Distribuire. Plata cheltuielilor in fondul de lichidare
17 martie 2020Contracte in curs de executare. Rezolutiune
17 martie 2020
Distribuire. Criterii de alocare a cheltuielilor procedurii intre creditorii garantati Si cei ipotecari
Cheltuielile procedurii de lichidare cu salariile paznicilor care au pazit atat bunul ipotecat (hala industriala), cat Si bunurile mobile nesupuse vreunei garantii (utilaje) vor fi repartizate pe cele 2 categorii proportional cu sumele incasate din vanzarea bunurilor.
Instanta a apreciat ca distribuirea (inclusiv alocarea) cheltuielilor trebuie sa aiba loc pe baza unui criteriu concret, rational, in speta valorile incasate.
Nota: DeSi lichidatorul a afirmat ca impartirea cheltuielilor salariale nu este reglementata de nici o norma legala, sunt aplicabile normele contabilitatii de gestiune (contabilitatea Si calculatia costurilor) care stabilesc reguli Si metode de alocare (repartizare) a cheltuielilor.
(Tribunalul Braila - Sentinta nr. 112/S din 21 noiembrie 2003)
Prin cererea inregistrata sub nr. 6431/2031 la Tribunalul Braila, creditoarea Casa de Asigurari de Sanatate Braila a formulat obiectiuni la raportul asupra fondurilor obtinute in perioada 30.06 - 10.09.2003 Si implicit la planul de distributie a fondurilor obtinute din vanzarile de bunuri, intocmite de lichidatorul al SC "H." SRL Braila.
S-a invocat faptul ca totalul cheltuielilor in suma de 70.000.000 lei, aferente platii personalului de paza, a fost impartit inechitabil de lichidator, considerand in mod nejustificat ca pentru paza imobilului in valoare de aproximativ 3 miliarde lei aceste cheltuieli se ridica la suma de 50.000.000 lei, iar pentru paza unor bunuri mobile in valoare de 57.425.450 lei aceste cheltuieli se ridica la suma de
- 000 lei.
Creditoarea a precizat ca pentru paza bunurilor mobile ar fi revenit suma de 1.323.000 lei, reprezentand un procent de 1,89% din totalul cheltuielilor salariale pentru personalul de paza stabilit prin raportul valorii bunurilor mobile la valoarea totala a bunurilor vandute. In consecinta se solicita admiterea obiectiunilor ca fondate Si pe cale de consecinta modificarea sumelor pentru plata personalului de paza, in temeiul dispozitiilor Legii nr. 64/1995, republicata, modificata Si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 38/2002.
In intampinarea formulata, SC "H." SRL Braila, prin lichidator F.V., a precizat ca cei doi paznici angajati au asigurat paza simultana atat a imobilului - hala industriala, ipotecata in favoarea Bancii X Braila, cat Si a bunurilor mobile - utilaje, iar impartirea cheltuielilor salariale nu este reglementata de nici o norma legala.
S-a facut astfel o propunere de distribuire a acestor cheltuieli, urmand ca procentul suportat de fiecare categorie de creditori din cheltuielile de conservare sa faca obiectul unei tranzactii intre creditori in vederea solutionarii obiectiunilor.
Din actele Si lucrarile dosarului instanta a retinut urmatoarele:
In raportul asupra fondurilor obtinute in perioada 30.06. - 10.10.2003, lichidatorul a precizat ca din vanzarile de bunuri s-a incasat suma totala de 3.037.423.450 lei (inclusiv TVA) compusa din: 57.423.450 l ei (inclusiv TVA) - vanzari bunuri mobile obiecte de inventar, 2.975.000.000 l ei (inclusiv TVA) - vanzare imobil hala industriala cu platforma betonata Si teren aferent Si 5.000.000 lei - achizitionare caiete de sarcini.
S-au evidentiat cheltuieli salariale in suma totala de 70.984.542 lei, care au fost repartizate astfel: 50.000.000 lei in sarcina Bancii X Braila conform art. 106 din Legea nr. 64/1995, republicata, Si
- 000 lei in sarcina creditorilor bugetari, corespunzator ordinii de preferinta prevazute de art. 108 pct. 4 din Legea nr. 64/1995, republicata, cu modificarile ulterioare.
Planul de distribuire intocmit de lichidator a reflectat totalul sumelor obtinute din vanzare Si cheltuielile efectuate, rezultand urmatoarele sume atribuite creditorilor: Banca X Braila -
2.201.438.899 lei, Administratia Finantelor Publice a judetului Braila - 18.200.000 lei, Casa Judeteana de Pensii Braila - 5.200.000 lei, Casa Judeteana de Sanatate Braila - 2.080.000 lei Si AJOFM Braila - 5.200.000 lei.
Potrivit dispozitiilor art. 107 din Legea nr. 64/1995, republicata, cu modificarile ulterioare, "Oricare creditor poate formula contestatii la raport Si la plan, in termen de 10 zile de la afiSare ...".
Analizand obiectiunile formulate de creditoarea CAS Braila prin prisma motivelor invocate, tribunalul a apreciat ca acestea sunt fondate. Propunerea de distribuire a cheltuielilor salariale prezentata de lichidator nu a avut la baza un criteriu concret, fiind considerata in mod intemeiat inechitabila de creditoarea bugetara mentionata. Se constata ca ponderea sumelor ce revin creditorilor bugetari din vanzare, respectiv suma de 57.423.450 lei, reprezinta un procent de 1,89% din totalul sumei incasate - 3.037.423.450 lei, iar cei doi paznici angajati au asigurat atat paza imobilului ipotecat in favoarea Bancii X Braila, cat Si a bunurilor mobile. In consecinta, acelaSi procent din cheltuielile salariale (1,89%) va fi suportat de creditorii bugetari, iar creditorul ipotecar va suporta proportional - 98,11% .
Fata de cele mentionate, instanta a admis ca fondate obiectiunile formulate de creditoarea CAS Braila, avand in vedere Si pozitia creditorilor reflectata in procesul-verbal al Sedintei adunarii creditorilor intocmit la data de 21.11.2003. S-a retinut ca nu s-a formulat un punct de vedere concret in combaterea obiectiunilor formulate, Banca X Braila achiesand la sustinerile lichidatorului judiciar prezentate in intampinare.
In consecinta, instanta a modificat planul de distribuire in privinta repartizarii cheltuielilor salariale Si a retinut, cu acest titlu, suma ce revine creditoarei Banca X Braila, de 69.642.965 lei din suma totala de 2.980.000.000 lei, respectiv suma ce revine creditorilor bugetari, de 1.341.608 l ei cheltuieli salariale din suma totala de 57.423.450 lei.
Instanta a dispus rectificarea corespunzatoare a intregului plan de distribuire a fondurilor, conform ordinii de preferinta prevazute de art. 106 Si art. 108 pct. 4 din Legea nr. 64/1995, republicata, cu modificarile ulterioare.