Nepredarea documentatiei contabile de catre administratorul debitorului nu poate avea drept consecinta naSterea prezumtiei ca aceasta persoana nu a tinut contabilitatea conform legii Si ca a facut sa dispara unele documente contabile, facand astfel sa devina intemeiata cererea pentru aplicarea prevederilor art. 137 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 64/1995, republicata.
17 martie 2020Cerere de stabilire a responsabilitatii asociatilor debitoarei potrivit prevederilor art. 137 alin. (1) din Legea nr. 64/1995, republicata
17 martie 2020
Cerere de stabilire a responsabilitatii membrilor organelor de conducere ale debitoarei. Refuzul admiterii cererii pentru dovedirea existentei unor cauze obiective privind cauzele insolventei
Raspunderea membrilor organelor de conducere are natura juridica a raspunderii civile delictuale, fiind dominata de principiile consacrate de art. 998 din Codul civil. Astfel, pentru a se antrena raspunderea membrilor organelor de conducere in temeiul acestei dispozitii legale, trebuie indeplinite cumulativ conditiile raspunderii delictuale, respectiv existenta faptei ilicite, prejudiciul, raportul de cauzalitate Si vinovatie. Din actele dosarului a rezultat ca incetarea platilor debitoarei a fost generata de cauze obiective, datorate conjuncturii economice nefavorabile, iar administratorii Si-au asumat riscul de a conduce societatea ce a intampinat dificultati, mai ales din cauza epizootiei, a legii zonelor defavorizate, creSterea dobanzilor la creditele bancare contractate etc., ceea ce conduce la concluzia ca prejudiciul suferit de falita nu se datoreaza vreunei greSeli de gestiune, in sensul faptelor prevazute de art. 124 din Legea nr. 64/1995, republicata.
(Tribunalul Sibiu - Sentinta nr. 80/C din 25 ianuarie 2005)
Prin actiunea inregistrata sub Dosar nr. 3426 din 15 aprilie 2003, creditoarea Casa Judeteana de Pensii Sibiu Si creditoarea Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate Sibiu a solicitat in contradictoriu cu debitoarea SC "A." SA - societate aflata in procedura falimentului Si paratii A.V., F.A. Si G.A., administratorii sociali ai debitoarei, obligarea acestora la suportarea pasivului falitei, in conformitate cu dispozitiile art. 124 alin. (1) lit. c) Si f) din Legea nr. 64/1995, republicata.
In cauza au formulat cerere de interventie in interes propriu creditoarele: Banca X - Sucursala Sibiu, Directia Generala a Finantelor Publice Sibiu - cereri admise.
In cursul judecarii cauzei, creanta creditoarei CJAS Sibiu a fost preluata de AVAS in baza protocolului incheiat sub nr. 40 din 3.03.2004.
Prin precizarea de actiune, Directia Generala a Finantelor Publice Sibiu a solicitat ca in baza Ordonantei Guvernului nr. 86/2003 sa fie citata Si pentru creanta bugetara reprezentand bugetul de Somaj (AJOFM Sibiu) Si bugetul asigurarilor sociale (CJP), creante preluate de ANAF.
Examinand actele Si lucrarile dosarului, instanta a retinut urmatoarele:
Debitoarea SC "A." SA, inmatriculata la oficiul registrului comertului sub nr. J/32/1007 din 27.03.1996, societate pe actiuni, a fost declarata in faliment prin Sentinta civila nr. 1095/C/2002, pronuntata de judecatorul-sindic in Dosarul nr. 4358/2001, ca urmare a respingerii planului de reorganizare propus de debitoare prin Incheierea civila nr. 647/C din 9.04.2002, pronuntata de judecatorul-sindic O.M.
Societatea are ca asociati pe A.V., F.A., G.A., I.I.G., D.M., P.L.D. Si P.I.A., administratori fiind paratii A.V., F.A. Si G.A.
Conform raportului lichidatorului judiciar, prezentat la data de 25.03.2003 in adunarea creditorilor, rezulta ca activitatea administratorilor societatii intra sub incidenta art. 124 alin. (1) lit. c) Si f) din Legea nr. 64/1995, republicata, cauzele ajungerii debitoarei in faliment fiind prezentate creditorilor prin raportul din 6.11.2001.
Creditoarele in cauza sunt inscrise la masa credala, potrivit tabelului definitiv al creantelor.
Potrivit planului final de distribuire, din totalul creantelor inscrise la masa credala, in suma de 34.903.715.508 lei, a fost acoperita suma de 1.573.949.581 lei, ramanand o diferenta de 33.329.965.927 lei neacoperita, pentru care creditorii titulari ai cererilor pentru antrenarea raspunderii administratorilor sociali ai debitoarei au solicitat suportarea de catre aceStia a creantelor lor neacoperite.
In cauza, a fost efectuat un raport de expertiza contabila, la data de 22.04.2004, la care a participat Si expertul consultant P.F.
Expertiza concluzioneaza ca debitoarea SC "A." SA a ajuns in incetare de plati din cauze in general conjuncturale, Si nu datorita gestionarii necorespunzatoare a bunurilor societatii de catre administratorii sociali. Din verificarile efectuate de catre expert s-a constat ca administratorii sociali A.V., G.A. Si F.A. nu se fac vinovati de savarSirea vreunei fapte prevazute de art. 124 din Legea nr. 64/1995, republicata.
I.I.G. nu are calitatea de administrator social, ci doar de actionar al societatii falite.
Coroborand intreg materialul probator administrat in cauza, in raport de dispozitiile art. 124 din Legea nr. 64/1995, republicata, actiunea in raspunderea organelor de conducere la suportarea pasivului societatii SA "A." SA, ajunsa in incetare de plati, este neintemeiata Si a fost respinsa fata de paratii A.V., G.A. Si F.A. pentru considerentele ce urmeaza:
Potrivit art. 124 alin. (1) din Legea nr. 64/1995, republicata, "Tribunalul poate dispune ca o parte din pasivul societatii pe actiuni sau al societatii cu raspundere limitata, ajunsa in incetare de plati, sa fie suportata de catre membrii organelor de conducere - administratori, directori, cenzori - care au contribuit la ajungerea societatii in aceasta situatie", prin una din faptele prevazute la lit. a) - g).
Raspunderea membrilor organelor de conducere are natura juridica a raspunderii civile delictuale, fiind dominata de principiile consacrate de art. 998 din Codul civil.
Astfel, pentru a se antrena raspunderea membrilor organelor de conducere in temeiul acestei dispozitii legale, trebuie indeplinite cumulativ conditiile raspunderii delictuale, respectiv existenta faptei ilicite, prejudiciul, raportul de cauzalitate Si vinovatie.
In cauza se constata ca aceste fapte nu sunt indeplinite.
Din actele dosarului rezulta ca incetarea platilor debitoarei SC "A." SA a fost generata de cauze obiective, datorate conjuncturii economice nefavorabile.
Administratorii Si-au asumat riscul de a conduce societatea ce a intampinat dificultati, mai ales din cauza epizootiei, a legii zonelor defavorizate, creSterea dobanzilor la creditele bancare contractate etc., ceea ce conduce la concluzia ca prejudiciul suferit de falita nu se datoreaza vreunei greSeli de gestiune, in sensul faptelor prevazute de art. 124 din Legea nr. 64/1995, republicata.
In ceea ce priveSte pe paratul I.I.G., aSa cum rezulta din fiSa eliberata de registrul comertului, acesta nu are calitatea de administrator in sensul art. 124 din Legea nr. 64/1995, republicata, astfel ca fata de acesta actiunea creditoarei SC "O." SA a fost respinsa ca fiind indreptata impotriva unei persoane fara calitate procesuala.