Limitele de pedeapsa in cazul incidentei a doua sau mai multe cauze de reducere a pedepsei.
18 martie 2020Desfacere disciplinara a contractului individual de munca . Verificarea legalitatii si temeiniciei masurii dispuse de angajator de catre instanta de judecata.
18 martie 2020
Suspendarea exercitarii dreptului de a conduce autoturismul pe o perioada de 90 de zile opereaza prin efectul legii, cand fapta a fost urmarita ca infractiune.
OUG nr. 195/2002 R, art. 103 alin 1,lit. c, teza I
Prin decizia nr. 3233 din 13 mai 2014 Curtea de Apel Ploiesti a admis recursul formulat de paratul IJP, impotriva sentintei nr. 3465/5.12.2013 pronuntata de Tribunalul Dambovita, in contradictoriu cu intimatul reclamant ZM, si in consecinta a casat sentinta recurata si a respins actiunea in anulare, ca neintemeiata.
Curtea de Apel Ploiesti, Sectia a II-a civila, de contencios administrativ si fiscal,
Decizia nr. 3233 din 13 mai 2014.
Deliberand asupra recursului de fata, constata urmatoarele:
Prin sentinta nr. 3465 din 5.12.2013 Tribunalul Dambovita a admis cererea formulata de reclamantul ZM, in contradictoriu cu paratul IJP, a anulat dispozitia nr. 786420/4.06.2013, a luat act ca reclamantul a renuntat la capatul de cerere privind daunele morale.
Impotriva acestei sentinte a formulat recurs paratul IJP , in temeiul dispozitiilor art. 20 alin. 1 din Legea nr. 554/2004, coroborat cu art. 483 si urmatoarele din Codul de procedura civila, solicitand admiterea recursului, casarea sentintei recurate, in sensul mentionarii in totalitate a actului administrativ atacat.
In motivarea recursului s-a aratat ca sentinta instantei de fond este data cu aplicarea gresita a normelor de drept material.
Astfel, la data de 05.1.2013, intimatul a fost depistat de lucratori ai Politiei orasului Gaesti conducand autoturismul Opel Tigm, proprietate personala, cu numerele de inmatriculare expirate, intimatul a fost cercetat penal sub aspectul savarsirii infractiunii prevazuta de art. 85, al. l din O.U.G. 195/2002.
La data de 14.V.2013, Parchetul de pe langa Judecatoria Gaesti, in baza art. 11. pct.l, lit. "b", ind. l C.P.P, si art. 91 C.P., a dispus scoaterea de sub urmarirea penala a intimatului si sanctionarea acestuia cu amenda, intrucat a apreciat ca fapta antisociala comisa de acesta nu prezinta un grad de pericol social ridicat.
In aceste conditii, a fost emisa Dispozitia sefului Serviciului Rutier nr. 786420/04.VI.2013, baza art. 103, al. 1, lit "c" din O.U.G. 195/2002 republicata, arata recurentul.
Astfel, articolul mai sus enuntat prevede ca suspendarea exercitarii dreptului de a conduce autovehicule se dispune:
c) pentru o perioada de 90 de zile cand fapta conducatorului de autovehicul sau tramvai a fost urmarita ca infractiune la regimul circulatiei pe drumurile publice, precum si in cazul accidentului de circulatie din care a rezultat decesul sau vatamarea corporala a unei persoane si instanta de judecata sau procurorul a dispus neinceperea urmaririi penale, scoaterea de sub urmarire penala sau incetarea urmaririi penale, daca pentru regula de circulatie incalcata prezenta ordonanta de urgenta prevede suspendarea exercitarii dreptului de a conduce.
Din cuprinsul prevederii legale reiese dincolo de orice dubiu ca masura complementara a suspendarii exercitarii dreptului de a conduce in situatia prevazuta opereaza ope legis fara a mai fi necesara vreo alta activitate.
Instanta de fond, in mod eronat, a analizat situatia supusa judecatii in conformitate cu prevederile O.G. nr. 2/2001, apreciind ca intrucat procurorul nu a constatat ca fapta antisociala este contraventie si nu a solicitat aplicarea unei sanctiunii contraventionale, iar lucratorii de politie nu a au intocmit proces - verbal de contraventie, actul administrativ este nelegal, motiveaza recurentul.
Sentinta instantei de fond este nelegala si netemeinica intrucat masura suspendarii dreptului de a conduce este o masura complementara a unui sanctiuni de natura penala st nu a unei sanctiuni de natura contraventionala, astfel incat prevederile O.G. nr. 2/2001 nu sunt aplicabile in cauza, iar procurorul a constatat ca infractiunea pentru care a fost sanctionat intimatul a fost comisa si nu ca fapta antisociala intruneste elementele constitutive ale unei contraventii.
Rezulta deci ca actul administrativ atacat este temeinic si legal si nu poate fi anulat pentru motivele invocate de instanta de fond, motiveaza in final recurentul.
Prin adresa nr. 786420/4.06.2013 a Inspectoratului Judetean de Politie ce face obiectul prezentului dosar s-a adus la cunostinta reclamantului ZM ca incepand cu data de 14.06.2013 i-a fost suspendata exercitarea dreptului de a conduce pe o perioada de 90 de zile pentru incalcarea la data de 5.01.2013 a prevederilor 103/c din OUG 195/2002R privind circulatia pe drumurile publice.
Potrivit acestui text de lege “suspendarea exercitarii dreptului de a conduce autovehicule se dispune pentru o perioada de 90 de zile cand fapta conducatorului de autovehicul sau tramvai a fost urmarita ca infractiune la regimul circulatiei pe drumurile publice, precum si in cazul accidentului de circulatie din care a rezultat decesul sau vatamarea corporala a unei persoane si instanta de judecata sau procurorul a dispus neinceperea urmaririi penale, scoaterea de sub urmarire penala sau incetarea urmaririi penale, daca pentru regula de circulatie incalcata prezenta ordonanta de urgenta prevede suspendarea exercitarii dreptului de a conduce”.
In cazul de fata, prin Ordonanta nr. 85/P/2013/14.05 a Parchetului de pe langa Judecatoria Gaiesti s-a dispus scoaterea de sub urmarirea penala si aplicarea unei sanctiuni cu caracter administrativ pentru savarsirea infractiunii prevazute de art. 85 alin. 1 din OUG nr. 195/2002, respectiv pentru conducerea autoturismului proprietatea personala marca Opel Tigra de catre reclamant, cu numerele de inmatriculare expirate.
Prin ordonanta in discutie, s-a aratat ca fapta savarsita de invinuit, prevazuta de art. 85 alin. 1 din OUG nr. 195/2002 prezinta un grad scazut de pericol social, acesta a recunoscut si regretat savarsirea faptei, iar aplicarea unei sanctiuni cu caracter administrativ va avea ca efect reeducarea persoanei in cauza.i
Revenind la dispozitiile art. 103 (1) lit.c teza I din OUG nr. 195/2002 R, se poate constata ca sanctionarea reclamantului cu suspendarea dreptului de a conduce autoturismul pe o perioada de 90 de zile cand, fapta sa a fost urmarita ca infractiune este legala, masura suspendarii exercitarii dreptului de a conduce operand prin efectul legii.
Ca atare este evident ca, intimatul-parat potrivit ordonantei de scoatere de sub urmarire penala in acord cu dispozitiile OUG nr. 195/2002 R a procedat corect la aplicarea sanctiunii in discutie, hotararea primei instante fiind data cu aplicarea gresita a normelor de drept material.
(Judecator Rodica Dubosaru
)