Cererea de valorificare imediata a obiectului garantiei Art. 39
17 martie 2020Procedura simplificata - Falimentul
17 martie 2020
Cererea creditorilor
Creditorul indreptatit sa ceara deschiderea procedurii
Art. 3
- Prin creditor indreptatit sa solicite deschiderea procedurii insolventei se
intelege creditorul a carui creanta impotriva patrimoniului debitorului este certa, lichida Si exigibila de mai mult de 30 de zile.
- Prin creditor se intelege persoana fizica sau juridica care detine un drept de creanta asupra averii debitorului Si care a solicitat, in mod expres, instantei sa ii fie inregistrata creanta in tabelul definitiv de creante sau in tabelul definitiv consolidat de creante Si care poate face dovada creantei sale fata de patrimoniul debitorului, in conditiile prezentei legi. Au calitatea de creditor, fara a depune personal declaratiile de creanta, salariatii debitorului.
- Creditorul indreptatit sa participe la procedura insolventei este acel creditor care a formulat Si i-a fost admisa, in total sau in parte, o cerere de inregistrare a creantei sale pe tabelul definitiv al creantelor contra debitorului Si care are dreptul de a participa Si vota in adunarea creditorilor, inclusiv asupra unui plan de reorganizare judiciara admis de judecatorul-sindic, de a fi desemnat in calitate de membru al comitetului creditorilor, de a participa la distributiile de fonduri rezultate din reorganizarea judiciara a debitorului sau din lichidarea averii debitorului, de a fi informat sau notificat cu privire la desfaSurarea procedurii Si de a participa la orice alta procedura reglementata de prezenta lege.
12 Valoare prag reprezinta cuantumul minim al creantei, pentru a putea fi introdusa cererea creditorului. Acesta este de 10.000 lei, iar pentru salariati, de 6 salarii medii pe economie.
Art. 31
- Orice creditor indreptatit sa solicite deschiderea procedurii prevazute de prezenta lege impotriva unui debitor prezumat in insolventa, poate introduce o cerere introductiva in care va preciza:
- cuantumul Si temeiul creantei;
- existenta unei garantii reale constituite de catre debitor sau instituite potrivit legii;
- existenta unor masuri asiguratorii asupra bunurilor sale;
- declaratie privind eventuala intentie de a participa la reorganizarea debitorului, caz in care va trebui sa precizeze, cel putin la nivel de principiu, modalitatea in care intelege sa participe la reorganizare.
- Creditorul va anexa documentele justificative ale creantei Si ale actelor de constituire de garantii.
- Daca intre momentul inregistrarii cererii de catre un creditor Si cel al judecarii acestei cereri sunt formulate cereri de catre alti creditori impotriva aceluiaSi debitor, tribunalul va verifica, din oficiu, la data inregistrarii existenta dosarului pe rol, va dispune conexarea acestora Si va stabili indeplinirea conditiilor prevazute la alin. (1) referitoare la cuantumul minim al creantelor in raport cu valoarea insumata a creantelor tuturor creditorilor care au formulat cereri Si cu respectarea valorii prag prevazuta de prezenta lege.
- Daca s-a deschis o procedura intr-un dosar, celelalte eventuale dosare aflate pe rol, cu acelaSi obiect, vor fi conexate la acelaSi dosar.
Art. 33
- In termen de 48 de ore de la inregistrarea cererii creditorului indreptatit sa solicite deschiderea procedurii insolventei, judecatorul-sindic va comunica cererea, in copie, debitorului.
- In termen de 10 zile de la primirea copiei, debitorul trebuie fie sa conteste, fie sa recunoasca existenta starii de insolventa. Daca debitorul contesta starea de insolventa iar contestatia sa este ulterior respinsa, el nu va mai avea dreptul sa solicite reorganizarea judiciara.
- La cererea debitorului, judecatorul-sindic ii poate obliga pe creditorii care au introdus cererea sa consemneze, in termen de 15 zile, la o banca, o cautiune de cel mult 10% din valoarea creantelor. Cautiunea va fi restituita creditorilor, daca cererea lor va fi admisa. Daca cererea va fi respinsa, cautiunea poate fi folosita pentru a acoperi pagubele suferite de debitor. Daca nu este consemnata in termen cautiunea, cererea introductiva va fi respinsa.
- Daca judecatorul-sindic stabileSte ca debitorul este in stare de insolventa, ii va respinge contestatia Si va deschide, printr-o sentinta, procedura generala, situatie in care un plan de reorganizare poate fi formulat numai de catre administratorul judiciar sau de catre creditori detinand impreuna sau separat minim 20% din valoarea masei credale Si numai daca aceStia iSi exprima intentia de a depune un plan pana la termenul stabilit la art. 59 alin.
- Si respectiv art. 60 alin. (2).
- Daca judecatorul-sindic stabileSte ca debitorul nu este in stare de insolventa, respinge cererea creditorilor care va fi considerata ca lipsita de orice efect chiar de la inregistrarea ei.
- Daca debitorul nu contesta in termenul prevazut la alin. (2) ca ar fi in stare de insolventa Si iSi exprima intentia de a-Si reorganiza activitatea, judecatorul-sindic va da o sentinta de deschidere a procedurii generale. In cazul in care din declaratia debitorului, facuta pana la data pronuntarii sentintei, rezulta ca acesta se incadreaza intr-una dintre categoriile prevazute la art. 1 alin. (2) sau a mai beneficiat de reorganizare in ultimii cinci ani anteriori deschiderii procedurii, judecatorul-sindic va pronunta o sentinta de deschidere a procedurii simplificate.
- Prin sentinta de deschidere a procedurii judecatorul-sindic va dispune administratorului judiciar sau lichidatorului, dupa caz, sa efectueze notificarile prevazute de art. 61.
Comentarii generale
Creditorul nu va utiliza procedurile prevăzute de Legea privind procedura insolvenţei pentru a obliga debitorul să procedeze la achitarea cu prioritate a creanţei sale, evitând astfel formalităţile costisitoare ale executării silite individuale.
Cererea de conciliere directă prevăzută de art. 720 din Codul de procedură civilă nu este necesară în cazul cererii creditorului privind deschiderea procedurii insolvenţei.
Comentarii generale
Creditorul nu va utiliza procedurile prevăzute de Legea privind procedura insolvenţei pentru a obliga debitorul să procedeze la achitarea cu prioritate a creanţei sale, evitând astfel formalităţile costisitoare ale executării silite individuale.
Cererea de conciliere directă prevăzută de art. 720 din Codul de procedură civilă nu este necesară în cazul cererii creditorului privind deschiderea procedurii insolvenţei.
Textul acestui articol stabileSte conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca creanta detinuta de creditor asupra averii debitorului pentru ca cererea privind deschiderea procedurii insolventei sa poata fi admisa.
Creanta trebuie sa fie certa, in sensul existentei sale neindoielnice Si a cuantumului cert (avand expunere monetara), lichida Si exigibila (asupra carora se pot ridica pretentii) Si sa se incadreze in valoarea pragului stabilit de art.3 pct.12..
Dovada caracterului cert al creantei se poate face atat prin titlu executoriu (hotarare judecatoreasca, bilet la ordin/cec/cambie investite cu formula executorie, titlu executoriu emis de organele fiscale), cat Si prin inscris sub semnatura privata (de ex. contract bancar de credit), dar Si orice alte inscrisuri necontestate de debitor, nici in privinta existentei lor, nici in ceea ce priveSte cuantumul acestora (contracte comerciale, facturi fiscale acceptate de debitor, avize de expeditie, procese-verbale de predare-primire a marfii etc.).
In cazul existentei unei hotarari judecatoreSti care sa ateste obligatiile partilor, daca aceasta este irevocabila, nu mai este necesara depunerea restului inscrisurilor “primare” in baza carora aceasta sentinta a fost pronuntata. In caz contrar, o eventuala sentinta definitiva trebuie analizata coroborat cu restul elementelor din probatiune.
Comentarii la art. 31
Neplata la scadenta a datoriei, indiferent de natura acesteia (comerciala sau necomerciala), declanSeaza automat curgerea termenului de 30 de zile calendaristice; implinirea acestui termen da naStere prezumtiei de insolventa Si permite creditorului sa constate aceasta situatie Si sa inregistreze la tribunal cererea pentru deschiderea procedurii insolventei. Insa neplata trebuie sa constituie rezultatul incapacitatii debitorului de a plati datoria cu sumele de bani disponibile. Dovada se face cu orice mijloc de proba, fiind vorba de o stare de fapt a patrimoniului debitorului.
Efectuarea unor plati modice, nesemnificative, fata de creditorul reclamant sau fata de alti creditori nu este de natura a inlatura aceasta prezumtie, decat in cazul in care acest element este coroborat cu altele de natura a conduce la concluzia ca debitorul nu se afla in stare de insolventa.
Comentarii la art. 33
Termenul de contestatie de 10 zile este un termen procedural Si se calculeaza pe zile libere.
Sanctiunea nerespectarii acestui termen este respingerea contestatiei ca tardiva; in conditiile in care nu este un termen de prescriptie extinctiva, ci unul de decadere, acest termen de contestatie nu este susceptibil de repunere in termen.
Debitorul depune contestatia la instanta care este competenta sa solutioneze cererea introductiva Si care i-a comunicat copie dupa cererea creditorului.
Daca debitorul formuleaza contestatie, in conditiile art.33, insa contestatia este respinsa ulterior, dispunandu-se deschiderea procedurii insolventei, el nu va mai avea dreptul sa solicite reorganizarea judiciara.
Bune practici:
Plata cautiunii este menita a preveni abuzurile din partea creditorilor, care ar putea utiliza procedura insolventei ca un mijloc de presiune pentru a obtine recuperarea cu prioritate a creantelor. In lipsa unei cereri justificate a debitorului, judecatorul-sindic nu va putea obliga creditorii din oficiu la plata unei cautiuni. Cuantumul cautiunii poate fi stabilit la cel mult 10% din valoarea creantelor (cuantum stabilit prin raportare la nivelul cautiunii din Codul de procedura civila), insa judecatorul-sindic este chemat sa aprecieze nivelul acesteia in raport cu proportiile cazului Si cu riscurile anticipate, evitand ingreunarea situatiei creditorului prin obligarea la blocarea unor fonduri insemnate, in conditiile in care acesta suferise deja un prejudiciu prin neincasarea la scadenta a creantei. Judecatorul- sindic va indica Si banca la care trebuie depusa suma de bani cu titlu de cautiune. Cautiunea va fi restituita creditorului deponent in cazul respingerii contestatiei debitorului.
Precizare privind data de la care curge termenul de 15 zile pentru depunerea cautiunii - de la pronuntarea/comunicarea masurii luate de catre judecatorul-sindic.
F0002 |
Cererea de deschidere a procedurii insolventei formulata de creditor |
|
|
F0009 |
Formular pentru depunerea documentelor financiare Si a celorlalte documente prevazute de art. 28 coroborat cu art. 35 |
Alte cereri
Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare
Conform Legii nr. 297 din 28 iunie 2004 privind piata de capital (Publicata in Monitorul Oficial cu numarul 571 din data de 29 iunie 2004), C.N.V.M. instituie masuri de administrare speciala in situatia in care constata ca o entitate autorizata se afla in situatia de a deveni insolvabila sau in situatia in care oricare dintre administratorii judiciari, directorii executivi sau auditorii acesteia se fac vinovati de:
- incalcarea prevederilor prezentei legi ori a reglementarilor emise de C.N.V.M., care a produs sau poate produce prejudicii importante sau care pune in pericol buna functionare a pietei de capital;
- incalcarea oricarei conditii sau restrictii prevazute in autorizatia de functionare;
- administrarea necorespunzatoare a instrumentelor financiare Si fondurilor apartinand investitorilor.
In sensul acestei legi, prin entitati autorizate se inteleg acele entitati care sunt autorizate sa opereze pe piete financiare, precum institutiile de credit, societatile de servicii de investitii financiare, alte institutii financiare autorizate Si reglementate, societatile de asigurari, organismele de plasament colectiv, societatile de administrare a investitiilor, fondurile de pensii, precum Si alte entitati ce nu sunt autorizate ori reglementate Si al caror unic obiect de activitate este investitia in valori mobiliare.
In situatia constatarii unor disfunctionalitati majore, C.N.V.M. va putea solicita dizolvarea consiliului de administratie al entitatilor autorizate.
Conform art. 265 din acest act normativ, administrarea speciala va fi realizata de o persoana fizica sau juridica specializata, numita de C.N.V.M. Decizia privind instituirea administrarii speciale va fi publicata in Buletinul C.N.V.M. Si in 2 cotidiane de difuzare nationala.
Administratorul special preia integral atributiile consiliului de administratie al entitatii autorizate supuse regimului de administrare speciala Si stabileSte masuri pentru conservarea activelor Si incasarea creantelor in interesul investitorilor Si al altor creditori.
in termen de maximum 60 de zile de la numire, administratorul special prezinta
- N.V.M. un raport scris cu privire la situatia financiara a entitatii autorizate Si anexeaza documente referitoare la evaluarea activelor Si pasivelor, situatia recuperarii creantelor, costul mentinerii activelor Si situatia lichidarii debitelor.
In termen de 15 zile de la primirea raportului administratorului special, C.N.V.M. va decide, daca este cazul, asupra prelungirii activitatii administratorului special, pe o perioada limitata. In situatia prelungirii activitatii, administratorul special va prezenta, lunar, C.N.V.M. evaluarea situatiei financiare a respectivei entitati autorizate.
In cazul in care C.N.V.M. constata, pe baza raportului administratorului special, ca entitatile autorizate s-au redresat din punct de vedere financiar Si se incadreaza in cerintele de supraveghere prudentiala, conform reglementarilor C.N.V.M., masurile de administrare speciala vor inceta.
In situatia in care nu sunt indeplinite aceste cerinte, in sensul ca entitatile autorizate nu s-au redresat, iar C.N.V.M. nu decide asupra prelungirii activitatii administratorului special, autorizatia de functionare a entitatii reglementate va fi retrasa, C.N.V.M. avand la dispozitie fie posibilitatea initierii procedurii lichidarii administrative, fie sesizarea instantei competente in vederea declanSarii procedurii reorganizarii judiciare Si a falimentului.
In cazul initierii procedurii reorganizarii judiciare Si a falimentului nu este necesara intrunirea conditiilor prevazute de Legea privind procedura insolventei Instanta competenta sa solutioneze cererea C.N.V.M. de initiere a procedurii reorganizarii judiciare Si a falimentului entitatilor autorizate este tribunalul in circumscriptia caruia se afla sediul respectivei entitati.
In intelesul Legii nr. 297/2004, insolvabilitatea reprezinta acea stare a entitatii autorizate, aflata in una dintre urmatoarele situatii:
- incapacitatea vadita de plata a datoriilor exigibile din disponibilitatile baneSti
proprii;
- retragerea autorizatiei entitatii reglementate, in conformitate cu prezenta lege Si reglementarile C.N.V.M., ca urmare a imposibilitatii de redresare financiara a entitatii autorizate aflate in administrare speciala.
Desemnarea lichidatorului de catre tribunal se va face cu acordul C.N.V.M. In indeplinirea atributiilor lor, care implica aplicarea unor reglementari emise de C.N.V.M., tribunalul, judecatorul-sindic Si lichidatorul pot cere Si opinia C.N.V.M., in calitatea sa de autoritate de reglementare Si supraveghere a pietei de capital.
Procedura falimentului va fi inchisa atunci cand judecatorul-sindic a aprobat raportul final, cand toate fondurile sau bunurile din averea entitatii autorizate aflate in faliment au fost distribuite Si fondurile nereclamate au fost depuse la Trezoreria Statului. In urma unei cereri a judecatorului-sindic, tribunalul va da o hotarare de inchidere a procedurii reorganizarii judiciare Si a falimentului. Hotararea va fi comunicata, in scris Si/sau prin presa, in cel putin 2 cotidiane de circulatie nationala, tuturor creditorilor debitorului, oficiului registrului comertului, C.N.V.M. Si lichidatorului. Eventualele sume ramase vor fi virate la bugetul de stat, dupa o perioada de 5 ani.
Ministerul Finantelor Publice
Articolul 172 din Codul de procedura fiscala (Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 863 din 26 septembrie 2005) prevede: „Organul de executare este obligat ca pentru creantele fiscale datorate de comercianti, societati comerciale, cooperative de consum ori cooperative meSteSugareSti sau persoane fizice sa ceara instantelor judecatoreSti competente inceperea procedurii reorganizarii judiciare sau a falimentului, in conditiile legii.”
Cererile organelor fiscale privind inceperea procedurii reorganizarii judiciare Si a falimentului se vor inainta instantelor judecatoreSti Si sunt scutite de consemnarea vreunei cautiuni.
in absenta unor dispozitii speciale derogatorii de la dreptul comun, Legea privind procedura insolventei se va aplica cererilor privind deschiderea procedurii insolventei formulate de organele fiscale de executare.
F0009 Cererea de deschidere a procedurii insolventei formulata de creditor