Asigurari de sanitate, mostenire legala
28 martie 2020Cerere de modificare control judiciar, Incuviintarea parasirii tarii
28 martie 2020
Cercetarea disciplinara a personalului silvic
Cuprins pe materii
:
Contencios administrativ
Legislatie relevanta
:
art. 20, art. 48, art. 49 din O.U.G. nr. 59/2000
Rezumat
:
Calitatea reclamantului de inginer silvic, precum si abaterea retinuta in sarcina acestuia (prestinsa raportare falsa a masei lemnoase aflata in gestiunea sa) reclama aplicarea dispozitiilor din O.U.G. nr. 59/2000, iar nu dispozitiile din Legea nr. 188/1999. Potrivit art. 49 din susmentionatul act normativ, constatarea abaterilor disciplinare se face de seful ierarhic sau de personalul cu atributii de control al activitatii pe care o desfasoara personalul silvic, pe linie de serviciu; prezentarea fiecarui caz constatat va contine toate datele necesare in vederea luarii unei decizii obiective. Stabilirea sanctiunii se va face numai in urma anchetarii si analizarii imprejurarilor in care s-a comis abaterea disciplinara si a audierii persoanei in cauza.
Decizia nr. 349/28 februarie 2017 a Curtii de Apel Galati
Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului V. sub nr. 8xx/91/31.03.2016, reclamantul M.D. a chemat in judecata pe parata Directia Silvica V. solicitand anularea Deciziei nr. 2x din 29.02.2016 prin care a fost sanctionat cu diminuarea salariului de baza cu 10% pe o perioada de 1 luna, potrivit art.101 alin.2 litera c) din Contractul colectiv de munca in vigoare.
In motivarea actiunii, reclamantul a invederat instantei, in esenta, urmatoarele:
Prin Raportul nr. 1xxx/01.02.2016 intocmit de R.N.P. – R. s-a constatat generic nerespectarea dispozitiilor conducerii R.N.P. – R. referitoare la gestionarea masei lemnoase provenita din exploatarea de partizi in regie proprie si prin prestari servicii de exploatari forestiere, fara a se preciza insa ce atributii din fisa postului au fost incalcate de dansul in calitatea sa de inginer si responsabil cu activitatea de productie la ocolul Silvic P. – V. C.
La data controlului, materialul lemnos, circa 80 m cubi, se afla in rampa, nefiind asezat in stive.
In drept, actiunea a fost intemeiata pe dispozitiile Legii nr. 554/2004 si art. 101 din Contractul colectiv de munca 2015-2017.
In dovedirea sustinerilor, reclamantul a depus la dosar inscrisuri.
Parata R.N.P. R. prin structura teritoriala Directia Silvica V., prin Intampinarea depusa in termen legal la dosar a solicitat respingerea actiunii.
S-a aratat ca reclamantul este salariatul in cadrul subunitatii Ocolul Silvic P. V.C., iar cu ocazia unor verificari pe teren, verificari materializate prin Raportul 2xxxx/ AC/18.02.2016, s-a constatat ca acesta, in calitatea sa de responsabil de productie, a raportat fals, intocmind procesul verbal de receptie a masei lemnoase, depus si inregistrat la ocol sub nr.3xx/25.01.2016, ca ar fi receptionat cantitatea de 83 mc lemn foc ca urmare a exploatarii partidei 8xxxxx. Astfel, acesta a declarat ca lemnul in cauza a fost fasonat si asezat in stive, pe dimensiuni, iar in realitate acesta era doar doborat si imprastiat in perimetrul parchetului, contrar prevederilor ordinului R.N.P. nr. 24207/AC/15.07.2014 referitor la receptionarea/inventarierea si gestionarea masei lemnoase fasonate rezultata din exploatarea de partizi in regie proprie si prin servicii de exploatari forestiere.
Prin sentinta civila nr. 5xx din data de 12 octombrie 2016 pronuntata in cauza, Tribunalul V. a admis contestatia, dispunand, pe cale de consecinta, anularea Deciziei nr. 2x/29.02.2016 emisa de parata si in consecinta, exonerarea reclamantului de sanctiunea aplicata.
Pentru a hotari astfel, prima instanta a retinut in fapt si in drept urmatoarele:
Reclamantul este inginer silvic detinand functia de sef productie in cadrul subunitatii R., Ocolul Silvic P.V.C.
In urma unei sesizari formulate de un grup de cetateni din comuna B., judetul V., cu privire la activitatea padurarului D.F. din cadrul Ocolului Silvic P.V., s-a dispus efectuarea unor verificari, verificari materializate prin Raportul inregistrat la parata sub nr.2xxx din 18.02.2016.
Asa cum rezulta din Capitolul II al Raportului, constatarile au vizat exclusiv activitatea padurarului D.F., nefiind facuta nici o mentiune care sa vizeze activitatea reclamantului M.D., astfel ca, concluziile din capitolul IV il vizeaza exclusiv pe padurarul D.F.
Cu toate acestea la capitolul V Masuri de remediere a deficientelor constatate, la prima pozitie este indicat reclamantul M.D. in dreptul caruia se retine faptul ca a incalcat dispozitiile conducerii R.N.P. R. transmise cu adresa nr. 2xxxx/AC/15.07.2014 referitoare la gestionarea masei lemnoase provenita din exploatarea de partizi in regie proprie si prin prestari servicii de exploatare forestiera precum si faptul ca a incalcat atributiile din fisa postului, motiv pentru care se propune sanctionarea acestuia cu diminuarea salariului cu 10% pe durata de 1 luna, potrivit art.101 alin.2 litera c) din Contractul colectiv de munca.
In baza acestui Raport, parata emite Decizia nr. 2x din 29.02.2016 prin care aplica reclamantului aceasta sanctiune.
Nu se indica in decizia de sanctionare care sunt in concret faptele imputate, care sunt atributiile din fisa postului nerespectate de catre acesta.
Fata de dispozitiile art.1 si 58 din O.U.G. nr. 50/2000, Tribunalul a retinut ca in cauza sunt aplicabile dispozitiile Legii nr. 188/1999 privind statutul functionarului public.
Potrivit dispozitiilor acestei legi, sanctiunea diminuarii salariului, reglementata de art.77 alin.3 litera b), se poate aplica potrivit dispozitiilor art. 78 alin. 2 doar la propunerea comisiei de disciplina. Or, din inscrisurile depuse de parat la dosar rezulta ca sanctiunea s-a aplicat la propunerea unei Comisii de verificare a aspectelor sezisate in petitia inregistrata la R.N.P. R. sub nr. .../01.02.2016, petitie formulata de un grup de cetateni din comuna B. cu privire la activitatea padurarului D.F.
Aceasta comisie nu poate fi asimilata, insa Comisiei de disciplina, dupa cum propunerea de sanctionare nu poate fi asimilata propunerii de sanctionare formulata de Comisia de disciplina dupa cercetarea disciplinara a pretinsei fapte.
Nota de relatii data de reclamant dupa formularea propunerii de sanctionare nu echivaleaza cu cercetarea disciplinara a faptei.
Tinand seama de faptul ca nu au fost respectate dispozitiile art.78 alin.2 din Legea nr.188/1999, avand in vedere si faptul ca Raportul de control nu cuprinde mentiuni exprese cu privire la activitatea reclamantului, nu identifica atributiile de serviciu nerespectate de acesta, se apreciaza ca sanctionarea reclamantului prin Decizia nr. 2x/29.02.2016 s-a facut nelegal motiv pentru care, in temeiul dispozitiilor art. 80 din Legea nr. 188/1999 raportat la art. 1 si 18 din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, se impune admiterea actiunii si anularea Deciziei nr. 2x din 29.02.2016 emisa de parata cu consecinta exonerarii reclamantului de sanctiunea aplicata.
Impotriva susmentionatei hotarari, in termen legal, a declarat recurs parata, criticand-o pe motive de nelegalitate, in esenta, sub urmatoarele aspecte:
Instanta de fond a retinut netemeinic si nelegal ca decizia emisa de Directia Silvica V. este anulabila pentru nerespectarea cercetarii disciplinare, astfel cum aceasta este prevazuta de Legea nr. 188/1999.
Respectivul act normativ nu este insa incident in cauza, potrivit celor ce succed.
Reclamantului ii sunt aplicabile prevederile OUG nr. 59/2000 care se coroboreaza cu Ordinul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor si cu prevederile art. 101, art. 102 alin.1 si 2 din Contractul colectiv de munca la nivelul RNP R.
Astfel, potrivit disp. art. 20 din OUG nr. 59/2000, personalul silvic de toate gradele, angajat pentru administrarea fondului forestier, indiferent de natura proprietatii acestuia, are drepturi si obligatii care decurg din legislatia in vigoare, din prevederile prezentului statut, precum si din prevederile contractului colectiv de munca, in unitatile in care acesta se incheie.
In art. 48 din acelasi act normativ de precizeaza:
(1) Personalul care incalca legile si regulamentele specifice domeniului silviculturii, indatoririle ce ii revin potrivit contractului individual de munca, precum si normele de comportare, aducand astfel daune intereselor silviculturii si prestigiului institutiei pe care o reprezinta, raspunde disciplinar, contraventional, civil sau penal, in functie de natura si de gravitatea faptei savarsite.
(2) Pentru abaterile disciplinare se aplica una dintre urmatoarele sanctiuni:
a) mustrare;
b) avertisment scris;
c) diminuarea salariului si, dupa caz, a indemnizatiei de conducere cu 5% - 30% pe o durata de 1 - 3 luni;
d) retrogradarea in functie pe o durata de 1 - 6 luni;
e) suspendarea din functie pe o durata de 1 - 12 luni; perioada de suspendare nu se ia in considerare ca vechime pentru acordarea gradatiei;
f) prelungirea cu 1 - 3 ani a duratei de acordare a unei gradatii sau de promovare in grad;
g) desfacerea disciplinara a contractului individual de munca.
(3) Constatarea abaterilor disciplinare se face de seful ierarhic sau de personalul cu atributii de control al activitatii pe care o desfasoara personalul silvic, pe linie de serviciu; prezentarea fiecarui caz constatat va contine toate datele necesare in vederea luarii unei decizii obiective. Stabilirea sanctiunii se va face numai in urma anchetarii si analizarii imprejurarilor in care s-a comis abaterea disciplinara si a audierii persoanei in cauza.
(4) Sanctiunile prevazute la alin. (2) nu exclud aplicarea celorlalte forme de raspundere prevazute de lege si nu inlatura obligatia recuperarii despagubirilor pentru pagube produse fondului forestier sau economiei vanatului.
(5) Persoana sanctionata cu desfacerea disciplinara a contractului individual de munca pierde calitatea de membru al Corpului silvic si dreptul de a-si exercita profesiunea de silvicultor in cadrul structurilor prevazute la
art. 2
.
In conformitate cu disp. art. 49:
(1) Analizarea cazului si aplicarea sanctiunii, in cazul abaterilor pentru care organele constatatoare propun sanctiunile prevazute la
art. 48
alin. (2) lit. a), b) si c), se fac de conducatorul unitatii silvice la care este angajata persoana sanctionata. Impotriva sanctiunii respective persoana in cauza poate face contestatie la forul ierarhic superior, in termen de 15 zile de la data comunicarii sanctiunii. Dupa analizarea contestatiei solutia adoptata se transmite persoanei in cauza sub forma de hotarare definitiva; totodata solutia se aduce la cunostinta si unitatii silvice la care este angajata persoana sanctionata.
(2) In cazul abaterilor disciplinare pentru care se propun sanctiunile mentionate la
art. 48
alin. (2) lit. d), e), f) si g), consiliul de disciplina analizeaza fapta/faptele savarsita/savarsite, in vederea adoptarii hotararii de aplicare a uneia dintre sanctiunile respective.
Aceasta procedura a fost aplicata reclamantului-intimat, astfel cum s-a invederat si probat in fata primei instante, fara ca aceasta sa tina cont de apararile paratei.
In concret:
Comisia prevazuta de lege a fost numita prin Ordin al Directorului R.N.P. R.;
Comisia a intocmit Raportul nr. 2xxx/18.02.2016 care a fost aprobat de conducerea regiei si transmis pe cale legala si competenta punere in aplicare directiei silvice;
Cu respectarea normelor incidente in materie indicate in mod clar in decizia nr. 2x/2016 s-au indicat atat motivele de fapt, cat si motivele de drept care au dus la sanctionarea ea reclamantului-intimat.
Prin Nota de relatii solicitata reclamantului i s-a oferit acestuia posibilitatea de a-si exprima pe larg punctul de vedere, apararile acestuia fiind avute in vedere la emiterea deciziei nr. 2x/2016.
In mod nelegal si netemeinic a retinut instanta de fond faptul ca decizia nr. 2x/2016 nu cuprinde motivele de fapt pentru care a fost sanctionat reclamantul intimat din prezenta cauza.
Asa cum lesne se poate observa, la art. 2 din decizia nr. 2x/2016 se mentioneaza in concret incalcarile reclamantului intimat referitoare la atributiile acestuia referitoare la gestionarea masei lemnoase provenite din exploatarea partizilor in regie.
Pentru motivele mai sus expuse, recurenta-parata a solicitat admiterea recursului, casarea sentintei recurate si trimiterea cauzei spre rejudecare.
Recurenta nu si-a intemeiat in drept recursul.
In dovedirea motivelor de recurs, recurenta a depus la dosar contractul colectiv de munca incheiat la nivelul R.N.P. R. pentru perioada 2015-2017, O.U.G. nr. 59/2000 si Ordinul M.A.A.P. nr. 274/2002.
Intimatul-reclamant a formulat intampinare la motivele de recurs
,
solicitand mentinerea sentintei recurate apreciate de dansul ca fiind legala, fara a face referiri la criticile punctuale formulate in cauza de catre recurenta-parata.
Recursul de fata se apreciaza fondat in raport de urmatoarele imprejurari:
Reclamantul este inginer silvic detinand functia de sef productie in cadrul subunitatii R, Ocolul Silvic P.V.C.
In urma unei sesizari formulate de un grup de cetateni din comuna B., judetul V., cu privire la activitatea padurarului D.F. din cadrul Ocolului Silvic P.V.C., s-a dispus efectuarea unor verificari, verificari materializate prin Raportul inregistrat la parata sub nr. 2xxx din 18.02.2016.
In raport de calitatea reclamantului si de abaterea retinuta in sarcina acestuia, devin incidente dispozitiile din O.U.G. nr. 59/2000, iar nu dispozitiile din Legea nr. 188/1999.
Astfel, potrivit disp. art. 20 din O.U.G. nr. 59/2000, personalul silvic de toate gradele, angajat pentru administrarea fondului forestier, indiferent de natura proprietatii acestuia, are drepturi si obligatii care decurg din legislatia in vigoare, din prevederile prezentului statut, precum si din prevederile contractului colectiv de munca, in unitatile in care acesta se incheie.
Potrivit art. 49 din acelasi act normativ, constatarea abaterilor disciplinare se face de seful ierarhic sau de personalul cu atributii de control al activitatii pe care o desfasoara personalul silvic, pe linie de serviciu; prezentarea fiecarui caz constatat va contine toate datele necesare in vederea luarii unei decizii obiective. Stabilirea sanctiunii se va face numai in urma anchetarii si analizarii imprejurarilor in care s-a comis abaterea disciplinara si a audierii persoanei in cauza.
In acelasi sens sunt si dispozitiile din contractului colectiv de munca invocat de parata.
Astfel, dupa ce la art. 101 din respectiva conventie, sunt enumerate sanctiunile ce pot fi aplicate personalului silvic si criteriile de individualizare a acestora, la art. 102 este disciplinata procedura de aplicare a respectivelor sanctiuni, precizandu-se ca sanctiunea diminuarii salariului se dispune de catre conducatorul unitatii, „avand in vedere raportul intocmit de catre comisia de cercetare disciplinara sau persoana numita prin decizie”.
Prin urmare, solutionarea contestatiei reclamantului implica verificarea de catre instanta a respectarii procedurii prevazute de O.U.G. nr. 59/2000 in emiterea deciziei nr. 26/2016, precum si a procedurii de solutionare a contestatiei administrative (legalitatea sanctiunii, modul de individualizare a acesteia, existenta raportului prev. la art. 102, motivarea deciziei de sanctionare, respectarea dreptului la aparare al reclamantului etc.)
Instanta fondului, analizand contestatia din perspectiva unor dispozitii legale care nu sunt incidente in cauza, a concluzionat in sensul nulitatii deciziei de sanctionare pe motivul ca neconstituirii unei comisii de disciplina, singura care, in virtutea disp. art. 78 alin. 2 din Legea nr. 188/1999 ar fi putut propune sanctiunea pentru reclamant.
Apreciind ca in mod nelegal a procedat prima instanta la solutionarea cauzei pe exceptie, Curtea a apreciat ca se impune reformarea sentintei recurate, pentru solutionarea pe fond a litigiului cu aplicarea dispozitiilor OUG nr. 59/2000, sens in care a admis recursul fata, in temeiul disp. art. 498 alin 2 C.pr. civ. („instanta a carei hotarare este atacata cu recurs a solutionat procesul fara a intra in judecata fondului”).