Inchiderea procedurii, lipsa de bunuri, Recurs lipsa diligentei lichidatorului judiciar
17 martie 2020Distribuire. Onorariu lichidator Si cheltuieli de lichidare
17 martie 2020
Distribuire. Cheltuieli ale lichidarii mai mari decât suma de distribuit creditorilor
Daca cheltuielile sunt probate cu acte justificative Si necesare cauzei, nu poate fi contestata distribuirea doar pentru ca cea mai mare parte a sumelor obtinute se aloca cheltuielilor procedurii Si nu se poate retine ca s-ar rasturna raportul firesc al distribuitorilor care ar trebui sa se faca in favoarea lichidatorului Si a evaluatorilor.
(Tribunalul TimiS - Sentinta nr. 3909 din 13 noiembrie 2003)
Creditoarea Casa Judeteana de Pensii TimiS a formulat obiectiuni impotriva raportului Si a planului de distributie intocmite de lichidatorul SC "C." SRL TimiSoara asupra fondurilor obtinute din valorificarea patrimoniului debitoarei SC "E." SRL TimiSoara, aflata in procedura de faliment in Dosarul nr. 57/S/2001, solicitand admiterea obiectiunilor Si respingerea raportului Si planului de distributie Si obligarea lichidatorului la refacerea acestuia sub forma unui raport amanuntit privind sumele ce au fost cheltuite din averea debitoarei.
In motivarea obiectiunilor arata ca art. 23 din Legea nr. 64/1995, republicata, prevede principalele atributii ale lichidatorului Si, cu privire la raportul prezentat de lichidatorul desemnat in Dosarul nr. 57/S/2001 privind pe debitoarea SC "E." SRL TimiSoara, arata ca acesta este incomplet Si totodata nu cuprinde un tabel amanuntit al platilor efectuate din sumele obtinute din lichidare. Ca urmare, solicita lichidatorului sa intocmeasca raportul detaliat pe fiecare luna in parte Si sa explice ce reprezinta sumele: 23.101.052 lei - cheltuieli PTTR; 165.058.900 lei - penalitati (catre cine au fost platite Si daca au fost incuviintate de judecatorul-sindic Si de ce au fost achitate fara intocmirea unui plan de distributie partiala); 8.512.161 lei - comision Directia Generala de Munca.
Mai arata ca au fost incalcate prevederile art. 107 din Legea nr. 64/1995, republicata, lichidatorul neintocmind nici un alt plan de distributie partiala pe perioada lichidarii. Ca urmare, apreciaza ca raportul Si planul de distributie a sumelor obtinute din lichidare, care sunt intocmite de catre lichidator in mod evident in detrimentul creditorilor, intrucat din totalul sumei de 1.608.076.760 lei, obtinuta ca urmare a valorificarii bunurilor debitoarei Si reprezentand venit net ce putea fi distribuit, nu mai putin de 787.087.007 lei reprezinta cheltuieli colaterale procedurii de lichidare, ramanand pentru distribuire creditorilor suma de 653.113.172 lei, rasturnandu-se astfel raportul firesc al distribuirilor care trebuie sa se faca in primul rand Si exclusiv in favoarea creditorilor Si nu in favoarea lichidatorului Si a evaluatorilor, care astfel sunt cei mai avantajati de pe urma desfaSurarii procedurii de lichidare.
Prin intampinarea depusa, lichidatorul SC "C." SRL solicita respingerea obiectiunilor formulate de creditoare impotriva raportului Si a planului de distributie intre creditorii debitoarei SC "E." SRL TimiSoara, ca neintemeiate. S-a depus situatia incasarilor Si platilor in perioada 29.03.2001 - 10.09.2003, Si explica faptul ca totalul incasarilor este in suma de 1.608.076.760 lei, iar toate cheltuielile inscrise in planul de distributie in suma totala de 632.667.007 lei (787.087.007 - 154.420.000 lei TVA), in care se includ Si penalitatile in suma de 165.058.900 lei, s-au suportat numai din veniturile realizate din prestatiile de servicii din perioada de functionare a societatii, care au fost in suma totala de 673.213.193 lei. Din activitatea de prestari servicii realizata de debitoare in perioada de functionare rezulta un profit de 4.456.186 lei, iar din veniturile realizate din vanzarea bunurilor mobile Si imobile, care sunt in suma totala de 970.863.567 lei (Si nu suma de 1.608.076.760 lei, cat apreciaza creditoarea contestatoare), nu s-a suportat nici o cheltuiala de functionare, conform celor prevazute in planul de distributie, se suporta cheltuieli numai cu realizarea procedurii: onorarii arhiva, iar diferenta s-a distribuit in ordinea de prioritate prevazuta de art. 106 Si 108 din Legea nr. 64/1995, republicata.
Cu privire la explicatiile solicitate referitoare la sumele de 23.101.052 lei, 8.512.161 lei Si 165.058.900 lei, arata ca prima suma reprezentand cheltuieli post telefonic a fost platita din veniturile obtinute din activitatea debitoarei de prestari servicii, a doua suma reprezinta comisionul cuvenit conform legii catre DGM pentru evidenta in cartile de munca a salariatilor, iar ultima suma reprezinta plati catre firma SC "B." SRL, care a incercat redresarea activitatii debitoarei.
Din analiza actelor Si lucrarilor dosarului, instanta retine ca debitoarea SC "E." SRL TimiSoara se afla in procedura de faliment prevazuta de Legea nr. 64/1995, republicata, in Dosarul nr. 57/S/2001, Si, ca urmare a valorificarii patrimoniului debitoarei, in baza art. 107 din Legea nr. 64/1995, republicata, s-a intocmit planul de distributie de catre lichidatorul introdus in cauza, SC "C." SRL. Fata de marimea patrimoniului in cauza nu se impunea ca lichidatorul sa procedeze la efectuarea de distributii partiale, iar in tabloul intocmit se arata explicit fiecare plata Si incasare efectuata in administrarea procedurii.
Prin planul de distributie, lichidatorul a procedat la calculul sumelor cuvenite creditorilor din valoarea realizata avand in vedere ordinea de prioritate prevazuta de lege, iar, in cadrul creditorilor inscriSi in acelaSi rang de prioritate, sumele de distribuit sunt acordate proportional cu suma alocata pentru fiecare creanta din tabelul de creante, astfel cum prevede art. 110 din Legea nr. 64/1995, republicata. Din modul de intocmire a planului de distributie nu rezulta ca exista vreo prejudiciere a creditoarei contestatoare, iar, cu privire la sustinerile privind platile Si incasarile efectuate, aceasta este in eroare. Planul de distributie intocmit de lichidator este intocmit cu respectarea dispozitiilor legale Si a ordinii de prioritate prevazuta de lege Si nu prejudiciaza nici un creditor, categoria cheltuielilor, chiar daca este mai mare, aceasta se datoreaza faptului ca in aceasta categorie (art. 108 pct. 1) este inclusa Si TVA cuvenita bugetului pentru vanzarea bunurilor, pe langa impozite, onorariu lichidator, salarii.
Fata de considerentele de mai sus, obiectiunile formulate de creditoare sunt neintemeiate, Si in baza art. 115 raportat la art. 10 din Legea nr. 64/1995, republicata, au fost respinse.
Din sumele obtinute ca urmare a vanzarii bunurilor debitoarei se acopera cheltuielile pentru paza Si administrarea bunurilor, onorariul lichidatorului, se constituie un provizion pentru acoperirea cheltuielilor viitoare ale procedurii, iar diferenta se aloca pentru creantele bugetare.
(Tribunalul Vaslui - Sentinta nr. 17/F din 19 ianuarie 2005)
Prin raportul inregistrat sub nr. 70/F/2003 din 14 decembrie 2004, SC "L." SRL HuSi, lichidator judiciar al SC "A." SA Zapodeni, informeaza asupra fondurilor obtinute din vanzarea bunurilor debitorului Si a fondurilor distribuite Si propune distribuirea sumei de 2.860.232.015 lei.
Raportul lichidatorului a fost afiSat la uSa instantei, notificat debitoarei Si creditorilor, pus in discutia partilor, fara a se inregistra obiectiuni.
Din raportul lichidatorului Si actele dosarului s-au retinut urmatoarele:
Din vanzarea bunurilor debitoarei, recuperarea de creante Si dobanzi bancare s-a obtinut suma de 8.160.116.387 lei.
Prin Sentinta civila nr. 257 din 21.09.2004, s-a distribuit suma de 4.569.947.369 lei, iar pentru paza Si administrarea bunurilor s-au efectuat cheltuieli in suma de 729.937.003 lei.
Din suma de 2.860.232.015 lei se propune distribuirea sumei de 537.608.334 lei ca cheltuieli de procedura, din care 214.835.312 lei provizion cheltuieli de procedura Si 322.773.022 lei onorariu lichidator cu TVA inclusa, Si a sumei de 2.322.623.681 lei creante bugetare conform art. 122 pct. 4 din Legea nr. 64/1995, republicata.
Cum in cauza nu s-au formulat obiectiuni, instanta, in baza art. 121 cu referire la art. 123 Si 124 din Legea nr. 64/1995, republicata, a aprobat raportul Si a dispus distribuirea sumei conform propunerii.