Principii generale - dreptul familiei
24 ianuarie 2013Drepturile sotilor asupra bunurilor comune si proprii.
11 februarie 2013Cauzele supuse medierii - Mediator
Legea 192 din 2006 prevede ca medierea este o modalitate de solutionare pe cale amiabila a conflictelor. Terta persoana care intervine in procesul de mediere trebuie sa fie neutra, impartiala, sa aiba consimtamantul partilor si sa respecte confidentialitatea informatiilor adiacente acestui proces.
Mediatorul este exact terta persoana care este aleasa de partile ce vor sa solutione un conflict - fiecare parte are dreptul de a alege mediatorul iar apoi va avea loc sedinta de informare in care mediatorul va informa partile ce l-au solicitat.
Oricare parte poate fi informata de mediatorul ales si are optiunea de a apela/reveni la instanta sau de a accepta procedura medierii. Daca fiecare parte isi alege mediatorul se va putea intra intr-o co-mediere, sau se va alege, de comun acord, un singur mediator (se poate alege chiar un nou mediator).
Informarea obligatorie presupune prezentarea partii/partilor in ce consta procedura de mediere si beneficile in raport de fiecare caz, fara a se intra in detalile spetei respective.
Inainte de declansarea procedurii judiciare, reclamantul trebuie sa prezinte alaturat cererii de chemare in judecata o dovada care sa ateste faptul ca a fost informat cu privire la mediere. Partea (sau partile, dupa caz) care participa la informare poate solicita mediatorului un termen in care sa se hotarasca.
Persoana care a participat la mediere va primi un proces-verbal eliberat de mediator prin care sunt facute mentiuni cu privire la efectuarea sedintei de informare si in care va insera, daca va fi cazul, decizia partilor.
Daca la mediere participa doar o singura parte, decizia de transmitere a invitatiei la mediere catre cealalta parte va fi consemnata in decizie.
Conform legii medierii (art.26):
(1) Mediatorul are dreptul la plata unui onorariu stabilit prin negociere cu părţile, precum şi la restituirea cheltuielilor ocazionate de mediere.
(2) Onorariul trebuie să fie rezonabil şi să ţină cont de natura şi de obiectul conflictului.
(3) Pentru activitatea de informare şi consiliere a părţilor cu privire la procedura medierii şi avantajele acesteia, îndeplinită potrivit legii anterior încheierii contractului de mediere, mediatorul nu poate pretinde onorariu.
Pentru prima intalnire cu mediatorul in care acesta informeaza partea/partile cu privire la mediere si le precizeaza pasii de urmat, mediatorul nu poate pretinde onorariu.
Cauzele supuse medierii:
Dreptul civil - litigii privind posesia, granituirea, stramutarea de hotare, precum si in orice alte litigii care privesc raporturile de vecinatate si litigii civile a caror valoare este sub 50.000 lei, cu exceptia litigiilor in care s-a pronuntat o hotarare executorie de deschidere a procedurii de insolventa, a actiunilor referitoare la Registrul Comertului si a cazurilor in care partile aleg sa recurga la procedurile prevazute la art. 999-1018 din Codul de procedura civila.
Dreptul penal - sunt avute in vedere infractiunile pentru care actiunea penala se pune in miscare la plangerea prealabila a persoanei vatamate si impacarea partilor inlatura raspunderea penala, dupa formularea plangerii, daca faptuitorul este cunoscut sau a fost identificat, cu conditia ca victima sa isi exprime consimtamantul de a participa la sedinta de informare impreuna cu faptuitorul.
Dreptul muncii - litigiile de munca izvorate din incheierea, executarea si incetarea contractelor individuale de munca.
Dreptul familiei - neintelegerile care tin de continuarea casatoriei, partajul de bunuri comune, exercitiul drepturilor parintesti, stabilirea domiciliului copiilor, contributia parintilor la intretinerea copiilor sau orice alte neintelegeri care apar in raporturile dintre soti cu privire la drepturi de care ei pot dispune potrivit legii.
Dreptul consumatorului - cand se invoca existenta unui prejudiciu ca urmare a achizitionarii unui produs sau unui serviciu defectuos, a nerespectarii clauzelor contractuale ori garantiilor acordate, a existentei unor clauze abuzive cuprinse in contractele incheiate intre consumatori si operatorii economici ori a incalcarii altor drepturi prevazute in legislatia nationala sau a Uniunii Europene in acest domeniu.
In conditiile angajarii raspunderii profesionale - cauzele de malpraxis, in masura in care prin legi speciale nu este prevazuta o alta procedura.
Solicita mai multe detalii accesand pagina Avocat !