Obiectul si exercitarea actiunii civile in procesul penal. Raspunderea civila a inculpatului autor al accidentului rutier.
18 martie 2020Organul fiscal competent comunica debitorului decizia cu privire la efectuarea compensarii, in termen de 7 zile de la data efectuarii operatiunii, iar omisiunea emiterii decizieise sanctioneaza cu anularea operatiunii efectuate.
18 martie 2020
Obligarea autoritatii contractante de a elimina din documentatia de atribuire conditia restrictiva constand in impunerea ofertantilor a obligatiei dovedirii detinerii autorizatiei de antrepozit fiscal a produselor energetice (CTL) in regim suspensiv de accize, eliberata de ANV conform HG 1618/2008 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul Fiscal, aprobata de HG 44/2004. Principiul egalitatii de tratament.
OUG nr. 34/2006, art.2 alin.2 lit.b), art. 41 si art.179 alin.2
Legea nr. 571/2007, art. 260
60
alin. (1) lit. k)
Cerinta restrictiva impusa de autoritatea contractanta constand in acceptarea doar a formei directe de scutire de la plata accizelor este nelegala, necorespunzand principiului egalitatii de tratament intre participantii la procedura si, limitand, astfel, nejustificat accesul liber la o procedura de licitatie, un punct de vedere contrar fiind in opozitie cu dispozitiile generale de art. 41 din OUG nr. 34/2006 si art. 179 alin. 2 din acelasi act normativ.
Curtea de Apel Ploiesti, Sectia a II-a civila, de
Contencios Administrativ si Fiscal,
Decizia nr. 4410 din 24 septembrie 2014.
Prin decizia nr. 2440 / C6 /2910 / 2961 din data de 21.08.2014, emisa de Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor, s-a admis exceptia tardivitatii contestatiei si s-a respins, ca tardiva, contestatia depusa de S.C. E.A. S.R.L, in contradictoriu cu Spitalul de Psihiatrie si Pentru Masurile de Siguranta Sapoca.
Prin aceeasi decizie, a fost respinsa , ca nefondata, contestatia depusa S.C. A.T. S.R.L., in contradictoriu cu aceeasi autoritate contractanta - Spitalul de Psihiatrie si Pentru Masurile de Siguranta Sapoca si s-a dispus continuarea procedurii de atribuire.
S-a avut in vedere ca prin contestatia inregistrata la CNSC S.C. A.T. S.R.L a criticat fisa de date a achizitiei, parte a documentatiei de atribuire, elaborata de catre Spitalul de Psihiatrie si Pentru Masurile de Siguranta Sapoca, in calitate de autoritate contractanta, in cadrul procedurii de atribuire, prin cerere de oferte, a contractului de achizitie publica de furnizare avand ca obiect „Combustibil termic lichid”, sustinand ca „au fost incalcate prevederile art. 2 alin. (1) lit. b) si alin. (2) fit a) si b) din OUG nr. 34/2006, in sensul ca s-a aplicat un tratament discriminator si inegal intre operatorii economici, unii fiind favorizati in detrimentul altora" si a solicitat obligarea autoritatii contractante sa elimine conditiile restrictive din documentatia de atribuire si sa extinda cadrul concurential (limitat la un sigur ofertant), prin acceptarea la procesul de achizitii si ale altor categorii de operatori, indreptatiti de lege.
Contestatoarea a mentionat ca, prin documentatia de atribuire, s-a solicitat ca operatorii economici sa prezinte autorizatia de antrepozit fiscal a produselor energetice conform prevederilor art. 260
60
alin. (1) lit. k) din Legea nr. 571/2007 (Codul fiscal), solicitare despre care a sustinut ca este partial intemeiata si favorizeaza practic un singur ofertant, cel care practic a castigat licitatiile in ultimii cinci ani de zile si care este producatorul acestui tip de combustibil.
S.C. A.T. S.R.L. a mai aratat ca, desi legiuitorul acorda anumite facilitati fiscale unor categorii de institutii (spitale, camine de batrani, aziluri etc.), in aceeasi masura, pentru a nu crea tratamente inegale intre operatorii economici, acesta a prevazut, in Normele Metodologice de aplicare a Codului fiscal, procedura si modalitatile prin care, atat antrepozitele fiscale (producatorii), cat si alti operatori economici (distribuitori, importatori, etc.) sa poata acorda scutire indirecta, prin restituire, de la plata accizelor, in conformitate cu dispozitiile legale mai sus indicate.
Astfel, a sustinut petenta, dispozitiile art. 113.7 alin. (1), pct. 15, 16, 161,162, 163, 17 din Normele Metodologice de aplicare a Codului fiscal prevad, fara echivoc, modalitatile prin care o autoritate contractanta beneficiaza de aceeasi scutire de acciza, prin restituire, in situatia in care achizitioneaza produse energetice si de la alti operatori economici.
In sprijinul sustinerilor sale, contestatoarea a anexat contestatiei un document pe care-l considera clarificator, emis de D.J.A.O.V. Buzau.
Avand in vedere cele prezentate, petenta a apreciat ca societatea sa a fost discriminata si tratata inegal, comparativ cu alti competitori, desi este in masura sa acorde aceleasi facilitati fiscale.
Contestatoarea a mai precizat ca, pentru tipul de produs solicitat, respectiv combustibil termic lichid, marca proprie a producatorului PETROM OMV, SC A.T. S.R.L. este distribuitor, autorizat, iar preturile practicate de societatea sa, in calitate de dealer, sunt cu mult mai mici fata de cele practicate de producator.
Astfel, a sustinut autoarea contestatiei, organizatoarea procedurii va cumpara combustibil la un pret mult mai mare decat cel pe care-l poate oferi un distribuitor, cuantumul accizei de 15 euro/to fiind nesemnificativ in raport cu discountul acordat de dealer.
De asemenea, contestatoarea a precizat ca a solicitat clarificari in legatura cu posibilitatea participarii societatii la aceasta procedura, in calitate de operator economic distribuitor, insa raspunsul autoritatii contractante a fost unul negativ.
Fata de cele prezentate, petenta a solicitat Consiliului sa admita contestatia si sa dispuna obligarea autoritatii contractante „sa elimine aceste conditii restrictive din documentatia de atribuire si sa extinda cadrul concurential (limitat la un singur ofertant), prin acceptarea la procesul de achizitii si ale altor categorii de operatori, indreptatiti de lege. Totodata, contestatoarea a solicitat Consiliului sa ceara autoritatii contractante dovada pretului de achizitie al combustibilului, cel putin in anul anterior, pentru a demonstra ca aceasta a cheltuit mai multi bani pe combustibil comparativ cu alte unitati sanitare, care au respectat prevederile legale si au extins cadrul concurential prin admiterea la licitatie si a distribuitorilor.
S-a mai precizat ca, la cererea Consiliului, SC A.T. SRL este in masura sa prezinte dovezi ale pretului practicat, in calitate de dealer, pentru acelasi produs livrat unor autoritati cu acelasi specific, in anul anterior, in regim de scutire indirecta de la plata accizei.
In drept, petenta a invocat si redat prevederile art. 206
60
alin. (1) lit. k) din Codul fiscal si un extras din Normele Metodologice de aplicare a Codului fiscal.
Spitalul de Psihiatrie si Pentru Masurile de Siguranta Sapoca a solicitat respingerea contestatiei ca neintemeiata, si inadmisibila, mentionand ca, in Sectiunea III.2.1.b) a fisei de date a achizitiei a solicitat prezentarea de catre operatorii economici a autorizatiei de antrepozit fiscal pentru produsele energetice (CTL), in vederea scutirii de acciza.
De asemenea, Spitalul de Psihiatrie si Pentru Masurile de Siguranta Sapoca a precizat ca unitatea sa detine autorizatie de utilizator final conform art. 206
60
alin. (1) lit. k) din Codul fiscal, in baza careia achizitioneaza produse accizabile in regim suspensiv de acciza, respectiv combustibil termic lichid, fapt pentru care achizitionarea acestor produse, scutite de la plata accizelor, trebuie sa se faca de la un operator economic care detine autorizatie de antrepozit fiscal.
Redand dispozitiile art. 206
60
alin. (1) lit. k) din Legea 571/2003,
cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit carora „sunt scutite de la plata accizelor produsele energetice utilizate drept combustibil pentru incalzire de catre SPITALE, sanatorii, camine de batrani”, autoritatea contractanta a precizat ca legiuitorul a acordat aceasta facilitate spitalelor, in speta unitatii sale, facilitate recunoscuta si de catre contestatoare, de a fi scutite de la plata accizelor pentru produsele energetice folosite la incalzire, respectand celelalte conditii impuse de lege, cu referire la detinerea autorizatiei de utilizator final si achizitionarea produselor de la un operator economic care detine autorizatie de antrepozit fiscal, implicit autorizatie pentru accesul la EMCS, eliberata de catre Autoritatea vamala.
Organizatoarea procedurii a subliniat faptul ca in caietul de sarcini a stipulat, in mod expres, modalitatea de scutire de plata a accizelor, respectiv in mod direct conform art. 206
60
pct. 113.7 alin.(l) al Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal, in situatia prevazuta la art. 206
60
alin. (1) lit. k din Codul fiscal, scutirea se acorda direct atunci cand aprovizionarea se efectueaza de la un antrepozit fiscal, iar acest fapt l-a comunicat si contestatoarei in raspunsul la solicitarea de clarificari a acesteia, raspuns postat si in SEAP.
Avand in vedere cele prezentate, autoritatea contractanta a sustinut
ca a respectat legislatia in vigoare privind facilitatea acordata spitalelor „de a fi scutite in mod direct (si nu indirect) de la plata accizelor pentru produsele energetice folosite la incalzire si, mai mult, prin scutirea in mod direct, exista un circuit rapid al verificarii documentelor (documentul administrativ, sistemul EMCS) privind aprovizionarea, cat si o mai mare siguranta privind calitatea produsului achizitionat, respectiv combustibil termic lichid folosit pentru incalzirea spitalului.
Examinand sustinerile partilor, probatoriul administrat si dispozitiile legale aplicabile, Consiliul a constatat ca Spitalul de Psihiatrie si Pentru Masurile de Siguranta Sapoca, in calitate de autoritate contractanta, a initiat procedura de atribuire, prin cerere de oferte, a contractului de achizitie publica de furnizare avand ca obiect „Combustibil termic lichid”, cod CPV 09135110,-8 uleiuri combustibile cu continut redus de sulf (Rev.2), prin publicarea, in SEAP, a invitatiei de participare nr. 363013/29.07.2014, atasat careia a fost publicata documentatia de atribuire.
Valoarea estimata a contractului este de 486.677 lei, fara TVA, iar criteriul de atribuire a contractului este „Pretul cel mai scazut”.
Considerand nelegala prevederea documentatiei de atribuire criticata, S.C.A.T.S.R.L. a atacat, in termen legal, documentatia de atribuire prin contestatia ce constituie obiect al prezentei analize.
Singura critica continuta de contestatia petentei vizeaza cerinta pct. III.2.1.b) „Capacitatea de exercitare a activitatii profesionale” al fisei de date, prin care s-a impus ofertantilor constituirea dovezii detinerii autorizatiei de antrepozit fiscal a produselor energetice (CTL) in regim suspensiv de accize, eliberata de ANV, conform HG 1618/2008 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul Fiscal, aprobata de HG 44/2004. - copie lizibila cu mentiunea conform cu originalul, cerinta pe care contestatoarea a considerat-o restrictiva, sustinand ca, desi legiuitorul acorda anumite facilitati fiscale unor categorii de institutii (spitale, camine de batrani, aziluri, etc.), in aceeasi masura, pentru a nu crea tratamente inegale intre operatorii economici, acesta a prevazut, in Normele Metodologice de aplicare a Codului fiscal, procedura si modalitatile prin care, atat antrepozitele fiscale (producatorii), cat si alti operatori economici (distribuitori, importatori, etc.) sa poata acorda scutire indirecta, prin restituire, de la plata accizelor.
Spre a determina legalitatea cerintei impuse de autoritatea contractanta, Consiliul s-a raportat la urmatoarele norme legale:
Codul fiscal cu privire la Scutiri pentru produse energetice si energie electrica - art. 206
60
lit. k) prevede ca sunt scutite de la plata accizelor: orice produs energetic utilizat drept combustibil pentru incalzire de catre spitale, sanatorii, aziluri de batrani, orfelinate si de alte institutii de asistenta sociala, institutii de invatamant si lacasuri de cult.
Norma metodologica de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind codul fiscal: pct. 113.7. alin. (1) prevede ca in situatia prevazuta la art. 206
60
alin. (1) lit. k) din Codul fiscal, scutirea se acorda direct atunci cand aprovizionarea se efectueaza de la un antrepozit fiscal; alin. (11) - In situatia in care achizitionarea produselor energetice se efectueaza de la un antrepozit fiscal in regim de scutire directa, livrarea produselor se face la preturi fara accize, iar deplasarea acestora este obligatoriu insotita de exemplarul tiparit al documentului administrativ electronic prevazut la pct.91; alin. (15) -- (15) in cazul produselor energetice achizitionate de la importatori sau de la alti operatori economici, scutirea de la plata accizelor se acorda indirect, prin restituire; (16) Pentru restituirea accizelor, beneficiarul scutirii va depune la autoritatea fiscala teritoriala cererea de restituire de accize, insotita de: a) copia facturii de achizitie a produselor energetice; b) dovada - cantitatii utilizate in scopul pentru care se acorda scutirea; alin, (16
1
) Autoritatea fiscala teritoriala va transmite cererea si documentatia depuse de catre beneficiar autoritatii vamale teritoriale, care, in urma analizei, va decide asupra dreptului de restituire a accizelor prin emiterea unei decizii de admitere, in totalitate sau in parte/ori de respingere a cererii de restituire. In cazul admiterii cererii, autoritatea vamala stabileste cuantumul accizei de restituit.
Preliminar, in raport de dispozitiile art. 206
3
pct. 3 - 4 din Codul fiscal privind regimul accizelor armonizate conform carora:3. - antrepozitarul autorizat este persoana fizica sau juridica autorizata de autoritatea competenta, in cadrul activitatii sale, sa produca, sa transforme, sa detina, sa primeasca sau sa expedieze produse accizabile in regim suspensiv de accize intr-un antrepozit fiscal; 4. antrepozitul fiscal este locul in care produsele accizabile sunt produse, transformate, detinute, primite sau expediate in regim suspensiv de accize de catre un antrepozitar autorizat in cadrul activitatii sale, in conditiile prevazute de prezentul capitol si de normele metodologice, Consiliul a constatat ca afirmatia petentei conform careia calitatea de antrepozit fiscal ar fi proprie doar producatorilor, este eronata, deoarece, orice persoana fizica sau juridica ce indeplineste conditiile legale poate fi autorizata ca antrepozitar autorizat.
Referitor la solicitarea contestatoarei de obligare a autoritatii contractante de a elimina conditiile restrictive din documentatia de atribuire si sa extinda cadrul concurential (limitat la un singur ofertant), prin acceptarea la procesul de achizitii si ale altor categorii de operatori, indreptatiti de lege, in sensul de a accepta ca aprovizionarea cu „Combustibil termic lichid” sa se efectueze nu doar prin intermediul antrepozitelor fiscale, cu scutire directa de la plata accizei, respectiv, la preturi fara accize, ci si de la alti operatori economici, cand scutirea de la plata accizelor este acordata indirect, prin restituire, Consiliul a constatat ca, in fapt, contestatoarea a cerut obligarea autoritatii contractante la imobilizarea pentru o anumita perioada de timp a unei anumite sume de bani publici din bugetul autoritatii contractante pentru plata accizei, pana la restituirea acesteia, desi aceasta are beneficiul legal al neplatii respectivei sume; intreprinderea unor demersuri suplimentare, cu intindere apreciabila in timp, pentru restituirea accizei, respectiv a cererii de restituire de accize; expunerea autoritatii contractante la riscul de
admitere
, in parte, la respingerea cererii de restituire sau la obtinerea unui cuantum al accizei de restituit sub nivelul platit de autoritatea contractanta, caz in care bugetul acesteia va fi prejudiciat.
Toate riscurile ante-mentionate au fost motivate de petenta doar prin invocarea faptului ca, in calitatea sa de intermediar, distribuitor al antrepozitarului fiscal, aceasta ar putea acorda un pret mai mic decat cel al producatorului - antrepozitar, ceea ce, din punct de vedere al logicii economice, nu are nicio sustinere, cu atat mai mult cu cat petenta nu a produs nicio proba care sa sustina legalitatea unei astfel de posibilitati,
Totodata, in raport de dispozitiile art. 255 alin. (1) din OUG nr. . 34/2006 potrivit carora orice persoana care se considera vatamata intr-un drept ori intr-un interes legitim printr-un act al autoritatii contractante, prin incalcarea dispozitiilor legale in materia achizitiilor publice, poate solicita, prin contestatie anularea actului, obligarea autoritatii contractante de a emite un act, recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim pe cale administrativ-jurisdictionala, in conditiile prezentei ordonante de urgenta, prin valorificarea, beneficiului scutirii de plata accizei, in mod: direct, prin neplata acesteia, autoritatea contractanta nu a incalcat nicio dispozitie legala in materia achizitiilor publice, posibilitatea scutirii de la plata accizelor acordata indirect, ori restituire, fiind o optiune a autoritatii contractante pentru situatii temeinic justificate.
Intrucat, eventuala obligare a autoritatii contractante la achizitia produselor energetice accizabile de la alti operatori economici, prin scutirea de la plata accizelor indirect, prin restituire, ar constitui o modificare a clauzelor contractuale care sunt in mod evident dezavantajoase pentru autoritatea contractanta, caietul de sarcini fiind anexa, parte integranta a contractului de achizitie publica (art. 95 alin. (1) lit. a) din HG nr. 925/2006). In temeiul dispozitiilor art. 278 alin. (5)- (6) din OUG nr. 34/2006, Consiliul a respins, ca nefondata, contestatia procedura de atribuire urmand a fi continuata.
Impotriva acestei decizii pronuntata de Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor a formulat plangere petenta SC A. T. SRL.
A solicitat admiterea plangerii, modificarea deciziei atacata, urmand a se dispune obligarea autoritatii contractante sa elimine conditiile restrictive din documentatia de atribuire, fapt ce va avea ca efect extinderea cadrului concurential, prin acceptarea de oferte depuse si de distribuitori sau importatori si nu doar a ofertelor depuse de antrepozitari (producatori) autorizati.
In motivarea plangerii, petenta arata ca
a depus contestatie la CNSC, intrucat a considerat ca au fost incalcate prev.art.2 alin.l lit. b si alin.2 lit.a,b din OUG/34/2006, in sensul ca autoritatea a aplicat un tratament discriminator si inegal intre operatorii economici, unii fiind favorizati in detrimentul altora.
Precizeaza ca, solicitarea autoritatii contractante ca operatorul economic ofertant sa detina exclusiv calitatea de antrepozit fiscal, intrucat procedura intra sub incidenta prevederilor art. 260
60
alin. 1 lit. k din Legea nr. 571/2007 privind Codul Fiscal Roman, este nelegala.
Arata ca legiuitorul acorda anumite facilitati fiscale unor categorii de institutii (spitale, camine de batrani, aziluri, etc.), dar, in aceeasi masura, pentru a nu crea tratamente inegale intre operatorii economici a prevazut Normele Metodologice de aplicare a Codului Fiscal, procedura si modalitatile prin care atat antrepozitele fiscale (producatorii, in speta) cat si alti operatori economici (distribuitori, ca societatea petenta, importatori, etc.) sa poata acorda scutire directa sau indirecta de la plata accizelor, in conformitate cu textul de lege anterior mentionat.
Sustine ca autorizatiile de utilizator final se emit in doua exemplare, cu urmatoarele destinatii: primul exemplar se pastreaza de catre utilizatorul final. Cate o copie a acestui exemplar va fi transmisa si pastrata de catre operatorul economic furnizor al produselor energetice in regim de scutire; al doilea exemplar se pastreaza de catre autoritatea vamala teritoriala emitenta.
Autorizatia de utilizator final are o valabilitate de trei ani de la data emiterii. Cantitatea de produse accizabile inscrisa intr-o autorizatie de utilizator final poate fi suplimentata in situatii bine justificate, in cadrul aceleiasi perioade de valabilitate a autorizatiei.
Precizeaza ca detinatorii de autorizatii de utilizator final au obligatia de a transmite on-line autoritatii vamale teritoriale emitente a autorizatiei, trimestrial, pana la data de 15, inclusiv a lunii imediat urmatoare trimestrului pentru care se face raportarea, o situatie privind achizitia si utilizarea produselor energetice, care va cuprinde informatii, dupa caz, cu privire la: furnizorul de produse energetice, cantitatea de produse achizitionata, cantitatea utilizata si stocul de produse energetice la sfarsitul perioadei de raportare, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 35. Neprezentarea situatiei in termenul prevazut atrage aplicarea de sanctiuni contraventionale potrivit prevederilor Codului fiscal.
Cantitatile de produse scutite de plata accizelor inscrise intr-o autorizatie vor fi estimate pe baza datelor determinate in functie de perioada de utilizare a combustibilului pentru incalzire si de parametrii tehnici ai instalatiilor pe o durata de 3 ani.
De asemenea, autoritatile vamale teritoriale vor tine o evidenta a operatorilor economici care au obtinut autorizatii de utilizator final prin inscrierea acestora in registre speciale. De asemenea, vor asigura publicarea pe pagina de web a autoritatii vamale a listei cuprinzand acesti operatori economici, lista care va fi actualizata lunar pana la data de 15 a fiecarei luni.
In situatia in care achizitionarea produselor energetice se efectua de la un antrepozit fiscal in regim de scutire directa, livrarea produselor la preturi fara accize, iar deplasarea acestora este obligatoriu insotita la
exemplarul tiparit al documentului administrativ electronic prevazut la art. 91.
La sosirea produselor energetice, utilizatorul final autorizat trebuie sa instiinteze autoritatea vamala teritoriala si sa pastreze produsele in locul de receptie maximum 24 de ore pentru o posibila verificare din partea acestei autoritati, in conditiile prevazute prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Dupa expirarea termenului de 24 de ore, utilizatorul final autorizat poate proceda la receptia produselor energetice primite.
In toate situatiile de scutire directa livrarea produselor se face la preturi fara accize, iar deplasarea si primirea produselor accizabile spre/de un utilizator final autorizat se supun prevederilor sectiunii a 9-a „Deplasarea si primirea produselor accizabile aflate in regim suspensiv de accize”, Capitolul 1
1
de la titlul VII din Codul fiscal.
In situatia in care nu se respecta prevederile alin. (11) si (12), operatiunea respectiva se considera eliberare pentru consum si dupa expirarea termenului de 5 zile acciza devine exigibila.
In cazul produselor energetice achizitionate de la importatori sau de
la alti operatori economici, scutirea de la plata accizelor se acorda indirect, prin
restituire.
Pentru restituirea accizelor, beneficiarul scutirii va depune la
autoritatea fiscala teritoriala cererea de restituire de accize, insotita de: copia facturii de achizitie a produselor energetice; dovada cantitatii utilizate in scopul pentru care se acorda scutirea. Autoritatea fiscala teritoriala va transmite cererea si documentatia depuse de catre beneficiar autoritatii vamale teritoriale, care in urma analizei va decide asupra dreptului de restituire a accizelor prin emiterea unei decizii de admitere, in totalitate sau in parte, ori de respingere a cererii de restituire. in cazul admiterii cererii, autoritatea vamala stabileste cuantumul accizei de restituit.
Autoritatea vamala teritoriala va transmite decizia prevazuta la alin. (16
1
) autoritatii fiscale teritoriale.
In cazul in care decizia este de admitere in totalitate sau in parte, autoritatea fiscala teritoriala procedeaza la restituirea accizelor in conditiile art. 117 din Codul de procedura fiscala,
Modelul cererii de restituire de accize va fi aprobat prin ordin al ministrului finantelor publice, la propunerea presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Astfel, la art.113.7. alin.1 pct. 15,16,16(l),16(2),16(3),17 din Normele Metodologice de Aplicare a Codului Fiscal, se prevede fara echivoc modalitatile prin care o autoritate contractanta (cum este Spitalul de Psihiatrie si Pentru Masuri de Siguranta Sapoca) beneficiaza de aceeasi scutire de acciza, prin restituire, in situatia in care achizitioneaza produse energetice si de la alti operatori economici.
In acest sens, s-a anexat si un document clarificator, emis de D.J.A.O.V. Buzau cu privire la aspectele mai sus precizate.
Fata de aspectele prezentate, considera ca societatea petenta a fost discriminata si tratata inegal in comparatie cu alti competitori, desi putea acorda aceleasi facilitati fiscale, motiv pentru care a formulat contestatie in fata CNSC, in conformitate cu prevederile legale.
In drept, plangerea a fost intemeiata pe dispozitiile art.283 si urmatoarele din OG.34/2006, cu modificarile ulterioare.
Intimata autoritate contractanta Spitalul de Psihiatrie si Pentru Masuri de Siguranta Sapoca a formulat intampinare
prin care invedereaza ca, asa cum a precizat si in punctele de vedere inaintate C.N.S.C, unitatea intimata detine autorizatie de utilizator final, conform art. 206
60
alin.(l), lit.(k) din Codul fiscal, in baza careia achizitiona produse accizabile, in regim suspensiv de acciza, respectiv combustibil termic lichid. In baza acestei autorizatii, achizitionarea acestor produse, scutite de la plata accizelor, trebuie sa se faca de la un operator economic care detine autorizatie de antrepozit fiscal.
Conform art.206
60
alin.l, lit.k din Legea 571/2003 cu modificarile si completarile ulterioare, sunt scutite de la plata accizelor produsele energetice utilizate drept combustibil pentru incalzire de catre spitale, sanatorii, camine de batrani.
Prin textul de lege mentionat, legiuitorul acorda aceasta facilitate spitalelor, in speta unitatii intimate, facilitate recunoscuta si de catre contestator, de a fi scutite de la plata accizelor pentru produsele energetice folosite la incalzire, respectand celelalte conditii impuse de lege: detinerea autorizatiei de utilizator final si achizitionarea produselor de la un operator economic care detine autorizatie de antrepozit fiscal, implicit autorizatie pentru accesul la EMCS, eliberata de catre Autoritatea vamala.
Conform art. 206
3
pct. 3 din Codul fiscal, antrepozitarul autorizat este persoana fizica sau juridica autorizata de autoritatea competenta, in cadrul activitatii sale, sa produca, sa transforme, sa detina, sa primeasca sau sa expedieze produse accizabile in regim suspensiv de accize intr-un antrepozit fiscal.
Astfel, orice persoana fizica sau juridica, inclusiv petenta, ce indeplineste conditiile legale poate fi autorizata ca antrepozitar autorizat, iar in acest context, orice ofertant care indeplineste acest criteriu poate participa la procedura de licitatie de genul celei in speta.
De altfel, si in Fisa de date a achizitiei, cat si in Caietul de sarcini, postate in SEAP, suspuse analizei si aprobate de catre ANRMAP, s-a mentionat in mod expres, de catre unitatea-intimata, modalitatea de scutire de plata a accizelor, respectiv in mod direct, conform art.206
60
din Codul fiscal, respectiv pct. 113.7 alin.(l) din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal: „in situatiile prevazute la art. 206
60
alin. 1 lit. k din Codul fiscal, scutirea se acorda direct atunci cand aprovizionarea se efectueaza de la un antrepozit fiscal”.
Mentioneaza faptul ca solicitarea de clarificari, in acest sens, a contestatoarei, a primit acelasi raspuns care a fost postat in SEAP.
In aceste conditii, in opinia intimatului, nu poate fi retinuta incalcarea de catre unitate a prevederilor art. 2, alin 1, lit.b) si alin. 2, lit. a) si b) din OUG nr. 34/2006, in sensul ca s-a aplicat un tratament discriminator si inegal intre operatorii economici, unii fiind favorizati in detrimentul altora.
Considera ca, in mod corect, CN.S.C, a apreciat ca achizitionarea de la alti operatori economici a produsului accizabil in cauza, prin scutire de la plata accizelor, in mod indirect, prin restituire, ar impune, in mod ilegal, obligarea intimatei autoritate contractanta la: imobilizarea pentru o anumita perioada de timp a unei anumite sume de bani publici, din bugetul destul de precar al autoritatii, pentru plata accizei, pana la restituirea acesteia, desi aceasta are beneficiul legal al neplatii respectivei sume; intreprinderea unor demersuri suplimentare, cu intindere apreciabila de timp, pentru restituirea accizei, respectiv a cererii de restituie de accize; expunerea la riscul de admitere, in parte, la respingerea cererii de restituire sau la obtinerea unui cuantum al accizei de restituit sub nivelul platit de spital, caz in care bugetul unitatii va fi prejudiciat.
Toate riscurile la care ar putea fi supusa intimata autoritate-contractanta, mentionate anterior, sunt motivate de petenta doar prin invocarea faptului ca, in calitatea sa de intermediar, distribuitor al antrepozitarului fiscal, aceasta ar putea acorda un pret mai mic decat cel al producatorului - antrepozitar, ceea ce, din punct de vedere al logicii economice, nu are nicio sustinere.
Considera ca, prin valorificarea beneficiului scutirii de la plata accizei in mod direct, prin neplata acesteia, nu s-a incalcat nicio dispozitie legala in materia achizitiilor publice, posibilitatea scutirii de la plata accizelor acordata indirect, prin restituire, fiind o optiune (nu o obligatie) a autoritatii contractante, pentru situatii temeinic justificate.
Examinand plangerea formulata, prin prisma motivelor invocate si a dispozitiilor legale incidente, Curtea constata ca este fondata pentru urmatoarele considerente;
Petenta invoca prin plangerea sa, incalcarea prevederilor art. 20 alin. 1, lit. b si alin. 2 lit. a, b din OUG nr. 34/2006 de catre autoritatea contractanta care a aplicat un tratament discriminator si inegal intre operatorii economici participanti la procedura de atribuire a contractului de furnizare „combustibil termic lichid”.
In esenta, considera petenta ca solicitarea autoritatii contractante ca operatorul economic ofertant sa detina exclusiv calitatea de antrepozit fiscal, intrucat procedura intra sub incidenta prevederilor art. 206
60
, alin. 1 lit. k din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal este nelegala.
Curtea retine ca prin tratament egal se intelege stabilirea si aplicarea, oricand pe parcursul procedurii de atribuire, de reguli, cerinte si criterii identice pentru toti operatorii economici, astfel incat acestia sa beneficieze de sanse egale de a deveni contractanti.
Suprematia principiului egalitatii de tratament presupune nu numai realizarea unor conditii care sa permita accesul nediscriminatoriu la activitatile economice dar in aceeasi masura, reclama ca autoritatile publice sa intreprinda masurile necesare care sa permita exercitarea respectivei activitati economice. Principiul egalitatii de tratament intre ofertanti are ca obiectiv favorizarea dezvoltarii unei concurente corecte si efective intre intreprinderile candidate. Obligatia autoritatii contractante de a asigura respectarea si a acestui principiu corespunde esentei directivelor privind procedurile de atribuire a contractelor de achizitii publice (ex. Hotararea Curtii din 17.09.2002, Concordia Bus Finland, C-513/99 rep., pct. 81).
Asa fiind, Curtea retine ca cerinta de calificare prin care s-a solicitat operatorilor economici autorizatie de antrepozit fiscal, in conditiile art. 206 ind. 60 alin. 1 lit. k din Codul fiscal, aprobat prin Legea nr. 571/2003 nu este conforma principiului egalitatii de tratament, principiu reglementat de dispozitiile art. 2 alin. 2 lit. b) din OUG nr. 34/2006 actualizat.
Potrivit art. 206 ind. 60 alin. 1 lit. k Cod fiscal „sunt scutite de la plata accizelor, (…) orice produs energetic utilizat drept combustibil pentru incalzire de catre spitale, sanatorii, aziluri de batrani, orfelinate si de alte institutii de asistenta sociala, institutii de invatamant si lacasuri de cult”.
De asemenea, potrivit pct. 113.7 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal din 22.01.2004, in situatia prevazuta la art. 206 ind.60 alin, (1) lit. k) din Codul fiscal scutirea se acorda direct atunci cand aprovizionarea se efectueaza de la un antrepozit fiscal. Scutirea se acorda in baza autorizatiei de utilizator final emise de autoritatea vamala teritoriala putin in cazul gazului natural, pentru care nu este obligatorie detinerea acestei autorizatii. (3) Autorizatia de utilizator final se elibereaza la cererea scrisa a beneficiarului. insotita de fundamentarea cantitatilor de produse energetice ce urmeaza a fi achizitionate in regim de scutire de la plata accizelor. Cererea se depune la autoritatea vamala teritoriala. (4) Autoritatea vamala teritoriala atribuie si inscrie pe autorizatia de utilizator final un cod de utilizator. (5) Modelul autorizatiei de utilizator final este prezentat in anexa nr. 34. (6) Autorizatiile de utilizator final se emit in doua exemplare, cu urmatoarele destinatii:
a) primul exemplar se pastreaza de catre utilizatorul final. Cate o copie a acestui exemplar va fi transmisa si pastrata de catre operatorul economic furnizor al produselor energetice in regim de scutire;
b) al doilea exemplar se pastreaza de catre autoritatea vamala teritoriala emitenta.
(7) Autorizatia de utilizator final are o valabilitate de 3 ani de la data emiterii. Cantitatea de produse accizabile inscrisa intr-o autorizatie de utilizator final poate fi suplimentata in situatii bine justificate, in cadrul aceleiasi perioade de valabilitate a autorizatiei. (8) Detinatorii de autorizatii de utilizator final au obligatia de a transmite on-line autoritatii vamale teritoriale emitente a autorizatiei, trimestrial, pana la data de 15 inclusiv a lunii imediat urmatoare trimestrului pentru care se face raportarea, o situatie privind achizitia si utilizarea produselor energetice, care va cuprinde informatii, dupa caz, cu privire la: furnizorul de produse energetice, cantitatea de produse achizitionata, cantitatea utilizata si stocul de produse energetice la sfarsitul perioadei de raportare, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 35. Neprezentarea situatiei in termenul prevazut atrage aplicarea de sanctiuni contraventionale potrivit prevederilor Codului fiscal. (9) Cantitatile de produse, scutite de plata accizelor inscrise intr-o autorizatie vor fi estimate pe baza datelor determinate in functie de perioada de utilizare a combustibilului pentru incalzire si de parametrii tehnici al instalatiilor pe o durata de 3 ani. (10) Autoritatile vama/e teritoriale vor tine o evidenta a operatorilor economici care au obtinut autorizatii de utilizator final prin inscrierea acestora in registre speciale. De asemenea, vor asigura publicarea pe pagina de web a autoritatii vamale a listei cuprinzand acesti operatori economici, lista care va fi actualizata lunar pana la data de 15 a fiecarei luni. (11) in situatia in care achizitionarea produselor energetice se efectueaza de la un antrepozit fiscal in regim de scutire directa, livrarea produselor se face la preturi fara accize, iar deplasarea acestora este obligatoriu insotita de exemplarul tiparit al documentului administrativ electronic prevazut la pct. 91. (12) La sosirea produselor energetice utilizatorul final autorizat trebuie sa instiinteze autoritatea vamala teritoriala si sa pastreze produsele in locul de receptie maximum 24 de ore pentru o posibila verificare din partea acestei autoritati, in conditiile prevazute prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Dupa expirarea termenului de 24 de ore, utilizatorul final autorizat poate proceda la receptia produselor energetice primite. (12
1
) In toate situatiile de scutire directa livrarea produselor se face la preturi fara accize, iar deplasarea si primirea produselor accizabile spre/de un utilizator final autorizat se supun prevederilor sectiunii a 9-a „Deplasarea si primirea produselor accizabile aflate in regim suspensiv de accize”, cap; II de ia titlul VII din Codul fiscal. (13) in situatia in care nu se respecta prevederile alin. (11) si (12), operatiunea respectiva se considera eliberare pentru consum si dupa expirarea termenului de 5 zile acciza devine exigibila. [..,] (15) In cazul produselor energetice achizitionate de la importatori sau de la alti operatori economici scutirea de la plata accizelor se acorda Indirect, prin restituire. (16) Pentru restituirea accizelor, beneficiarul scutirii va depune la autoritatea fiscala teritoriala cererea de restituire de accize, insotita de:
a) copia facturii de achizitie a produselor energetice;
b) dovada cantitatii utilizate in scopul pentru care se acorda scutirea
(16
1
) Autoritatea fiscala teritoriala va transmite cererea si documentatia
depuse de catre beneficiar autoritatii vamale teritoriale, care in urma
analizei va decide asupra dreptului de restituire a accizelor prin emiterea
unei decizii de admitere, in totalitate sau in parte, ori de respingere a
cererii de restituire. in cazul admiterii cererii, autoritatea vamala
stabileste cuantumul accizei de restituit.
(16
2
) Autoritatea vamala teritoriala va transmite decizia prevazuta la alin. (16
1
) autoritatii fiscale teritoriale. (16
3
) in cazul in care decizia este de
admitere in totalitate sau in parte, autoritatea fiscala teritoriala
procedeaza la restituirea accizelor in conditiile art. 117 din Codul de
procedura fiscala. (17) Modelul cererii de restituire de accize va fi aprobat
prin ordin al ministrului finantelor publice, la. propunerea presedintelui
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Prin urmare, vazand dispozitiile legale anterior mentionate, se constata ca scutirea de la plata accizelor pentru produsele energetice utilizate drept combustibil pentru incalzirea spitalelor se poate realiza direct (prin intermediul unui antrepozit fiscal) dar si indirect (prin restituire).
Cerinta restrictiva impusa de autoritatea contractanta constand in acceptarea doar a formei directe de scutire de la plata accizelor este nelegala, necorespunzand principiului egalitatii de tratament intre participantii la procedura si, limitand, astfel, nejustificat accesul liber la o atare procedura de licitatie. In conditiile in care prevederile legale enuntate anterior permit doua variante de scutire de la plata accizelor pentru produsele energetice, autoritatea contractanta nu are temei legal pentru a nu accepta ambele modalitatii de scutire, un punct de vedere contrar fiind in opozitie cu dispozitiile generale de art. 41 din OUG nr. 34/2006 si art. 179 alin. 2 din acelasi act normativ.
Nu pot fi primite nici sustinerile intimatei-autoritatea contractanta prin care se invoca ratiuni de ordin economic ce au determinat-o la stabilirea acestei cerinte restrictive, de vreme ce insesi normele fiscale permit ambele variante de scutire de la plata accizelor, fara conditionari.
De altfel, contractul va fi atribuit ofertantului cu pretul cel mai scazut al produsului, conform criteriului de atribuire stabilit, cerinta anterior mentionata nereprezentand decat o cerinta de calificare in procedura.
Pentru considerentele expuse, Curtea, vazand dispozitiile art. 285 din OUG nr. 34/2006 act, va admite plangerea, va anula in parte Decizia CNSC in sensul ca va admite contestatia petentei, va obliga autoritatea contractanta sa elimine din documentatia de atribuire conditia restrictiva prevazuta la pct.III.2.1 b prin care s-a impus ofertantilor obligatia dovedirii detinerii Autorizatiei de antrepozit fiscal a produselor energetice (CTL) in regim suspensiv de accize, eliberata de ANV conform HG 1618/2008.
(Judecator Iuliana Lucacel)