Raspunderea Civila Si Penala A Parintilor Cu Copii Infractori
25 septembrie 2017Reclamație administrativă
16 octombrie 2017Accesul la informațiile de interes public de la instanțele judecătorești
INFORMAŢIILE DE INTERES PUBLIC CARE SE COMUNICĂ DIN OFICIU DE CĂTRE INSTANȚELE JUDECĂTOREȘTI
CONFORM ART.5. DIN LEGEA NR.544/2001 INFORMAŢIILE DE INTERES PUBLIC CARE SE COMUNICĂ DIN OFICIU SUNT URMĂTOARELE:
- Actele normative care reglementează organizarea şi funcţionarea instituţiei publice;
- Legea nr.304/2004 privind organizarea judiciară ;
- Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor;
- Legea nr.544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public;
- Hotărârea de Guvern nr.123/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public;
- Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii nr.387/2005 prin care se aprobă Regulamentul de ordine interioară a instanţelor judecătoreşti;
- Legea 567/2004, privind Statutul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea;
- Ordinul de serviciu.
Lista cuprinzând documentele de interes public:
Actele normative care reglementează organizarea şi funcţionarea instanţe
Programele şi strategiile.
Listele şedinţelor de judecată.
Declaraţiile de avere.
CATEGORIILE DE DOCUMENTE PRODUSE SAU GESTIONATE
Potrivit Regulamentului de ordine interioară al instanţelor judecătoreşti, pentru evidenţa activităţii instanţelor se întocmesc şi se păstrează:
1.Registrul general de dosare. În acest registru se trec, în ordinea intrării, toate dosarele înregistrate , cu rubricile stabilite în acest scop; sub acelaşi număr se vor înregistra toate cererile depuse ulterior sau corespondenţa în legătură cu cauza respectivă.
2.Opisul alfabetic. În acest registru se trec numele şi prenumele părţilor din dosar, inclusiv ale celor introduse ulterior în proces, precum şi numărul dosarului.
- Registrul de intrare-ieşire a corespondenţei administrative. În acest registru se înregistrează corespondenţa care nu are legătură cu dosarele. Corespondenţa de serviciu care nu este destinată publicităţii se va înregistra într-un registru separat.
- Registrul informativ. Aici se menţionează, pentru fiecare dosar trecut în ordinea numerică, primul termen de judecată şi termenele ulterioare; data ieşirii dosarului din arhivă şi persona căreia i s-a predat, data reintrării dosarului în arhivă; numărul şi data sentinţei, deciziei sau încheierii, după caz, şi soluţia pe scurt; data trimiterii dosarului la alte instanţe, la parchete sau alte autorităţi şi data revenirii dosarului, conexării sau ataşării dosarului la alt dosar.
- Registrul de termene al arhivei. În acest registru se trec toate dosarele pe termenele de judecată fixate, consemnându-se numărul şi data înregistrării lor.
- Condica şedinţei de judecată. În acest registru se trec: dosarele din şedinţa respectivă, separat pe complete, în ordinea înscrisă în lista cauzelor, termenele de judecată în caz de amânare a judecăţii, hotărârea pronunţată şi numărul acesteia, precum şi iniţialele judecătorului care o va redacta.
7.Registrul de evidenţă a redactării hotărârilor. În acest registru se trec în ordinea numerică, separat pe materii, după caz, toate sentinţele, deciziile sau încheierile pronunţate şi se notează: numărul dosarului, numele judecătorului care a motivat hotărârea, data predării de către judecător a conceptului pentru redactare şi data redactării.
- Registrul de evidenţă şi punere în executare a hotărârilor penale. Aici se trec, în ordinea numerică, hotărârile penale, înscriindu-se datele şi lucrările prevăzute în art. 117-123 din regulament.
- Registrul de evidenţă şi punere în executare a hotărârilor civile – se ţine evidenţa creanţelor stabilite prin hotărâri judecătoreşti pentru care executarea se face din oficiu, inclusiv cele care provin din amenzi contravenţionale.
- Registrul de evidenţă a apelurilor declarate împotriva hotărârilor civile şi registrul de evidenţă a apelurilor declarate împotriva hotărârilor penale.
12.Registrul de evidenţă a recursurilor declarate împotriva hotărârilor civile şi registrul de evidenţă a recursurilor declarate împotriva hotărârilor penale.
13.Registrul de evidenţă al altor căi de atac speciale. În acest registru se trec data declarării căii de atac, numele şi prenumele părţilor, numărul dosarului, numărul şi data hotărârii atacate, numărul şi data hotărârii prin care s-a soluţionat calea de atac, observaţii.
14.Registrul valorilor şi corpurilor delicte. În acest registru de evidenţă se va face descrierea valorilor care constituie mijloc de probă în procese, prin indicarea caracteristicilor de identificare, pentru a se evita confuzia sau posibilitatea de înlocuire.
15.Registrul de control. În acest registru se vor înscrie constatările şi măsurile dispuse de către persoanele care efectuează controlul, menţionându-se numărul şi data actului de control.
- Registrul de evidenţă a petiţiilor.
- Registrul de evidenţă pentru înregistrarea cererilor şi răspunsurilor privind accesul la informaţiile de interes public.
- Registrul de evidenţă a mandatelor de arestare preventivă emise de judecător în cursul urmăririi penale.
- Registrul de evidenţă a mandatelor de arestare preventivă emise de judecător în cursul judecăţii.
20.Registrul de evidenţă a sesizărilor privind efectuarea percheziţiilor autorizate de judecător în cursul urmăririi penale.
21.Registrul de evidenţă a sesizărilor privind confirmarea şi autorizarea interceptărilor şi înregistrărilor pe bandă magnetică sau pe orice alt tip de suport.
- Registrul de evidenţă şi punere în executare a încheierilor pronunţate în recurs.
- Registrul special pentru înregistrarea datelor privind cazierul fiscal.
- Registrul privind evidenţa şi punerea în executare a plângerilor introduse împotriva actelor şi măsurilor luate de procuror în faza urmăririi penale.
- Registrul sesizărilor privind prelungirea arestării preventive.
PROGRAMUL DE FUNCŢIONARE:
- art.88 ,,Programul de lucru la instanţe începe la ora 8,00 şi se încheie la ora 16,00;
- art.91 ,,Accesul publicului este permis:
- în sălile de şedinţă, cu 30 de minute înainte de deschiderea şedinţelor de judecată;
- la compartimentele care desfăşoară activităţi cu publicul, potrivit programului stabilit.
ACCESUL LA INFORMAŢIILE DE INTERES PUBLIC GHID ORIENTATIV PENTRU CETĂŢENI ÎN VEDEREA OBŢINERII INFORMAŢIILOR DE INTERES PUBLIC DE LA INSTANŢELE JUDECĂTOREŞTI
CADRU LEGISLATIV
- Constituţia României (art. 31 alin. 1)
- Legea nr. 544/2001 privind accesul la informaţiile de interes public
- Norma Metodologică de aplicare a legii nr. 544/2001 aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 123/2002
- CE FEL DE INFORMAŢII PUTEŢI SOLICITA
- Informaţii oferite DIN OFICIU – art. 5 din Legea nr. 544/2001
- LA CERERE va fi oferită orice altă informaţie de interes public (care priveşte activităţile sau rezultă din activităţile instanţei)
Legea nr. 544/2001 prevede anumite EXCEPŢII de la liberul acces (art.12).
- CUI TREBUIE SĂ ADRESAŢI SOLICITAREA ?
- În cazul în care doriţi să formulaţi o solicitare în scris, aveţi mai multe alternative:
- depuneţi solicitarea dumneavoastră la biroul de informare şi relaţii publice din cadrul instanţei;
- transmiteţi solicitarea prin poştă sau prin fax la biroul de informare şi relaţii publice
- În cazul solicitărilor verbale, vă puteţi adresa fie prin telefon, fie personal, la biroul de informare şi relaţii publice.
- FORMULAREA SOLICITĂRII
Pentru solicitările formulate în scris, solicitarea va trebui să cuprindă în mod obligatoriu, următoarele elemente:
- instanţa căreia îi adresaţi cererea;
- informaţia solicitată, astfel încât să permită instanţei identificarea informaţiei de interes public;
- numele, prenumele şi semnătura solicitantului, precum şi adresa la care se solicită primirea răspunsului.
- OBLIGAŢIILE LEGALE ALE INSTANŢEI CU PRIVIRE LA SOLICITARE
- Dacă solicitaţi informaţii verbal sau telefonic veţi primi răspuns pe loc, iar dacă informaţia este mai complexă, veţi fi invitat să depuneţi solicitarea în scris.
- La solicitarea scrisă veţi primi răspuns în 10 zile .
- Dacă pentru colectarea şi prelucrarea informaţiei este nevoie de mai mult de 10 zile, veţi primi în termen de 10 zile o comunicare prin care vi se comunică faptul că răspunsul va sosi în termen de 30 de zile de la depunerea solicitării.
- Dacă informaţiile solicitate de dumneavoastră sunt exceptate de la liberul acces sau nu sunt deţinute de instanţa căreia le-aţi solicitate, refuzul transmiterii informaţiei vă va fi comunicat în scris, în 5 zile de la depunerea solicitării.
- CARE SUNT MĂSURILE PE CARE LE PUTEŢI LUA ÎN SITUAŢIA ÎN CARE NU PRIMIŢI INFORMAŢIA SOLICITATĂ, ACEASTA NU ESTE COMPLETĂ ORI RĂSPUNSUL NU CORESPUNDE SOLICITĂRII
În aceste trei situaţii, aveţi la dispoziţie următoarele posibilităţi:
- calea contencioasă – adresarea unei plângeri în instanţă împotriva instanţei judecătoreşti care nu v-a furnizat informaţiile solicitate;
- calea administrativă – formularea unei reclamaţii administrative către preşedintele instanţei judecătoreşti de la care aţi solicitat informaţiile;
- cale administrativă urmată de cea contencioasă – formularea unei reclamaţii administrative, urmată de plângere în situaţia în care instanţa judecătorească de la care aţi solicitat informaţii nu dă curs nici reclamaţiei administrative sau răspunsul nu este satisfăcător.
De la 1 octombrie 2011 a intrat in vigoare Noul Cod Civil al Romaniei.
Forma integrală a codului civil, a legii de punere în aplicare precum şi materialele informative puse la dispoziţia justiţiabililor de către Consiliul Superior al Magistraturii se pot accesa
pe site-ul C.S.M. http://www.csm1909.ro sau direct la adresa http://emap.csm1909.ro/site/Pages.aspx?id_page=14