Incetarea de drept, Varsta de pensionare in sistemul de invatamant universitar
5
- Legea nr. 53/2003 rep. [16] : art. 56 lit. c)
incetarea raporturilor de munca din sistemul sanitar, prin dobandirea calitatii de pensionar in sistemul public de stat, nu determina incetarea raporturilor de munca din sistemul de invatamant.
Atata timp cat dispozitiile speciale din Legea educatiei nationale prevad o varsta diferita, mai mare decat cea care permite pensionarea medicului in temeiul Legii nr. 263/2010, inseamna ca este permisa activitatea in sistemul de invatamant pana la varsta de 65 de ani si ulterior, acestei varste cu aprobarea Senatului universitatii potrivit dispozitiilor art. 289 alin. (3) din Legea nr. 1/2011.
Articolul 56 alin. (1) lit. c) din Codul muncii devenea incident numai pentru raporturile de munca pe care reclamanta le-a avut cu angajatorul Spitalul Clinic Judetean de Urgenta.
Existand doua raporturi de munca diferite, atat in ceea ce priveste desfasurarea activitatii, cat si angajatorul, posibilitatea pensionarii la o varsta diferita (conferita acestei categorii de salariati prin dispozitiile art. 391 alin. (2) din Legea nr. 95/2006), in absenta unei norme juridice care sa interzica prestarea de activitate didactica dupa dobandirea calitatii de pensionar, se poate concluziona ca cele doua raporturi de munca trebuie analizate distinct.
(Sectia litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 834 din 23 octombrie 2017 rezumata de judecator dr. Carmen Pusa Parvulescu)
Prin Sentinta civila nr. 2647/7.06.2017, Tribunalul Arad a admis contestatia reclamantei si, in consecinta, a anulat decizia de concediere nr. 21/01.02.2017 emisa de intimata si a obligat intimata la reintegrarea contestatoarei in functia detinuta anterior concedierii, fara cheltuieli de judecata, retinand urmatoarele:
Contestatoarea a fost angajata intimatei prin contract individual de munca nr. 261A/09.05.2002 si act aditional nr. 423/02.10.2005 detinand functia de profesor universitar, pe langa cea de medic primar in cadrul Spitalului Clinic Judetean de Urgenta A... .
Indeplinind conditiile prevazute de Legea nr. 263/2010, urmare a examinarii actelor din dosarul de pensionare, Casa Judeteana de Pensii A. a emis Decizia nr. 306656/09.08.2016 privind acordarea pensiei pentru limita de varsta.
Urmare emiterii deciziei de pensionare pentru limita de varsta si a raspunsului Casei Judetene de Pensii la petitia nr. 40/16.01.2017, intimata Universitatea B... a dispus prin decizia nr. 21/01.02.2017 desfacerea contractului individual de munca al contestatoarei in baza art. 56 alin. (1) lit. c) din Codul muncii.
Articolul 56 alin. (1) lit. c) din Codul muncii devenea incident insa doar in privinta raporturilor de munca pe care contestatoarea le-a avut cu angajatorul Spitalul Clinic Judetean de Urgenta.
In speta, dat fiind faptul ca motivul desfacerii contractului de munca al contestatoarei a fost cel prevazut de art. 56 alin. (1) lit. c) din Codul muncii, instanta a constatat ca, in cauza, conditia varstei standard de pensionare nu este indeplinita.
Varsta standard de pensionare este definita de art. 3 lit. v) din Legea nr. 263/2010 ca fiind varsta stabilita de prezenta lege, pentru barbati si femei, la care acestia pot obtine pensie, pentru limita de varsta in conditiile legii, precum si varsta din care se opereaza reducerile prevazute de lege.
Din decizia privind acordarea pensiei pentru limita de varsta rezulta ca varsta standard de pensionare este de 59 ani 4 luni in sistemul public, iar potrivit Legii nr. 1/2011 si a Cartei Universitare a Universitatii B... - art.169 alin. (1) „Personalul didactic si de cercetare se pensioneaza la implinirea varstei de 65 de ani”.
In baza acestei decizii, contestatoarei i s-a constatat dreptul la pensie, aceasta fiind calculata potrivit stagiilor de cotizare, retinandu-se stagiile de cotizare atat din sistemul public de sanatate, cat si din sistemul de invatamant.
Din copia cartii de identitate reiese ca reclamanta contestatoare va implini varsta de 65 de ani in anul 2018, neindeplinind conditiile de pensionare in sistemul de invatamant, iar Carta Universitara a Universitatii B. ii garanteaza dreptul de a fi mentinuta in activitate pana la implinirea varstei de 65 de ani.
Constatarea intimatei ca a avut loc o incetare de drept a contractului individual de munca si i se poate aplica art.56 alin. (1) lit. c) din Codul muncii este eronata, iar statutul de pensionar din sistemul de stat nu este incompatibil cu activitatea de profesor in invatamantul universitar privat.
Mai mult contestatoarea poate sa-si continue activitatea didactica si dupa ce a dobandit calitatea de pensionar, potrivit Legii nr.1/2011.
Daca contractul de munca ar fi incetat de drept cum sustine intimata, atunci incetarea de drept trebuia sa aiba loc la data deciziei de pensionare si nu la o data ulterioara.
Avand in vedere considerentele mentionate, in temeiul art. 80 alin. (2) Codul muncii coroborat cu art. 169 din Carta Universitatii B... instanta de fond a admis contestatia formulata de reclamanta.
Impotriva acestei hotarari parata a declarat apel, solicitand admiterea acestuia, schimbarea, in tot, a sentintei apelate si pe cale de consecinta respingerea actiunii ca fiind netemeinica si nelegala, pentru urmatoarele motive:
In fapt, prin contestatia formulata, intimata a solicitat anularea Deciziei nr. 21 din 01.02.2017 prin care s-a constatat incetarea contractului individual de munca in baza art. 56 alin. (l) lit. c) Codul muncii.
Instanta de fond a apreciat in mod nelegal ca art. 56 alin. (l) lit. c) Codul muncii este incident doar in raporturile de munca dintre intimata si Spitalul Clinic Judetean de Urgenta A. si ca intimata are garantat dreptul de a fi mentinuta in functie pana la varsta de 65 ani prin Carta Universitara, mai mult ea poate sa isi continue activitatea si dupa ce a obtinut calitatea de pensionar potrivit Legii 1/2011.
Intr-adevar, orice cadru didactic din invatamantul superior poate sa isi continue activitatea si dupa ce a obtinut calitatea de pensionar, dupa cum Carta Universitara prevede ca varsta de pensionare este de 65 ani (identica cu cea din sistemul de sanatate) dar aceste dispozitii trebuie corelate cu altele incidente in cauza.
In ceea ce priveste varsta standard de pensionare, aceasta este definita de art. 3 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice ca fiind varsta stabilita de prezenta lege, pentru barbati si femei, la care acestia pot obtine pensie pentru limita de varsta, in conditiile legii, precum si varsta din care se opereaza reducerile prevazute de lege. In ambele profesii sunt incidente dispozitiile Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, in contractul individual de munca se prevede ca activitatea se desfasoara in conditii normale potrivit Legii 263/2010.
Contestatoarea - intimata s-a prevalat de dispozitiile acestui act normativ si a solicitat pensionarea, in urma acestui demers ea obtinut calitatea de pensionar prin decizia 306656/09.08.2016 Casa Judeteana de Pensii A... .
Odata dobandita acesta calitate, de pensionar, avand o pensie calculata potrivit stagiilor de cotizare, atat in sistemul sanitar, cat si cel din invatamant, contractele individuale de munca din sistemele respective inceteaza.
Intr-adevar intimata, in calitate de pensionara, poate sa isi continue activitatea didactica si dupa pensionare, dar in conditiile art. 289 alin (3) si (7) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, care prevede: (3) Senatul universitar din universitatile de stat, particulare si confesionale, in baza criteriilor de performanta profesionala si a situatiei financiare, poate decide continuarea activitatii unui cadru didactic sau de cercetare dupa pensionare, in baza unui contract pe perioada determinata de un an, cu posibilitatea de prelungire anuala conform Cartei universitare, fara limita de varsta. Cadrele didactice pensionate pot fi platite in regim de plata cu ora. (7) Reincadrarea in functia de personal didactic a personalului didactic pensionat se face anual, cu mentinerea drepturilor si obligatiilor care decurg din activitatea didactica desfasurata avute anterior pensionarii, cu aprobarea senatului universitar, conform metodologiei prevazute la alin. (6), cu conditia suspendarii pensiei pe durata reincadrarii.
Apelanta arata ca, dupa emiterea si comunicarea deciziei de pensionare de catre Casa Judeteana de Pensii A., intimata avea posibilitatea sa solicite Senatului Universitatii B... ca doreste sa isi continue activitatea in cadrul institutiei, insa nu s-a prevalat de aceasta oportunitate.
In drept, apelanta a invocat dispozitiile art. 56 lit. c) Legea nr. 53/2003, Legea nr. 263/2010, art. 466 si urmatoarele din noul Cod de procedura civila, art. 289 alin (3) - (7) din Legea educatiei nationale nr.1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
Reclamanta-intimata a formulat intampinare, solicitand respingerea apelului ca nefondat, cu cheltuieli de judecata, pentru urmatoarele motive:
Apelanta pleaca de la premisa falsa ca dispozitiile art. 56 alin. (1) lit. c) Codul muncii sunt incidente in raportul dintre intimata, in calitate de profesor universitar, si aceasta.
Precizeaza ca a solicitat Directiei Spitalului Clinic Judetean de Urgenta A... eliberarea documentelor necesare in vederea pensionarii din sistemul public de sanatate, si nu pensionarea din sistemul de invatamant.
Astfel, se face afirmatia eronata bazata pe litera g) din contractul individual de munca incheiat cu apelanta, care poarta titlul „Conditii de munca”, ca intimata ar fi acceptat in mod expres ca problema pensionarii sa fie guvernata de Legea privind sistemul unitar de pensii publice.
Insa, in contractul individual de munca al intimatei nu exista nicio clauza care sa poata fi interpretata in sensul dorit de apelanta.
Intimata arata ca nu si-a manifestat niciodata consimtamantul privind aplicarea unui regim derogator fata de cel stabilit de Carta Universitatii B...si ca nu este interesata de o continuare a activitatii dupa pensionare.
Mentioneaza ca profesorii mentinuti dupa pensionare sunt retribuiti cu un tarif orar, iar pentru continuarea activitatii acestora este necesara depunerea unei cereri anuale prin care se solicita acest lucru.
Totodata, prin decizia apelantei de a dispune desfacerea contractului individual de munca, intimatei i-a fost afectat dreptul de a mai conduce teze de doctorat, anterior emiterii acestei decizii fiind conducatoarea a 14 teze de doctorat.
Mai mult decat atat, varsta standard de pensionare din cele doua sisteme este diferita. Daca in sistemul de sanatate publica varsta standard de pensionare este de 59 ani si 4 luni, in sistemul de invatamant conform Legii nr. 1/2011 si Cartei Universitatii B... din A. „personalul didactic si de cercetare se pensioneaza la implinirea varstei de 65 de ani.”
In concluzie, intimata apreciaza ca, desi conditiile legale pentru a putea dispune incetarea contractului individual de munca nu au fost indeplinite, apelanta in mod nelegal a dispus desfacerea acestui contract prin emiterea deciziei de concediere.
In drept, a invocat prevederile art. 471 alin. (5) din noul Cod de procedura civila.
Examinand apelul paratei prin prisma motivelor invocate, a probatoriului administrat in cauza, in conformitate cu prevederile art. 466 si urmatoarele, Curtea retine:
Incetarea raporturilor de munca stabilite intre reclamanta intimata, C..., si parata - apelanta, Universitatea B..., conform carora reclamanta desfasura activitate didactica universitara, a avut loc in temeiul dispozitiilor art. 56 lit. c) din Codul muncii.
Astfel cum a retinut si instanta de fond, reclamanta intimata a detinut functia de medic primar in cadrul Spitalului Clinic Judetean de Urgenta A., activitate pentru care a solicitat pensionarea pentru limita de varsta, deoarece avea indeplinita conditia varstei standard de pensionare in sistemul public de 59 de ani si 4 luni si stagiul minim de cotizare, conform Legii nr. 263/2010 si in acelasi timp desfasura activitate si in sistemul de invatamant universitar, in cadrul Universitatii B. .
Prima instanta de fond a constatat, in mod corect, nelegalitatea „Deciziei de desfacere a Contractului individual de munca nr. 21/01.02.2017”, incheiat cu Universitatea B..., in conditiile in care incetarea raporturilor de munca s-a realizat in temeiul dispozitiilor art. 56 alin. (1) lit. c) din Codul muncii. Incetarea raporturilor de munca din sistemul sanitar, prin dobandirea calitatii de pensionar in sistemul public de stat, nu determina incetarea raporturilor de munca din sistemul de invatamant, cat timp dispozitiile art. 391 alin. (2) din Legea nr.
95/2006 ii permiteau reclamantei intimate sa solicite pensionarea in temeiul Legii nr. 263/2010, deci sa poata beneficia de pensie in conditiile in care indeplineste varsta standard de pensionare din acest act normativ.
Daca in sistemul sanitar, conform dispozitiilor Legii nr. 263/2010 ( spre deosebire de conditia de varsta reglementata de art. 391 din Legea nr. 95/2006) varsta standard de pensionare a fost de 59 de ani si 4 luni, in sistemul de invatamant, potrivit prevederilor art. 289 alin. (1) din Legea nr. 1/2011 si dispozitiilor din Carta Universitatii B...", varsta de pensionare este de 65 de ani. Atata timp cat dispozitiile speciale din Legea educatiei nationale prevad o varsta diferita, mai mare decat cea care permite pensionarea medicului in temeiul Legii nr. 263/2010, inseamna ca este permisa activitatea in sistemul de invatamant pana la varsta de 65 de ani si ulterior, acestei varste cu aprobarea Senatului universitatii potrivit dispozitiilor art. 289 alin. (3) din Legea nr. 1/2011.
Articolul 56 alin. (1) lit. c) din Codul muncii devenea incident numai pentru raporturile de munca pe care reclamanta le-a avut cu angajatorul Spitalul Clinic Judetean de Urgenta.
Existand doua raporturi de munca diferite, atat in ceea ce priveste desfasurarea activitatii, cat si angajatorul, posibilitatea pensionarii la o varsta diferita [conferita acestei categorii de salariati prin dispozitiile art. 391 alin. (2) din Legea nr. 95/2006], in absenta unei norme juridice care sa interzica prestarea de activitate didactica dupa dobandirea calitatii de pensionar, se poate concluziona ca cele doua raporturi de munca trebuie analizate distinct.
Valorificarea celor doua stagii, atat cel din sistemul sanitar, cat si cel din invatamant, nu este o imprejurare de natura a infirma rationamentul expus anterior, deoarece calculul pensiei este efectuat tinand cont de stagiile de cotizare de pana la acel moment, urmand sa se adauge stagiul de cotizare efectuat, ulterior, pensionarii pentru activitatea prestata, potrivit dispozitiilor art. 107 alin. (4) din Legea nr. 263/2010.
In acest context, Decizia de desfacere a Contractului individual de munca nr. 21/01.02.2017, emisa in temeiul dispozitiilor art. 56 alin. (1) lit. c) din Codul muncii, este nelegala.
Avand in vedere aceste considerente, in conformitate cu prevederile art. 480 Cod de procedura civila, Curtea a respins apelul declarat de catre parata-apelanta Universitatea B. impotriva Sentintei civile nr. 2647/07.06.2017, pronuntata de catre Tribunalul Arad in Dosarul nr. ./108/2017, in contradictoriu cu reclamanta-intimata C..
Totodata, instanta a luat act de faptul ca reclamanta apelanta nu a solicitat cheltuieli de judecata.