Dreptul [unei persoane] ca un tribunal sa se pronunte intr-un termen scurt asupra legalitatii detentiei (art. 5 § 4)
28 martie 2020Dezbateri in fata instantelor de fond fara prezenta publicului, conform procedurii de urgenta solicitate de acuzat: neincalcare
28 martie 2020
DOMENIU DE APLICARE: NOTIUNEA „ACUZATIE IN MATERIE PENALA”
-
Art. 6 § 1. — Dreptul la un proces echitabil
Principii generale
- Conceptul „
acuzatie in materie penala
” are o semnificatie „
autonoma
”, independenta de clasificarile utilizate de sistemele juridice nationale ale statelor membre (Adolf impotriva
Austriei, pct. 30). - Conceptul „
acuzatie
” trebuie inteles in sensul Conventiei. Acesta poate fi a sadar definit drept „
notificarea oficiala, din partea autoritatii competente, privind suspiciunea referitoare la comiterea unei infractiuni
”, definitie care depinde, de asemenea, de existenta sau absenta unor „
repercusiuni importante asupra situatiei
[suspectului]” (a se vedea, cu titlu de exemplu, Deweer impotriva Belgiei, pct. 42 si 46, si
Eckle impotriva Germaniei
, pct. 73). Astfel, Curtea a decis ca o persoana retinuta si obligata sa depuna juramant inainte de a fi interogata ca martor facea deja obiectul unei „
acuzatii in materie penala
” si beneficia de dreptul la tacere (Brusco impotriva Frantei, pct. 46-50). - In ceea ce prive ste notiunea autonoma „
penal
”, Conventia nu se opune orientarii catre „
depenalizare
” in cadrul statelor contractante. Cu toate acestea, infractiunile incadrate printre infractiunile „
reglementare
” in urma depenalizarii pot intra sub incidenta notiunii autonome de infractiune „
penala
”. A lasa statelor puterea de a exclude aceste infractiuni ar putea conduce la rezultate incompatibile cu obiectul si scopul Conventiei (Ozturk impotriva
Germaniei, pct. 49). - Punctul de plecare in examinarea aplicabilitatii laturii penale a art. 6 din Conventie rezida in criteriile enuntate in hotararea
Engel si altii impotriva Tarilor de Jos
, pct. 82-83:
- calificarea in dreptul intern;
- natura infractiunii;
- gravitatea pedepsei pe care persoana in cauza risca sa o primeasca.
- Primul criteriu are o pondere relativa si nu serve ste decat ca punct de plecare. Ceea ce este decisiv este daca dreptul intern incadreaza sau nu o fapta prevazuta de legea penala ca infractiune. In lipsa unei astfel de incadrari, Curtea va lua in considerare ceea ce se afla dincolo de clasificarea nationala, examinand realitatea substantiala a procedurii respective.
- Pentru examinarea celui de-al doilea criteriu, care este considerat ca fiind mai important [Jussila impotriva Finlandei (MC), pct. 38], urmatorii factori pot fi luati in considerare:
- clarificarea aspectului daca norma juridica in cauza se adreseaza exclusiv unui grup specific sau se impune tuturor prin natura ei (Bendenoun impotriva Frantei, pct. 47);
- clarificarea aspectului daca procedura este declan sata de o autoritate publica in temeiul unor atributii legale de executie [Benham impotriva Regatului Unit (MC), pct. 56];
- clarificarea aspectului daca norma juridica are o functie represiva sau disuasiva (Ozturk impotriva Germaniei, pct. 53;
Bendenoun impotriva Frantei
, pct. 47); - clarificarea aspectului daca o condamnare la orice tip de pedeapsa depinde de constatarea vinovatiei (Benham impotriva Regatului Unit (MC), pct. 56);
- modul in care proceduri comparabile sunt clasificate in alte state membre ale Consiliului Europei (Ozturk impotriva Germaniei, pct. 53).
- Al treilea criteriu este determinat prin referire la pedeapsa maxima posibila prevazuta de legislatia aplicabila (Campbell si Fell impotriva Regatului Unit, pct. 72; Demicoli impotriva
Maltei, pct. 34). - Al doilea si al treilea criteriu, enuntate in hotararea Engel si altii impotriva Tarilor de
Jos, sunt alternative si nu neaparat cumulative: pentru ca art. 6 sa fie aplicabil este suficient ca infractiunea in cauza sa fie, prin natura ei, considerata ca fiind „
penala
” din punct de vedere al Conventiei sau ca infractiunea sa faca persoana pasibila de o sanctiune care, prin natura ei si prin gradul de gravitate, intra, in general, in sfera „
penala
” (Ozturk impotriva Germaniei,
pct. 54, si Lutz impotriva Germaniei, pct. 55). Faptul ca o infractiune nu este pedepsita cu inchisoarea nu este decisiv in sine, deoarece caracterul relativ diminuat nu poate elibera o infractiune de caracterul ei penal intrinsec (Ozturk impotriva Germaniei, pct. 53, si Nicoleta
Gheorghe impotriva Romaniei, pct. 26).
O abordare cumulativa poate totu si fi adoptata atunci cand o analiza distincta a fiecarui criteriu nu permite sa se ajunga la o concluzie clara cu privire la existenta unei acuzatii in materie penala (Bendenoun impotriva Frantei, pct. 47).
- Proceduri disciplinare
- Infractiunile la disciplina militara, care implica trimiterea intr-o unitate disciplinara pentru o perioada de cateva luni, intra sub incidenta aspectului penal al art. 6 din Conventie (Engel si altii impotriva Tarilor de Jos, pct. 85). In schimb, pedepsele militare cu privare de libertate timp de doua zile au fost considerate avand o durata prea scurta pentru a intra in sfera „
dreptului penal
” (ibidem)
. - In ceea ce prive ste procedurile in materie de disciplina profesionala, aspectul ramane deschis, deoarece Curtea a considerat inutil sa se pronunte in domeniu, concluzionand ca procedura intra sub incidenta sferei civile (Albert si Le Compte impotriva Belgiei, pct. 30). In ceea ce prive ste procedura disciplinara care a dus la pensionarea din oficiu a unui functionar, Curtea nu i-a recunoscut caracterul
„penal”
in sensul art. 6, in masura in care autoritatile si-au mentinut decizia intr-un domeniu pur administrativ [Moullet impotriva Frantei (dec.)]. Aceasta a exclus, de asemenea, din sfera aspectului penal al art. 6 un litigiu legat de concedierea unui ofiter din cadrul armatei pentru acte de indisciplina [Sukut impotriva Turciei
(dec)]
. - Tinand
„seama in mod corespunzator”
de conditiile din penitenciar si de regimul disciplinar special din inchisori, art. 6 este aplicabil infractiunilor de disciplina a penitenciarelor, avand in vedere natura acuzatiilor, precum si natura si gravitatea pedepselor [patruzeci de zile de detentie suplimentara, respectiv sapte zile de detentie in cauza Ezeh si
Connors impotriva Regatului Unit (MC), pct. 82; a se vedea,
a contrario,
Stitic impotriva
Croatiei, pct. 51-63]. Cu toate acestea, contenciosul penitenciar ca atare nu intra, in principiu, in sfera laturii penale a art. 6 [Boulois impotriva Luxemburgului (MC), pct. 85]. Astfel, de exemplu, plasarea unui detinut intr-un sector cu un nivel ridicat de supraveghere nu are legatura cu temeinicia unei acuzatii in materie penala; accesul la o instanta pentru contestarea unei astfel de masuri si restrictiile care ar putea-o insoti trebuie analizate din perspectiva aspectului civil al art. 6 § 1 [Enea impotriva Italiei (MC), pct. 98]. - Masurile dispuse de o instanta in temeiul normelor care sanctioneaza comportamentele neadecvate in cursul sedintei de judecata (sfidarea instantei) sunt considerate ca nefacand parte din sfera de aplicare a art. 6, deoarece apartin mai degraba de sfera exercitarii competentelor disciplinare (Ravnsborg impotriva Suediei, pct. 34; Putz impotriva Austriei,
pct. 33-37). Cu toate acestea, natura infractiunii si severitatea pedepsei aplicate pot duce la aplicarea art. 6 in cazul unei condamnari pentru ultraj adus instantei, clasificata potrivit dreptului intern in categoria condamnarilor penale [Kyprianou impotriva Ciprului (MC), pct. 61-64, unde referirea se face la o pedeapsa de cinci zile de inchisoare]. -
In ceea ce prive ste ultrajul adus Parlamentului, Curtea a stabilit o distinctie intre atributiile unui organ legislativ de a adopta propriile proceduri in materie de atingeri aduse privilegiilor membrilor sai, pe de o parte, si competenta extinsa de a sanctiona tertii pentru fapte comise altundeva, pe de alta parte. Cele dintai pot fi considerate competente disciplinare prin natura lor, in timp ce Curtea le considera pe cele din urma ca fiind competente de natura penala, tinand seama de aplicarea generala si de severitatea pedepsei eventuale care ar putea fi aplicata (pedeapsa cu inchisoarea pe o durata de cel mult 60 de zile, precum si amenda, in cauza Demicoli impotriva Maltei, pct. 32).
- Proceduri administrative
,
fiscale
,
vamale si in materia dreptului concurentei
- Urmatoarele infractiuni administrative pot intra sub incidenta aspectului penal al art. 6:
- infractiuni privind circulatia pe drumurile publice, pedepsite cu amenda, restrictii privind permisul de conducere, precum aplicarea unor puncte de penalizare sau suspendarea sau anularea permisului de conducere (Lutz impotriva Germaniei, pct. 182, Schmautzer impotriva Austriei, Malige impotriva Frantei)
; - contraventii pentru litigii de vecinatate sau tulburarea ordinii publice (Lauko impotriva
Slovaciei; Nicoleta Gheorghe impotriva Romaniei, pct. 25-26); - infractiuni privind regimul de securitate sociala (lipsa declaratiei de angajare, in ciuda amenzii reduse prevazute, Huseyin Turan impotriva Turciei, pct. 18-21).
- infractiunea administrativa de promovare si difuzare materiale care sustin ura etnica, sanctionata cu avertisment administrativ si confiscarea publicatiei in cauza (Balsyte-
Lideikiene impotriva Lituaniei, pct. 61).
- S-a considerat ca art. 6 este aplicabil procedurilor privind majorarile de impozit sau altor penalitati fiscale, pe baza urmatoarelor elemente:
- legea care instituia sanctiuni se aplica tuturor cetatenilor in calitate de contribuabili;
- majorarea nu avea ca scop sa constituie o reparatie pecuniara a prejudiciului cauzat ci, in esenta, sa sanctioneze pentru a preveni repetarea infractiunii;
- majorarea a fost impusa in temeiul unei norme generale al carei scop era atat disuasiv, cat si represiv;
- majorarea era una de ordin considerabil [Bendenoun impotriva Frantei;
a contrario,
a se vedea dobanda pentru intarziere in cauza Mieg de Boofzheim impotriva Frantei
(dec)]
.
Natura penala a infractiunii poate fi suficienta pentru ca art. 6 sa fie aplicabil, in ciuda valorii scazute a majorarii impozitului [10% din datoria fiscala recuperata, in cauza Jussila
impotriva Finlandei (MC), pct. 38].
- Sub aspect penal, art. 6 a fost considerat aplicabil dreptului vamal (Salabiaku impotriva
Frantei)
,
pedepselor aplicate de o instanta competenta in materie de disciplina bugetara si financiara (Guisset impotriva Frantei)
,
precum si anumitor autoritati administrative competente in drept economic, drept financiar si dreptul concurentei [Lilly impotriva Frantei
(dec.), Dubus S.A. impotriva Frantei; A. Menarini Diagnostics SRL impotriva Italiei]
,
- Chestiuni politice
- .
- In ceea ce prive ste
procedura de lustratie
, Curtea a concluzionat ca predominanta aspectelor cu conotatii penale (natura infractiunii - falsa declaratie de lustratie - natura si gravitatea pedepsei - interdictia de exercitare a anumitor profesii pentru o perioada lunga) poate plasa aceste proceduri sub incidenta laturii penale a art. 6 din Conventie [Matyjek
impotriva Poloniei (dec.);
a contrario,
a se vedea Sidabras si Dziautas impotriva Lituaniei
- Expulzare si extradare
- Procedurile legate de expulzarea strainilor nu intra sub incidenta laturii penale a art. 6, in ciuda faptului ca acestea pot fi initiate in cadrul unor procese penale [Maaouia impotriva
Frantei (MC), pct. 39]. Aceea si abordare exclusiva se aplica procedurilor de extradare [Penafiel Salgado impotriva Spaniei (dec.)] sau procedurilor privind mandatul de arestare european [Monedero Angora impotriva Spaniei (dec.)]. -
Pe alta parte insa, inlocuirea unei pedepse cu inchisoarea cu o expulzare asociata cu interzicerea intrarii pe teritoriul tarii pe o durata de zece ani poate fi considerata o pedeapsa de acela si tip cu cea stabilita in momentul condamnarii initiale (Gurguchiani impotriva Spaniei, pct. 40 si 47-48).
- Diferite etape ale procedurilor penale
,
proceduri conexe si cai de atac ulterioare
- Masurile adoptate pentru a impiedica tulburarile sau actele infractionale nu sunt acoperite de garantiile oferite de art. 6 [supravegherea speciala a politiei, Raimondo impotriva
Italiei, pct. 43; sau avertismentul acordat de politie unui minor care a comis atentate la pudoare asupra unor fete din scoala sa, R. impotriva Regatului Unit (dec.)]. - In ceea ce prive ste faza prealabila procesului (ancheta, instrumentarea cazului), Curtea considera procedurile penale ca un intreg. In consecinta, anumite conditii impuse de art. 6, precum termenul rezonabil sau dreptul la aparare, pot fi de asemenea relevante la acest stadiu al procedurii, in masura in care echitatea procesului poate fi grav incalcata prin nerespectarea initiala a acestor conditii impuse (Imbrioscia impotriva Elvetiei, pct. 36). Daca judecatorul de instructie nu a fost chemat sa se pronunte cu privire la temeinicia unei „
acuzatii in materie penala
", actele pe care le indepline ste au o influenta directa asupra desfa surarii si echitatii procedurii ulterioare, inclusiv asupra procesului propriu-zis. Prin urmare, art. 6 § 1 poate fi considerat aplicabil procedurii de instrumentare a cazului desfa surate de un judecator de instructie, chiar daca e posibil ca anumite garantii procedurale prevazute de art. 6 § 1 sa nu se aplice (Vera Fernandez-Huidobro impotriva Spaniei, pct. 108-114). - Art. 6 § 1 se aplica de la un capat al altul al procedurii in vederea stabilirii temeiniciei oricarei
„acuzatii in materie penala
", inclusiv in faza de individualizare a pedepsei (de exemplu, procedurile de confiscare care permit instantelor nationale sa stabileasca cuantumul la care trebuia fixata decizia de confiscare, in cauza Phillips impotriva Regatului
Unit, pct. 39). Art. 6 este aplicabil, de asemenea, pe latura penala, unui proces care implica demolarea unei case construite fara autorizatie, masura demolarii putand fi calificata ca „
pedeapsa
’ in sensul Conventiei (Hamer impotriva Belgiei, pct. 60). Totu si, acesta nu se aplica unei proceduri care are ca obiect modificarea condamnarii initiale cu noul Cod penal mai favorabil (Nurmagomedov impotriva Rusiei, pct. 50). - Procedurile privind executarea pedepselor - precum procedura solicitarii amnistiei [Montcornet de Caumont impotriva Frantei (dec.)], procedura de liberare conditionata [Aldrian impotriva Austriei, (dec.)], procedurile de transfer in temeiul Conventiei privind transferul persoanelor condamnate [Szabo impotriva Suediei (dec.), dar a se vedea,
a contrario,
Buijen impotriva Germaniei, pct. 40-45, tinand seama de particularitatile cauzei] - sau procedura de
exequatur
privind o decizie de confiscare pronuntata de o instanta straina [Saccoccia impotriva Austriei (dec.)] nu intra sub incidenta sferei penale de aplicare a art. 6. - In principiu, masurile de confiscare care aduc atingere drepturilor de proprietate ale unor terti, in absenta unei proceduri penale impotriva acestora din urma, nu sunt echivalente cu „
stabilirea temeiniciei unei acuzatii in materie penala
” (Air Canada impotriva Regatului
Unit, pct. 54, in ceea ce prive ste sechestrarea unui avion; AGOSI impotriva Regatului Unit,
pct. 65-66, in ceea ce prive ste confiscarea unor monede de aur). Aceste masuri intra mai degraba sub incidenta laturii civile a art. 6 (Silickiene impotriva Lituaniei, pct. 45-46). - Garantiile oferite de art. 6 se aplica, in principiu, recursului in casatie [Meftah si altii
impotriva Frantei (MC), pct. 40] si procedurilor constitutionale [Gast si Popp impotriva
Germaniei, pct. 65-66; Caldas Ramirez de Arrellano impotriva Spaniei (dec.)] atunci cand aceste instante reprezinta o etapa ulterioara a procedurii penale corespunzatoare si atunci cand rezultatele lor pot fi decisive pentru persoanele condamnate. -
In sfar sit, art. 6 nu se aplica unei proceduri care vizeaza redeschiderea unui proces, deoarece persoana care solicita acest lucru, odata ce condamnarea sa ramane definitiva, nu este „acuzata de o infractiune” in sensul respectivului articol [Fischer impotriva Austriei
(dec.)]. Doar noile proceduri, dupa autorizarea redeschiderii procesului, pot fi considerate ca determinante la stabilirea temeiniciei unei acuzatii in materie penala (Loffler impotriva
Austriei, pct. 18-19). In acela si sens, art. 6 nu se aplica unei cereri de redeschidere a unei proceduri penale in urma constatarii unei incalcari de catre Curtea Europeana a Drepturilor Omului [Ocalan impotriva Turciei (dec.)]. Cu toate acestea, procedurile de revizuire care implica modificarea unei decizii pronuntate in ultima instanta intra sub incidenta laturii penale a art. 6 (Vanyan impotriva Rusiei, pct. 58).