Inchiderea procedurii pentru lipsa bunurilor debitorului
17 martie 2020Cerere de inchidere a procedurii formulata de lichidatorul judiciar pentru lipsa de bunuri in patrimoniul debitoarei. Admiterea cererii. Recurs al creditorului pentru lipsa mentiunii in hotararea judecatorului-sindic a radierii debitorului
17 martie 2020
Cerere de inchidere a procedurii formulata de lichidatorul judiciar pentru lipsa de bunuri.
Recursul creditorului pentru lipsa de diligenta a lichidatorului judiciar
Apararile formulate de creditoare privind inadmisibilitatea inchiderii procedurii judiciare a falimentului nu pot fi primite cata vreme dispozitiile art. 130 permit judecatorului-sindic ca in orice stadiu al procedurii prevazute de Legea nr. 64/1995, republicata, Si deci atat in etapa insolventei, cat Si in procedura reorganizarii ori a falimentului, sa dispuna cu privire la inchiderea procedurii daca constata ca nu exista bunuri in averea debitorului ori ca acestea sunt insuficiente pentru a acoperi cheltuielile administrative, iar nici un creditor nu se ofera sa avanseze sumele corespunzatoare.
(Tribunalul Comercial Cluj - Sentinta nr. 236 din 16 februarie 2005)
Prin Sentinta civila nr. 3082/C/2001 a Tribunalului Cluj s-a dispus deschiderea procedurii judiciare a falimentului debitoarei SC "N." SRL Cluj-Napoca.
In vederea exercitarii atributiilor prevazute de art. 29 din Legea nr. 64/1995, republicata, a fost desemnat lichidator SC "A." SRL Cluj-Napoca.
Prin Incheierea civila nr. 4328/C/2003 s-a incuviintat raportul Si tabloul preliminar al creantelor depus de lichidator, precum Si planul partial de distribuire a sumelor aflate in contul colector al debitoarei.
Prin raportul intocmit, lichidatorul desemnat a relevat asupra cauzelor starii de insolventa, identificandu-le ca fiind de natura obiectiva.
S-a invederat astfel ca, analizand documentele de care a dispus, s-au putut stabili doar cauze Si responsabilitati generale privind pierderile inregistrate in activitatea societatii Si aducerea acesteia in incapacitate de plata.
Lichidatorul desemnat a conchis ca starea de incapacitate de plata a debitoarei are caracter obiectiv, nefiind imputabila membrilor organelor de conducere.
La data de 17 ianuarie 2005, lichidatorul a depus la dosar raportul final, solicitand inchiderea procedurii judiciare a falimentului Si radierea debitoarei din evidentele Oficiului Registrului Comertului Cluj.
In sustinerea cererii formulate, lichidatorul a invederat asupra imprejurarii ca in patrimoniul debitoarei nu exista bunuri susceptibile de valorificare ori creante de recuperat, nici macar pentru acoperirea cheltuielilor administrative pe care le presupune procedura Si nici pentru stingerea pasivului.
Creditoarea Administratia Finantelor Publice a solicitat respingerea propunerii de inchidere a procedurii judiciare a falimentului privind pe debitoarea SC "N." SRL.
In sustinerea pozitiei sale procesuale, creditoarea a relevat ca inchiderea procedurii judiciare a falimentului debitoarei SC "N." SRL nu poate fi dispusa, intrucat, neputand efectua un control fiscal datorita faptului ca inspectorilor nu le-au fost puse la dispozitie documentele justificative Si contabile necesare pentru verificare, nu a putut depune la dosar decat declaratie de creanta provizorie.
De asemenea, a invederat instantei ca nici lichidatorul nu a putut intra in posesia actelor prevazute de art. 33 din Legea nr. 64/1995, republicata, astfel incat considera ca se impune ca lichidatorul sa faca o sesizare penala impotriva persoanelor imputernicite sa reprezinte societatea debitoare pentru savarSirea de catre reprezentantii societatii a infractiunii prevazute de art. 145 din Legea nr. 64/1995, republicata.
Analizand cererea formulata de lichidator prin prisma prevederilor art. 128, 129, 130, art. 131 alin. (2) din Legea nr. 64/1995, republicata, judecatorul-sindic a apreciat-o drept fondata, motiv pentru care a admis-o aSa cum a fost formulata, inlaturand apararile creditoarei AFP Cluj-Napoca.
La adoptarea acestei solutii, judecatorul-sindic a avut in vedere imprejurarea ca in averea debitoarei nu exista bunuri sau creante care prin valorificare sa asigure acoperirea cheltuielilor administrative pe care le presupune prezenta procedura.
Apararile formulate de creditoarea AFP Cluj-Napoca privind inadmisibilitatea inchiderii procedurii judiciare a falimentului nu pot fi primite cata vreme dispozitiile art. 130 permit judecatorului- sindic ca in orice stadiu al procedurii prevazute de Legea nr. 64/1995, republicata, Si deci atat in etapa insolventei, cat Si in procedura reorganizarii ori a falimentului, sa dispuna cu privire la inchiderea procedurii daca constata ca nu exista bunuri in averea debitorului ori ca acestea sunt insuficiente pentru a acoperi cheltuielile administrative, iar nici un creditor nu se ofera sa avanseze sumele corespunzatoare.
S-a observat ca, in speta, prezenta procedura s-a derulat incepand cu 12 ianuarie 2001. Pe parcursul celor 3 ani in care s-au desfaSurat operatiunile de lichidare a patrimoniului debitoarei in vederea stingerii pasivului atestat de Incheierea civila nr. 4328/C/2003, lichidatorul, in exercitarea prerogativelor conferite de Legea nr. 64/1995, republicata, a intreprins o serie de demersuri de identificare a elementelor patrimoniale susceptibile de valorificare, documentatia contabila ce i-a fost pusa la dispozitie stand la baza constatarilor privind situatia patrimoniala a debitoarei falite.
S-a conchis ca, in raport de aceste premise, creditoarea AFP Cluj-Napoca a manifestat pasivitate, nesesizand judecatorul-sindic asupra existentei unor piedici efective in procesul de definitivare a declaratiei de creanta.
S-a considerat ca in ipoteza in care creditoarea AFP Cluj-Napoca s-ar fi aflat in imposibilitatea de a-Si preciza cuantumul exact al creantei bugetare invocate impotriva averii debitoarei pentru considerentul ca documentatia contabila care a stat la baza analizei situatiei economico-financiare a falitei nu era completa, trebuia sa sesizeze de urgenta judecatorul-sindic asupra oportunitatii refacerii Si completarii acesteia, manifestand disponibilitate cu privire la avansarea cheltuielilor pe care le presupune aceasta procedura.
Pentru ipoteza in care aprecia ca dispozitiile Legii nr. 64/1995, republicata, nu-i confera legitimare in a se exprima in plan procesual de o asemenea maniera, avea posibilitatea de a se prevala de dispozitiile art. 26 din Legea nr. 64/1995, republicata, putand de asemenea sa sesizeze organele de
cercetare penala sub aspectul savarSirii de catre persoanele imputernicite sa reprezinte societatea debitoare a infractiunii prevazute de art. 145 din Legea nr. 64/1995, republicata, care nu prevede in mod expres necesitatea ca plangerea penala sa emane numai de la administratorul sau lichidatorul judiciar.
De altfel, dispozitiile art. 40 din Legea nr. 64/1995, republicata, nu instituie asupra obligativitatii ca administratorul judiciar sa procedeze la angajarea unor experti de specialitate, care sa intocmeasca sau sa corecteze cu maxima urgenta documentele contabile ale debitorului atunci cand acesta nu a prezentat toate informatiile prevazute de art. 33 alin. (1) din Legea nr. 64/1995, republicata, lasand la aprecierea acestuia necesitatea initierii unui astfel de demers.
In speta, lichidatorul a invederat judecatorului-sindic ca nu apreciaza ca este necesar sa se procedeze la efectuarea unei astfel de expertize, relevand ca un astfel de demers s-ar impune numai in conditiile in care creditorii Si-ar manifesta disponibilitatea de a avansa cheltuielile necesare privind continuarea procedurii.
Pentru aceste considerente, in temeiul art. 131 alin. (2) din Legea nr. 64/1995, republicata, raportat la art. 130 din acelaSi act normativ, judecatorul-sindic a dispus inchiderea procedurii judiciare de faliment a debitoarei SC "N." SRL Cluj-Napoca.
In temeiul art. 131 alin. (2) din Legea nr. 64/1995, republicata, a dispus radierea debitoarei din evidentele oficiului registrului comertului.
In conformitate cu dispozitiile art. 134 din acelaSi act normativ, a dispus notificarea sentintei de inchidere a procedurii cu creditorii, asociatul debitoarei, DGFP Cluj, oficiul registrului comertului pentru efectuarea mentiunii.
Totodata, a dispus afiSarea in extras a hotararii la sediul tribunalului.
Conform art. 135 din Legea nr. 64/1995, republicata, a constatat descarcarea lichidatorului de orice indatoriri sau responsabilitati cu privire la procedura, stabilind onorariul lichidatorului la suma de 17.700.000 lei, ce urmeaza a fi achitat conform art. 4 alin. (4) din Legea nr. 64/1995, republicata, din fondul special de lichidare.