Inadmisibilitate contestatie formulata impotriva inscrierii creantei in tabelul definitiv al creantelor
31 martie 2020Incompatibilitatea calitatii de consilier local cu cea de asociat/actionar la societatile comerciale
31 martie 2020
Incheiere contract avand ca obiect acordare finantare nerambursabila
Faptul ca recurentul a renuntat sa mai incaseze de la autoritatea de management suma de 278.876,24 lei reprezentand dobanzi, penalitati ori accesorii de orice natura (suma calculata potrivit raportului de expertiza efectuat la fondul cauzei) aferente creantelor de incasat de la autoritate, nu il indreptateste a primi facilitati la plata dobanzilor, penalitatilor de intarziere sau accesoriilor de orice natura, aferente obligatiilor fiscale principale scadente daca nu sunt indeplinite si celelalte cerinte exprese impuse de lege.
Ceea ce este relevant in speta este faptul ca recurentul, la data la care a solicitat prin cererea inregistrata sub nr. 1383/
18.08.2014
acordarea inlesnirilor la plata pentru obligatiile fiscale accesorii potrivit art. 16 alin. 1 si 2 din Ordinul nr. 1520/2013, a depus la organul fiscal competent si declaratiile rectificative D112 pentru perioada martie /februarie 2012 - decembrie 2013.
Art. 3.1 din Ordinul nr. 144/2012 reglementeaza data de la care se datoreaza obligatii fiscale accesorii in cazul depunerii unei declaratii rectificative, aceasta fiind ziua urmatoare scadentei obligatiei fiscale pentru care s-a stabilit diferenta (dupa cum se observa, textul nu stabileste o ordine de stingere a obligatiilor, cu atat mai mult cu cat, in cazul in care s-ar admite ca daca obligatiile accesorii achitate ar urma sa stinga obligatiile fiscale principale adaugate, atunci organul fiscal ar fi prejudiciat, obligatiile fiscale accesorii urmand a fi calculate pentru o perioada mai scurta de timp) in timp ce art. 16 alin. 1 din Ordinul nr. 1520/2013 face referire la sumele aferente cererilor de rambursare
autorizate la plata
(in mod evident, prin depunerea unei declaratii rectificative, aceasta va cuprinde obligatii principale ce nu au fost incluse in cererea de rambursare, deci nu au fost autorizate la plata), iar art. 16 alin. 2 face referire la obligatii principale si nu accesorii.
O.U.G. nr. 50/2013 Art. 16 alin. 1 si 2 din Ordinul nr. 1520/2013 Art. 3.1 din Ordinul nr. 144/2012
Avand in vedere ca sesizarea instantei s-a facut sub imperiul legii noi de procedura, in cauza sunt aplicabile dispozitiile art. 499 NCPC, potrivit cu care
„
Prin derogare de la prevederile art. 425 alin. 1 lit. b, hotararea instantei de recurs va cuprinde in considerente numai motivele de casare invocate si analiza acestora, aratandu-se de ce s-au admis ori, dupa caz, s-au respins. "
Prin cererea adresata Judecatoriei Constanta, inregistrata sub nr. .../212/2015, contestatoarea FUNDATIA [...] in contradictoriu cu parata DGRFP GALATI, a formulat in temeiul dispozitiilor art. 218 din Codul de procedura fiscala actiune privind anularea Deciziei nr. 7/10.12.2014 de solutionare a contestatiei formulate de societatea reclamanta impotriva Deciziei de Respingere a inlesnirilor la Plata nr. 113341/26.09.2014, emisa de catre DGRFP Galati - AJFP Constanta, solicitand admiterea actiunii si anularea actelor administrativ - fiscale atacate, cu consecinta obligarii paratei la acordarea inlesnirilor la plata.
Prin Sentinta civila 7636/24.06.2015 Judecatoria Constanta a dispus declinarea competentei de solutionare a cauzei in favoarea Tribunalului Constanta.
Pe rolul acestei instante cauza fiind inregistrata la data de 24.09.2015.
Prin sentinta civila nr. 1184/CA/30.09.2016 s-a respins contestatia ca nefondata in cauza privind pe contestator FUNDATIA [...] si pe intimat DGRFP GALATI.
Pentru a pronunta aceasta hotarare prima instanta a avut in vedere urmatoarele:
Prin Decizia de respingere a inlesnirilor la plata nr. 13341/26.09.2014, in temeiul dispozitiilor art. 16 cap. IV din OMFP nr. 1520/2013, respectiv art. V din OUG nr. 50/2013, a fost respinsa cererea nr. 113341/25.08.2014 formulata de contestatoare.
Contestatia formulata impotriva deciziei de respingere a inlesnirilor la plata a fost solutionata in sensul respingerii prin Decizia nr. 7/10.12.2014.
Contestatoarea a derulat in perioada septembrie 2010 - februarie 2013 Proiectul ID POSDRU/90/2.1/S/62920 conform contractului de finantare nr. [...]/30.06.2010 si atestatului - AMPOSDRU nr. .../13.08.2014 si a incasat inainte de data de 03.06.2013 - suma de 2.259.246 lei reprezentand obligatii fiscale principale aferente cererilor de rambursare 1 - 7, respectiv, a incasat dupa data de 03.06.2013 - suma totala de 1.105.104 lei reprezentand obligatii fiscale principale aferente cererilor de rambursare nr. 8 - 10.
Petenta a incasat cu intarziere sumele aferente cererilor de rambursare mentionate, cu consecinta imposibilitatii achitarii la termen a obligatiilor fiscale aferente.
In vederea obtinerii facilitatilor fiscale prevazute de OUG nr.50/2013, petenta a renuntat dreptul de a percepe dobanzi si penalitati de la Autoritatea de management AMPOSDRU.
Petenta, pentru perioada martie 2013 - decembrie 2013, a depus in data de 18.08.2014 declaratii rectificative si in aceeasi data a depus la organul fiscal si cererea de scutire de la plata accesoriilor fiscale aferente obligatiilor fiscale principale cu nr. 113028/18.08.2014.
Organul fiscal a emis si eliberat in conformitate cu prevederile OMFP nr. 1520/2013, dat in aplicarea prevederilor art. V din OUG nr. 50/2013, certificatul de atestare fiscala nr. 113341/29.08.2014 si a notificat petenta, in conformitate cu art. 7 din OMFP nr. 1520/2013 in vederea punerii de acord a neconcordantelor existente intre evidenta fiscala a organului fiscal si sumele cuprinse in cererea de scutire mentionata.
Petenta sustine in contestatie ca certificatul trebuia emis la data de 03.06.2013 cu actualizarea tuturor obligatiilor fiscale principale suplimentare declarate prin declaratiile rectificative depuse si ca, la data mentionata accesoriile aferente obligatiilor fiscale principale cuprinse in cererile de rambursare nr. 1 - 7 erau datorate si nestinse, respectiv erau indeplinite conditiile obligatorii stipulate la art. 16 alin. (1) OMFP nr. 1520/2013.
De fapt, petenta sustine ca organul fiscal nu trebuia sa instituie accesoriile aferente obligatiilor fiscale principale declarate suplimentar prin declaratiile rectificative si sa nu se aplice prevederile OPANAF nr. 144/2012.
Similar, pentru sumele aferente cererilor de rambursare nr. 8 - 10, petenta contesta aplicarea prevederilor OPANAF nr. 144/2012 accesoriilor fiscale aferente obligatiilor fiscale principale declarate suplimentar prin declaratiile rectificative.
In fapt, petenta contesta ordinea de stingere a obligatiilor fiscale principale si, respectiv, accesoriilor fiscale aferente, ca urmare a aplicarii prevederilor OPANAF nr. 144/2012.
In urma analizei efectuate, s-a constatat ca sumele reprezentand obligatii fiscale accesorii aferente obligatiilor fiscale principale admise la rambursare conform Atestatului eliberat de autoritatea de management POSDRU cu nr. 16368/13.08.2014 la data depunerii cererii, respectiv 25.08.2014, erau stinse, fapt confirmat si de fisa sintetica a petentei evaluata la aceeasi data.
Potrivit procedurii aprobate prin OPANAF nr. 144/2012, in cazul in care contribuabilul depune o declaratie rectificativa cu suplimentare de obligatie fiscala, obligatiile fiscale accesorii se datoreaza incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei obligatiei fiscale pentru care s-a stabilit diferenta si pana la data stingerii acesteia inclusiv.
Impotriva acestei hotarari a declarat recurs reclamanta FUNDATIA [...] care a criticat-o ca fiind nelegala, invocand prevederile art. 488 alin. 1 pct. 8 Cod proc. civila.
Apreciaza ca in raport de probatiunea administrata in cauza, instanta de fond a facut o interpretare si aplicare eronata, la cazul concret dedus judecatii, a dispozitiilor legale invocate in
cuprinsul actiunii introductive de instanta, respectiv: art. 3 lit. a) din OMFP nr. 1520/2013 si art. 16 din OMFP nr.1520/2013.
In speta, astfel cum rezulta din inscrisurile depuse la dosarul cauzei, la data emiterii deciziei de respingere a inlesnirilor de plata nr. .../26.09.2014 erau intrunite cumulativ conditiile prevazute de textele articolelor mai sus amintite.
Aceasta sustinere este confirmata si de concluziile raportului de expertiza intocmit in cauza, expertul retinand ca „certificatul de atestare fiscala nr.113341/29.08.2014 mentioneaza obligatii fiscale accesorii, reprezentand majorari de intarziere / dobanzi si penalitati de intarziere in valoare totala de 50.005 lei, dintre care 28.158 lei, majorari de intarziere / dobanzi; 21.847 lei, penalitati de intarziere", astfel ca cererea se incadreaza in cerintele art. 16 al. 1 lit. b) din OMFP nr. 1520/2013.
Apreciaza ca, in mod gresit, instanta de fond a inlaturat concluziile raportului de expertiza, motivat de faptul ca ,in speta, ar trebui avut in vedere Procesul - verbal de punere in acord, intocmit potrivit art. 7 din OMFP nr. 1520/2013, iar nu certificatul de atestare fiscala nr. 113341/29.08.2014.
In acest sens, subliniata ca dispozitiile Ordinului nr. 1520/2013 nu reglementeaza procesul - verbal de punere in acord ca avand o valoare superioara certificatului de atestare fiscala, in conditiile in care acesta din urma reprezinta actul administrativ fiscal emis de organul fiscal competent, la solicitarea contribuabilului, care cuprinde creantele fiscale exigibile, existente in sold in ultima zi a lunii anterioara depunerii cererii.
In plus, procesul ~ verbal de punere in acord consemna date eronate cu privire la situatia fiscala a reclamantei, aspect ce a fost invederat de reprezentantul legal la chiar data intocmirii sale, astfel ca, in mod evident, sumele mentionate in cuprinsul acestuia reprezinta calculul efectuat in mod unilateral de organul fiscal, calcul ce nu a fost confirmat prin lucrarea de specialitate efectuata in cauza.
Ulterior intocmirii procesului verbal de punere in acord, cu nesocotirea dispozitiilor anterior citate, nu a fost eliberat un nou certificat de atestare fiscala care sa cuprinda obligatiile fiscale datorate de societate si pe care instanta de fond sa-l fi avut in vedere la solutionarea aspectului privind intrunirea / neintrunirea conditiilor prevazute de art. 16 din OMFP nr. 1520/2013.
Instanta de fond s-a raportat exclusiv la procesul - verbal de punere in acord, inscris ce cuprinde, astfel cum a aratat, obligatii fiscale stabilite unilateral de organul fiscal, considerand eronat ca situatia fiscala reala a societatii ar rezulta, in mod cert, din cuprinsul acestuia, iar nu din cuprinsul certificatului de atestare fiscala nr. .../29.08.2014, retinut de expert la intocmirea lucrarii de specialitate.
Pe de alta parte, la solutionarea cererii nu au fost respectate prevederile Ordinului nr. 144/2012 pentru aprobarea procedurii de indreptare a erorilor cuprinse in declaratiile fiscale in cazul depunerii de catre contribuabili a unei declaratii rectificative.
In speta nu le-a fost comunicata nicio decizie de impunere in cuprinsul careia sa fie individualitate obligatiile fiscale accesorii stabilite in urma indreptarii erorilor cuprinse in declaratiile fiscale rectificative formulate, care sa fie insotita de fisa pe platitor initiala, fisa rezultata in urma reanalizarii si fisa pe platitor corectata conform prevederilor art. 3.4 din Ordinului nr. 144/2012.
Pe de alta parte, contrar celor retinute in cuprinsul hotararii recurate, la data depunerii cererii de acordare a inlesnirilor la plata, obligatiile fiscale accesorii calculate urmare depunerii declaratiilor rectificative la organul fiscal competent erau datorate si nestinse.
In acest sens, este de subliniat ca a inteles a contesta inclusiv ordinea de stingere a obligatiilor fiscale principale si, respectiv, a accesoriilor aferente acestora.
Apreciaza ca, in pofida celor retinute in cuprinsul hotararii recurate, in speta, in privinta cererilor nr. 1, 2, 3, 4, 5, 6 si 7 sunt intrunite cumulativ conditiile prevazute de dispozitiile legale in materie, intrucat:
- fundatia a incasat, dupa termenul contractual, sume aferente cererilor de rambursare autorizate la plata de la autoritatile competente inainte de data de 3 iunie 2013; in acest sens urmeaza a se retine concluziile raportului de expertiza, care dovedesc faptul ca platile realizate de catre autoritatea competenta in gestionarea fondurilor europene au fost efectuate cu intarziere;
- obligatiile fiscale principale care au generat obligatii fiscale accesorii au fost autorizate la plata de catre autoritatea de management, conditie indeplinita in speta, astfel cum rezulta si din Decizia de respingere contestata;
- obligatiile fiscale accesorii sunt datorate si nestinse la data depunerii cererii, sens in care urmeaza a fi avute in vedere concluziile raportului de expertiza potrivit carora, la data formularii cererii de acordare a inlesnirilor la plata, in sarcina societatii, apar inregistrate obligatii fiscale accesorii, reprezentand majorari de intarziere/ dobanzi si penalitati de intarziere in valoare totala de 50.000 lei, din care; 28,158 lei, reprezentand majorari de intarziere / dobanzi si 21.847 lei, reprezentand penalitati de intarziere, astfel cum rezulta din cuprinsul Certificatului de atestare fiscala nr. .../29.08.2014.
- contribuabilul a renuntat la dreptul de a percepe sau incasa dobanzi, penalitati ori accesorii de orice natura, aferente creantelor de incasat de la autoritatea competenta in cauza, astfel cum rezulta din Atestatul nr. 16368/13.08.2014, eliberat de catre autoritatea competenta
De asemenea, instanta de fond a retinut gresit ca, in privinta cererilor de rambursare nr. 8, 9 si 10 nu s-ar verifica intrunirea cumulativa a conditiilor prevazute de art. 16 alin. 2 din OMFP nr. 1520/2013.
Astfel cum a aratat anterior, la data de 18.08.2014 au depus declaratiile rectificative D 112 pentru perioada martie 2012 - decembrie 2013.
Nici de aceasta data, la solutionarea cererii de acordare a inlesnirilor la plata nu au fost respectate prevederile Ordinului nr. 144/10.02.2012 pentru aprobarea procedurii de indreptare a erorilor cuprinse in declaratiile fiscale in cazul depunerii de catre contribuabili a unei declaratii rectificative.
In pofida celor retinute de judecatorul fondului, sunt intrunite cumulativ conditiile prevazute de lege pentru acordarea inlesnirilor la plata,astfel:
- obligatiile fiscale principale care au generat obligatii fiscale accesorii erau stinse la data de 03.06.2013; in urma depunerii declaratiilor rectificative, aceste sume nu erau datorate, conform art. 111 din OG nr. 92/2003, care stabileste termenul de plata atat pentru obligatiile fiscale principale cat si pentru obligatiile fiscale accesorii in functie de data comunicarii acestora;
- obligatiile fiscale accesorii sunt datorate si nestinse la data depunerii cererii la organul fiscal competent;
- contribuabilul a renuntat la dreptul de a percepe sau incasa dobanzi, penalitati ori accesorii de orice natura, aferente creantelor de incasat de la autoritatea competenta.
Nu in ultimul rand, considera ca, prin modalitatea improprie de aplicare a OMFP nr. 144/2012 si OG nr. 92/2003 in analiza situatiei fiscale a societatii, organul fiscal a incalcat inclusiv prevederile OUG nr. 50/2013 precum si scopul legiuitorului la momentul adoptarii acestui act.
Solicita admiterea recursului, casarea sentintei atacate, rejudecarea in fond a cauzei si admiterea contestatiei formulata impotriva Deciziei nr. 7/10-12.2014 privind solutionarea contestatiei depuse de societate impotriva Deciziei de respingere a inlesnirilor la plata nr. 113341/26.09.2014 emisa de catre Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Galati Administratia Judeteana a Finantelor Publice Constanta, cu consecinta anularii actelor administrativ - fiscale atacate si a obligarii intimatei la acordarea inlesnirilor la plata solicitate.
Prin intampinare intimata - parata DGRFP GALATI - A.J.F.P. CONSTANTA a solicitat respingerea recursului ca nefondat invocandu-se considerentele din cuprinsul deciziei de respingere a contestatiei.
Recursul a fost respins ca nefondat pentru urmatoarele considerente:
Instanta a retinut urmatoarea situatie de fapt necontestata de catre parti:
La data de 30.06.2010 recurenta a semnat cu Organismul intermediar pentru Programul Operational Sectorial „Dezvoltarea Resurselor Umane" contractul de finantare cu numar de identificare POSDRU/..., avand ca obiect acordarea de finantare nerambursabila conform anexelor contractuale.
Incepand cu data de 15.02.2011 si pana la data de 28.0S.2013 au fost depuse cereri de rambursare la autoritatea competenta si au fost incasate cheltuieli eligibile conform contractului cu titlu de obligatii fiscale principale, dupa cum urmeaza: 2.259.246,00 lei, suma incasata pana la data de 03.06.2013 conform cererilor de rambursare 1-7 si 1.105.104,00 lei, suma incasata dupa data de 03.06.2013, conform cererilor de rambursare 8 -10.
Toate cererile de rambursare formulate au fost platite de catre autoritatea competenta cu intarziere.
Guvernul Romaniei a emis in data de 03.06.2013 OUG nr. 50/2013 privind reglementarea unor masuri fiscale, fapt pentru care la data de 09.09.2013 a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei OMFP nr. 1520/2013 de aplicare a art. V din OUG nr. 50/2013.
Urmare a intrarii in vigoare a OUG nr. 50/2013 si a OMFP nr. 1520/2010, recurenta a depus la autoritatea competenta cererea inregistrata sub nr. .../12.06.2014 prin care a solicitat eliberarea unui
atestat de renuntare la dreptul de a percepe sau incasa dobanzi, penalitati ori accesorii de orice natura aferente creantelor de incasat de la autoritate.
La data de 13.08.2014 autoritatea competenta
a procedat la eliberarea atestatului nr.
...
in vederea acordarii inlesnirilor la plata a obligatiilor fiscale principale si accesorii,
in conformitate cu dispozitiile art. 16 alin. 1 si 2 din Ordinul nr. 1520/2013.
La data de 18.08.2014 recurenta a depus la organul fiscal competent declaratiile rectificative D112
pentru perioada martie / februarie 2012 - decembrie 2013 si a solicitat prin cererea inregistrata sub nr. 1383/18.08.2014 acordarea inlesnirilor la plata pentru obligatiile fiscale principale si accesorii potrivit art. 16 alin. 1 si 2 din Ordinul nr. 1520/2013.
Prin adresa nr. 113028/18.08.2014 AJFP Constanta - Serviciul de Colectare a solicitat informatii suplimentare in vederea solutionarii cererii formulate, aducand la cunostinta recurentei ca, intrucat s-ar fi constatat anumite neconcordante intre sumele solicitate la scutirea la plata a accesoriilor la obligatiile fiscale principale, este necesar a se prezenta la sediul ANAF in vederea clarificarii situatiei fiscale.
In urma discutiilor purtate s-a procedat la incheierea Procesului - verbal de punere de Acord nr. .. ./22.09.2014, in cuprinsul caruia au fost mentionate urmatoarele:
- sumele cuprinse in cererile de rambursare 1-7 din atestatul nr..../13.08.2014 nu se incadreaza in prevederile art. 16 al. 1 lit. b) din OMFP nr. 1520/2013, respectiv "
obligatiile fiscale accesorii sunt datorate si nestinse la data depunerii cererii
"; - sumele cuprinse in cererile de rambursare 8, 9 si 10 din atestatul nr. ./13.08.2014 nu se incadreaza in prevederile art.16 alin. 2 lit. a) din OMFP nr. 1520/2013, respectiv „
obligatiile fiscale principale care au generat obligatiile fiscale accesorii sunt stinse la data de 03.06.2013
".
La data de 26.09.2014 Administratia Nationala a Finantelor Publice a emis Decizia de respingere a inlesnirilor la plata nr. 113341, retinandu-se neindeplinirea prevederile OMFP nr. 1520/09.09.2013.
Impotriva Deciziei de respingere a inlesnirilor la plata nr. 113341/26.09.2014 recurenta a formulat contestatie ce a fost respinsa prin Decizia nr. 7/10.12.2014.
Organul fiscal a retinut pentru respingerea solicitarii de inlesnire la plata faptul ca pentru cererile 8, 9 si 10 incasate dupa data de 03.06.2013 nu sunt indeplinite cerintele art. 16 alin. 2 lit.
- din OMFP nr. 1520/2013 iar pentru cererile 1-7 incasate anterior datei de 03.06.2013 nu sunt indeplinite cerintele art. 16 alin. 1 lit. b) din OMFP nr. 1520/2013.
Potrivit art. 488 punctul 8 Cod procedura civila:
(1) „Casarea unor hotarari se poate cere numai pentru urmatoarele motive de nelegalitate:
8. cand hotararea a fost data cu incalcarea sau aplicarea gresita a normelor de drept material ”.
In speta sunt aplicabile prevederile art. V alin. 20 din OUG nr. 50/2013 potrivit cu care:
„
Contribuabilii care au incasat, dupa termenul contractual, sume aferente cererilor de rambursare aprobate, de la autoritatile competente, inainte de data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, beneficiaza de scutirea la plata dobanzilor, penalitatilor de intarziere sau accesoriilor de orice natura, aferente obligatiilor fiscale principale scadente, pentru perioada cuprinsa intre data la care trebuia efectuata plata si data platii, daca sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele conditii:
- obligatiile fiscale principale care au generat dobanzi, penalitati de intarziere sau accesorii de orice natura sunt validate de catre autoritatea competenta;
- dobanzile, penalitatile de intarziere sau accesoriile de orice natura sunt datorate si nestinse la data depunerii cererii;
- contribuabilii au renuntat la dreptul de a percepe sau incasa dobanzi, penalitati sau accesorii de orice natura, aferente creantelor de incasat de la autoritatea competenta in cauza".
De asemenea, ordinul OMFP nr. 1520/2013 prevede la art. 16 urmatoarele:
„Scutirea la plata/Amanarea la plata, in vederea scutirii, a obligatiilor fiscale accesorii
- Contribuabilul care a incasat, dupa termenul contractual, sume aferente cererilor de rambursare autorizate la plata de la autoritatile competente, inainte de data de 3 iunie 2013, poate solicita organului fiscal competent scutirea la plata obligatiilor fiscale accesorii aferente obligatiilor fiscale principale scadente in perioada cuprinsa intre data la care trebuia efectuata plata de catre autoritatea competenta potrivit termenelor stabilite in contractul de finantare si data efectuarii platii, daca sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele conditii:
- obligatiile fiscale principale care au generat obligatii fiscale accesorii au fost autorizate la plata de catre autoritatea de management;
- obligatiile fiscale accesorii sunt datorate si nestinse la data depunerii cererii;
- contribuabilul a renuntat la dreptul de a percepe sau incasa dobanzi, penalitati ori accesorii de orice natura, aferente creantelor de incasat de la autoritatea competenta in cauza.
- Contribuabilul care are de incasat sume sau a incasat sume dupa data de 3 iunie 2013, ca urmare a unei cereri de rambursare cu termenul de plata depasit, de la autoritatile competente poate solicita organului fiscal competent amanarea la plata, in limita sumei solicitate la rambursare, in vederea scutirii, a obligatiilor fiscale accesorii aferente obligatiilor fiscale principale scadente dupa depunerea cererii de rambursare in cauza, daca sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele conditii:
- obligatiile fiscale principale care au generat obligatii fiscale accesorii sunt stinse la data de 3 iunie 2013;
- obligatiile fiscale accesorii sunt datorate si nestinse la data depunerii cererii la organul fiscal competent;
- contribuabilul a renuntat la dreptul de a percepe sau incasa dobanzi, penalitati ori accesorii de orice natura, aferente creantelor de incasat de la autoritatea competenta in cauza.
Inlesnirile la plata ce se pot acorda sunt reglementate dup cum urmeaza in art.1 alin. 1 din OMFP nr. 1520/2013:
- amanarea la plata a obligatiilor fiscale principale, precum si a obligatiilor fiscale accesorii in situatia in care contribuabilii au de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene in baza contractelor de finantare incheiate cu acestea, denumite in continuare autoritatile competente;
- anularea obligatiilor fiscale accesorii prevazute la lit. a), in situatia in care contribuabilul a renuntat la dreptul de a percepe ori de a incasa dobanzi, penalitati sau accesorii de orice natura aferente creantelor de incasat de la autoritatile competente, iar amanarea la plata a fost finalizata;
c) scutirea la plata a obligatiilor fiscale accesorii aferente obligatiilor fiscale principale
scadente pentru perioada cuprinsa intre data la care trebuia efectuata plata de catre autoritatea competenta potrivit termenelor stabilite in contractul de finantare ca urmare a unei cereri de rambursare si data efectuarii platii, in cazul contribuabililor care au incasat dupa termenul contractual sume aferente cererilor de rambursare autorizate la plata inainte de data de 3 iunie 2013, daca sunt indeplinite conditiile prevazute la art. V alin. (20) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2013 privind reglementarea unor masuri fiscale, denumita in continuare ordonanta de urgenta;
- amanarea la plata, in vederea scutirii, a obligatiilor fiscale accesorii aferente obligatiilor fiscale principale scadente dupa data depunerii cererii de rambursare la autoritatea competenta, in cazul contribuabililor care au de incasat sume ca urmare a unei cereri de rambursare cu termenul de plata depasit, daca sunt indeplinite conditiile prevazute la art. V alin. (21) din ordonanta de urgenta.
- Prin sume certe, lichide si exigibile de incasat de la autoritatile competente se intelege sumele autorizate la plata aferente cererilor de rambursare depuse de beneficiar.
Solicitarea recurentei este in sensul reglementat de art. 1 alin. 1 lit. c din OMFP nr. 1520/2013.
Renuntarea la dreptul de a percepe sau incasa dobanzi, penalitati ori accesorii de orice natura aferente creantelor de incasat de la autoritate este o optiune a beneficiarului finantarii nerambursabile si nu constituie singura conditie pentru acordarea facilitatilor la plata.
Astfel, faptul ca recurentul a renuntat a mai incasa de la autoritatea de management suma de 278.876,24 lei reprezentand dobanzi, penalitati ori accesorii de orice natura (suma calculata potrivit raportului de expertiza efectuat la fondul cauzei) aferente creantelor de incasat de la autoritate, nu il indreptateste a primi facilitati la plata dobanzilor, penalitatilor de intarziere sau accesoriilor de orice natura, aferente obligatiilor fiscale principale scadente daca nu sunt indeplinite si celelalte cerinte exprese impuse de lege.
Referirea recurentului la prevederile art. 7 alin. 5 din OMFP nr. 1520/2013 nu este intemeiata, acest articol reglementand procedura de acordare a amanarii la plata, in timp ce prin prezenta cerere se analizeaza o procedura de scutire la plata in conditiile art. 1 alin. 1 lit. c din Ordin.
Ceea ce este relevant in speta este faptul ca recurentul, la data la care a solicitat prin cererea inregistrata sub nr. 1383/18.08.2014 acordarea inlesnirilor la plata pentru obligatiile fiscale accesorii potrivit art. 16 alin. 1 si 2 din Ordinul nr. 1520/2013, a depus la organul fiscal competent si declaratiile rectificative D112 pentru perioada martie / februarie 2012 - decembrie 2013.
In raport de aceste declaratii rectificative recurentul sustine ca cererea sa de acordare a scutirii la plata este una intemeiata, organul fiscal facand un calcul gresit al accesoriilor care, in opinia recurentului, erau datorate si nestinse la data de 18.08.2014 - data formularii cererii de acordare facilitati (pentru cererile 1-7), respectiv a obligatiilor fiscale principale - care in opinia recurentei erau stinse la 03.06.2013 (pentru cererile 8, 9 si 10). Aceste sustineri si le intemeiaza si pe lucrarea expertului financiar contabil numit in cauza dar si pe prevederile Ordinului nr. 144/2012 pentru aprobarea procedurii de indreptare a erorilor cuprinse in declaratiile fiscale in cazul depunerii de catre contribuabili a unei declaratii rectificative.
Prevederile Ordinului nr. 144/2012 nu sunt in masura sa aduca o alta interpretare prevederilor art. 16 alin. 1 si 2 mai sus citat. Astfel, art. 3.1 din Ordinul nr. 144/2012 reglementeaza data de la care se datoreaza obligatii fiscale accesorii in cazul depunerii unei declaratii rectificative, aceasta fiind ziua urmatoare scadentei obligatiei fiscale pentru care s-a stabilit diferenta (dupa cum se observa, textul nu stabileste o ordine de stingere a obligatiilor, cu atat mai mult cu cat in cazul in care s-ar admite ca, daca obligatiile accesorii achitate ar urma sa stinga obligatiile fiscale principale adaugate, atunci organul fiscal ar fi prejudiciat, obligatiile fiscale accesorii urmand a fi calculate pentru o perioada mai scurta de timp) in timp ce art. 16 alin. 1 din Ordinul nr. 1520/2013 face referire la sumele aferente cererilor de rambursare autorizate la plata (in mod evident, prin depunerea unei declaratii rectificative, aceasta va cuprinde obligatii principale ce nu au fost incluse
in cererea de rambursare, deci nu au fost autorizate la plata), iar art. 16 alin. 2 face referire la obligatii principale si nu accesorii.
Pentru aceste considerente vor fi inlaturate si apararile ce fac trimitere la prevederile OG nr. 92/2003 si OUG nr. 50/2013 privind reglementarea unor masuri fiscale.
De asemenea, indeplinirea sau nu a cerintelor pentru acordarea facilitatilor nu poate fi legata de comunicarea sau nu a unei decizii de impunere.
Din perspectiva art. 16 alin. 1 si 2 din Ordinul nr. 1520/2013, prima instanta a facut o corecta aplicare a normelor de drept material, dupa cum urmeaza:
Pentru cererile 1-7, Ordinul face referire la cereri de rambursare autorizate la plata. Prin depunerea unei declaratii rectificative, aceasta va cuprinde obligatii principale ce nu au fost incluse in cererea de rambursare, deci nu au fost autorizate la plata. Solicitarea recurentei este insa de acordare a scutirii pentru accesoriile aferente obligatiilor fiscale principale care au generat obligatii fiscale accesorii ce au fost autorizate la plata de catre autoritatea de management (in acest sens organul fiscal a apreciat indeplinita conditia prevazuta la art. 16 alin. 1 lit. a), cu motivatia ca, prin depunerea unor declaratii rectificative s-au modificat obligatiile principale, astfel ca sumele achitate nu sunt corespunzatoare obligatiilor fiscale principale si accesorii autorizate la plata, ci doar obligatiilor fiscale principale care s-au marit prin declaratia rectificativa.
Asa cum s-a aratat, textul art. 16 alin. 1 face referire la sumele aferente cererilor autorizate la plata iar accesoriile acestor sume autorizate la plata au fost achitate, nefiind indeplinita cerinta prevazuta la art. 16 alin. 1 lit. b), asa cum a constatat organul fiscal.
In ceea ce priveste cererile 8, 9 si 10, art. 16 alin. 2 nu mai face referire expresa la sumele aferente cererilor de rambursare autorizate la plata, astfel ca prin depunerea unor declaratii rectificative care modifica valoarea obligatiilor principale rezulta ca aceste obligatii fiscale principale care au generat obligatii fiscale accesorii pentru care se solicita scutirea nu se vor fi stins la data de 3 iunie 2013.
Decizia civila nr. 671/CA/03.07.2017 Judecator redactor Ecaterina Grigore