Procedura de camera preliminara. Obiect.
17 martie 2020Camera preliminara. Avocat
17 martie 2020
Apel, Gresita schimbare a incadrarii juridice
Index tematic: Cod penal
Legislatie relevanta : art. 175 Cod penal
Rezumatul problemei de drept:
Gresita schimbare a incadrarii juridice din infractiunea de abuz in serviciu comisa de functionari publici in forma calificata si continuata in abuz in serviciu comisa de alte persoane decât functionari publici in forma calificata si continuata
Identificare:
Curtea de Apel Ploiesti – Sectia Penala si pentru cauze cu minori si de familie
Decizia penala pronuntata la 27 iunie 2018 in dosarul nr. 1705/120/2014
Desi prima instanta a retinut ca se justifica schimbarea incadrarii juridice date prin rechizitoriu din abuz in serviciu comisa de functionari publici in forma calificata si continuata i
n abuz in serviciu comisa de alte persoane decât functionari publici in forma calificata si continuata, pe motivul ca angajatii unei persoane fizice de drept privat nu sunt functionari publici,
in sensul legii penale asa cum aceasta calitate este definita de art. 175 alin. (1) si (2) Cod penal,
f
unctionarul public
, in intelesul normei prevazute la art. 175 alin. (2) din Codul penal, este persoana care exercita un serviciu de interes public pentru care a fost investita de autoritatile publice sau care este supusa controlului ori supravegherii acestora cu privire la indeplinirea respectivului serviciu public.
Calitatea de functionar public, in acceptiunea dispozitiilor art. 175 alin. (2) din Codul penal, implica intrunirea, in mod cumulativ, a doua cerinte obligatorii:
- persoana sa exercite un serviciu de interes public (conditie comuna);
- persoana sa fie investita cu indeplinirea respectivului serviciu public de catre o autoritate publica sau sa exercite serviciul de interes public sub controlul ori supravegherea unei autoritati publice (conditie alternativa).
Analiza indeplinirii primei cerinte, care vizeaza sfera atributiilor persoanei, se face tinând seama de
definitia data serviciului public
in dreptul administrativ, prin art. 2 alin. (1) lit. m) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, potrivit careia reprezinta activitatea organizata sau, dupa caz, autorizata de o autoritate publica, in scopul satisfacerii unui interes legitim public sau, altfel spus, verificarea imprejurarii daca, prin realizarea serviciului prestat, se urmareste satisfacerea unui interes general si daca se releva, in mod direct sau indirect, o autoritate publica. De asemenea, notiunea de „serviciul public” desemneaza fie o forma de activitate prestata in folosul interesului public, fie o subdiviziune a unei institutii din administratia interna impartita pe sectii, servicii etc. Din categoria serviciilor de interes public fac parte acele entitati care, prin activitatea pe care o desfasoara, sunt chemate sa satisfaca anumite interese generale ale membrilor societatii.
Cu referire la cea de a doua conditie, care priveste relatia persoanei ce realizeaza serviciul public cu autoritatile publice, aceasta este indeplinita alternativ, daca investirea pentru indeplinirea serviciului s-a facut de catre o autoritate publica
sau daca activitatea persoanei este supusa controlului ori supravegherii unei autoritati publice, indiferent de modalitatea de investire.
Desi in mod constant, in aparare, inculpatii apelanti au aratat la SC A SA era la data comiterii faptelor o societate cu capital integral privat, e
sential pentru a stabili insa daca societatea de asigurare este o persoana juridica de interes public este nu natura capitalului sau (public ori privat), ci specificul activitatii desfasurate si masura in care aceasta activitate poate fi asimilata unui serviciu public. Aceasta, deoarece notiunea de persoana de interes public desemneaza, in general, acea persoana juridica de drept privat, autorizata de o autoritate publica sa desfasoare un serviciu public, aflându-se sub supravegherea si controlul unei autoritati publice. Din aceasta perspectiva, se constata ca societatile de asigurare reprezinta institutii de credit, a caror functionare este permisa doar in urma autorizarii de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara in limitele acestei autorizatii; in activitatea lor, aceste societati se supun reglementarilor si ordinelor emise de ASF.
Ansamblul prevederilor legale ori statutare reflecta conditiile restrictive in care o societate de asigurare ia fiinta si isi desfasoara ulterior activitatea, fiind, in opinia Curtii, edificatoare pentru a califica activitatea asiguratorului ca fiind una de interes public si a considera societatile de asigurare ca fiind persoane juridice de interes public, in intelesul art. 145 C.p. 1968 sau 175 alin. 2 C.pen, indiferent de inconsecventele regasite in jurisprudenta.
Societatea de asigurare este expres calificata in prezent ca societate de interes public. Astfel, conform pct. 27 din OUG 37/2011 pentru modificarea si completarea Legii contabilitatii nr. 82/1991 si pentru modificarea altor acte normative incidente (Monitorul Oficial, Partea I nr. 285 din 22 aprilie 2011) La articolul 34, alineatele (2) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins: "(2) I
n intelesul prezentei legi, prin persoane juridice de interes public se intelege: institutiile de credit; institutiile financiare nebancare, definite potrivit reglementarilor legale, inscrise in Registrul general; institutiile de plata si institutiile emitente de moneda electronica, definite potrivit legii, care acorda credite legate de serviciile de plata si a caror activitate este limitata la prestarea de servicii de plata, respectiv emitere de moneda electronica si prestare de servicii de plata;
societatile de asigurare, asigurare-reasigurare si de reasigurare;
entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private; societatile de servicii de investitii financiare, societatile de administrare a investitiilor, organismele de plasament colectiv, depozitari centrali, casele de compensare si operatori de piata/sistem autorizati/avizati de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare; societatile comerciale ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata; societatile/companiile nationale; societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat; regiile autonome; persoanele juridice care apartin unui grup de societati si intra in perimetrul de consolidare al unei societati-mama cu sediul in Romania, care are obligatia sa aplice Standardele Internationale de Raportare Financiara, conform prevederilor legale in vigoare; organizatiile fara scop patrimonial care primesc finantari din fonduri publice.”
Prin urmare, contrar celor retinute de prima instanta, in speta ca nu se justifica
schimbarea incadrarii juridice data faptelor prin rechizitoriu din abuz in serviciu comisa de functionari publici in forma calificata si continuata in abuz in serviciu comisa de alte persoane decât functionari publici in forma calificata si continuata, angajatii unei persoane juridice de drept privat, având ca obiect de activitate
asigurare-reasigurare si de reasigurare,
având calitatea de functionari publici in sensul legii penale asa cum aceasta calitate este definita de art. 175 alin. 1 si 2 Cod penal.
Autorul sintezei,
Judecator Alexandru Raul Nestor