Semn identic cu marca, Produse identice, Incalcarea dreptului conferit de marca
1 aprilie 2020Opozitie la inregistrare marcii, Dovada utilizarii marcii anterioare opuse, Depunerea dovezii de utilizare
1 aprilie 2020
Opozitie la inregistrarea marcii, Semn similar cu o marca notorie, Produse similare.
Legea nr. 84/1998, art. 3, lit. c), art. 6, lit. c), lit. d), art. 23; HG nr. 833/1998, Regula 16
Potrivit dipozitiilor art. 23 din Legea nr. 84/1998 privind marcile si indicatiile geografice, in termen de 3 luni de la data publicarii marcii, titularul unei marci anterioare sau al unei marci notorii poate face opozitie cu privire la marca publicata.
Potrivit dispozitiilor art. 3, lit. c) din Legea nr, 84/1998, marca notorie este marca larg cunoscuta in Romania, la data depunerii unei cereri de inregistrare a marcii sau la data prioritatii revendicate in cerere. Pentru a determina daca o marca este larg cunoscuta, se va avea in vedere notorietatea acestei marci, in cadrul segmentului de public vizat pentru produsele sau serviciile carora marca respectiva se aplica, fara a fi necesara inregistrarea sau utilizarea marcii in Romania.
Invocarea notorietatii unei marci anterioare trebuie sa fie dovedita potrivit dipozitiilor cuprinse in Regula 16 din HG nr. 833/1998, in sensul ca oponenetul va depune dovezi din care sa reiasa gradul de cunoastere a marcii pe teritoriul Romaniei pentru segmentul de public caruia se adreseaza produsele/serviciile la care se refera marca.
Astfel, a fost retinuta notorietatea marcilor LUCKY STRIKE in baza numeroaselor dovezi depuse privind promovarea marcii Lucky Strike in diverse publicatii, respectiv in ziarul ‘Libertatea de duminica’, ‘Evenimentul zilei’, ‘PROtv Magazin’; dovezi privind promovarea Lucky Strike in cadrul concertelor LUCKY STRIKE live tour organizate in foarte multe orase din Romania; dovezi privind volumul vanzarilor de tigarete Lucky Strike in Romania in perioada 1998-2004.
Comisia de reexaminare a O.S.I.M. retine ca:
In procedura opozitiei au fost depuse dovezi privind:
- promovarea marcii Lucky Strike in diverse publicatii, respectiv in ziarul
‘Libertatea de duminica’, ‘Evenimentul zilei’, ‘PROtv Magazin’, dovezi privind promovarea Lucky Strike in cadrul concertelor LUCKY STRIKE live tour organizate in foarte multe orase din Romania;
- dovezi privind volumul vanzarilor de tigarete Lucky Strike in Romania in perioada 1998-2004.
Comisia de reexaminare constata, in baza documentelor depuse la dosar si in conformitate cu Regula nr.16 din Regulamentul de aplicare nr. 833/1998, ca marcile LUCKY STRIKE invocate erau (sunt) MARCI NOTORII pe teritoriul Romaniei, la data depunerii cererii de inregistrare a marcii ZAR nr. 061500.
Cu privire la similitudinea/identitatea marcilor in discutie, Comisia de reexaminare retine urmatoarele:
- vizual, similaritatea dintre marcile in discutie este evidenta datorita elementului figurativ, respectiv doua cercuri concentrice; aceste cercuri concentrice reprezinta un element esential in marcile opuse alaturi de elementul verbal LUCKY STRIKE, iar marca solicitata la inregistrare are elementul verbal incadrat de doua cercuri concentrice;
- in cazul marcilor aflate in conflict, cercurile concentrice sunt determinante in dobandirea caracterului distinctiv al acestora.
Comisia retine ca potrivit Deciziei civile nr. 260/16.02.2006 RED BULL/RED FORCE, pronuntata de catre Tribunalul Bucuresti, Sectia a V-a Civila (Decizie depusa la dosarul cauzei): “Distinctivitatea fata de marcile notorii se impune a fi analizata cu si mai mare rigoare, tocmai pentru a se evita slabirea acestora, in conditiile in care notorietatea nu reprezinta altceva decat asimilarea in perceptia consumatorilor a anumitor produse si a calitatilor esentiale ale acestora cu marcile notorii si este o consecinta a unei politici sustinute de promovare a produselor si de asigurare a calitatii acestora”.
- elementele figurative, reprezentate de cercurile concentrice, nu sunt elemente comune si obisnuite pentru marcile inregistrate pentru produse din clasa 34, dimpotriva acestea reprezenta un concept important si reprezentativ doar pentru marcile LUCKY STRIKE.
- “folosirea unui anumit semn ca marca pentru anumite produse sau servicii poate fi considerata ca fiind justificata numai atunci cand solicitantul respectivei marci este in masura sa demonstreze ca exista un motiv intemeiat pentru care doreste ca produsele sau serviciile sale sa fie protejate printr-un anumit semn” (vezi Decizia Curtii de Justitie Benelux privind marcile KLAREIN/CLAREYN .) Ori, in speta, nu s-a dovedit de catre intimatul solicitant ca exista un motiv intemeiat pentru a se folosi acest semn.
- conceptual, Comisia constata ca exista o similaritate conceptuala intre marcile in discutie, avand in vedere ca prin preluarea unuia dintre elementele esentiale ale marcilor notorii LUCKY STRIKE, respectiv cercurile concentrice, acestea raman in mod prioritar in mintea consumatorilor.
Fata de cele de mai sus Comisia constata ca marcile in discutie sunt similare.
In ceea ce priveste produsele solicitate, Comisia de reexaminare constata ca:
- marca depusa ZAR a fost solicita la inregistrare pentru produse din clasa 34, respectiv: ” tutun, articole pentru fumatori, chibrituri”;
- marca opusa LUCKY STRIKE nr.12833 a fost inregistrata pentru produse din clasa 34, respectiv: ” tutun prelucrat sau neprelucrat”;
- marca opusa LUCKY STRIKE LS/MFT nr.23060 a fost inregistrata pentru urmatoarele produse din clasa 34, respectiv: “tigarete, produse din tutun, articole pentru fumatori, brichete si chibrituri”;
- marca opusa LUCKY STRIKE nr. 14903 a fost inregistrata pentru produse din clasa 34: ”tutun prelucrat sau neprelucrat, articole pentru fumatori si chibrituri”.
Prin urmare, se retine ca produsele solicitate sub marcile in litigiu sunt identice si ca, in speta, sunt aplicabile prevederile art. 6, lit d. din Legea nr. 84/1998.
In ceea ce priveste existenta unui risc de confuzie, incluzand si un risc de asociere, marca si produs, Comisia retine ca existenta elementului figurativ, reprezentat de cercurile concentrice, va fi imediat perceput si retinut de consumatorul mediu ca apartinand marcilor LUCKY STRIKE, iar produsele comercializate sub marca ZAR vor fi asimilate ca apartinand celor comercializate sub marcile opuse.
In concluzie, Comisia constatand ca sunt intrunite cumulativ conditiile prevazute de art. 6, lit. c) si d) din Legea nr. 84/1998, admite contestatia formulata de B. A. T. INC., desfiinteaza Decizia Comisiei de examinare a opozitiilor si pe cale de consecinta, respinge la inregistrare marca combinata ZAR cu element figurativ. Aceasta hotarare a ramas definitiva si irevocabila prin neapelare.