Interdictia temporara la concediere pe durata incapacitatii temporare de munca, certificat medical data la care se raporteaza interdictia legala
26 martie 2020Majorarile salariale, Medicii incadrati pe o structura nemedicala
26 martie 2020
Actualizare pensie militara, algoritmul de calcul
Intrarea in vigoare a Legii nr. 152/27.06.2017, publicata in Monitorul Oficial Nr. 487 din 27 iunie 2017, s-a produs la data de 30.06.2017, conform art. 12 (1) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative. Pe parcursul derularii acestui act normativ a intervenit completarea sa, respectiv a art. II din Legea nr. 152/27.06.2017, prin introducerea unei dispozitii noi (alin. 7) ce cuprinde o solutie legislativa si o ipoteza suplimentara celei existente la
- Dispozitiile completatoare ale OUG nr. 56 din 4 august 2017 se incorporeaza, de la data intrarii lor in vigoare, respectiv 7 august 2017, potrivit art. 12 (2) din Legea nr. 24/2000, in actul de baza, identificandu-se cu acesta. Cu alte cuvinte, la aplicarea dispozitiilor normative ale Legii nr. 152/2017 trebuie sa se aiba in vedere succesiunea in timp a evenimentelor legislative care au intervenit in perioada de actiune a actului normativ, conform art. 62 din Legea nr. 24/2000. Astfel, alin. 7 al art. II din Legea nr. 152/2017, introdus prin OUG nr. 56 din 4 august 2017 isi produce efectele de la momentul intrarii in vigoare a actului normativ prin care s-a produs completarea, respectiv la data de 7 august 2017.
Temei de drept: art. 60 alin. (1) Legea 223/2015, alin. 7 al art. II din Legea 152/2017, art. 12 (1) din Legea 24/2000
Curtea de Apel Iasi, Sectia litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 386/18 iunie 2019
Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Vaslui la 15.11.2018, contestatorul X. a solicitat instantei recalcularea pensiei militare, anularea Deciziei de actualizare nr 52087/3 din 03.01.2018 emisa de CPS a M.Ap.N. ca netemeinica si nelegala, precum si obligarea intimatei la emiterea unei alte Decizii de actualizare, cu respectarea drepturilor legale, prin aplicarea Legii nr. 152/2017, OUG nr. 56/2017, a Legii nr. 207/2017, a Legii nr. 223/2015 (art. 60 alin. 1) si M 25/2016 (Anexa 2) a Ministrului Apararii Nationale, obligarea intimatei, ca la actualizarea pensiei sa foloseasca, in baza M 25/2016 (Anexa 2), aceeasi modalitate de calcul facuta dupa Legea nr. 138/1999 la recalcularea pensiei, schimband valoarea soldei de functie din 829 lei in 1.667 lei si a tuturor elementelor ce deriva din aceasta modificare si obligarea CPS a MApN sa achite restantele de la data de 30.06 2017, pana la zi.
Prin sentinta civila nr. 68/23.01.2019 Tribunalul Vaslui a respins contestatia formulata de contestatorul X., in contradictoriu cu intimata Casa de Pensii Sectoriala a M.Ap.N.
Pentru a pronunta aceasta solutie prima instanta retine in esenta, ca
decizia de actualizare a drepturilor de pensie ale contestatorului X. a fost emisa la data de
in temeiul dispozitiilor art. 60 din Legea nr. 223/2015, dispozitii pe care le citeaza, stabilindu-se incepand cu data de 30.06.2017 o pensie in cuantum de 3270 lei.
In vederea aplicarii acestor dispozitii legale, intimata Casa de Pensii Sectoriala a M.Ap.N. a avut in vedere dispozitiile Legii nr. 152/2017 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2016 privind unele masuri pentru salarizarea personalului platit din fonduri publice, prorogarea unor termene, precum si unele masuri fiscal-bugetare, contestatorul beneficiind de o actualizare in raport de solda in functie a cadrelor militare majorata cu 15%.
Deoarece pensia contestatorului actualizata la data de 30.06.2017, in temeiul art. 59 alin. (1) din Legea nr. 223/2015, era mai mare decat pensia rezultata in urma actualizarii in conformitate cu dispozitiile art. 60, alin. (1) din acelasi act normativ, sau aplicat dispozitiile cele mai favorabile, contestatorul beneficiind de pensia indexata in cuantum de 3.270 lei.
Prin urmare, prin aplicarea dispozitiilor legale in vigoare la data de 30.06.2017, contestatorului i s-a stabilit o pensie militara in cuantum de 3.270 lei.
Intre data actualizarii pensiei contestatorului, 30.06.2017 si data de 15.09.2017 nu au mai avut loc majorari ale soldei de grad/functie.
Incepand cu data de 15.09.2017, au intrat in vigoare dispozitiile OG 59/2017 privind modificarea si completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu, care au modificat dispozitiile referitoare la actualizarea pensiilor militare de stat. Raportat acestei modificari, se constata ca, incepand cu data de 15.09.2017, actualizarea pensiilor militare de stat se va face doar in raport cu rata medie anuala a inflatiei.
Dispozitiile legale invocate de catre contestator nu sunt incidente, deoarece acesta are in vedere textul de lege in forma in vigoare pana la data de 15.09.2017, text ce a fost modificat prin OG nr. 59/2017.
Asadar, chiar daca prin OUG nr. 56/2017, aprobata prin Legea nr. 207/2017, a fost majorat cu 15% cuantumul brut al salariilor de baza ale personalului civil din institutiile publice de aparare, ordine publica si securitate nationala, iar aceste majorari s-au aplicat la salariul de baza/solda de functie/salariul de functie cuvenit/cuvenita, al carui/carei cuantum nu poate fi mai mic decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, si se adauga la acesta/aceasta, actualizarea pensie militare de stat a contestatorului nu se mai realizeaza in functie de majorarile soldei/functiei de grad intrucat dispozitiile legii speciale, Legea nr. 223/2015, au fost modificate incepand cu data de 15.09.2017.
Impotriva acestei sentinte a declarat apel reclamantul X., pe care o considera neintemeiata si nelegala, solicitand admiterea apelului, anularea sentintei, obligarea
CPS a M.Ap.N. la actualizarea corecta a pensiei, tinandu-se cont de actele normative in vigoare la data de 30.06.2017, respectiv Legea nr. 223/2015 art. 60, alin. 1; Legea nr. 152/2017 art. II, alin. (3), lit. (b); OUG nr. 56/2017 art. unic, alin. 7; M 25/2016 al Ministrului Apararii Nationale; Legea nr. 207/2017 de aprobare a OUG nr. 56/2017, precum si la achitarea diferentelor de pensie cuvenite de la data de 30.06.2017, la zi. Solicita sa fie avute in vedere si dispozitiile Legii nr. 138/1999 care, desi este abrogata, poate fi valorificata sub aspectul constructiei salariale a bazei de calcul a pensiei, care pastreaza elementele si modalitatea de calcul ce se regasesc si in Legea nr. 223/2015: solda de functie, grad, gradatii, comanda, dispozitiv, alte drepturi.
In principal, apelantul prezinta succint situatia de fapt.
In al doilea rand apelantul sustinand ca rationamentul instantei de fond este gresit, arata ca prin aplicarea prevederilor Legii nr. 152/2017, ale OUG nr. 56/2017, ale Legii nr. 207/2017 si ale Legii nr. 138/1999, la actualizarea pensiei trebuie sa se porneasca de la solda de functie de 1667 lei si nu de la 731 lei, cum gresit s-a facut in decizia de actualizare, rezultand un cuantum al pensiei de 3040 lei si nu de 5041 lei, cat ar fi fost corect.
Art. II al Legii nr. 152/2017 dupa modificarile si completarile aduse de OUG nr. 56/2017 aprobata prin Legea nr. 207/2017, dispozitii pe care apelantul le citeaza, trebuie aplicat de CPS a M.Ap.N. in actualizarea pensiilor militare in plata la 30.06.2017.
Motiveaza apelantul ca, potrivit modificarilor legislative, majorarea se aplica la salariul de baza/solda de functie/salariul de functie cuvenit/cuvenita, al carui/carei cuantum nu poate fi mai mic decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, si se adauga la acesta/aceasta.” (1450 lei +15% = 1667 lei).
In drept, isi intemeiaza prezentul apel pe baza dispozitiilor art. 282 - 298 din Codul de procedura civila.
Intimata Casa de Pensii Sectoriala a Ministerului Apararii Nationale a depus intampinare prin care solicita respingerea apelului ca fiind nefondat din urmatoarele motive:
Intimata sustine ca la data de 30.06.2017 nu puteau sa fie in vigoare si ca atare nu puteau sa fie aplicate nefiind producatoare de efecte acte normative care au intrat in vigoare ulterior acestei date: la 07.08.2017 (O.U.G. nr. 56/2017 - dupa 38 de zile de la data de 30.06.2017), respectiv la 04.11.2017 (Legea nr. 207/2017 - dupa 127 de zile de la data de 30.06.2017).
Intimata mai sustine, in aparare, ca incepand cu data 30.06.2017, cuantumul brut al soldelor de functie ale cadrelor militare in activitate si soldatilor si gradatilor profesionisti s-a majorat cu 15%, ca urmare a intrarii in vigoare a Legii nr. 152/2017 pentru aprobarea O.U.G. nr. 99/2016, privind unele masuri pentru salarizarea personalului platit din fonduri publice, prorogarea unor termene, precum si unele masuri fiscal-bugetare. Decizia de actualizare nr. 91497/3 din 03.01.2018 a fost emisa in temeiul prevederilor art. 60 alin. (1) din Legea nr. 223/2015, privind pensiile militare de stat, cu modificarile si completarile ulterioare, in forma in vigoare pana la data 15.09.2017, potrivit carora cuantumul pensiilor militare de stat se actualizeaza ori de cate ori se majoreaza solda de grad si/sau solda de functie ale militarilor in activitate, in functie de vechimea valorificata prin ultima decizie de pensie.
In acest context, arata ca drepturile de pensie astfel actualizate au fost stabile incepand cu data de 30.06.2017, data intrarii in vigoare a Legii nr. 152/2017 si ca prin decizia de actualizare nr. 91497/3 din 03.01.2018 a fost stabilit un cuantum al pensiei actualizate de 3040 lei, mai mic decat cel de 3155 lei, aflat in plata in luna iulie 2017. Insa reclamantul a beneficiat de dispozitiile art. 60 alin. (3) din Legea nr. 223/2015, in forma in vigoare la data de 30.06.2017, potrivit carora in anul in care pot fi aplicate atat prevederile art. 59, cat si cele ale alin. (1), se aplica dispozitiile cele mai favorabile.
Deoarece pensia reclamantului indexata in anul 2017 in temeiul art. 59, alin. (1) din Legea nr. 223/2015, era mai mare decat pensia rezultata in urma actualizarii in conformitate cu dispozitiile art. 60 alin. (1) din acelasi act normativ, s-au aplicat dispozitiile cele mai favorabile, reclamantul beneficiind de pensia indexata, in cuantum de 3155 lei.
Intimata arata ca dispozitiile Legii nr. 223/2015 referitoare la actualizarea pensiilor militare de stat au fost modificate incepand cu data 15.09.2017, citand dispozitiile art. 59 din Legea nr. 223/2015, asa cum a fost modificat prin O.U.G. nr. 59/2017. Deci, incepand cu data de 15.09.2017, nu mai poate vorbi despre o actualizare a cuantumului pensiei militare de stat, asa cum era prevazuta initial in Legea nr. 223/2015, privind pensiile militare de stat, la art. 60 alin. (1).
Prin O.U.G. nr. 56/2017 privind completarea art. II din Legea nr. 152/2017 pentru aprobarea O.U.G. nr. 99/2016 privind unele masuri pentru salarizarea personalului platit din fonduri publice, prorogarea unor termene, precum si unele masuri fiscal-bugetare, invocata de reclamant, a fost completat art. II din Legea nr.
152/2017, stabilind, prin articol unic, ca la art. II din Legea nr. 152/2017, dupa alin. (4), se introduc trei noi alineate.
Astfel, alin. (7) prevedea: „Majorarile acordate personalului din cadrul institutiilor publice din sistemul de aparare (...) se aplica la salariul de baza/solda de baza/salariul de functie cuvenit/cuvenita, al carui/carei cuantum nu poate fi mai mic decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, si se adauga la acesta/aceasta”.
Aceste prevederi, desi s-au produs inainte de 15.09.2017, nu pot fi aplicate militarilor din armata, intrucat fac trimitere la solda de baza, in timp ce Legea nr. 223/2015 face referire la solda de functie si/sau solda de grad.
Or, solda de baza, asa cum este definita de legea salarizarii, si solda de functie sunt notiuni distincte, care nu pot si nu trebuie sa fie confundate.
Prin Legea nr. 207/2017 pentru aprobarea O.U.G. nr. 56/2017 privind completarea art. II din Legea nr. 152/2017 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2016 privind unele masuri pentru salarizarea personalului platit din fonduri publice, prorogarea unor termene, precum si unele masuri fiscal-bugetare, intrata in vigoare la 04.11.2017, a fost modificat alin. (7) al art. II din Legea nr. 152/2017, fiind inlocuita sintagma solda de baza cu cea de solda de functie.
Insa, aceasta modificare nu poate avea ca efect actualizarea cuantumului pensiilor militare de stat, deoarece a avut loc dupa data de 15.09.2017, cand, asa cum a aratat, dispozitiile legale referitoare la actualizare au fost modificate in sensul ca actualizarea pensiilor militare de stat se poate face numai in raport cu rata medie anuala a inflatiei.
Aceasta modificare, operata prin Legea nr. 207/2017, nu poate fi considerata o norma de interpretare a expresiilor folosite in O.U.G. nr. 56/2017, intrucat, asa cum sa aratat, sintagma solda de baza are o definitie clara in legea salarizarii si nu necesita, in niciun caz, o norma de interpretare. Inlocuirea sintagmei respective este o modificare si nu o interpretare a normei anterioare, situatie in care s-ar fi aplicat de la data intrarii in vigoare a respectivei ordonante de urgenta.
Mai mult decat atat, criticile apelantului/reclamant referitoare la modul de actualizare a pensiei militare de stat prin decizia de actualizare nr. 91497/3 din
- nu pot fi primite si pentru faptul ca atat O.U.G. nr 56/2017 privind completarea art. II din Legea nr. 152/2017 pentru aprobarea O.U.G. nr. 99/2016 privind unele masuri pentru salarizarea personalului platit din fonduri publice,
prorogarea unor termene, precum si unele masuri fiscal-bugetare, intrata in vigoare la
data de 07.08.2017, cat si Legea nr. 207/2017 pentru aprobarea O.U.G. nr. 56/2017 privind completarea art. II din Legea nr. 152/2017 pentru aprobarea O.U.G. nr. 99/2016 privind unele masuri pentru salarizarea personalului platit din fonduri publice, prorogarea unor termene, precum si unele masuri fiscal-bugetare, intrata in vigoare la data de 04.11.2017, nu pot produce efecte retroactiv, deci nici in ceea ce priveste decizia de actualizare contestata, prin care au fost stabilite drepturi de pensie incepand cu data de 30.06.2017.
In considerarea argumentelor in precedent indicate, dispozitiile actelor normative indicate de catre apelantul/reclamant nu sunt si nici nu pot fi incidente cauzei, fiind vorba de textul de lege in vigoare pana la data de 15.09.2017, text care a fost modificat prin O.U.G. nr. 59/2017, fiind astfel modificate dispozitiile legii speciale, Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat.
Analizand actele si lucrarile dosarului in raport de criticile formulate si prin prisma dispozitiilor legale incidente, Curtea constata ca apelul declarat de contestatorul X. este nefondat.
Obiectul controlului judecatoresc il constituie Decizia nr. 52087/3/03.01.2018 emisa de Casa Sectoriala de Pensii a Ministerului Apararii Nationale, decizie prin care pensia apelantului-contestator a fost actualizata in baza art. 60 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, in forma in vigoare la data de 15.09.2017, raportat la art. II alin.(3) din Legea nr. 152/2017 pentru aprobarea OUG nr. 99/2016 privind unele masuri pentru salarizarea personalului platit din fonduri publice.
Conform art. 59 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat (in forma in vigoare pana la data de 15.09.2017) „Cuantumul pensiilor militare de stat
se actualizeaza,
din oficiu, in fiecare an,
cu rata medie anuala a inflatiei,
indicator definitiv, cunoscut la data de 1 ianuarie a fiecarui an in care se face actualizarea si comunicat de Institutul National de Statistica. Daca in urma actualizarii rezulta un cuantum al pensiei mai mic, se pastreaza cuantumul pensiei aflat in plata.”
Prin art. 12 alin. 2 din OUG nr. 99/15.12.2016, aprobata prin Legea nr. 152/2017 s-a stabilit ca
„In anul 2017, pensiile
reglementate de Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificarile si completarile ulterioare,
se majoreaza cu 5,25%,
potrivit art. 59 alin. (1) din actul normativ mentionat.”
Potrivit art. 60 din Legea nr. 223/2015: ,,(1)
Cuantumul pensiilor militare de stat se actualizeaza ori de cate ori se majoreaza
solda de grad/salariul gradului profesional si/sau
solda de functie
/salariul de functie al militarilor, politistilor si
functionarilor publici cu statut special, in procentele stabilite la art. 29, 30 si 108 si in
functie de vechimea valorificata prin ultima decizie de pensie, astfel: (...) (2) Abrogat. (3) In anul in care pot fi aplicate atat prevederile art. 59, cat si cele ale alin. (1), se aplica dispozitiile cele mai favorabile.”
Majorarea soldei de functie a cadrelor militare in activitate a fost stabilita de legiuitor prin art. II alin. 3 lit. b din Legea nr. 152/27.06.2017 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2016. Dispozitiile legale anterior indicate prevad ca,
de la data intrarii in vigoare a legii (30.06.2017) cuantumul brut al soldelor de functie
ale cadrelor militare
in activitate
si soldatilor si gradatilor profesionisti
se majoreaza cu 15%.
Curtea constata ca, in cursul anului 2017, a avut loc atat o actualizare a pensiei ca urmare a majorarii cu 5,25%, potrivit art. 59 alin. (1) Legea 223/2015 coroborat cu art. 12 alin. 2 din OUG nr. 99/15.12.2016, dar si o actualizare a pensiei ca urmare a majorarii soldei de functie a cadrelor militare in activitate cu 15%, potrivit art. 60 alin. (1) Legea nr. 223/2015 coroborat cu art. II alin. 3 lit. b din Legea nr. 152/27.06.2017 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2016.
Casa Sectoriala de Pensii a Ministerului Apararii Nationale a procedat la actualizarea pensiei contestatorului X., initial prin aplicarea majorarii de 5,25%, potrivit art. 59 alin.(1) Legea nr. 223/2015 coroborat cu art. 12 alin. 2 din OUG nr. 99/15.12.2016, incepand cu data de 01.01.2017, iar apoi a procedat la actualizare prin raportare la majorarea cuantumului brut al soldei de functie ale cadrelor militare in activitate. Constatand ca pensia actualizata in baza art. 60 alin. (1) Legea nr. 223/2015 este mai mica decat cea in plata actualizata in baza art. 59 alin.(1) al aceluiasi act normativ, prin decizia in discutie, casa de pensii a facut aplicarea dispozitiilor art. 12 alin. 2 din OUG nr. 99/2016, in sensul pastrarii in plata a cuantumului mai avantajos.
Problema litigioasa o constituie aplicarea, la actualizarea pensiei conform art. 60 alin. (1) Legea nr. 223/2015, a dispozitiilor alin. 7 al art. II din Legea nr. 152/27.06.2017, introduse prin OUG nr. 56 din 4 august 2017, publicata in Monitorul Oficial Nr. 647 din 7 august 2017, dispozitii care stabilesc algoritmul de calcul al majorarilor acordate de legiuitor. Aceste dispozitii au fost reluate si prin Legea nr. 207/din 31 octombrie 2017 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 56/2017 privind completarea art. II din Legea nr. 152/2017 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2016 privind unele masuri pentru salarizarea personalului platit din fonduri publice, prorogarea unor termene, precum si unele masuri fiscal-bugetare, publicata in Monitorul Oficial nr. 863 din 1 noiembrie 2017.
In aceste circumstante, Curtea constata ca intrarea in vigoare a Legii nr. 152/27.06.2017, publicata in Monitorul Oficial nr. 487 din 27 iunie 2017 s-a produs la data de 30.06.2017, conform art. 12 (1) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative. Pe parcursul derularii acestui act normativ a intervenit completarea sa, respectiv a art. II din Legea nr. 152/27.06.2017, prin introducerea unei dispozitii noi (alin. 7) ce cuprinde o solutie legislativa si o ipoteza suplimentara celei existente la 30.06.2017.
In ceea ce priveste efectele dispozitiilor completatoare ale OUG nr. 56 din 4 august 2017, trebuie precizat ca acestea se incorporeaza, de la data intrarii lor in vigoare, respectiv
7 august 2017,
potrivit art. 12 (2) din Legea nr. 24/2000, in actul de baza, identificandu-se cu acesta. Cu alte cuvinte, la aplicarea dispozitiilor normative ale Legii nr. 152/2017 trebuie sa se aiba in vedere succesiunea in timp a evenimentelor legislative care au intervenit in perioada de actiune a actului normativ, conform art. 62 din Legea nr. 24/2000. Astfel, alin. 7 al art. II din Legea nr. 152/2017, introdus prin OUG nr. 56 din 4 august 2017, isi produce efectele de la momentul intrarii in vigoare a actului normativ prin care s-a produs completarea, respectiv la data de
7 august 2017.
In acest context, actualizarea pensiei contestatorului produsa la data de 30.06.2017 nu putea avea in vedere ipoteza suplimentara introdusa de legiuitor la data de 07.08.2019. Asadar, decizia nr. 52087/3/03.01.2018 suspusa controlului jurisdictional se vadeste a fi legala si temeinica, asa cum a retinut in mod judicios si Tribunalul Vaslui.
Pentru considerentele in cele de mai sus expuse, Curtea gasind nefondate criticile apelantului, respinge apelul in temeiul art. 480 C.proc.civ. si pastreaza ca legala si temeinica sentinta apelata.