Apel - debitorul obligatiei de plata a indemnizatiei de concediu medical in cazul intrarii angajatorului in reorganizare judiciara
30 martie 2020Anularea deciziei adoptate de organul fiscal in solutionarea contestatiei administrative
30 martie 2020
Apel - contestatie asigurari sociale, acordare indice corectie
Dreptul asigurarilor sociale, Drept constitutional
Art.170 din Legea nr.263/2010, art. 147 Constitutie
Efectele declararii neconstitutionalitatii unui act normativ se produc pentru viitor - de la publicarea deciziei in M.Of. - pentru raporturile juridice ce urmeaza a se naste dupa acest moment. Asadar, raportul juridic stabilit anterior publicarii deciziei reprezinta o facta praeterita din perspectiva acestei decizii.
Insa, puterea obligatorie a deciziei impune instantei investite dupa publicarea Deciziei Curtii Constitutionale, aplicarea dezlegarilor acesteia.
Curtea de Apel Bacau - Sectia I Civila Decizia civila nr. 46 din 28 ianuarie 2015
Prin S.civ. 1060/C/3.07.2014, pronuntata de Tribunalul Neamt in dosar 1604/103/2014, s-a admis exceptia inadmisibilitatii contestatiei formulata de contestatorul N.C. impotriva Deciziei nr.**** din 19.08.2011 privind acordarea pensiei anticipate partiale, exceptie invocata de intimata CASA JUDETEANA DE PENSII NEAMT, si, in consecinta, sa respins acest capat de cerere ca inadmisibil. Totodata s-a admis cererea in obligatie de a face formulata de acelasi contestator si , in consecinta, a obligat intimata Casa Judeteana de Pensii Neamt sa procedeze la revizuirea, din oficiu, si emiterea unei decizii de pensionare anticipata partiala in favoarea contestatorului prin acordarea indicelui de corectie reglementat de art. 170 din Legea nr.263/2010 (calculat ca raport intre 43,3% din castigul salarial mediu brut realizat pe anul precedent si valoarea unui punct de pensie in vigoare la acea data), incepand cu data de 01.01.2013.
Argumente tribunal:
Prin cererea dedusa judecatii la 07.10.2013, contestatorul N.C. a contestat decizia nr. 254316 din 16.05.2013 privind acordarea pensiei anticipate partiale emisa de intimata Casa Judeteana de Pensii - Neamt, solicitand anularea deciziei de revizuire a pensiei nr. 254316/19.08.2011, precum si obligarea intimatei la recalcularea pensiei in temeiul art. 170 din Legea 263/2010 privitor la aplicarea indicelui de corectie de la data de 01.01.2013.
In fapt, contestatorul a aratat ca prin decizia Curtii Constitutionale nr. 437/2013 privind neconstitutionalitatea art. III alin. 2 si 3 din OUG 1/2013 se statueaza ca pentru persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis pana la data intrarii in vigoare a OUG 1/2013, trebuie aplicat indicele de corectie reglementat de art. 170 din Legea 263/2010. A sustinut contestatorul ca OUG 113/2013, care aproba valoarea indicelui de corectie nu proroga termenul anterior stabilit de art. 170 din Legea 263/2010, conform deciziei CCR 437/2013. A mai aratat contestatorul ca indicele de corectie de 1,06, de care a beneficiat in perioada 01.01.2013 - 06.11.2013, a fost acordat nelegal deoarece aceeasi decizie mai sus aratata, precizeaza ca indicele de corectie de 1,06 se refera doar la drepturile de pensie deschise dupa data de 22.01.2013 nu si cele retroactive. In consecinta, precizeaza contestatorul ca indicele de corectie de 1,12, trebuie sa ii fie aplicat incepand cu data de
- conform OUG 113/2013 art. IV alin. 1 lit. a, astfel dupa cum a statuat si motivarea CCR.
Intimata a depus intampinare prin care, pe cale de exceptie, fata de solicitarea de anulare a deciziei de revizuire a pensiei nr. 254316/19.08.2011, a invocat exceptia inadmisibilitatii raportat la prevederile art. 149 alin. 1 din Legea 263/2010, raportat la art. 153 lit. d din Legea 263/2010.
Pe fondul cauzei s-a sustinut ca prin decizia contestata i-a acordat contestatorului pensia anticipata partial, drepturile fiindu-i stabilite incepand cu data de 01.08.2011, rezultand un stagiu de cotizare realizat de 35 de ani, 5 luni si 22 de zile, un punctaj mediu anual de 1,26961 puncte cu un procent de diminuare de 36% si un cuantum al pensiei diminuate de 595 lei. Ca urmare a depunerii de catre contestator a unor noi acte privind veniturile obtinute, i-a fost recalculata pensia prin emiterea deciziei de pensionare din data de 16.05.2013, si stabilirea unui punctaj mediu anual de 1,27098 cu un procent de diminuare de 36% si un cuantum al pensiei de 596 lei. Referitor la aplicarea indicelui de corectie conform art. 170 din Legea 263/2010, pentru persoanele inscrise la pensie incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei legi, la punctajul mediu anual determinat in conditiile art. 95 se aplica si un indice de corectie calculat ca raport intre 43,3% din castigul salarial mediu brut realizat pe anul precedent si valoarea unui punct de pensie in vigoare la acea data, acest procent aplicandu-se o singura data, la inscrierea initiala la pensie. Potrivit art. 193 din Legea 263/2010, aceste prevederi urmau sa intre in vigoare la data de 01.01.2012, ulterior fiind prorogat acest termen la data de 01.01.2013, prin art. 16 din Legea 283/2011. Prin aparitia OUG 1/2013, a fost modificat art. 170 din Legea 263/2010, decizia CCR 437/2013, stabilind prin considerente ca la data de 01.01.2013, trebuiau aplicate prevederile art. 170 din Legea 263/2010, astfel dupa cum era in forma initiala. Totodata prin art. IV din OUG 113/2013, au fost stabiliti noi indici de corectie raportat la data deschiderii dreptului la pensie, care urmeaza a se aplica asupra punctajului mediu anual cuvenit sau aflat in plata la data inscrierii initiale la pensie.
Intimata a aratat ca drepturile de pensie rezultate ca urmare a Deciziei nr. 437/2013 a CCR se cuvin de la data publicarii in Monitorul Oficial respectiv data de 07.11.2013 si nu de la data de 01.01.2013 astfel dupa cum solicita contestatorul.
Analizand cu prioritate exceptia invocata
, instanta a gasit-o intemeiata, in conformitate cu dispozitiile art.193 alin.1 si 2 NCPC, motivat de urmatoarele considerente:
Legea nr.263/2010, la art.149 alin.1 prevede o procedura prealabila obligatorie, potrivit careia decizia de pensie poate fi contestata in termen de 30 de zile de la comunicare la Comisia Centrala de Contestatii din cadrul Casei Nationale de Pensii Publice.
Potrivit art. 153 lit. d din actul normativ mentionat, „tribunalele solutioneaza in prima instanta litigiileprivind....hotararile Comisiei Centrale de Contestatii din cadrul CNPP".
Cum contestatia nu este indreptata impotriva unei hotarari emise de entitatea susmentionata, fata de dispozitiile legale invocate, instanta a conchis in sensul respingerii contestatiei formulata impotriva deciziei nr. 254316 din 19.08.2011 emisa de CJP Neamt, ca inadmisibila, in conditiile in care aceasta exceptie a fost ridicata in cauza de intimata Casa Judeteana de Pensii Neamt cu respectarea stricta a dispozitiilor art.193 alin.1 si 2 NCPC raportat la dispozitiile legale sus-citate din Legea nr.263/2010 (art.149 alin.2).
Fata de cererea in obligatia de a face
, instanta a conchis in sensul admiterii cererii contestatorului de stabilire ca data de la care trebuie sa fie aplicat indicele de corectie prevazut de art. 170 din Legea 263/2010 cea de 01.01.2013 si nu de 07.11.2013, intrucat:
Dreptul contestatorului la indicele de corectie prevazut de art. 170 din Legea 263/2010, a fost stabilit ca fiind incepand cu 01.01.2013, astfel dupa cum a fost prorogat de art. 16 din Legea 283/2011. De altfel, prin decizia nr. 437/2013 a CCR s-a statuat ca dispozitiile art. III alin. (2) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2013 nu sunt aplicabile drepturilor la pensie deschise anterior intrarii lor in vigoare. Mai mult, aceste dispozitii neaga orice efect avut de dispozitiile art. 170 din Legea nr. 263/2010 in intervalul 1 ianuarie 2013 pana la intrarea in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2013, avand efecte retroactive evidente, contrare prevederilor art. 15 alin. (2) din Constitutie.
Prin urmare, dispozitiile din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2013 nu pot fi aplicate decat persoanelor al caror drept la pensie s-a deschis dupa intrarea in vigoare a acestui act normativ, alin. (1) al acestui articol urmand sa isi produca astfel efectele pentru aceste persoane.
Referitor la persoanele ale caror drepturi la pensie s-au deschis pana la data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2013, Curtea a apreciat ca acestea beneficiaza de aplicarea indicelui de corectie reglementat de art. 170 din Legea nr. 263/2010. Amanarea in practica a revizuirii pensiei cu aplicarea acestui indice de catre casele de pensii, amanare cauzata de intarzierea calculului indicelui de corectie, nu poate reprezenta o justificare pentru a lipsi de efect dispozitiile art. 170 din Legea nr. 263/2010.
Nu pot fi retinute sustinerile intimatei cum ca drepturile de pensie prevazute de art. 170 din Legea 263/2010 au fost stabilite de decizia Curtii Constitutionale, publicata la in
- astfel ca de la aceasta data are dreptul contestatorul la indicele de corectie. Dreptul contestatorului la indicele de corectie a fost in mod clar stabilit de la data de 01.01.2013 prin art. 170 din Legea 263/2010, coroborat cu art. 16 din Legea 283/2011, iar decizia CCR 437/2013 a statuat doar neconstitutionalitatea anumitor dispozitii legale ale OUG 113/2013. Tocmai decizia 437/2013 a CCR a stabilit ca pensionarii a caror drepturi de pensie s-au deschis anterior OUG 113/2013 nu pot fi privati de perioada 01.01.2013 - 07.11.2013, in ceea ce priveste aplicarea indicelui de corectie. In situatia contestatorului pentru persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis in perioada 1 ianuarie 2011 - 22 ianuarie 2013 inclusiv, indicele de corectie care se aplica punctajelor medii anuale determinate conform prevederilor art. 95 din Legea nr. 263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, este de 1,12. Pentru cele expuse mai sus, instanta a admis actiunea conform dispozitivului.
In termen, motivat si legal scutit de plata taxelor judiciare de timbru, impotriva acestei hotarari s-a promovat apel de catre Casa Judeteana de Pensii Neamt, inregistrat pe rolul Curtii de Apel Bacau sub nr. 1604/103/2014.
Criticile formulate au vizat exclusiv solutia de obligare la acordarea indicelui de corectie reglementat de art. 170 Legea 263/2010 incepand cu data de 1.01.2013, apelanta sustinand (fl. 3-6) ca, intrucat dreptul contestatorului la pensie s-a deschis la 1.08.2011, facand aplicarea prorogarilor privind aplicarea art. 170 Legea 263/2010, a acordat indicele de corectie conform O.U.G 1/2013, de 1,06 cu 1.01.2013, iar dupa Dec. Curtii Constitutionale 437/2013, respectiv de la publicarea sa in M.Of. la 7.11.2013, a acordat indicele de corectie de 1,12 conform acestei decizii; prin urmare, aplicarea indicelui de corectie de 1,12 cu 7.11.2013 s-a facut in conformitate cu dispozitiile legale, motiv pentru care se impune admiterea apelului.
In termen (conform art. XV alin.4 Legea 2/2013), intimatul a formulat intampinare (fl. 11-18) - comunicata apelantei la 19.12.2014 (fl. 11) - solicitand respingerea apelului ca nefondat, formal si intemeiat pe erori, intrucat:
- nu se indica cel de-al treilea act de prorogare a aplicabilitatii art. 170 din Legea 263/2010 de la 1.01.2013 la 7.11.2010, in conditiile in care Dec. C. Constitutionale 437/2013 nu are acest efect;
- apararile se intemeiaza pe dispozitiile O.U.G 1/2013 declarate neconstitutionale si se urmareste mascarea nelegalitatii art. IV alin.3 din O.U.G 113/2013;
- Chiar considerentele deciziei Curtii Constitutionale stabilesc, fara echivoc, nelegalitatea aplicarii indicelui de corectie de 1.06 pentru pensiile deschise anterior datei de
- cum este si cazul sau, pentru aceste drepturi trebuind aplicat art. 170 din Legea 263/2010 in forma nemodificata, initiala.
Nu s-au administrat probe noi, nu s-a formulat raspuns la intampinare; intimatul a formulat concluzii scrise si orale de respingere a apelului.
Examinand apelul in raport de motivele invocate, de actele si lucrarile dosarului, precum si fata de prevederile art. 476-480 N.C.Pr. civ., Curtea a constatat urmatoarele:
Litigiul de fata se poarta asupra datei de la care se justifica acordarea indicelui de corectie prevazut de art. 170 Legea 263/2010, in forma sa initiala, contestatorului al carui drept la pensie se deschisese la 1.08.2011, urmare a declararii neconstitutionalitatii prevederilor alin.2 si 3 ale art. III din O.U.G 1/2013 prin Dec. 437/2017, publicata in M.Of. 685/7.11.2013.
Apelanta a sustinut ca acest drept (indicele de corectie de 1,12) se justifica de la
- data publicarii deciziei de neconstitutionalitate, in timp ce contestatorul pretindea ca i se cuvenea de la 1.01.2013, tocmai ca urmare a declararii neconstitutionalitatii textului ce aplica retroactiv indicele de 1,06 si perioadei anterioare datei de 23.01.2013 (data intrarii in vigoare a O.U.G. 1/2013).
Primind solicitarea contestatorului si inlaturand apararile Casei, tribunalul nu a incalcat principiul reglementat de art. 147 alin.4 Constitutie, intrucat nu a dispus modificarea raporturilor juridice existente, cu consecinta extinderii efectelor deciziei Curtii pentru trecut, ci, in conditiile puterii obligatorii pentru instante a dezlegarilor Curtii Constitutionale, a facut aplicarea textului art. 170 Legea 263/2010 in forma in vigoare la 1.01.2013
("pentru persoanele inscrise la pensie incepand cu data intrarii in vigoare a acestei legi, la punctajul mediu anual sa se aplice un indice de corectie "calculat ca raport intre 43,3% din castigul salarial mediu brut realizat pe anul precedent si valoarea unui punct de pensie in vigoare la acea data”. Acest indice urma sa se aplice o singura data, la inscrierea initiala la pensie
), data cand s-a nascut si dreptul contestatorului de a beneficia de indicele de corectie (amanat a fi aplicat prin art. 193 alin.2 Legea 263/2010, respectiv art. II art. 16 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 80/2010, modif.si complet.).
Astfel, in considerentele Deciziei 437/2013 se statueaza, fara echivoc: ” Prin urmare, dispozitiile art. 170 din Legea nr. 263/2010 au intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 2013, astfel ca, pana la aceasta data, indicele de corectie reglementat de acest text de lege nu a putut fi aplicat pensiilor obtinute de la intrarea in vigoare a Legii nr. 263/2010. De la 1 ianuarie 2013 insa art. 170 din Legea nr. 263/2010 a inceput sa produca efecte, astfel ca pensionarii al caror drept la pensie s-a deschis dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 263/2010 au dobandit dreptul de a li se recalcula din o ficiu pensia cu luarea in calcul a indicelui de
corectie ( ). De altfel, art. 107 alin. (1) din Legea nr. 263/2010 prevede posibilitatea
caselor de pensii ca, din oficiu, prin decizie de revizuire, sa procedeze la modificarea pensiilor stabilite in situatia in care, ulterior stabilirii si/sau platii drepturilor de pensie, se constata diferente intre sumele stabilite si/sau platite si cele legal cuvenite. Prin urmare, tot ca efect al legii, casele de pensii ar fi trebuit ca, incepand cu data de 1 ianuarie 2013, sa procedeze la aplicarea indicelui de corectie pensiilor obtinute dupa intrarea in vigoare a
Legii nr. 263/2010, cu aplicarea indicelui de corectie reglementat de art. 170.( ) In acest
fel s-a negat orice eficacitate a dispozitiilor art. 170 din Legea nr. 263/2010 in perioada cuprinsa intre 1 ianuarie 2013 si data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 1/2013. ( ) Or, Curtea constata ca dispozitiile art. III alin. (2) si (3) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2013 sunt aplicabile drepturilor la pensie deschise anterior intrarii lor in vigoare. Mai mult, aceste dispozitii neaga orice efect avut de dispozitiile art. 170 din Legea nr. 263/2010 in intervalul 1 ianuarie 2013 pana la intrarea in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2013, avand efecte retroactive evidente, contrare prevederilor art. 15 alin. (2) din Constitutie.(....)Prin urmare, dispozitiile art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2013 nu pot fi aplicate decat persoanelor al caror drept la pensie s-a deschis dupa intrarea in vigoare a acestui act normativ, alin. (1) al acestui articol urmand sa isi produca astfel efectele pentru aceste persoane.
Re feritor la persoanele ale caror drepturi la pensie s-au deschis pana la data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2013, Curtea apreciaza ca acestea bene ficiaza de aplicarea indicelui de corectie reglementat de art. 170 din Legea nr. 263/2010. Amanarea in practica a revizuirii pensiei cu aplicarea acestui indice de catre casele de pensii, amanare cauzata de intarzierea calculului indicelui de corectie, nu poate reprezenta o justificare pentru a lipsi de efect dispozitiile art. 170 din Legea nr. 263/2010 " ).
In atare imprejurari, instanta nu a facut decat sa dea eficienta acestei dezlegari si sa aplice dispozitiile legale in vigoare la data nasterii dreptului contestatorului, si nu sa modifice raportul juridic dintre parti prin inlaturarea textului declarat neconstitutional.
Constatand si ca nu s-au invocat alte aspecte de nelegalitate/netemeinicie, in contextul expus, apelul a fost respins ca nefondat.