Necesitatea introducerii in cauza a functionarilor publici – in privinta carora instanta de fond a dispus anularea dispozitiilor de incadrare.
18 martie 2020Acceptare tacita a succesiunii, Efectele declaratiei exprese ulterioare
18 martie 2020
Obligatia Institutiei Prefectului de a inmatricula autovehicule fara plata taxei de poluare.
Refuzul paratei Institutia Prefectului - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere – in a carei competenta este inmatricularea autovehiculelor , de inmatriculare a autovehiculului reclamantului fara plata taxei pe poluare, reprezinta un act administrativ nelegal, emis cu incalcarea dreptului reclamantului de a-i fi inmatriculat autoturismul independent de taxa pe poluare, drept rezultat din prevederile art. 110 (ex. articolul 90 par.1) din Tratatul de Instituire a Uniunii Europene.
Curtea de Apel Ploiesti, Sectia Comerciala si de Contencios Administrativ si Fiscal,
Decizia nr. 167 din 27 ianuarie 2011.
Reclamantul D. E. a solicitat, in contradictoriu cu Institutia Prefectului judetului B. – Serviciul Public Comunitar - Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor, obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului marca HYUNDAI, fara plata taxei de mediu.
In motivarea actiunii a invederat ca a devenit proprietarul autoturismului, pentru inmatricularea caruia i se solicita dovada platii taxei de mediu, potrivit OUG nr.50/2008.
A apreciat reclamantul ca dispozitiile acestui act normativ, care stabilesc aplicarea taxei de mediu, sunt in contradictie cu prevederile constitutionale, precum si cu cele ale art.90 din Tratatul CE, care consacra unul din temeiurile de baza ale liberei circulatii a bunurilor si serviciilor in cadrul tarilor membre comunitare, instituind regula conform careia toate aceste state sunt obligate sa inlature orice masura de natura administrativ fiscala sau vamala care ar putea afecta libera circulatie a bunurilor in cadrul UE.
Cum in situatia de fata sunt incalcate o serie de principii, respectiv principiul prioritatii dreptului comunitar fata de cel national, principiul aplicarii directe a dreptului comunitar si principiul nediscriminarii, s-a solicitat admiterea actiunii, invocandu-se art. 11, 148 alin. 2 si 4 din Constitutie, art. 90 din Tratatul CE, art. 1076 cod civil.
Parata, in conformitate cu dispozitiile art.115 Cod procedura civila, a formulat intampinare, solicitand respingerea actiunii, intrucat actul normativ ce instituie obligatia achitarii taxei pe poluare, respectiv OUG nr.50/2008 nu contravine normelor comunitare, avand ca efect imediat diminuarea introducerii in Romania a unor autoturisme second-hand deja inmatriculate intr-un alt stat membru.
Parata a aratat ca pentru a proceda la inmatricularea unui autoturism, Serviciul Public Comunitar – Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Autovehiculelor, pretinde indeplinirea conditiilor prevazute in art. 11 din OUG 195/2002, respectiv art. 7 din Ordinul Ministrului Administratiei si Internelor nr. 1501/2006, printre care figureaza si cerinta existentei dovezii pentru plata taxei de inmatriculare stabilita potrivit legii.
Or, dupa abrogarea articolului 2141-2143 din Legea 271/2003 privind Codul fiscal, in aceasta materie sunt incidente dispozitiile OUG 50/2008 privind instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, astfel ca nu poate proceda la inmatriculare, parata fiind tinuta sa respecte legislatia interna, chiar si in situatia in care ulterior legiuitorul o va modifica, pentru a asigura compatibilitatea legii interne cu dreptul comunitar.
Prin sentinta nr. 1375/28.10.2010 Tribunalul a admis actiunea si a obligat parata sa inmatriculeze reclamantului autovehiculul fara plata taxei pe poluare.
Impotriva sentintei pronuntate de Tribunal a formulat recurs parata Institutia Prefectului - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere, care invoca faptul ca dispozitiile art. 2141 si urmatoarele din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal nu contravin prevederilor art. 90 din Tratatul instituind Comunitatea Europeana; in lipsa unei armonizari la nivelul Uniunii Europene in domeniul impozitarii autovehiculelor, statele membre sunt libere sa aplice astfel de taxe si sa stabileasca nivelurile acestora.
In speta recurenta solicita ca instanta sa retina ca taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule (taxa de prima inmatriculare) nu se aplica exclusiv autoturismelor second-hand provenind din alte state membre ale U.E., ci ea se aplica tuturor autoturismelor noi sau second-hand inmatriculate pentru prima data in Romania, indiferent de provenienta lor geografica sau nationala, respectiv se aplica si autoturismelor noi provenite din alte state membre ale U.E., autoturismelor noi si second-hand provenite din alte state care nu sunt membre ale U.E. (Asia, America, etc.), precum si autoturismelor noi din productia nationala a Romaniei. Astfel, este binecunoscut ca aceasta taxa a fost achitata inclusiv pentru autoturismele si autovehiculele noi din productia nationala a Romaniei, respectiv pentru marcile Dacia, Daewoo, Aro, precum si pentru orice alte marci de autoturisme si autovehicule comerciale cu masa totala maxima autorizata de pana la 3,5 tone inclusiv, supuse inmatricularii si fabricate in Romania, criteriul unic fiind ca aceste autoturisme si autovehicule sa se afle la prima inmatriculare in Romania.
Ca urmare, instituirea criteriului primei inmatriculari in Romania confera taxei speciale un caracter de maxima generalitate , care nu depinde in nici un fel de provenienta geografica sau nationala a acestor autoturisme si autovehicule, situatie in care nu se poate vorbi de incalcarea art. 90 din tratatul C.E., nefiind vorba despre o masura protectionista sau de discriminare negativa a autovehiculelor provenite din alte state membre, aflate la prima inmatriculare in Romania, in comparatie cu autovehiculele provenite din Romania, aflate in aceeasi situatie de prima inmatriculare in Romania.
Asadar, se vrea ca taxa pe poluare, al carei scop este, in principiu, corect „poluatorul plateste”, sa aiba ca efect imediat diminuarea introducerii in Romania a unor autoturisme second-hand deja inmatriculate intr-un alt stat membru.
Se solicita admiterea recursului si respingerea actiunii ca netemeinica si nelegala.
Curtea a retinut ca actiunea este admisibila in temeiul art. 1 alin. 1 si alin. 2 si art. 8 alin. 1 din Legea nr. 554/2004 republicata, privind contenciosul administrativ.
Articolul 148 alin.2 din Constitutia Romaniei instituie principiul prioritatii dreptului comunitar in fata celui national. Potrivit practicii C.J.U.E., un sistem de impozitare poate fi considerat compatibil cu art. 110 T.C.E. doar daca este stabilit astfel incat sa excluda, in toate cazurile, posibilitatea ca produsele importate sa fie mai aspru taxate decat produsele nationale si sa nu produca in niciun caz efecte discriminatorii. in materia importurilor autovehiculelor de ocazie, art. 110 T.C.E. urmareste sa garanteze perfecta neutralitate a impozitelor interne in ceea ce priveste concurenta dintre produsele importate si cele ce se afla deja pe piata nationala.
Prin intermediul jurisprudentei sale, Curtea de Justitie a stabilit obligatia administratiilor si a instantelor nationale de a aplica integral dreptul comunitar in cadrul sferei lor de competenta si de a proteja drepturile conferite de acesta cetatenilor (aplicarea directa a dreptului comunitar), lasand inaplicabila orice dispozitie contrara din dreptul intern, anterioara sau ulterioara normei comunitare (suprematia dreptului comunitar asupra dreptului national).
Scopul general al art. 110 (ex. articolul 90 par.1) din Tratatul Comunitatii Europene este acela de a asigura libera circulatie a marfurilor. Acest articol se refera la impozitele si taxele interne care impun o sarcina fiscala mai consistenta produselor provenite din alte state membre, in comparatie cu produsele interne.
Sistemul de taxare nu trebuie sa fie discriminatoriu, pentru autovehiculele second-hand de pe teritoriul Romaniei inmatriculate deja nepercepandu-se aceasta taxa, ca pentru autovehiculele second-hand inmatriculate pe teritoriul altui stat comunitar membru al U.E.
Fiind adoptata cu ignorarea dispozitiilor Tratatului C.E., aceasta taxa speciala reprezinta o plata nedatorata, dispozitiile care o reglementeaza fiind contrare legislatiei comunitare, legislatie pe care judecatorul national trebuie sa o aplice fara a solicita sau astepta eliminarea prealabila a acestora pe calea legislativa sau prin orice alt procedeu constitutional.
Obligatia de plata a taxei intervine cu ocazia primei inmatriculari a unui autovehicul in Romania fara ca textul sa faca distinctia nici intre autoturismele produse in Romania si cele in afara acesteia, nici intre autoturismele noi si cele second-hand. Deoarece O.U.G. nr. 50/2008 a intrat in vigoare la data de 1 iulie 2008 (art. 14 alin 1), rezulta ca taxa pe poluare este datorata numai pentru autoturismele pentru care se face prima inmatriculare in Romania, nu si pentru cele aflate deja in circulatie, inmatriculate in tara.
Analizand dispozitiile O.U.G. nr. 50/2008 cu modificarile ulterioare, rezulta ca pentru un autoturism produs in Romania sau in alte state membre U.E. nu se percepe la o noua inmatriculare taxa pe poluare daca a fost anterior inmatriculat tot in Romania, dar se percepe aceasta taxa pe poluare la autoturismul produs in tara sau in alt stat membru U.E., daca este inmatriculat pentru prima data in Romania.
Reglementata in acest mod, taxa pe poluare diminueaza sau este destinata sa diminueze introducerea in Romania a unor autoturisme second-hand deja inmatriculate intr-un alt stat membru, cumparatorii fiind orientati din punct de vedere fiscal sa achizitioneze autovehicule second-hand deja inmatriculate in Romania.
Art. 110 (ex. articolul 90 par.1) din Tratat produce efecte directe si, ca atare, creeaza drepturi individuale pe care jurisdictiile statelor membre ale uniunii le pot proteja.
Judecatorul national, ca prim judecator comunitar, are competenta, atunci cand da efect direct dispozitiilor art. 110 (ex. articolul 90 par.1) din Tratat, sa aplice procedurile nationale de asa maniera ca drepturile prevazute de Tratat sa fie deplin si efectiv protejate.
Prin urmare, refuzul paratei – in a carei competenta este inmatricularea autovehiculelor, de inmatriculare a autovehiculului reclamantului fara plata taxei pe poluare, reprezinta un act administrativ nelegal, emis cu incalcarea dreptului reclamantului de a-i fi inmatriculat autoturismul independent de taxa pe poluare, drept rezultat din prevederile art. 110 (ex. articolul 90 par.1) din Tratatul de Instituire a Uniunii Europene.
Curtea a constatat ca obiectul cauzei priveste numai obligatia de inmatriculare fara plata taxei pe poluare, iar nu si celelalte cerinte de natura juridica sau tehnica privitoare la autoturism.
In consecinta, Curtea, in baza dispozitiilor art. 312 Cod procedura civila, a respins ca nefondat recursul.