Creanta fidejusorului
17 martie 2020Creanta salariala. Conditii de admitere
17 martie 2020
Creanţa AVAS preluata de la CAS. Înscriere doar în lei
Creanta va fi inscrisa doar in lei, conform dispozitiilor art. 83 alin. (2) din Legea nr. 64/1995, republicata, deoarece procedura falimentului este o procedura colectiva, iar consolidarea pretinsa de AVAS (in USD) ar dezavantaja pe creditorii de acelaSi rang; Legea nr. 64/1995 nu face nici o derogare in favoarea AVAS.
(Tribunalul Harghita - Sentinta nr. 135 din 7 februarie 2005)
Creditoarea Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, la data de 27.01.2005, a formulat contestatie fata de refuzul lichidatorului judiciar de a inscrie in tabelul preliminar de creante, intocmit in dosarul privind debitoarea SC "T." SA, creanta de 870.933.791 lei, preluata de la Casa de Asigurari de Sanatate Harghita, consolidata in dolari USD.
In motivarea contestatiei, creditoarea arata ca, in conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/2003, a incheiat cu CAS Harghita Protocolul nr. 23 din
- avand ca obiect transferul creantelor bugetare existente in evidentele contabile ale acesteia la data de 30.06.2003, inclusiv creanta asupra debitoarei SC "T." SA la valoarea nominala de 870.933.793 lei, reprezentand 24.190,66 USD.
Legea nr. 64/1995, republicata, nu este o lege speciala, ci este o lege ce reglementeaza cadrul general pentru acoperirea pasivului debitorului aflat in instanta.
Inscriindu-Si creanta in tabelul creditorilor, AVAS a actionat "in vederea valorificarii creantelor bugetare preluate", ceea ce determina aplicabilitatea art. 2 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/2003, modificata.
Regimul juridic al creantelor bugetare preluate de AVAS de la CNAS este stabilit de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/2003 prin art. 1 care prevede ca "prezenta ordonanta de urgenta reglementeaza cesiunea creantelor bugetare restante, existente in evidentele contabile ale Casei Nationale de Asigurari de Sanatate (CNAS) la data de 30.06.2003, pentru care creditorul detine titluri de creanta sau titluri executorii legal constituite, catre Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, in vederea recuperarii acestora in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active bancare, republicata", aprobata prin Legea nr. 409/2001. In aceasta situatie, creantei detinute de AVAS, preluate de la CAS, ii sunt aplicabile Si toate dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 51/1998, republicata, aprobata prin Legea nr. 409/2001, referitoare la creantele preluate, la executarea silita a acestora, la valorificarea, la regulile de procedura Si de judecata speciale, derogatorii de la dreptul comun.
Potrivit dispozitiilor art. 40 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998, republicata, aprobata prin Legea nr. 409/2001, valorificarea creantelor preluate Si gestionate de AVAS, consolidate in USD, "trebuie actualizata la zi pentru a se evita deteriorarea drepturilor creditorului Si pentru a se asigura recuperarea reala a efortului financiar de emitere a titlurilor de stat".
Dispozitiile legale incidente ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 51/1998, republicata, aprobata prin Legea nr. 409/2001, Si Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 95/2003, aprobata prin Legea nr. 557/2003, sunt legi speciale in raport cu Legea nr. 64/1995, republicata, privind procedura reorganizarii judiciare Si a falimentului. Este un fapt evident, intrucat primele doua acte normative reglementeaza un segment specific, de exceptie, respectiv recuperarea creantelor preluate de AVAS, potrivit art. 2 lit. d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998, republicata, iar Legea nr. 64/1995, republicata, reglementeaza cadrul general, comun, al persoanelor juridice aflate in stare de insolventa, conturand cadrul legal pentru recuperarea creantelor creditorilor unui debitor, utilizabil de catre orice persoana care dispune de o creanta.
Refuzul administratorului judiciar de a inscrie creanta preluata de AVAS, consolidata in dolari, este nelegal, contrar dispozitiilor art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/2003, aprobata prin Legea nr. 557/2003, Si a art. 40 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998, republicata, aprobata prin Legea nr. 409/2001, precum Si a art. 80 alin. (2) Si (3) din Legea nr. 64/1995, republicata, conform caruia verificarea creantelor bugetare este interzisa, creanta urmand a fi inscrisa aSa cum s-a solicitat prin cererea de declarare a creantei.
Analizand actele Si lucrarile dosarului, judecatorul-sindic retine urmatoarele:
La data de 11 octombrie 2004, prin Sentinta civila nr. 1012, s-a deschis procedura lichidarii judiciare Si a falimentului prevazuta de Legea nr. 64/1995, republicata, impotriva debitoarei SC "T." SA.
La data de 15 decembrie 2004, AVAS depune cerere de inscriere a creantei in suma de 24.190,66 USD, pe care a preluat-o de la CAS Harghita prin Protocolul nr. 23 din 25.02.2004 Si care, la data preluarii, avea o valoare nominala de 870.933.791 lei.
Administratorul judiciar, SC "G." SA, in tabelul preliminar inregistrat la data de 12 ianuarie 2005, cuprinde AVAS cu o creanta de 870.933.791 lei la gradul 4 de prioritate, refuzand inscrierea creantei consolidate in dolari, avand in vedere prevederile art. 83 alin. (2) din Legea nr. 64/1995, republicata, Si faptul ca procedura falimentului este o procedura colectiva, iar consolidarea pretinsa de catre AVAS ar dezavantaja pe creditorii de acelaSi rang.
Motivele invocate de administratorul judiciar sunt intemeiate.
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/2003, aSa cum a fost modificata prin Legea nr. 557/2003, prevede intr-adevar la art. 2 alin. (2) ca "in vederea valorificarii, creantele bugetare preluate se consolideaza in dolari americani, pe baza raportului leu/dolar de la data preluarii acestora in protocol", iar art. 40 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998, republicata, aprobata prin Legea nr. 409/2001, prevede ca valorificarea creantelor preluate Si gestionate de AVAS, consolidate in USD, trebuie actualizate la zi pentru a se evita deteriorarea drepturilor creditorului.
Aceste acte normative prevad preluarea unor creante bugetare de catre AVAS, precum Si procedura de valorificare a acestor creante prin executare silita individuala a debitorilor cedati, procedura diferita de Legea nr. 64/1995, republicata, care reglementeaza modul de valorificare a tuturor creantelor
indiferent ca sunt bugetare sau nu, in cazul debitorilor aflati in insolventa, aceasta procedura fiind una colectiva, Si nu individuala.
Formuland cerere de admitere a creantei in temeiul Legii nr. 64/1995, republicata, creditoarea AVAS se supune prevederilor acestei legi.
Legea nr. 64/1995, aSa cum a fost modificata prin Legea nr. 149/2004 Si republicata, prin art. 83 alin. (2), prevede ca "Creantele exprimate in valuta vor fi inregistrate la valoarea lor in lei, la cursul Bancii Nationale a Romaniei existent la data deschiderii procedurii", nefacand nici o derogare de la acest principiu.
AVAS, care a preluat creanta de la CAS Harghita, consolidata in dolari, trebuie sa se supuna acestei prevederi, mai ales ca nici prin actele normative invocate care reglementeaza activitatea sa de preluare Si valorificare a creantelor bugetare, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/2003 Si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998, legiuitorul nu a derogat de la aceasta prevedere cuprinsa in Legea nr. 64/1995, republicata.
Raportat celor retinute, judecatorul-sindic constata ca, in mod corect, creanta in dolari a AVAS BucureSti a fost inscrisa in tabelul preliminar in lei, aSa incat gasind contestatia AVAS neintemeiata, a respins-o.