Aplicabilitatea dispozitiilor art.581 cod procedura civila la suspendarea deciziei de pensionare recalculata potrivit art.3 din Legea nr.119/2010 si H.G. 737/2010.
18 martie 2020Gradatie de merit acordata personalului incadrat in scolile populare de arta. Dispozitie de revocare. Efecte. Actiune in raspundere patrimoniala.
18 martie 2020
Art.4 alin.3 din OUG 4/2001 stipuleaza ca sporurile, indemnizatiile si majorarile de retributii tarifare
Potrivit legislatiei anterioare datei de 01.04.2001 au facut parte din baza de calcul a pensiilor sunt cele prezentate in anexa. Or, la punctul VI din anexa se mentioneaza ca nu sunt luate in calcul la stabilirea punctajului mediu anual, intrucat nu au facut parte din baza de calcul a pensiilor, formele de retribuire in acord sau cu bucata, in regie ori dupa timp, pe baza de tarife sau in cote procentuale.
OUG nr.4/2001, art. 4 alin. 3
Principiul contributivitatii se refera la beneficiarii sistemului de asigurari sociale, respectiv la angajati si nu la angajatori in perioada anterioara intrarii in vigoare a Legii nr.19/2000 conform decretului nr. 389/1972 si ulterior legii nr.49/1992 contributia la asigurarile sociale de stat era in sarcina angajatorului si nu a angajatului care avea doar obligatia contributiei la plata pensiei suplimentare.
Curtea de Apel Ploiesti, Sectia Conflicte de Munca si Asigurari Sociale,
Decizia civila nr. 334 din 16 februarie 2011.
Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Dambovita contestatorul a chemat in judecata intimata pentru ca prin sentinta ce se va pronunta sa se dispuna obligarea paratei la recalcularea pensiei in sensul de a include in buletinul de calcul si sumele reprezentand sporurile permanente de acord pentru perioada 1974-1990, urmand ca recalcularea sa fie realizata incepand cu 21.01.2010.
In motivarea in fapt a cererii reclamantul a aratat ca isi intemeiaza contestatia pe disp. art.2, pct.e din Legea 19/2000 care prevede principiul conform caruia fondurile de asigurari sociale se constituie pe baza contributiilor datorate de persoane fizice si juridice, participante la sistemul public, drepturile de asigurari sociale, drepturile de asigurari sociale cuvenindu-se pe temeiul contributiilor de asigurari sociale platite, art.78, pct. 1 si art.164, pct.3.
Intimata a aratat ca niciodata sumele obtinute in acord nu au fost valorificate la stabilirea pensiei nici potrivit Legii nr. 3/1977, nici potrivit Legii nr. 19/2000.
Prin sentinta civila nr. 1998 din 4 noiembrie 2010 Tribunalul Dambovita a respins actiunea ca neintemeiata, retinand ca pentru a stabili daca un venit poate fi luat in calcul la stabilirea pensiei trebuie sa fi fost inscris in cartea de munca sau sa constituie un spor, care sa faca parte din baza de calcul a pensiei potrivit legislatiei anterioare intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000.
Criticand sentinta pronuntata de Tribunalul Dambovita contestatorul a aratat ca retribuirea in acord global presupune salarizarea angajatilor in functie de realizarile profesionale, important fiind faptul ca statul si-a incasat drepturile la momentul potrivit, iar cand vine randul asiguratilor sa primeasca contraprestatia din partea statului, aceasta trebuie sa fie corespunzatoare pentru a nu se rupe echilibru raportului juridic dintre parti. Revine in acest fel instantei judecatoresti sarcina de a hotari ca principiul contributivitatii afirmat de art. 2 din Legea 19/200 si dezvoltat in articolul 78 alin. 1 din acelasi act normativ primeaza si ca, independent de caracterul permanent sau nepermanent al unor venituri si de faptul ca au facut sau nu parte din baza de calcul a pensiilor conform legislatiei anterioare, acestea trebuie luate in considerare la stabilirea dreptului de pensie.
Curtea a constatat ca nu este afectata legalitatea si temeinicia sentintei recurate deoarece in conformitate cu art. 12 din Legea nr.57/1974 privind retribuirea dupa cantitatea si calitatea muncii, in vigoare anterior anului 1990, acordul global reprezenta o forma de retribuire in functie de realizarea indicatorilor reglementati prin conventia de acord global si nu un spor cu caracter permanent .
Conform art. 164 din Legii nr. 19/2000, la determinarea punctajelor anuale pana la intrarea in vigoare a acesteia se utilizeaza salariile brute sau nete, dupa caz, in conformitate cu modul de inregistrare a acestora in carnetul de munca.
Sub acest aspect, Curtea a retinut ca potrivit Decretului nr.92/1976 privind carnetul de munca si OMM nr.136/1976 pentru aprobarea metodologiei de intocmire, completare, pastrare si evidenta a carnetelor de munca veniturile realizate in acord global nu se inscriau in carnetul de munca.
Corelat cu aceste dispozitii ale Legii nr. 3/1977 prin punctul 6 din Anexa la OUG nr.4/2005 se prevede ca „nu sunt luate in calcul la stabilirea punctajului mediu anual intrucat nu au facut parte din baza de calcul al pensiilor , conform legislatiei in vigoare anterioare datei de 1 aprilie 2001: - formele de retribuire in acord sau cu bucata, in regie sau dupa timp, pe baza de tarife sau cote procentuale.
Nici argumentul legat de aplicarea principiului contributivitatii nu poate fi avut in vedere deoarece acest principiu a fost instituit prin art. 2 Legea nr. 19/2000 si a constituit un element de noutate fata de sistemul asigurarilor sociale guvernat de Legea nr.3/1977.
Acest lucru este pe deplin firesc in conditiile in care principiul contributivitatii se refera la beneficiarii sistemului de asigurari sociale, respectiv la angajati si nu la angajatori si asa cum se recunoaste prin motivele de recurs in perioada anterioara intrarii in vigoare a Legii nr.19/2000 conform decretului nr. 389/1972 si ulterior legii nr.49/1992 contributia la asigurarile sociale de stat era in sarcina angajatorului si nu a angajatului care avea doar obligatia contributiei la plata pensiei suplimentare.
Plata contributiei de asigurari sociale de stat de catre angajator nu a insemnat diminuarea corelativa a drepturilor salariale ale angajatilor asa cum erau acestea scrise in contractele individuale de munca.
Mai mult decat atat contributia la pensia suplimentara care intra in sarcina salariatului se calcula la salariul tarifar de incadrare si sporurile cu caracter permanent luate in calcul la stabilirea pensiei si nu la total venituri.
(Judecator Violeta Dumitru)