constituie stagiu de cotizare in intelesul legii pensiilor urmand a fi luate in calcul la stabilirea drepturilor acordate In raport de aceasta lege, respectiv la stabilirea drepturilor de pensie.
De asemenea, Inalta Curte a statuat ca principalul element obiectiv apt sa conduca la o justa si legala stabilire si reactualizare a pensiilor provenind din fostul sistem de asigurari sociale de stat il reprezinta contributiile de asigurari sociale platite, astfel ca la stabilirea si reactualizarea drepturilor de pensie trebuie luate in calcul toate sporurile si alte venituri de natura salariala pentru care angajatorul/angajatul a platit contributia pentru asigurarile sociale de stat
Totodata, Inalta Curte a precizat ca acest mod de interpretare a normelor legale in materie nu va fi de natura sa inlature beneficiul art. 164 alin. 2 si 3 din Legea nr. 19/2000, in sensul ca $e prezuma ca s-au platit aceste contributii pentru sporurile care au facut parte din baza de calcul a pensiilor conform legislatiei anterioare si care sunt inregistrate in carnetul de munca.
Asa cum s-a retinut in decizia de mai sus si Curtea Europeana a Drepturilor Omului a decis ca drepturile de asigurari sociale sunt legate de plata contributiilor de asigurari sociale specifice, considerandu-se ca dreptul la alocatia de urgenta (pentru care reclamantul platise contributia specifica) reprezinta un drept patrimonial, in sensul prevederilor art. 1 paragraful 1 din Protocolul nr. 1 la Conventia pentru apararea drepturilor si libertatilor fundamentale (Hotararea in cauza Gaygusuz impotriva Austriei din 16 septembrie 1996).
In cauza de fata, atat timp cat in adeverinta emisa exista mentiunea ca aferent veniturilor respective a fost platita contributia de asigurari sociale de stat, valorificarea acestei adeverinte trebuia sa fi fost facuta astfel cum prevad dispozitiile art. 107 alin.3 din Legea nr. 263/2010, potrivit carora pensia poate fi recalculata prin adaugarea veniturilor si/sau a stagiilor de cotizare prevazute de lege, nevalorificate la stabilirea acesteia, precum si dispozitiile alin.5 al aceluiasi articol, potrivit carona, sumele rezultate in urma aplicarii prevederilor alin. (3) si (4) se acorda incepand cu tuna urmatoare cetei in care a fost inregistrata solicitarea.
Fata de considerentele expuse, solicita admiterea apelului de fata, rejudecarea cauzei, schimbarea in tot a sentintei pronuntate de catre instanta de fond si, pe cale de consecinta, admiterea cererii de chemare in judecata asa cum a fost formulata, cu obligarea intimatei la plata cheltuielilor de judecata efectuate in fond si in calea de atac.
Analizand sentinta apelata prin prisma criticilor formulate, a sustinerilor partilor, a prevederilor legale aplicabile si a probatoriului administrat in cauza, in conformitate cu art. 476-480 Cod procedura civila, Curtea constata ca apelul este fondat, pentru urmatoarele considerente:
Este adevarat ca adeverinta nr. [...]/10.07.2017 eliberata de [...] si nr. [...]/26.05.2017 eliberata de [...] - Sucursala Regionala CF Constanta nu atesta in concret plata contributiilor de asigurari sociale ci doar intr-o maniera generica.
Pentru acest motiv, Curtea a considerat necesar sa solicite angajatorului care a eliberat adeverinta lamuriri in aceasta privinta.
Cu adresa nr. 2200/2018 transmisa de [...] - Sucursala Regionala ... Constanta s-a confirmat ca, desi nu s-a retinut salariatului contributia de asigurari sociale pentru aceste venituri, unitatea a virat contributia de asigurari sociale la totalul fondului de salarii, cu referire la adeverinta nr. [...]/10.07.2017 eliberata de [...].
Cu adresa nr. 5.1/1/1596/2018 transmisa de [...] - Sucursala Regionala ... Constanta s-a confirmat ca angajatorul a virat contributia de asigurari sociale asupra veniturilor brute, venituri ce au constituit baza de calcul a contributiei de asigurari sociale, cu referire la adeverinta nr. [...]/26.05.2017 eliberata de [...] - Sucursala Regionala ... Constanta.
Trebuie avut in vedere ca, anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2001, angajatii nu datorau contributia de asigurari sociale, aceasta fiind datorata numai de angajator.
Astfel, din prevederile art.160 alin.5, art.161 alin. 2 si art. 164 din Legea nr. 19/2000 rezulta ca veniturile care sunt avute in vedere pentru determinarea punctajului mediu anual pot rezulta fie din carnetul de munca fie din adeverinte eliberate de angajator, aceeasi concluzie rezultand si din prevederile pct.VII.28 din Sectiunea B a normelor de aplicare a Legii nr.19/2000 aprobate prin Ordinul 340/2001 emis de Ministerul Muncii. Este relevant in aceasta privinta ca pensia reclamantului a fost stabilita sub imperiul Legii nr. 19/2000.
In acelasi sens se retine ca din prevederile art.76 din Normele de aplicare a Legii nr. 263/2010 aprobate prin HG nr. 257/2011 rezulta ca veniturile care sunt avute in vedere pentru determinarea punctajului mediu anual pot rezulta fie din carnetul de munca fie din adeverinte eliberate de angajator. Cerea de recalculare a pensiei a fost formulata de reclamant sub imperiul Legii nr. 263/2010.
Ca urmare, ceea ce este important este ca angajatorul, caruia ii incumba raspunderea pentru veridicitatea datelor inscrise in adeverinta conform art. 125 din Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 263/2010, potrivit cu care angajatorii sau orice alti detinatori de arhive sunt direct raspunzatori, in conditiile legii, de legalitatea, exactitatea si corectitudinea datelor, elementelor si informatiilor pe care le inscriu, in baza documentelor detinute, in adeverintele pe care le elibereaza in vederea stabilirii, recalcularii sau revizuirii drepturilor de pensie, a atestat veniturile si virarea contributiei de asigurari sociale.
Principiul contributivitatii, reglementat de Legea nr. 263/2010 in art.2 lit.c nu este un principiu nou in sistemul asigurarilor sociale, el regasindu-se si in Legea nr. 19/2000 art.2 lit.e) si, intr-o alta formulare, in art.1 alin. 2, art. 3 si art. 21 din Legea nr. 3/1977, din perspectiva acestui principiu importanta fiind incasarea respectivelor venituri si achitarea contributiei de asigurari sociale.
Este adevarat ca la pct.VI din Anexa 15 la HG nr.257/2011, ca si la punctul VI din Anexa 1 la OUG nr. 4/2005 se face o mentiune potrivit cu care nu sunt luate in calcul la stabilirea punctajului mediu anual, intrucat nu au facut parte din baza de calcul a pensiilor, conform legislatiei anterioare datei de
1
aprilie
2001
anumite venituri indicate in mod expres precum si alte sporuri care nu au avut caracter permanent.
Dar, acest text legal nu exclude pur si simplu anumite venituri din procesul de recalculare, nefiind vorba de un act discretionar al legiuitorului, care sa nu aiba nici o justificare.
Astfel cum arata chiar parata, aceste venituri sunt excluse din recalculare pentru un motiv, respectiv faptul ca aceste venituri nu au facut parte din baza de calcul a pensiilor, conform legislatiei anterioare datei de
1
aprilie
2001
si, pe de alta parte, nu au avut caracter permanent.
Daca anumite venituri au fost avute in vedere de legislatia anterioara datei de 1 aprilie 2001 la calcularea pensiei si au avut un caracter permanent, aceste venituri trebuie avute in vedere la stabilirea pensiei si in conformitate cu Legea nr. 263/2010, si nu pot fi incluse intre veniturile la care se refera mentiunea de la punctul VI din Anexa 15 la HG nr. 257/2011, care nu sunt avute in vedere la stabilirea pensiei.
Intr-adevar, principiului contributivitatii consacrat de art.2 lit. c) din Legea nr.263/2010 se opune neluarii in seama la stabilirea stagiului de cotizare si implicit a punctajului mediu anual pe baza caruia se determina pensia a unei perioade in care un asigurat a fost retribuit in acord global sau pentru munca suplimentara in conditiile in care drepturile de asigurari sociale se cuvin in temeiul contributiilor de asigurari sociale platite.
In aceste conditii, reclamantul este indreptatit sa beneficieze de calcularea punctajului mediu anual in concordanta cu veniturile avute si in special in concordanta cu contributiile realizate la fondul asigurarilor sociale.
Avand in vedere adresa nr. .../2018 si nr. .../2018 transmise de [...] - Sucursala Regionala ... Constanta, este justificat capatul de cerere privind emiterea unei noi decizii de acordare a pensiei cu luarea in considerare a adeverintelor nr. [...]/10.07.2017 eliberata de [...] si nr. [...]/26.05.2017 eliberata de [...] - Sucursala Regionala ... Constanta.
Mai trebuie avut in vedere ca prin Decizia nr.19/2012 pronuntata de Inalta Curte de Casatie si Justitie in recurs in interesul legii s-a stabilit cu caracter obligatoriu ca
„in interpretarea si aplicarea prevederilor art. 2 lit. e) si art. 164 alin. (2) si (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si pct. V din anexa la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat, sporurile si alte venituri suplimentare realizate anterior datei de 1 aprilie 2001 vor fi luate in considerare la stabilirea si recalcularea pensiilor din sistemul public daca au fost incluse in baza de calcul conform legislatiei anterioare, sunt inregistrate in carnetul de munca sau in adeverintele eliberate de unitati, conform legislatiei in vigoare, si pentru acestea s-a platit contributia de asigurari sociale. ”
Potrivit art. 107 alin 3 din Legea nr. 263/2010, pensia poate fi recalculata prin adaugarea veniturilor si/sau stagiilor de cotizare nevalorificate la stabilirea acesteia. In alin.5 al aceluiasi articol se prevede ca sumele rezultate in urma recalcularii pensiei se acorda incepand cu luna urmatoare celei in care a fost inregistrata solicitarea, in cauza de fata solicitarea fiind formulata la
17.07.2017.
Fata de aceste considerente, in temeiul art. 480 Codpr.civ. Curtea va admite apelul si va schimba in tot sentinta apelata in sensul ca
va admite cererea, va anula decizia paratei nr. [...]/07.09.2017, va obliga parata sa emita reclamantului o noua decizie de recalculare a pensiei pentru limita de varsta cu luarea in considerare a adeverintelor nr. SRTc/8/[...]/10.07.2017 eliberata de [...] si nr. 5.1/1/[...]/26.05.2017 eliberata de [...] - Sucursala Regionala ... Constanta, incepand de la 1.08.2017. De asemenea, va obliga parata sa plateasca reclamantului diferentele de pensie rezultate in urma emiterii noii decizii, incepand de la 1.08.2017.
Decizia civila nr. 487/AS/06.11.2018 Judecator redactor Claudia Bodean