Creanta certa, lichida Si exigibila. Stabilirea valorii creantei prin actul de control al organului competent
17 martie 2020Cererea debitorului de deschidere a procedurii. Opozitia creditorilor. Cale de atac prealabila care nu poate fi eludata.
17 martie 2020
Lipsa contestatiilor la tabelul preliminar al creantelor. Contestatie la tabelul consolidat al creantelor. Creditor bugetar
Cum veniturile obtinute Si incasate de APAPS (creditor bugetar) din dividende se varsa la bugetul de stat, creanta acestui creditor face parte din categoria creantelor bugetare. Cum lichidatorul judiciar a omis sa notifice, in prealabil, creditorului bugetar inscrierea creantei sale in categoria celor bugetare, pe tabelul consolidat al creantelor, contestatia acestuia este admisibila.
(Tribunalul Cluj - Sentinta nr. 5281/C din 4 decembrie 2003)
In Dosarul nr. 7304/2002 s-a deschis procedura judiciara de faliment impotriva debitoarei SC "I." SA Cluj-Napoca, in care a fost desemnat in calitate de lichidator SC "P." SRL BucureSti. Prin Incheierea civila nr. 1873/C din 08.05.2003 s-a stabilit tabloul consolidat al creantelor, astfel cum a fost prezentat de lichidator, constatandu-se ca nu au fost formulate contestatii.
Prin cererea formulata de Autoritatea pentru Privatizare Si Administrarea Participatiilor Statului (APAPS), inregistrata la data de 6 octombrie 2003, s-a formulat contestatie la tabelul consolidat al creantelor, solicitandu-se sa se dispuna ca lichidatorul sa inscrie creanta APAPS in valoare de 97.588.784 lei in tabelul creditorilor debitoarei SC "I." SA Cluj-Napoca in conformitate cu dispozitiile art. 108 pct. 4 din Legea nr. 64/1995, republicata, modificata Si completata de Ordonanta Guvernului nr. 38/2002, in categoria creantelor bugetare.
In motivarea contestatiei se arata, in esenta, ca prin declaratia de creanta din 06.06.2003, APAPS a solicitat inscrierea la masa credala a debitoarei SC "I." SA Cluj-Napoca a sumelor in cuantum de 97.588.784 lei reprezentand daune moratorii calculate pentru neplata la termen a dividendelor pentru anul 1996, obligatie de plata a debitoarei conform Deciziei nr. 7.720/2001 data de Curtea Suprema de Justitie, mentionandu-se ca debitul se incadreaza in prevederile art. 108 pct. 4 din Legea nr. 64/1995, republicata. Cu toate acestea, contestatoarea sustine ca a fost trecuta de lichidatorul judiciar pe tabelul consolidat al creantelor conform dispozitiilor art. 108 pct. 9 din Legea nr. 64/1995, republicata, in categoria creantelor chirografare, fara ca in prealabil sa notifice pe contestatoare cu privire la acest aspect.
Examinand contestatia de mai sus, s-a constatat ca ea este fondata, retinandu-se ca APAPS s-a infiintat in urma reorganizarii Fondului Proprietatii de Stat conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 296/2000, aprobata cu modificari Si completari prin Legea nr. 225/2001, fiind o institutie de interes public, iar conform art. 9 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, cu modificarile ulterioare, veniturile obtinute Si incasate de APAPS din dividende se varsa la bugetul de stat.
ASadar, sumele datorate de debitoarea APAPS, cuprinse in declaratia de creanta, se cuvin statului, facandu-se venit la bugetul de stat Si capata astfel regimul juridic al creantelor bugetare urmand ca pentru recuperarea acestora sa fie inscrise pe tabelul de creante conform art. 108 pct. 4 din Legea nr. 64/1995, republicata, cu modificarile Si completarile ulterioare.