Salarizarea personalului care ocupa functia contractuala de psiholog, psihopedagog, pedagog de recuperare, instructor de educatie
31 martie 2020Salarizarea functionari publici
31 martie 2020
Salarizarea functionarilor publici, Acordarea sporului de 15 % complexitatea muncii
- Legea nr. 153/2017
In privinta datei aplicarii majorarii salariale de 15% reglementata la Anexa nr. VIII- Cap. I-lit. A)-pct. Il-lit. b) din Legea-cadru nr. 153/2017, trebuie analizate dispozitiile art. 38 alin. (2) si (3) din actul normativ anterior mentionat.
Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 492 din 28 iunie 2017, si a intrat in vigoare la 1 iulie 2017, conform art. 43 din acest act normativ.
Avand in vedere mentionarea expresa, in cuprinsul art. 43 din lege, a datei intrarii in vigoare a Legii-cadru nr. 153/2017, nu exista controverse privind aceasta data.
Pe de alta parte, desi Legea-cadru nr. 153/2017 a intrat in vigoare la 1 iulie 2017, art. 38 alin. (1) din lege stabileste ca „Prevederile prezentei legi se aplica etapizat, incepand cu data de 1 iulie 2017”.
In acest sens, art. 38 alin. (2) din lege reglementeaza stabilirea drepturilor salariale pentru anul 2017, prevazand ca „Incepand cu data de 1 iulie 2017:
- se mentin in plata la nivelul acordat pentru luna iunie 2017, pana la 31 decembrie 2017, cuantumul brut al salariilor de baza, soldelor de functie/salariilor de functie si indemnizatiilor de incadrare, precum si cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor, primelor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, indemnizatia bruta de incadrare, solda lunara de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice, in masura in care personalul ocupa aceeasi functie si isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii;
- prin exceptie de la lit. a), salariile lunare ale personalului prevazut la art. 11 se stabilesc in conformitate cu prevederile acestui articol;
- prin exceptie de la prevederile lit. a), indemnizatiile lunare ale personalului care ocupa functii de demnitate publica se stabilesc prin inmultirea coeficientilor din anexa nr. IX cu salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata;
- pana la data de 31 decembrie 2017 se acorda drepturile de hrana si tichetele de masa de care beneficiaza, la data intrarii in vigoare a prezentei legi, unele categorii de personal bugetar, in masura in care isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii ”.
Art. 38 alin. (3) din lege reglementeaza drepturile salariale pentru anul 2018, iar art. 38 alin. (4) prevede ca „Inperioada 2019 - 2022 se va acorda anual o crestere a salariilor de baza, soldelor de functie/salariilor de functie, indemnizatiilor de incadrare, fiecare crestere reprezentand 1/4 din diferenta dintre salariul de baza, solda de functie/salariul de functie, indemnizatia de incadrare prevazute de lege pentru anul 2022 si cel/cea din luna decembrie 2018. Cresterea respectiva si data de aplicare se stabilesc prin legea anuala a bugetului de stat cu respectarea prevederilor art. 6 lit. h) ”.
Prin urmare, aplicarea etapizata reglementata de art. 38 reprezinta sediul materiei in problema salarizarii personalului din sectorul bugetar, iar conform reglementarii din art. 38 alin. (1) - (4) rezulta ca in perioada anilor 2017-2022 nu sunt aplicabile dispozitiile din anexele la Legea-cadru nr. 153/2017.
In acelasi sens sunt si dispozitiile art. 12 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017, potrivit carora „incepand cu anul 2023, salariile de baza, soldele de functie/salariile de functie si indemnizatiile de incadrare se stabilesc prin inmultirea coeficientilor prevazuti in anexele nr. I - VIII cu salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata in vigoare”.
Curtea retine ca nu sunt aplicabile de la 1 iulie 2017 dispozitiile din nota la Anexa nr. VIII invocata de reclamanta, in lipsa unei prevederi speciale care sa stabileasca in mod expres o exceptie, pentru anul 2017, de la regula mentinerii salariilor de baza la nivelul acordat pentru luna iunie 2017.
(Sectia Contencios Administrativ si Fiscal, Decizia civila nr. 377 din 20 februarie
2018, rezumata de judecator dr. Diana Duma-Patrascu)
Prin recursul formulat impotriva sentintei civile nr. 4881/13.12.2017 pronuntata de Tribunalul Arad in dosar nr. x/108/2017, pe care o considera netemeinica si nelegala, in temeiul dispozitiilor art. 488 alin. (1) pct. 8, art. 496 alin. (1) si (2) si art. 498 alin. (1) Noul Cod procedura civila, reclamanta recurenta A... solicita admiterea recursului, casarea sentintei civile recurate, iar in rejudecare, admiterea actiunii astfel cum a fost aceasta formulata; cu cheltuieli de judecata.
In motivarea cererii, arata ca in fapt, prin actiunea ce formeaza obiectul prezentului dosar, a solicitat instantei de judecata ca prin hotararea ce o va pronunta, sa dispuna: anularea in parte a Deciziei nr. 69/20.07.2017 emisa de A.J.P.I.S. Arad, obligarea paratei la stabilirea salariului de baza al reclamantei in conformitate cu prevederile Legii-cadru nr. 153/2017, respectiv prin acordarea majorarii de 15% pentru complexitatea muncii, incepand cu data de
- si obligarea paratei la calcularea si achitarea diferentelor salariale dintre nivelul de salarizare stabilit prin decizia contestata si nivelul de salarizare stabilit in urma acordarii majorarii de 15% pentru complexitatea muncii, incepand cu data de 01.07.2017.
Arata recurenta ca in motivarea sentintei civile recurate, instanta de fond a retinut faptul ca dispozitiile referitoare la majorarea cu 15% a salariului sau de baza pentru complexitatea muncii, prevazuta in Anexa nr. VII - Cap. I lit. A) - pct. II - lit. b din Legea- cadru nr. 153/2017, nu sunt aplicabile la data introducerii actiunii, dreptul reclamantei nefiind unul actual, fara insa a se mentiona o alta data calendaristica de la care prevederile legale invocate ar intra in vigoare.
Apreciaza ca sentinta civila pronuntata de instanta de fond in cauza dedusa judecatii este vadit netemeinica si nelegala, pentru urmatoarele considerente:
Asa cum a mentionat in motivarea cererii introductive si cum a retinut si instanta de fond, reclamanta are calitatea de functionar public, fiind angajata in cadrul A.J.P.I.S. Arad in
functia publica de inspector, clasa I, grad profesional superior, gradatia 4; in considerarea acestui aspect, este mai presus de orice tagada faptul ca, incepand cu data de 01.07.2017, drepturile salariate ale personalului din sectorul bugetar platit din bugetul consolidat al statului sunt cele prevazute de dispozitiile Legii-cadru nr. 153/2017.
Astfel, cum a retinut si instanta de fond in motivarea hotararii recurate, potrivit dispozitiilor art. 38 din Legea-cadru nr. 153/2017, prevederile acestui act normativ se aplica etapizat in perioada 2017-2022.
Considera ca ceea ce nu a luat in considerare instanta de fond, este faptul ca prin cererea de chemare in judecata nu a solicitat obligarea paratei la acordarea unor majorari salariale de natura celor prevazute la art. 38 alin. (3) si (4) din Legea-cadru nr. 153/2017, ci a solicitat obligarea paratei la acordarea majorarii salariale de 15% reglementata la Anexa nr. VIII - Cap. I-lit. A)- pct. II- lit. b) din acelasi act normativ, exceptie instituita de legiuitor de la dispozitiile art. 38 alin. (2) lit. a) din lege.
Mai arata reclamanta recurenta ca in conformitate cu cele mentionate expres de legiuitor in cuprinsul Notei nr. 2 din Anexa nr. VIII - Cap. I- lit. A)- pct. II- lit. b), functionarii publici din serviciile publice deconcentrate ale institutiilor din subordinea, coordonarea sau sub autoritatea Ministerului Mediului si Ministerului Muncii si Justitiei Sociale beneficiaza, pentru complexitatea muncii, de o majorare a salariului de baza de 15%. Or, in considerarea faptului ca parata A.J.P.I.S. Arad este o institutie publica aflata in subordinea Ministerului Muncii si Justitiei Sociale (M.M.J.S.), este mai presus de orice dubiu faptul ca, incepand cu data de 01.07.2017, stabilirea salariului de baza al functionarilor publici din cadrul autoritatii parate - implicit si al reclamantei, trebuia sa se realizeze inclusiv prin acordarea majorarii de 15% pentru complexitatea muncii.
In ceea ce priveste data intrarii in vigoare a prevederilor Anexa nr. VIII - Cap. I-lit. A) - pct. II- lit. b) din Legea-cadru nr. 153/2017, contrar celor retinute de instanta de fond in considerentele hotararii recurate, aceasta este data intrarii in vigoare a Legii-cadru nr. 153/2017, respectiv data de 01.07.2017, in conditiile in care legiuitorul nu a statuat in mod expres faptul ca data de la care se acorda majorarea de 15% pentru complexitatea muncii in cazul in cazul functionarilor publici din institutiile din subordinea M.M.J.S. este o data ulterioara datei intrarii in vigoare a Legii-cadru nr. 153/2017.
In sustinerea pozitiei sale procesuale, reclamanta recurenta invedereaza instantei de control judiciar faptul ca, potrivit prevederilor art. 78 din Constitutia Romaniei, referitoare la intrarea in vigoare a legii, o lege se publica in Monitorul Oficial al Romaniei si intra in vigoare la 3 zile de la data publicarii sau la o data ulterioara prevazuta in textul ei.
De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 12 alin. (1) din Legea nr. 24/2000, legile intra in vigoare la 3 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I sau la o data ulterioara prevazuta in textul lor.
In considerarea faptului ca actul normativ in temeiul caruia intimata a emis decizia contestata este o lege, este indeniabil ca prevederile legale la care a facut referire anterior sunt aplicabile in cauza dedusa judecatii.
Astfel, analizand cele doua texte legale, este mai presus de orice indoiala faptul ca prevederile Legii-cadru nr. 153/2017 intra in vigoare la data de 01.07.2017 in conditiile in care acest act normativ a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei la data de 28.06.2017,
aspect necontestat de intimata. Majorarea salariala de 15% pentru complexitatea muncii este reglementata prin Anexa nr. I-lit. A)- pct. II- lit. b) din Legea-cadru nr. 153/2017, iar in privinta acesteia legiuitorul nu a reglementat expres faptul ca aceasta s-ar aplica de la o data ulterioara datei intrarii in vigoare a Legii-cadru nr. 153/2017.
Apreciaza recurenta ca fiind indeniabil faptul ca daca legiuitorul ar fi dorit ca aceasta dispozitie sa fie aplicata incepand cu o data ulterioara datei intrarii in vigoare a Legii-cadru nr. 153/2017, in concordanta cu dispozitiile legale antementionate din Constitutia Romaniei, respectiv din Legea nr. 24/2000, ar fi prevazut expres acest fapt, cu indicarea exacta a datei intrarii in vigoare a respectivelor prevederi, astfel cum s-a procedat, spre exemplu, in cazul acordarii indemnizatiei de hrana (art. 18 din Legea-cadru nr. 153/2017), indemnizatiei de vacanta [art. 26 alin. (4) din Legea-cadru nr. 153/2017] sau stabilirea salariilor de baza in cazul medicilor si asistentilor medicali [art. 38 alin. (3) lit. b) din Legea-cadru nr. 153/2017].
Astfel, concluzionand, in conditiile in care legiuitorul a statuat ca, in cazul functionarilor publici din institutiile din subordinea M.M.J.S - (cazul intimatei din prezenta cauza), salariul de baza se stabileste la nivelul celui acordat in luna iunie 2017 la care se adauga o majorare de 15% pentru complexitatea muncii, fara a face alte mentiuni cu privire la data acordarii acestei majorari salariale, este indeniabil faptul ca acordarea majorarii de 15% se aplica odata cu intrarea in vigoare a actului normativ, respectiv data de 01.07.2017, conform principiului ubi lex non distinguit nec nos distinguere debemus.
In considerarea celor mentionate, si raportat la faptul ca prin decizia contestata s-a stabilit, pentru reclamanta, acelasi salariu de incadrare cu cel acordat in luna iunie 2017, este lipsit de orice echivoc faptul ca aceasta decizie este in parte netemeinica si nelegala, motiv pentru care se impune anularea acesteia in ceea ce priveste stabilirea salariului de baza incepand cu data de 01.07.2017 si obligarea paratei la stabilirea salariului de baza al acesteia conform prevederilor Legii-cadru nr. 153/2017, inclusiv prin acordarea majorarii salariale de 15% pentru complexitatea muncii.
Fata de cele expuse, avand in vedere si probatoriul existent la dosarul cauzei, solicita admiterea recursului, casarea sentintei civile recurate, iar in rejudecare, admiterea actiunii astfel cum a fost aceasta formulata; cu cheltuieli de judecata.
In drept invoca: art. 483 alin. (1), art. 488 alin. (1) pct. 8, art. 496 alin. (1) si (2), art. 498 alin. (1) din Noul Cod procedura civila.
Analizand recursul formulat, Curtea a respins recursul formulat.
A constatat ca, in ceea ce priveste obiectul litigiului, reclamanta A... - functionar public in cadrul Agentiei Judetene pentru Plati si Inspectie Sociala (A.J.P.I.S.) Arad - a solicitat:
- anularea in parte a Deciziei nr. 69/20.07.2017, emisa de A.J.P.I.S. Arad;
- obligarea paratei la stabilirea salariului de baza a reclamantei in conformitate cu prevederile Legii-cadru nr. 153/2017, respectiv prin acordarea majorarii de 15% pentru complexitatea muncii, incepand cu data de 01.07.2017;
- obligarea paratei la calcularea si achitarea diferentelor salariate dintre nivelul de salarizare stabilit prin decizia contestata si nivelul de salarizare stabilit in urma acordarii majorarii de 15% pentru complexitatea muncii, incepand cu data de 01.07.2017; cu cheltuieli de judecata.
In motivare, reclamanta a sustinut ca decizia contestata este in parte netemeinica si nelegala, in ceea ce priveste modul de stabilire a salariului de baza, avand in vedere dispozitiile art. 1 alin. (3) din Legea-cadru nr. 153/2017.
In acest sens, reclamanta a aratat ca, potrivit art. 38 din Legea-cadru nr. 153/2017, aceasta se aplica etapizat, in perioada 2017 - 2022.
In perioada 01.07.2017 - 31.12.2017, legiuitorul a statuat faptul ca se mentin in plata la nivelul acordat pentru luna iunie 2017, cuantumul brut al salariilor de baza precum si cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor, primelor si al celorlalte clemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice, in masura in care personalul ocupa aceeasi functie si isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii [art. 38 alin. (2) lit. a) din Legea-cadru nr. 153/2017].
De la aceasta regula generala, legiuitorul a inteles sa instituie si unele exceptii, una din aceste exceptii fiind cea mentionata in cuprinsul Anexei nr. VIII-Cap. I - lit. A)-pct. II-lit. b) din Legea-cadru nr. 153/2017.
In conformitate cu cele mentionate expres de legiuitor in cuprinsul Notei nr. 2 din Anexa nr. VIII-Cap. I-lit. A)-pct. II-lit. b). functionarii publici din serviciile publice deconcentrate ale institutiilor din subordinea, coordonarea sau sub autoritatea Ministerului Mediului si Ministerului Muncii si al Justitiei Sociale beneficiaza, pentru complexitatea muncii, de o majorare a salariului de baza de 15%.
Or, in considerarea faptului ca parata A.J.P.I.S. Arad este o institutie publica aflata in subordinea Ministerului Muncii si Justitiei Sociale, este mai presus de orice dubiu faptul ca incepand cu data de 01.07.2017. stabilirea salariului de baza al functionarilor publici din cadrul paratei, implicit si al reclamantei, trebuia sa se realizeze inclusiv prin acordarea majorarii de 15% pentru complexitatea muncii.
Reclamanta sustine ca prin decizia contestata, parata a procedat la stabilirea salariului de baza a reclamantei doar in considerarea prevederilor art. 38 alin. (2) lit. a) din Legea-cadru nr. 153/2017, respectiv prin stabilirea salariului de incadrare la nivelul celui avut in luna iunie 2017, fara acordarea majorarii de 15% pentru complexitatea muncii.
In conditiile in care legiuitorul a statuat ca, in cazul functionarilor publici din institutiile din subordinea Ministerului Muncii si Justitiei Sociale, salariul de baza se stabileste la nivelul celui acordat in luna iunie 2017 la care se adauga o majorare de 15% pentru complexitatea muncii, fara a face alte mentiuni cu privire la data punerii in aplicare a acestor prevederi, este indeniabil faptul ca acordarea majorarii de 15% se aplica odata cu intrarea in vigoare a actului normativ, respectiv data de 01.07.2017, conform principiului "ubi lex non distinguit, nec nos distinguere debemus".
Conform reclamantei, daca legiuitorul ar fi dorit ca aceasta dispozitie sa fie aplicata incepand cu o data ulterioara intrarii in vigoare a Legii-cadru nr. 153/2017, ar fi facut o asemenea mentiune, asa cum a procedat, spre exemplu in cazul acordarii indemnizatiei de hrana (art. 18 din Legea-cadru nr. 153/2017), indemnizatiei de vacanta [art. 26 alin. (4) din Legea-cadru nr. 153/2017] sau stabilirea salariilor de baza in cazul medicilor si asistentilor medicali [art. 38 alin. (3) lit. b) din Legea-cadru nr. 153/2017].
Instanta de fond a respins actiunea reclamantei, ca nefondata, retinand urmatoarele:
„Potrivit Notei Anexa nr. VIII - Cap. I - lit. A) pct. II - lit. b) din Legea-cadru nr. 153/2017 „Functionarii publici din serviciile publice deconcentrate ale institutiilor din subordinea, coordonarea sau sub autoritatea Ministerului Mediului si Ministerului Muncii si Justitiei Sociale beneficiaza, pentru complexitatea muncii, de o majorare a salariului de baza de 15%”.
In cuprinsul Notei nu se indica in mod expres data de la care se aplica aceasta majorare, fapt care a condus la interpretari diferite a partilor si care a generat prezentul litigiu.
Astfel, reclamanta opineaza ca, in lipsa unei mentiuni exprese in ce priveste intrarea in vigoare a acestor dispozitii, ele se aplica de la data intrarii in vigoare a legii, respectiv
01.07.2017.
Institutia parata a invocat dispozitiile art. 38 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 153/2017.
Instanta retine ca, in conformitate cu art. 38 alin. (1) din Legea nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, prevederile prezentei legi se aplica etapizat, incepand cu data de 01.07.2017.
In alin. (2) lit. a) al art. 38 se arata ca se mentin in plata la nivelul acordat pentru luna iunie 2017, pana la 31 decembrie 2017, cuantumul brut al salariilor de baza, soldelor de functie/salariilor de functie si indemnizatiilor de incadrare, precum si cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor, primelor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, indemnizatia bruta de incadrare, solda lunara de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice, in masura in care personalul ocupa aceeasi functie si isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii.
Apoi, prin dispozitiile alin. (3) lit. a) se stabileste, ca regula, ca „Incepand cu data de 1 ianuarie 2018 se acorda urmatoarele cresteri salariale:
- cuantumul brut al salariilor de baza, soldelor de functie/salariilor de functie, indemnizatiilor de incadrare, precum si cuantumul brut al sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor, primelor, premiilor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul lunar brut, indemnizatia bruta de incadrare, solda lunara/salariul lunar de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice se majoreaza cu 25% fata de nivelul acordat pentru luna decembrie 2017, fara a depasi limita prevazuta la art. 25, in masura in care personalul respectiv isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii”;
La lit. b)-e) ale alineatului (3) sunt enumerate exceptiile de la aceasta regula.
Totodata, potrivit art. 38 alin. (4) ,,In perioada 2019 - 2022 se va acorda anual o crestere a salariilor de baza, soldelor de functie/salariilor de functie, indemnizatiilor de incadrare, fiecare crestere reprezentand 1/4 din diferenta dintre salariul de baza, solda de functie/salariul de functie, indemnizatia de incadrare prevazute de lege pentru anul 2022 si cel/cea din luna decembrie 2018. Cresterea respectiva si data de aplicare se stabilesc prin legea anuala a bugetului de stat cu respectarea prevederilor art. 6 lit. h)”.
Interpretand sistematic dispozitiile enumerate anterior rezulta ca pana la data de 31 decembrie 2017, cuantumul salariului de baza si al sporurilor ramane cel existent in plata in luna iunie 2017.
Incepand cu data de 01.01.2018 intervine o majorare cu 25% a salariului de baza, majorare conditionata de incadrarea sumelor tuturor sporurilor in limita a 30% din salariile de baza, urmand ca din anul 2019 majorarile prevazute de legea cadru sa se aplice neconditionat.
Apreciind, in consecinta, ca dispozitiile referitoare la majorarea cu 15
% a
salariului de baza, pentru complexitatea muncii, prevazuta in Anexa nr. VIII - Cap. I - lit. A) pct. II - lit. b) din Legea-cadru nr. 153/2017, nu sunt aplicabile la data introducerii actiunii, dreptul reclamantei nefiind unul actual, actiunea formulata urmand a fi respinsa”.
In recurs, reclamanta a reiterat motivele actiunii in justitie, criticand faptul ca:
- Instanta de fond nu a luat in considerare instanta de fond este faptul ca prin cererea de chemare in judecata. Reclamanta nu a solicitat obligarea paratei la acordarea unor majorari salariale de natura celor prevazute la art. 38 alin. (3) si alin. (4) din Legea-cadru nr. 153/2017, ci obligarea paratei la acordarea majorarii salariale de 15% reglementata la Anexa nr. VIII- Cap. I-lit. A)-pct. II-lit. b) din acelasi act normativ.
Reclamanta a aratat - referitor la data intrarii in vigoare a prevederilor Anexa nr. VIII- Cap. I-lit. A)-pct. II-lit. b) din Legea-cadru nr. 153/2017 si contrar celor retinute de instanta de fond in considerentele hotararii - ca aceasta este data intrarii in vigoare a Legii-cadru nr. 153/2017, respectiv data de 01.07.2017. In acest sens, reclamanta a invocat dispozitiile art. 78 din Constitutia Romaniei si cele ale art. 12 alin. (1) din Legea nr. 24/2000, apreciind ca daca legiuitorul ar fi dorit ca aceasta dispozitie din Legea-cadru nr. 153/2017 sa fie aplicata incepand cu o data ulterioara datei intrarii in vigoare a Legii-cadru nr. 153/2017, ar fi prevazut expres acest fapt, cu indicarea exacta a datei intrarii in vigoare a respectivelor prevederi, astfel cum s-a procedat, spre exemplu, in cazul acordarii indemnizatiei de hrana (art. 18 din Legea- cadru nr. 153/2017), indemnizatiei de vacanta (art. 26 alin. (4) din Legea-cadru nr. 153/2017) sau stabilirea salariilor de baza in cazul medicilor si asistentilor medicali (art. 38 alin. (3) lit.
- din Legea-cadru nr. 153/2017).
Examinand hotararea recurata prin prisma motivelor de recurs, Curtea a subliniat ca problema de drept in litigiu este legata de data aplicarii majorarii salariale de 15% reglementata la Anexa nr. VIII-Cap. I-lit. A)-pct. II-lit. b) din Legea-cadru nr. 153/2017.
Este indiscutabil ca, potrivit art. 1 alin. 3 din Legea-cadru nr. 153/2017, „Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei legi, drepturile salariale ale personalului prevazut la alin. (1) sunt si raman, in mod exclusiv, cele prevazute in prezenta lege”.
Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 492 din 28 iunie 2017, si a intrat in vigoare la 1 iulie 2017, conform art. 43 din acest act normativ.
Avand in vedere mentionarea expresa, in cuprinsul art. 43 din lege, a datei intrarii in vigoare a Legii-cadru nr. 153/2017, nu exista controverse privind aceasta data.
Pe de alta parte, desi Legea-cadru nr. 153/2017 a intrat in vigoare la 1 iulie 2017, art. 38 alin. (1) din lege stabileste ca „Prevederile prezentei legi se aplica etapizat, incepand cu data de 1 iulie 2017”.
In acest sens, art. 38 alin. (2) din lege reglementeaza stabilirea drepturilor salariale pentru anul 2017, prevazand ca „Incepand cu data de 1 iulie 2017:
a) se mentin in plata la nivelul acordat pentru luna iunie 2017, pana la 31 decembrie 2017, cuantumul brut al salariilor de baza, soldelor de functie/salariilor de functie si indemnizatiilor de incadrare, precum si cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor, primelor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, indemnizatia bruta de incadrare, solda lunara de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice, in masura in care personalul ocupa aceeasi functie si isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii;
- prin exceptie de la lit. a), salariile lunare ale personalului prevazut la art. 11 se stabilesc in conformitate cu prevederile acestui articol;
- prin exceptie de la prevederile lit. a), indemnizatiile lunare ale personalului care ocupa functii de demnitate publica se stabilesc prin inmultirea coeficientilor din anexa nr. IX cu salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata;
- pana la data de 31 decembrie 2017 se acorda drepturile de hrana si tichetele de masa de care beneficiaza, la data intrarii in vigoare a prezentei legi, unele categorii de personal bugetar, in masura in care isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii”.
Art. 38 alin. (3) din lege reglementeaza drepturile salariale pentru anul 2018, iar art. 38 alin. (4) prevede ca „In perioada 2019 - 2022 se va acorda anual o crestere a salariilor de baza, soldelor de functie/salariilor de functie, indemnizatiilor de incadrare, fiecare crestere reprezentand 1/4 din diferenta dintre salariul de baza, solda de functie/salariul de functie, indemnizatia de incadrare prevazute de lege pentru anul 2022 si cel/cea din luna decembrie 2018. Cresterea respectiva si data de aplicare se stabilesc prin legea anuala a bugetului de stat cu respectarea prevederilor art. 6 lit. h)”.
Prin urmare, aplicarea etapizata reglementata de art. 38 reprezinta sediul materiei in problema salarizarii personalului din sectorul bugetar, iar conform reglementarii din art. 38 alin. (1) - (4) rezulta ca in perioada anilor 2017-2022 nu sunt aplicabile dispozitiile din anexele la Legea-cadru nr. 153/2017.
In acelasi sens sunt si dispozitiile art. 12 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017, potrivit carora „incepand cu anul 2023, salariile de baza, soldele de functie/salariile de functie si indemnizatiile de incadrare se stabilesc prin inmultirea coeficientilor prevazuti in anexele nr. I - VIII cu salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata in vigoare”.
In raport cu dispozitiile art. 12 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017, salariile de baza mentionate in anexele nr. I - VIII la lege se vor aplica incepand cu anul 2023, iar din dispozitiile art.38 alin. (1)-(4) rezulta ca in perioada anilor 2017-2022 se aplica dispozitiile din acest articol.
Or, reclamanta a solicitat acordarea unei majorari salariale cuprinse Nota nr. 2 din Anexa nr. VIII (Familia ocupationala de functii bugetare „administratie”) - Capitolul I - lit. A) (Salarizarea functionarilor publici) - pct. II (Salarii pentru personalul din unitatile teritoriale) - lit. b) (Functii publice generale de executie) din Legea-cadru nr. 153/2017, nota potrivit careia „Functionarii publici din serviciile publice deconcentrate ale institutiilor din subordinea, coordonarea sau sub autoritatea Ministerului Mediului si Ministerului Muncii si Justitiei Sociale beneficiaza, pentru complexitatea muncii, de o majorare a salariului de baza de 15%”.
Fiind o nota din Anexa nr. VIII, aceasta este aplicabila la aceeasi data la care se vor aplica dispozitiile intregii anexe, respectiv incepand cu anul 2023, cum prevede art. 12 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017, citata anterior.
De altfel, aplicarea dispozitiilor din anexe incepand cu anul 2023 este mentionata si in expunerea de motive a Legii-cadru nr. 153/2017, disponibila pe site-ul Internet al Camerei Deputatilor, la pagina:
http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl pck2015.proiect?idp=16329 Prin urmare, nu se poate retine temeinicia sustinerii reclamantei, conform careia data intrarii in vigoare a Legii-cadru nr. 153/2017 (la 1 iulie 2017) este si data intrarii in vigoare a majorarii salariale cuprinse Nota nr. 2 din Anexa nr. VIII (Familia ocupationala de functii bugetare „administratie”) - Capitolul I - lit. A) (Salarizarea functionarilor publici) - pct. II (Salarii pentru personalul din unitatile teritoriale) - lit. b) (Functii publice generale de executie) din Legea-cadru nr. 153/2017.
Este adevarat ca exista anumite exceptii de la aceste reguli - unele mentionate chiar in cererea de chemare in judecata si in recurs - insa ele sunt expres mentionate, iar in privinta salariilor de baza cuvenite incepand cu data de 1 iulie 2017, art. 38 alin. (2) lit. a) din lege stabileste clar regula potrivit careia „se mentin in plata la nivelul acordat pentru luna iunie 2017, pana la 31 decembrie 2017, cuantumul brut al salariilor de baza, soldelor de functie/salariilor de functie si indemnizatiilor de incadrare, precum si cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor, primelor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, indemnizatia bruta de incadrare, solda lunara de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice, in masura in care personalul ocupa aceeasi functie si isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii”;
Acesta fiind sediul materiei salarizarii personalului din sectorul bugetar pentru perioada lunilor iulie-decembrie 2017, Curtea retine ca nu sunt aplicabile de la 1 iulie 2017 dispozitiile din nota la Anexa nr. VIII invocata de reclamanta, in lipsa unei prevederi speciale care sa stabileasca in mod expres o exceptie, pentru anul 2017, de la regula mentinerii salariilor de baza la nivelul acordat pentru luna iunie 2017.