Adresa inaintare dosar - art. 64 alin. (4) C. pr. civ.
17 martie 2020F0019 Formular pentru comunicarea tabelului preliminar al creanţelor către debitor F0018 Procesul-verbal de afişare a tabelelor de creanţe întocmite de administratorul judiciar/lichidator în cadrul procedurii de insolvenţă F0020 Notificarea depunerii tabelului preliminar al creanţelor Contestatii la Tabelul Preliminar al Creantelor
17 martie 2020
Insolventa Aspecte generale Art. 3
In intelesul prezentei legi, termenii prezentati in acest articol se definesc dupa cum urmeaza:
- Insolventa este acea stare a patrimoniului debitorului care se caracterizeaza prin insuficienta fondurilor baneSti disponibile pentru plata datoriilor exigibile:
- insolventa este prezumata ca fiind vadita, atunci cand debitorul, dupa 30 de zile de la scadenta, nu a platit datoria sa fata de unul sau mai multi creditori;
- insolventa este iminenta atunci cand se dovedeste ca debitorul nu va putea plati, la scadenta, datoriile exigibile angajate, cu fondurile baneSti disponibile la data scadentei.
- Averea debitorului reprezinta totalitatea bunurilor Si drepturilor sale patrimoniale - inclusiv cele dobandite in cursul procedurii insolventei - care pot face obiectul executarii silite, in conditiile reglementate de Codul de procedura civila.
- Procedura colectiva este procedura in care creditorii recunoscuti participa impreuna la urmarirea Si recuperarea creantelor lor in modalitatile prevazute de prezenta lege.
- Debitorul este o persoana fizica sau persoana juridica de drept privat care face parte dintr-una dintre categoriile prevazute la art. 1 al carei patrimoniu este in stare de insolventa.
Art. 1
- Procedura generala prevazuta de prezenta lege se aplica urmatoarelor categorii de debitori aflati in stare de insolventa sau de insolventa iminenta, cu exceptia celor prevazuti la alin. (2) lit. c) Si d):
- societatile comerciale;
- societatile cooperative;
- organizatiile cooperatiste;
- societatile agricole;
- grupurile de interes economic;
- orice alta persoana juridica de drept privat care desfaSoara Si activitati economice.
Art. 1
- Procedura simplificata prevazuta de prezenta lege se aplica debitorilor aflati in stare de insolventa care se incadreaza in una din urmatoarele categorii:
- comercianti persoane fizice actionand individual;
- asociatii familiale;
- comercianti ce fac parte din categoriile prevazute la alin. (1),Si indeplinesc una dintre urmatoarele conditii:
- nu detin nici un bun in patrimoniul lor;
- actele constitutive sau documentele contabile nu pot fi gasite;
- administratorul nu poate fi gasit;
- sediul nu mai exista sau nu corespunde adresei din registrul comertului
- debitori ce fac parte din categoriile prevazute la alin. (1) care nu au prezentat documentele prevazute la art. 28 alin. (1) lit. b), c), e) Si h), in termenul prevazut de lege;
- societati comerciale dizolvate anterior formularii cererii introductive;
- debitori care Si-au declarat prin cererea introductiva intentia de intrare in faliment sau care nu sunt indreptatiti sa beneficieze de procedura de reorganizare judiciara prevazuta de prezenta lege.
Art. 2
Scopul legii este instituirea unei proceduri colective pentru acoperirea pasivului debitorului aflat in insolventa
Art. 4
Toate cheltuielile aferente procedurii instituite prin prezenta lege, inclusiv cele privind notificarea, convocarea Si comunicarea actelor de procedura efectuate de administratorul judiciar Si/sau lichidator vor fi suportate din averea debitorului.
Platile se vor face dintr-un cont deschis la o unitate a unei banci, pe baza de dispozitii emise de debitor sau, dupa caz, de administratorul judiciar, iar in cursul falimentului, de lichidator.
- Disponibilitatile baneSti vor putea fi pastrate intr-un cont special de depozit
bancar.
- In lipsa disponibilitatilor in contul debitorului, se va utiliza fondul de lichidare, platile efectuandu-se pe baza unui buget previzionat pe o perioada de cel putin 3 luni, aprobat de judecatorul-sindic.
- Judecatorul-sindic va putea autoriza, pe baza documentelor justificative ataSate la raportul lunar al administratorului judiciar/lichidatorului, elaborat potrivit art. 21 alin. (1), plata din fondul de lichidare a cheltuielilor ce au depaSit bugetul previzionat.
- Fondul prevazut la alin. (4) va fi constituit prin:
- majorarea cu 20% a taxelor percepute de oficiile registrului comertului de pe langa tribunale pentru operatiunile de inregistrare;
- majorarea cu 20% a taxelor percepute pentru operatiunile de inregistrare in registrul societatilor agricole Si, in cazul asociatiilor Si fundatiilor ce desfaSoara activitati economice, in registrul asociatiilor Si fundatiilor.
- Sumele prevazute la alin. 1 vor fi virate de catre oficiile registrului comertului, prin Oficiul National al Registrului Comertului, in contul Uniunii Nationale a Practicienilor in Insolventa din Romania, denumita in continuare U.N.P.I.R., iar taxele prevazute la alin. (1) lit. b) vor fi achitate la orice unitate bancara in contul mentionat.
- U.N.P.I .R., va comunica la Oficiul National al Registrului Comertului Si la instantele judecatoreSti pe langa care functioneaza registrul societatilor agricole, respectiv registrul asociatiilor Si fundatiilor, numarul contului Si unitatea la care acesta este deschis Si orice modificari ulterioare ale acestuia.
-
Comentarii generale:
Procedura prevăzută de legea privind procedura insolvenţei este un instrument care se doreşte echidistant între debitorul insolvent şi creditorii săi, menit să dea cea mai bună soluţie stării de insolvenţă a debitorului.
Din perspectiva debitorului, scopul legii este atins dacă se reuşeşte reabilitarea acestuia şi reîntoarcerea lui la activitate normală.
Din perspectiva creditorilor, scopul legii este atins în cazul realizării unui echilibru între nivelul de recuperare a creanţelor şi timpul scurs între data deschiderii procedurii şi momentul distribuiriisumelor. De asemenea, interesul creditorilor poate fi reprezentat şi de păstrarea unor relaţii de afaceri pe viitor cu debitorul insolvent.
Din perspectiva mediului de afaceri importante sunt: transparenţa procedurii de insolvenţă, predictibilitatea şi accesul facil la remediile oferite de aceasta.
În conformitate cu directivele Băncii Mondiale privind procedurile de insolvenţă, sunt recomandate următoarele caracteristici pentru cadrul legal al insolvenţei corporative:
- Să beneficieze de o bună integrare în cadrul mai larg al dreptului comercial din teritoriul de aplicare;
- Să asigure maximizarea valorii debitorului prin oferirea posibilităţii de reorganizare;
- Să asigure un echilibru atent între reorganizare şi lichidare;
- Să ofere un tratament egal şi echitabil creditorilor situaţi pe poziţii similare, incluzând tratament similar pentru creditorii locali şi cei străini;
- Să prevină iniţiativele premature şi mai ales individuale ale creditorilor de a dezmembra şi mai ales de a vinde pe bucăţi activele debitorului insolvent;
- Să ofere un cadru transparent de desfăşurare care să se bazeze pe accesul liber la informaţie a tuturor participanţilor la procedură;
- Să asigure recunoaşterea drepturilor creditorilor şi a unei ordine de priorităţi echitabile şi stabile;
- Să asigure premizele recunoaşterii reciproce a cazurilor de insolvenţă transfrontalieră.
Sumele mentionate la alin. (1) vor fi considerate cheltuieli de lichidare in conformitate cu art. 121 Si 123, alin. (1) Si vor fi inscrise in planul de distribuire prevazut de art. 122, alin. (1).
Comentarii la art. 1 alin. (1)
Legea privind procedura insolventei se adreseaza tuturor comerciantilor persoane fizice sau juridice, mai putin institutiile de credit Si societatile de asigurari care beneficiaza de legi speciale, respectiv Ordonanta privind procedura reorganizarii judiciare Si a falimentului institutiilor de credit nr. 10/2004, aprobata prin Legea nr. 278/2004, Si, respectiv, Legea nr. 503/2004 privind redresarea financiara Si falimentul societatilor de asigurare.
Comentarii la art. 1 alin. (2)
Legea prevede simplificarea procedurilor de insolventa, in sensul eliminarii fazei de reorganizare Si reducerii corespunzatoare a perioadei de observatie pentru cateva categorii de comercianti, dintre care cele mai importante sunt:
- Comerciantii persoane fizice Si asociatiile familiale
- Societatile comerciale care, in viziunea legiuitorului, nu au, la data deschiderii procedurii, capacitatea (sau intentia) de a-Si reorganiza activitatea Si nu prezinta la dosar documentele solicitate la initierea procedurii, semn considerat ca fiind relevant pentru a demonstra lipsa de determinare a debitorului in a se reabilita.
Comentarii la art. 2
Legea privind procedura insolventei abordeaza in mod concursual starea de insolventa a debitorului, interzicand acestora urmarirea individuala a creantelor pe care le detin asupra averii acestuia.
Din intreaga economie a normelor legale care alcatuiesc Legea privind procedura insolventei se desprind cele 4 principii pe care aceasta se fundamenteaza, Si anume:
- principiul celeritatii
- principiul unitatii Si colectivitatii procedurii
- principiul maximizarii averii debitorului
- principiul participarii active a creditorilor
In situatia in care procedura insolventei a fost deschisa la initiativa debitorului, dar nu se inregistreaza cereri de creanta de catre creditori, ca buna practica se recomanda inchiderea procedurii Si revocarea hotararii de deschidere a procedurii. Motivarea acestei masuri este ca nedepunerea cererilor de creanta in termenul prevazut de lege echivaleaza cu o remitere de datorie ce stinge obligatia Si il libereaza pe debitor.
Comentarii la art. 4
Regula generala a acestei proceduri este ca toate costurile ocazionate de desfaSurarea ei sa fie suportate din averea debitorului insolvent. In aplicarea acestei reguli trebuie facuta distinctia dintre cheltuielile de administrare Si conservare a averii debitorului Si cheltuielile ataSate continuarii activitatii sale in sensul art. 49. In timpul procedurii, cheltuielile aferente continuarii activitatii curente ar trebui facute numai in masura in care respectiva activitate genereaza un profit operational sau exista o estimare credibila asupra faptului ca o eventuala pierdere operationala tranzitorie poate fi recuperata in interesul debitorului Si al creditorilor pe parcursul procedurii.
In acest sens decizia de a utiliza fondul de lichidare trebuie insotita de o precizare din care sa rezulte daca lipsa disponibilitatilor de numerar este tranzitorie sau definitiva, in primul caz sumele utilizate Si recuperate ulterior urmand a fi returnate in fond inainte de a se face orice distribuire conform art. 121 sau art. 123 Si urmatoarele.
Pentru evitarea conflictelor de interese, in ceea ce priveSte contul bancar de lichidare (utilizat in faliment Si/sau procedura simplificata), este recomandabil ca acest cont sa fie deschis la o banca care nu este creditoare in procedura.
Cheltuielile de procedura vor fi suportate din averea debitorului, administratorul judiciar desemnat in cauza avand obligativitatea depunerii unui buget de cheltuieli previzionat pe o perioada de 3 luni ce va fi aprobat de catre judecatorul-sindic. Administratorul judiciar are obligatia ca prin raportul lunar de activitate sa precizeze Si sa documenteze cheltuielile efectuate potrivit bugetului previzionat.
Jurisprudenta
Procedura insolventei nu se aplica decat subiectelor de drept enumerate la art. 1 din Legea nr. 64/1995, in care sunt incluse numai cooperativele de consum Si meSteSugareSti, nu Si cooperativele de credit carora li se aplica procedura de lichidare prevazuta de Legea nr. 109/1996 Si, respectiv, Legea nr. 200/2002 (Tribunalul Braila, Sentinta nr. 4 din 19.07.2004,) vezi pag. 467 din Jurisprudenta.