Despagubiri materiale in baza Legii 221/2010 - finalizarea procedurii de solutionare a notificarii
30 martie 2020Decizie pronuntata de curtea de apel in materia achizitiilor publice.
30 martie 2020
Desfiintarea hotararii prin care s-a dispus deschiderea procedurii de insolventa
Contencios fiscal.
Art. 36 din O.U.G. nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora;
Singura neregula retinuta de echipa de control este starea de insolventa a reclamantei, care are ca efect incalcarea obligatiei contractuale asumate de a mentine in functiune investitia realizata pe perioada de valabilitate si de monitorizare a contractului de finantare.
Avand in vedere scopul edictarii art. 36 din O.U.G. nr. 66/2011, respectiv de a da posibilitatea autoritatii contractante sa se inscrie in tabelul creditorilor cu creantele bugetare stabilite in urma controlului si faptul ca prin hotararea de deschidere a procedurii se stabileste termen pentru inscrierea in tabelul creditorilor, instanta apreciaza ca demararea controlului se poate face in baza hotararii judecatoresti nedefinitive de deschidere a procedurii insolventei.
Cu toate acestea, instanta avand in vedere ca starea de insolventa a fost singura neregula constatata prin procesul verbal contestat si ca aceasta situatie a fost infirmata prin decizia data de instanta de apel, se impune anularea procesului verbal de constatare a neregulilor si de stabilire a creantelor bugetare.
Curtea de Apel Bacau - Sectia Comerciala, de Contencios Administrativ si Fiscal
Sentinta civila nr. 134 din 24 noiembrie 2016
Prin cererea inregistrata la data de ... la Curtea de Apel Bacau sub nr. .../32/2014, reclamanta SC A. V. SRL, in contradictoriu cu parata A.P.D.R.P., a solicitat anularea deciziei de solutionare a contestatiei nr. 15847/14.05.2014 si a procesului verbal de constatare a neregulilor si de stabilire a creantelor bugetare incheiat la data de 14.03.2014 si inregistrat sub nr. 9142/18.03.2014.
In motivarea cererii arata ca prin sentinta nr. 653/F/3.12.2013, Tribunalul Neamt a dispus impotriva sa deschiderea procedurii insolventei la cererea creditoarei SC C. SRL. Pentru a decide astfel, instanta a retinut ca creditoarea detinea o creanta de peste 80.000 lei, debit ce se situa peste valoarea-prag instituita de lege si care era scadent de aproximativ 3 ani.
In urma acestei hotarari parata a emis procesul verbal de contestare a neregulilor, motivat de faptul ca beneficiarul nu respecta prevederile contractuale si impotriva sa s-a deschis procedura insolventei si a solicitat inscrierea in tabelul provizoriu a creantelor cu suma de 684.641,99 lei.
Arata ca impotriva hotararii de deschidere a procedurii insolventei a declarat apel. Prin decizia nr. 76/21.08.2014, Curtea de Apel Bacau a admis apelul, a schimbat in tot sentinta, in sensul ca a luat act de intelegerea debitoarei cu creditoarea SC C. SRL si, pe cale de consecinta, a dispus respingerea cererii de deschidere a procedurii insolventei. In aceste conditii si fata de faptul ca nu mai erau alti creditori care sa solicite deschiderea procedurii insolventei, ci doar creditori inscrisi in tabel, tribunalul a dispus inchiderea procedurii insolventei.
Reclamanta sustine ca actele atacate de parata nu mai pot subzista, in conditiile in care singurul temei al emiterii lor a fost acela al intrarii in procedura de insolventa.
Agentia pentru Finantarea Investitiilor Rurale (AFIR), infiintata potrivit art. 1 alin. 1 din O.U.G. nr. 41/2014, prin reorganizarea Agentiei de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit, a formulat intampinare, prin care arata care este cadrul general care reglementeaza activitatea AFIR, cat si modul de selectare si evaluare in vederea incheierii unui contract avand ca obiect acordarea ajutorului financiar nerambursabil prin FEADR.
Arata ca intre AFIR, in calitate de autoritate contractanta si reclamanta SC A.V. SRL, in calitate de beneficiar, a fost incheiat contractul de finantare nr. ..., avand ca obiect finantarea proiectului intitulat „Infiintare clinica veterinara prin achizitie echipamente specifice si ambulanta sanitar-veterinara”, prin care AFIR s-a angajat sa-i acorde reclamantei o finantare nerambursabila de 849.874 lei. Suma finala decontata de AFIR, conform cheltuielilor acceptate la plata, a fost de 684.641,99 lei.
Urmare a publicarii informatiilor privind intrarea reclamantei in procedura insolventei, a demarat o activitate de control si de stabilire a creantelor bugetare in temeiul art. 36 din O.U.G. nr. 66/2011. S-a constatat ca beneficiarul nu mai indeplineste unul dintre criteriile de eligibilitate initiale, respectiv acela de a nu intra in procedura insolventei si ca suma decontata devine neeligibila, la care se adauga penalitatile si dobanzile prevazute in contractele economice/acordurile incheiate in conformitate cu procedurile de implementare si costurile bancare si accesoriile calculate potrivit prevederilor legale in vigoare. Mentioneaza ca starea de insolventa este considerata neregula, conform art. 36 din O.U.G. nr. 66/2011, intrucat aceasta investitie nu isi demonstreaza viabilitatea economico-financiara, respectiv nu atinge obiectivele pentru care s-a acordat ajutorul financiar, fiind incalcate prevederile legale si contractuale asumate. Arata ca prin deschiderea procedurii insolventei au fost incalcate dispozitiile art. 1, art. 3 alin. 1, art. 11 alin. 3 si art. 13 din Anexa la contractul de finantare.
Mai arata ca era obligata sa procedeze la recuperarea sumelor acordate beneficiarilor care nu respecta criteriile de eligibilitate asumate de dispozitiile art. 6 alin. 1 si art. 40 alin. 1 din O.U.G. nr. 66/2011.
Prin incheierea din 26.03.2015, Curtea a dispus, in temeiul art. 413 alin. 1 pct. 1 Cod procedura civila, suspendarea judecatii prezentei cauze pana la solutionarea definitiva a dosarului nr. .. ./103/2013, avand ca obiect cererea de deschidere a procedurii insolventei formulate impotriva reclamantei.
La data de 27.10.2016 s-a dispus repunerea cauzei pe rol.
Analizand actele si lucrarile din dosar, instanta retine urmatoarele:
Intre A.P.D.R.P., in calitate de autoritate contractanta si reclamanta SC A.V. SRL, in calitate de beneficiar, a fost incheiat contractul de finantare nr. ..., avand ca obiect finantarea proiectului intitulat „Infiintare clinica veterinara prin achizitie echipamente specifice si ambulanta sanitar-veterinara”, prin care AFIR s-a angajat sa-i acorde reclamantei o finantare nerambursabila de 849.874 lei. Suma totala decontata a fost de 684.641,99 lei.
Urmare a publicarii in Buletinul Procedurilor de Insolventa a informatiilor privind intrarea reclamantei in procedura insolventei, autoritatea contractanta a demarat o activitate de control si de stabilire a creantelor bugetare, in temeiul art. 36 din O.U.G. nr. 66/2011. Prin procesul verbal de constatare a neregulilor si de stabilire a creantelor bugetare inregistrat sub nr. 9142/18.03.2014, echipa de control a constatat ca intrarea in insolventa a beneficiarului reprezinta o neregula si ca, astfel, reclamanta nu mai indeplineste unul dintre criteriile de eligibilitate initiale, respectiv acela de a nu intra in procedura insolventei. Echipa de control a retinut incalcarea dispozitiilor art. 1 alin. 4, art. 3 alin. 1, art. 8 alin. 6 si art. 14 alin. 1 si 2 din Anexa I - prevederi generale - la contractul de finantare.
A constatat ca suma decontata devine neeligibila, la aceasta suma adaugandu-se penalitatile si dobanzile prevazute in contractele economice/ acordurile incheiate in conformitate cu procedurile de implementare si costurile bancare si accesoriile calculate potrivit prevederilor legale in vigoare. A stabilit ca valoarea creantei bugetare rezultate din nereguli este de 684.641,99 lei.
Impotriva acestui proces verbal reclamanta a formulat contestatie administrativa. Contestatia a fost respinsa prin decizia nr. 15847/15.05.2014 emisa de Agentia de Plati si Dezvoltarea Rurala si Pescuit.
Instanta retine ca singura neregula retinuta de echipa de control este starea de insolventa a reclamantei, care are ca efect incalcarea obligatiei contractuale asumate de a mentine in functiune investitia realizata pe perioada de valabilitate si de monitorizare a contractului de finantare.
Intr-adevar, prin sentinta nr. 653/F/3.12.2013, pronuntata de Tribunalul Neamt in dosarul nr. .../103/2013, s-a dispus deschiderea procedurii insolventei societatii reclamante in prezenta cauza, SC A. V. SRL.
Potrivit art. 36 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei (sub imperiul careia s-a dispus deschiderea procedurii insolventei), de la data deschiderii procedurii se suspenda de drept toate actiunile judiciare, extrajudiciare sau masurile de executare silita pentru realizarea creantelor asupra debitorului sau bunurilor sale.
Potrivit art. 86 alin. 1 din acelasi act normativ, contractele in derulare se considera mentinute la data deschiderii procedurii si orice clauze contractuale de desfiintare a contractelor in derulare pentru motivul deschiderii procedurii sunt nule.
Cu toate acestea, prin art. 36 din O.U.G. nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora, s-a prevazut ca prin derogare de la dispozitiile art. 36 si art. 86 alin. (1) din Legea nr. 85/2006, in termen de 15 zile de la data luarii la cunostinta a hotararii judecatoresti prin care s-a dispus deschiderea procedurii de insolventa a unui beneficiar, autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene sunt obligate sa demareze activitatea de constatare a neregulilor si de stabilire a creantelor bugetare prevazuta de prezenta ordonanta de urgenta pentru sumele acordate in cadrul
contractului/acordului/deciziei de finantare din fonduri europene si/sau din fonduri publice nationale aferente acestora.
Acest din urma text de lege nu distinge daca este vorba despre o hotarare judecatoreasca definitiva sau nedefinitiva. Avand in vedere si scopul edictarii unei asemenea prevederi, respectiv de a da posibilitatea autoritatii contractante sa se inscrie in tabelul creditorilor cu creantele bugetare stabilite in urma controlului si faptul ca prin hotararea de deschidere a procedurii se stabileste termen pentru inscrierea in tabelul creditorilor, instanta apreciaza ca demararea controlului se poate face in baza hotararii judecatoresti nedefinitive.
Cu toate acestea, instanta avand in vedere ca starea de insolventa a fost singura neregula constatata prin procesul verbal contestat si ca aceasta situatie a fost infirmata prin decizia data de instanta de apel, respectiv decizia nr. 76/21.08.2014 pronuntata de Curtea de Apel Bacau, prin care a fost schimbata sentinta civila nr. 653/F/3.12.2013 a Tribunalului Neamt in sensul ca s-a luat act de intelegerea partilor si s-a dispus respingerea cererii de deschidere a procedurii insolventei formulata de creditoarea SC C. SRL, instanta a dispus admiterea actiunii si anularea deciziei de solutionare a contestatiei administrative si a procesului verbal de constatare a neregulilor si de stabilire a creantelor bugetare.