Masuri asiguratorii, procedura de executare silita a patrimoniului
17 martie 2020Reorganizarea
17 martie 2020
Falimentul
Tabelele de creanta
Creantele inregistrate dupa deschiderea procedurii - Notificari Art. 3
- Tabelul suplimentar
cuprinde toate creantele nascute dupa data deschiderii procedurii generale Si pana la data inceperii procedurii falimentului, acceptate de catre lichidator in urma verificarii acestora. In tabel va fi mentionata atat suma solicitata de catre creditor, cat Si suma acceptata Si rangul de preferinta. - Tabelul definitiv consolidat
va cuprinde totalitatea creantelor ce figureaza ca admise in tabelul definitiv de creante Si cele din tabelul suplimentar necontestate, precum Si cele rezultate in urma solutionarii contestatiilor la tabelul suplimentar. In situatia in care s-a dispus intrarea in faliment dupa confirmarea unui plan de reorganizare, urmeaza a se intocmi o varianta actualizata a tabelului definitiv consolidat, in concordanta cu programul de plata a creantelor cuprins in planul de reorganizare Si cu deducerea sumelor achitate pe parcursul desfaSurarii acestuia.
Art. 108
- In cazul intrarii in faliment - procedura generala, lichidatorul va trimite o notificare tuturor creditorilor mentionati in lista depusa de debitor/administratorul judiciar, mentionata la art. 107 alin. (2) lit. e), debitorului Si oficiului registrului comertului sau, dupa caz, registrului societatilor agricole unde debitorul este inmatriculat, pentru efectuarea mentiunii. Dispozitiile alin. (2) Si (3) ale art. 61 se aplica in mod corespunzator.
- Notificarea va cuprinde:
- termenul-limita pentru inregistrarea cererii de admitere a creantelor mentionate la alin. (3), in vederea intocmirii tabelului suplimentar, care va fi de maximum 45 de zile de la data intrarii in faliment, precum Si cerintele pentru ca o creanta inregistrata sa fie considerata valabila;
- termenul de verificare a creantelor mentionate la alin. (3), intocmire, afiSare Si comunicare a tabelului suplimentar al acestora, care nu va depaSi 30 de zile de la expirarea termenului prevazut la lit. a); de modificat in textul legii
- termenul de depunere la tribunal a contestatiilor, care va fi de cel putin 10 zile inainte de data stabilita, prin incheierea de intrare in faliment, pentru definitivarea tabelului suplimentar;
-
Comentarii generale:
Persoana care trebuie să efectueze notificarea prevăzută la art. 108 este practicianul în insolvenţă desemnat ca lichidator în condiţiile art. 107 alin. (2) lit. b).
Notificarea se comunică prin fax, poştă (scrisoare recomandată cu confirmare de primire) sau prin orice alt mijloc care să permită verificarea datei şi confirmarea primirii notificării de către creditor.
Comunicarea notificării se va face către toţi creditorii menţionaţi în lista depusă de debitor/administratorul judiciar conform art. 107 alin. (2) lit. e) şi care cuprinde numele şi adresele
creditorilor şi toate creanţele acestora la data intrării în faliment, cu indicarea celor născute după deschiderea procedurii. De asemenea, notificarea va fi comunicată debitorului şi oficiului registrului comerţului sau după caz registrului societăţilor agricole unde debitorul este înmatriculat pentru efectuarea menţiunii privind trecerea societăţii în procedura de faliment, adresând în acelaşi timp solicitarea acestor instituţii în sensul de a comunica la dosarul privind administrarea procedurii faptul că menţiunea privind trecerea în faliment a fost efectuată.
Lichidatorul va proceda de asemenea la publicarea notificării, pe cheltuiala averii debitorului, într-un ziar de largă circulaţie, ca o măsură pentru asigurarea opozabilităţii deschiderii procedurii faţă de toţi creditorii. Aprecierea caracterului de „largă circulaţie” al ziarului revine lichidatorului, care, excluzând publicaţiile naţionale de profil (de exemplu, cele din domeniul sportului) şi cele locale foarte mici, poate alege să facă publicitatea în orice ziar naţional, zonal sau local, considerat reprezentativ.
De asemenea, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 460/19.05.2005 privind conţinutul, etapele, condiţiile de finanţare, publicare şi distribuire a Buletinului procedurilor de reorganizare judiciară şi faliment
(publicat în Monitorul Oficial al
termenul de intocmire a tabelului definitiv consolidat, care nu va depaSi 30 de zile de la expirarea termenului prevazut la lit. b).
României nr. 474/03.06.2005),
lichidatorul va asigura publicarea notificării şi în acest Buletin. În conformitate cu modificările terminologice introduse prin noua lege a insolvenţei, denumirea Buletinului procedurilor de reorganizare judiciară şi faliment a fost schimbată în Buletinul procedurilor de insolvenţă.
În cazul creditorilor cu sediul/domiciliul în străinătate, dacă aceştia au reprezentanţi în ţară, din considerente de celeritate a derulării procedurii, notificarea va fi transmisă acestora din urmă. Reprezentanţii în ţară ai societăţilor străine pot fi identificaţi şi cu ajutorul organelor fiscale din România, care vor comunica lichidatorului numele/denumirea şi datele de identificare ale reprezentanţilor fiscali în România ai acestora.
României nr. 474/03.06.2005),
lichidatorul va asigura publicarea notificării şi în acest Buletin. În conformitate cu modificările terminologice introduse prin noua lege a insolvenţei, denumirea Buletinului procedurilor de reorganizare judiciară şi faliment a fost schimbată în Buletinul procedurilor de insolvenţă.
În cazul creditorilor cu sediul/domiciliul în străinătate, dacă aceştia au reprezentanţi în ţară, din considerente de celeritate a derulării procedurii, notificarea va fi transmisă acestora din urmă. Reprezentanţii în ţară ai societăţilor străine pot fi identificaţi şi cu ajutorul organelor fiscale din România, care vor comunica lichidatorului numele/denumirea şi datele de identificare ale reprezentanţilor fiscali în România ai acestora.
Comentarii la art. 108 alin. (1)
S
i (2)
Lichidatorul va transmite notificarea
numai
acelor creditori ale caror creante sunt nascute in perioada cuprinsa intre data deschiderii procedurii Si data intrarii in procedura falimentului.
Ca
bune practici,
notificarea creditorilor conform art. 108 trebuie indeplinita de lichidator in termen de cel mult 15 zile de la desemnarea acestuia de catre judecatorul- sindic in conditiile art. 107 alin. (2) lit. b). De asemenea, acesta va include in notificare toate termenele stabilite de judecatorul-sindic prin hotararea de intrare in procedura falimentului pentru inregistrarea cererii de admitere a creantelor, pentru verificarea acestora, pentru intocmirea, afiSarea Si comunicarea tabelului suplimentar, pentru depunere la instanta competenta a contestatiilor la tabelul suplimentar, precum Si pentru intocmirea tabelului definitiv consolidat. In stabilirea acestor termene, judecatorul-sindic va tine cont de anumite termene-limita prevazute de lege.
Astfel, termenul pentru inregistrarea cererii de admitere a creantelor asupra averii debitorului trebuie sa fie de maximum 45 de zile de la data intrarii in procedura falimentului. Chiar Si creditorii ale caror creante nu sunt constatate printr-un titlu, adica printr-un inscris doveditor, vor putea formula cerere pentru admiterea creantei, deoarece, conform art. 46 din Codul comercial, proba obligatiilor comerciale se poate face prin orice mijloace de proba, inclusiv cu martori.
Termenul pentru verificarea creantelor, intocmirea, afiSarea Si comunicarea Tabelului suplimentar al creantelor nu va depaSi 30 de zile de la expirarea termenului pentru inregistrarea cererii de admitere a creantelor asupra averii debitorului. Sanctiunea nerespectarii termenelor pentru inscrierea creantelor conform notificarii adresate de administratorul judiciar conform art. 108 este decaderea creditorului din drepturile mentionate in art. 76. Aceasta sanctiune nu se va aplica in cazul in care procedura de notificare a creditorului nu a fost realizata conform dispozitiilor legale (art. 7 coroborat cu art. 108). Legiuitorul nu a prevazut un termen in care orice parte interesata poate invoca sanctiunea decaderii, insa evident acest termen nu va putea depaSi data inchiderii procedurii. Invocarea se va putea face pe cale de actiune sau de exceptie.
Creditorii vor depune la tribunal contestatiile cu cel putin 10 zile inainte de data stabilita, prin hotararea de intrare in faliment, pentru definitivarea tabelului suplimentar. Creditorii vor putea formula contestatii numai cu privire la creantele nascute dupa deschiderea procedurii Si inscrise in tabelul suplimentar intrucat lichidatorul nu mai poate face verificari in ceea ce priveSte creantele inscrise deja in tabelul definitiv in conditiile art. 74 alin. (1) exceptand cazul in care cuantumul acestora a fost modificat datorita platilor efectuate dupa data afiSarii tabelului definitiv sau dupa data confirmarii planului de reorganizare continand programul de plata a creantelor.
Termenul de definitivare a tabelului suplimentar al creantelor Si de intocmire a tabelului definitiv consolidat nu va depaSi 30 de zile de la expirarea termenului pentru verificarea creantelor Si intocmirea Si afiSarea tabelului suplimentar.
F0038 Notificarea deschiderii procedurii de faliment către creditori
F0039 Cererea de înscriere a creanţei în tabelul definitiv consolidat
Analiza cererilor de admitere a creantelor suplimentare Art. 108
- Vor fi supuse verificarii toate creantele asupra averii debitorului, inclusiv cele bugetare, nascute dupa data deschiderii procedurii, sau dupa caz, al caror cuantum a fost modificat fata de tabelul definitiv al creantelor sau fata de programul de plata din planul de reorganizare, ca urmare a platilor facute dupa deschiderea procedurii.
- Creantele admise in tabelul definitiv de creante, in conditiile art. 74 alin. (2), nu vor mai fi supuse verificarii; titularii acestor creante vor putea sa formuleze contestatii cu privire la creantele Si drepturile de preferinta trecute de lichidator (greSit in lege) in tabelul suplimentar prevazut la alin. (2) lit. b).
- Tabelul definitiv consolidat va cuprinde totalitatea creantelor admise impotriva averii debitorului, existente la data intrarii in faliment, cu respectarea dispozitiilor art. 110.
- Titularilor de creante nascute dupa deschiderea procedurii, care nu depun cererea de admitere a creantelor in termenul prevazut la alin. (2) lit. a), li se aplica, in mod corespunzator, prevederile art. 76.
Comentarii generale:
Lichidatorul va analiza toate creanţele asupra averii debitorului, inclusiv creanţele bugetare (izvorând din taxe, impozite, amenzi penale şi contravenţionale datorate bugetului de stat sau celui local), dacă sunt născute după data deschiderii procedurii, sau după caz, al căror cuantum a fost modificat faţă de tabelul definitiv al creanţelor sau faţă de programul de plată din planul de reorganizare, ca urmare a plăţilor făcute după deschiderea procedurii.
[comentariile făcute cu privire la art. 66 şi 67 se aplică în mod corespunzător].
Scopul verificării creanţelor este de a stabili legitimitatea, cuantumul şi prioritatea fiecărei creanţe în vederea întocmirii tabelului suplimentar, care după finalizare este depus la tribunal, afişat şi comunicat de către lichidator.
Creanţele înscrise în tabelul definitiv al creanţelor beneficiază de autoritate de lucru judecat, motiv pentru care nu mai pot fi supuse unei noi verificări cu excepţia cazului în care cuantumul acestora a fost modificat datorită plăţilor efectuate după data afişării tabelului definitiv sau după data confirmării planului de reorganizare conţinând programul de plată a creanţelor. Mai mult, creditorii ale căror creanţe au fost înscrise în tabelul definitiv sau în programul de plată cuprins în planul de reorganizare sunt îndrituiţi să formuleze contestaţii cu privire la creanţele şi drepturile de preferinţă înscrise în tabelul suplimentar întocmit conform art. 108 alin. (2) lit. b).
Contestaţiile la tabelul suplimentar vor fi soluţionate de către judecătorul-sindic, iar în funcţie de soluţiile pe care le pronunţă acesta, lichidatorul va întocmi tabelul definitiv consolidat care conţine toate creanţele admise împotriva averii debitorului, existente la data intrării în procedura falimentului.
Comentarii generale:
Lichidatorul va analiza toate creanţele asupra averii debitorului, inclusiv creanţele bugetare (izvorând din taxe, impozite, amenzi penale şi contravenţionale datorate bugetului de stat sau celui local), dacă sunt născute după data deschiderii procedurii, sau după caz, al căror cuantum a fost modificat faţă de tabelul definitiv al creanţelor sau faţă de programul de plată din planul de reorganizare, ca urmare a plăţilor făcute după deschiderea procedurii.
[comentariile făcute cu privire la art. 66 şi 67 se aplică în mod corespunzător].
Scopul verificării creanţelor este de a stabili legitimitatea, cuantumul şi prioritatea fiecărei creanţe în vederea întocmirii tabelului suplimentar, care după finalizare este depus la tribunal, afişat şi comunicat de către lichidator.
Creanţele înscrise în tabelul definitiv al creanţelor beneficiază de autoritate de lucru judecat, motiv pentru care nu mai pot fi supuse unei noi verificări cu excepţia cazului în care cuantumul acestora a fost modificat datorită plăţilor efectuate după data afişării tabelului definitiv sau după data confirmării planului de reorganizare conţinând programul de plată a creanţelor. Mai mult, creditorii ale căror creanţe au fost înscrise în tabelul definitiv sau în programul de plată cuprins în planul de reorganizare sunt îndrituiţi să formuleze contestaţii cu privire la creanţele şi drepturile de preferinţă înscrise în tabelul suplimentar întocmit conform art. 108 alin. (2) lit. b).
Contestaţiile la tabelul suplimentar vor fi soluţionate de către judecătorul-sindic, iar în funcţie de soluţiile pe care le pronunţă acesta, lichidatorul va întocmi tabelul definitiv consolidat care conţine toate creanţele admise împotriva averii debitorului, existente la data intrării în procedura falimentului.
Criterii pentru admiterea sau respingerea cererilor