Asistență juridică completă

Insolvența este una dintre cele mai complexe situații juridice cu care se pot confrunta persoanele juridice sau fizice. Alegerea unui avocat specializat în insolvență poate face diferența între o rezolvare eficientă și complicații suplimentare. 

Cabinetul nostru de avocatură oferă servicii juridice complete pentru gestionarea procedurilor de insolvență, inclusiv consilierea juridică, reprezentarea în instanță și elaborarea planurilor de reorganizare.

Ce este insolvența?

Insolvența apare atunci când o societate comercială sau o persoană fizică nu mai poate face față obligațiilor de plată. Procedura de insolvență urmărește protejarea creditorilor, dar și găsirea unei soluții pentru redresare financiară.

Un avocat specializat în insolvență te poate ghida prin toate etapele procedurii, asigurând respectarea cadrului legal și protejarea intereselor tale

Rolul avocatului în procedura de insolvență


Planuri de reorganizare

Crearea unui plan de redresare sustenabil.

Care este scopul procedurii de insolvență?

Insolvența nu se confundă așadar cu dificultăți temporare de plată, inerente oricărei afaceri private. 

Scopul procedurii de insolvență este doar acoperirea creanțelor debitorului ale cărui condiții financiare sunt afectate iremediabil, fiind necesară așadar punerea sa sub supravegherea organelor care aplică procedura, respectiv instanţele judecătoreşti, judecătorul-sindic, administratorul judiciar şi lichidatorul judiciar. 

Procedura insolvenţei nu trebuie confundată cu procedura de judecată de drept comun stabilită pentru valorificarea unui drept subiectiv de creanţă şi nici cu o procedură obişnuită de executare silită.

Cum te ajutăm?

Cabinetul nostru oferă o gamă variată de servicii juridice, adaptate nevoilor fiecărui client:

  1. Asistență pentru deschiderea procedurii de insolvență.
  2. Reprezentarea în fața instanțelor și autorităților.
  3. Elaborarea planurilor de reorganizare.
  4. Consultanță pentru lichidare sau continuarea activității.
  5. Atragerea răspunderii patrimoniale a administratorilor.

 

Asistență și reprezentare în fața judecătorului

Judecătorul sindic are un rol esențial în cadrul procedurilor de insolvență. Avocatul tău te va asigura că toate cerințele legale sunt respectate, de la depunerea documentelor necesare până la susținerea punctelor cheie în fața instanței.

Consilierea juridică pentru persoane juridice și fizice

Indiferent dacă reprezinți o societate comercială sau ai nevoie de sprijin juridic individual, serviciile noastre acoperă toate aspectele procedurii de insolvență.

De ce să alegi un avocat specializat în procedura insolvenței?

Un avocat specializat în procedura insolvenței nu doar că înțelege cadrul procedural, ci oferă și soluții strategice personalizate pentru fiecare caz.

Cum gestionăm procedura insolvenței pentru clienții noștri?

Procesul nostru implică pași clari și structurați pentru a oferi cele mai bune soluții:

Răspunderea patrimonială și atragerea răspunderii

Un subiect sensibil în cadrul procedurii de insolvență este atragerea răspunderii administratorilor sau a altor persoane responsabile pentru starea de insolvență. Conform legislației, dacă se demonstrează că deciziile lor au dus la deteriorarea situației financiare, aceștia pot fi trași la răspundere patrimonială.

Cum te poate ajuta un avocat?

Investigarea cauzelor insolvenței.

Pregătirea apărării pentru evitarea răspunderii patrimoniale.

Reprezentarea în fața instanței în astfel de cazuri complexe.

Cât durează insolvența unei firme?

În cazul insolvenței instalate, debitorul este obligat să solicite deschiderea procedurii insolvenței, în caz contrar putând fi atrasă răspundere civilă sau chiar penală a organelor de conducere. 

Conform art. 169 din Legea nr. 85/2014, judecătorul-sindic poate dispune ca o parte sau întregul pasiv al debitorului să fie suportată de membrii organelor de conducere şi/sau supraveghere din cadrul societăţii au folosit mijloace ruinătoare pentru a procura persoanei juridice fonduri, în scopul întârzierii încetării de plăţi. 

De asemenea, conform art. 240 din Codul penal, neintroducerea sau introducerea tardivă, de către debitorul persoană fizică ori de reprezentantul legal al persoanei juridice debitoare, a cererii de deschidere a procedurii insolvenţei, într-un termen care depăşeşte cu mai mult de 6 luni termenul prevăzut de lege de la apariţia stării de insolvenţă, se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă.

Când se deschide procedura insolvenței?

Deschiderea insolvenței poate avea loc și la oricărui creditor care poate justifica o creanță certă, lichidă şi exigibilă de mai mult de 60 de zile și care depășește valoarea prag de 40.000 de lei.

În cazul existenței unor astfel de creanțe, starea de insolvență este prezumată, debitorul fiind obligat să răstoarne prezumția prin orice mijloace de probă.

Prin creanțe certe, lichide și exigibile se înțeleg acele creanțe a căror existenţă neîndoielnică rezultă dintr-un titlu de creanță (e.g. un contract de prestări servicii), obiectul acestora este determinat sau când titlul conține elementele care permit stabilirea lui și obligația debitorului este ajunsă la scadență sau acesta este decăzut din beneficiul termenului de plată.

Prin sentinţa de deschidere a procedurii generale de insolvență, judecătorul-sindic va desemna un administrator judiciar provizoriu, iar în cazul deschiderii procedurii simplificate de faliment desemnează un lichidator judiciar provizoriu.

Acesta va aduce la cunoștința creditorilor deschiderea procedurii, va analiza declarațiile de creanță formulate de creditori, va întocmi raportul asupra cauzelor care au condus la intrarea în insolvență, va întocmi tabelul creanțelor împotriva averii debitorului și va conduce activitatea de reorganizare a debitorului sau, după caz, de lichidare a averii acestuia. Activitatea acestora va fi prezentată în rapoarte de activitate care vor fi depuse la dosarul de insolvență și publicate în Buletinul Procedurilor de Insolvență.

Se pot anula actele frauduloase în insolvență?

De asemenea, administratorul judiciar va avea posibilitatea de a solicita judecătorului sindic anularea unor acte frauduloase încheiate de debitor înainte de intrare în insolvență și să denunțe orice contract, închirierile neexpirate, alte contracte pe termen lung, atât timp cât aceste contracte nu au fost executate în totalitate ori substanțial de către toate părţile implicate. În cazul denunțării, contractele încetează fără a fi nevoie intervenția instanței sau alte formalități.

În lipsa denunțării sau a oricăror alte cazuri de încetare, contractele în derulare se consideră menţinute la data deschiderii procedurii, iar orice clauze contractuale de desfiinţare a contractelor în derulare, de decădere din beneficiul termenului sau de declarare a exigibilităţii anticipate pentru motivul deschiderii procedurii sunt nule.

Insolvență și faliment – diferențe și soluții

Adesea, termenii „insolvență” și „faliment” sunt utilizați interschimbabil, însă există diferențe esențiale:

  • Insolvența se referă la incapacitatea de a plăti datoriile la termen. Aceasta poate duce la reorganizare sau faliment.
  • Falimentul este ultima etapă a insolvenței, care implică lichidarea activelor și închiderea definitivă a societății comerciale.

Cu ajutorul unui avocat specializat, puteți naviga aceste procese complicate, găsind soluții optime pentru situația dumneavoastră.

Cum abordăm fiecare caz

  • Consultarea inițială

    Consultarea inițială este momentul în care înțelegem împreună complexitatea cazului tău. Ne vom asigura că ai toate informațiile de care ai nevoie pentru a lua o decizie informată.
  • Dezvoltarea strategiei de apărare

    Fiecare strategie de apărare este adaptată specificului cazului. Vom analiza toate dovezile și vom discuta despre avantajele și riscurile fiecărei opțiuni, pentru ca tu să știi exact la ce să te aștepți.
  • Reprezentare în instanță

    În timpul audierilor și al procesului, ne vom asigura că argumentele tale sunt prezentate clar și convingător. Un avocat în dreptul penal cu experiență știe cum să susțină corect un caz, astfel încât să îți maximizeze șansele de succes.
  • Analiza juridică

    Fiecare caz în parte este analizat cu meticulozitate oferind sprijin clientiilor nostri 24/7.
  • Comunicarea constantă

    Menținem o comunicare deschisă cu clienții, informandu-i constant despre stadiul procesului în care se află.

Răspunsuri la întrebări frecvente despre procedura insolvenței

* EXCLUDERI

Prezentul chestionar include numai răspunsuri generale la o serie de întrebări primite de la clienții noștri și nu va putea fi considerat ca fiind o opinie legală sau activitate de consultanță. Orice act de asistență juridică, incluzând dar fără a se limita la acordarea de consultanță, va putea fi prestat numai după ce vor fi primite toate documentele relevante și o descriere cuprinzătoare a situației de fapt. Soluțiile oferite pot fi diferit față de răspunsurile de mai sus în funcție de împrejurările concrete ale fiecărei spețe.

1Cine poate cere insolvența?
Creditorii cu creanțe mai mari de 40.000 de lei sau debitorul însuși.
2Poate fi atacată hotărârea de deschidere a insolvenței?
Da, atât debitoarea, cât și creditorii pot formula căi de atac împotriva hotărârii de deschidere a procedurii insolvenței.
3Este obligat administratorul să solicite deschiderea procedurii insolvenței?
Da, în anumite cazuri administratorul răspunde inclusiv penal pentru neformularea în termenul prevăzut de lege a cererii de deschidere a procedurii insolvenței.
4Care sunt efectele imediate ale deschiderii procedurii insolvenței?
Printre cele mai importante se numără punerea debitoarei sub controlul administratorului/lichidatorului judiciar, suspendarea executărilor silite și, ca regulă, oprirea penalităților aferente creanțelor născute anterior deschiderii procedurii insolvenței.
5Pot participa debitorii aflați în insolvență la proceduri de achiziție publica?
Ca regulă, da, însă cu respectarea procedurii prevăzute de legislația achizițiilor publice și a condițiilor prevăzute în documentația de atribuire.
6Este obligatorie ridicarea dreptului de administrare a debitoarei?
Nu, ca regulă insolvența debutează cu perioada de observație, în care activitatea este desfășurată de administratorul special ales de acționari/asociați și supravegheată de administratorul judiciar.
7Se datorează în continuare impozite și taxe pentru activitatea derulată ulterior deschiderii procedurii?
Ca regulă, da, deși legislația specială prevede și excepții.
8Ce sunt creanțele anterioare procedurii insolvenței?
Cele care s-au născut anterior deschiderii procedurii insolvenței, chiar dacă nu sunt scadente sau constatate printr-un contract și facturi (e.g. emiterea unui bilet la ordin cu scadența ulterioară procedurii sau livrarea de marfă în baza unei comenzi ferme din partea debitoarei).
9Pot fi solicitate dobânzi pentru creanțele anterioare procedurii insolvenței?
Ca regulă, nu, dar creditorii care beneficiază de cauze de preferință pot obține și plata accesoriilor aferente creanței în cazul vânzării bunurilor ipotecate în cadrul procedurii.
10Creditorii beneficiari de drepturi de preferință (e.g. ipoteci) pot cere executarea imediată a garanțiilor?
Ca regulă, da, însă cu respectarea procedurii prevăzute de Legea nr. 85/2014.
11Ce trebuie să facă creditorii pentru a recupera sumele de bani datorate de debitoarea în insolvență?
Cel mai important pas este să formuleze declarații de înscriere la masa credală în termenul prevăzut în hotărârea deschidere a procedurii insolvenței.
12Trebuie formulate declarații de creanță pentru creanțele anterioare dar nescadente?
Deși practica judiciară nu este unanimă, opinăm că toate creanțele anterioare trebuie să facă obiectul unor declarații de creanță, cu excepția cazurilor expres prevăzute de Legea nr. 85/2014.
13Care este diferența dintre reorganizare și faliment?
În scenariul reorganizării, debitoarea își continuă activitatea conform planului de reorganizare aprobat de creditori și confirmat de judecătorul sindic. În scenariul falimentului, se lichidează patrimoniul debitoarei. Există cazuri de excepție în care s-a admis derularea unor activități ulterior intrării în faliment.
14Pot fi anulate actele încheiate de debitoare înainte de deschiderea procedurii insolvenței?
Da, în condițiile Legii nr. 85/2014 și cu îndeplinirea condițiilor specifice fiecărui caz de anulare.
15Poate fi cerută deschiderea falimentului debitoarei aflate în insolvență dacă nu are șanse reale de redresare sau dacă nu achită creanțele curente?
Da, cu respectarea procedurii prevăzute de Legea nr. 85/2014.
16Poate fi atrasă răspunderea organelor de conducere ale debitoarei?
Da, răspund civil sau penal pentru activitatea derulată înainte de deschiderea procedurii insolvenței.
17Poate fi atrasă răspunderea administratorilor speciali, administratorului judiciar sau lichidatorului?
Da, răspund civil sau penal pentru activitatea derulată înainte de deschiderea procedurii insolvenței.
18Poate fi executată silit persoana fizică care a garantat executarea unei obligații asumate de debitoarea aflată în insolvență?
Ca regulă generală, da, însă în strictă coordonare cu procedura insolvenței debitoarei.
19Pot fi denunțate de către administratorul/lichidator judiciar contractile încheiate de debitoare?
Da, în termenul și condițiile prevăzute de Legea nr. 85/2014.
20Poate impune administratorul/lichidator judiciar contractile încheiate de debitoare?
Ca regulă generală, nu, însă pârghia denunțării unilaterale permite de cele mai multe ori impunerea modificării contractelor.
21Pot fi contestate creanțele admise la masa credală?
Da, în termenul și condițiile prevăzute de Legea nr. 85/2014.
22Pot fi diminuate creanțele admise la masa credală?
Da, în termenul și condițiile prevăzute de Legea nr. 85/2014.
23Poate fi cerută schimbarea administratorului judiciar?
Da, în termenul și condițiile prevăzute de Legea nr. 85/2014.
24Poate fi solicitată schimbarea componenței comitetului creditorilor?
Da, în termenul și condițiile prevăzute de Legea nr. 85/2014.
25Pot fi contestate hotărârile adunării creditorilor sau actele de administrare efectuate de administratorul judiciar?
Da, în termenul și condițiile prevăzute de Legea nr. 85/2014.
26Poate fi solicitată plata creanțelor anterioare care nu au fost admise la masa credală?
Ca regulă generală, nu.
27Pot fi cesionate creanțele admise la masa credală?
Da, în termenul și condițiile prevăzute de Legea nr. 85/2014.

Gata să discuți cu un avocat?

Nu lăsa problemele financiare să escaladeze. Echipa noastră de avocați specializați în insolvență este pregătită să îți ofere sprijinul necesar pentru a depăși orice dificultăți.

Adresă

București, Bd Decebal nr. 1

Iași, Bd Socola nr 20

E-mail

Telefon