Suspendare pensie anticipata partiala
30 martie 2020Sumele indemnizatii platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva
30 martie 2020
Suspendare executare act administrativ, Inadmisibilitatea cererii raportat la natura
Drept administrativ. Contencios administrativ fiscal.
O G. 92/2003, O.G. 79/2003, Legea 554/2004.
Pentru a dispune suspendarea executarii unui act, in temeiul art. 14 din Legea 554/2004, instanta este obligata sa analizeze mai intai daca respectivul act este un act administrativ in sensul legii. O adresa prin care autoritatea administrativa ii aduce la cunostinta contribuabilului sumele pe care le are de achitat (sume stabilite anterior prin titlu executoriu, ce a fost contestat pe cale separata), nu poate fi considerata act administrativ, atat prin prisma legii generale - 554/2004, cat si a legilor speciale - O.G. 92/2003 si O.G. 79/2003.
Curtea de Apel Bacau - Sectia a II-a Civila, de Contencios Administrativ si Fiscal
Sentinta civila nr. 123 din 4 iulie 2013
Prin cererea de chemare in judecata inregistrata pe rolul Curtii de Apel Bacau sub nr. 364/32/2013 reclamanta SC N.S. SA a solicitat in contradictoriu cu parata AGENTIA DE PLATI PENTRU DEZVOLTARE RURALA SI PESCUIT (A.P.D.R.P.) suspendarea executarii Notei de debit nr. 1691/18.04.2013, in ce priveste obligatia de plata a sumei de 386.146,90 lei stabilita de parata in sarcina reclamantei.
In motivarea cererii reclamanta a aratat ca la data de 30.10.2006 a incheiat cu parata Contractul de finantare C 3.50302312900016, avand ca obiect acordarea unui ajutor financiar nerambursabil in conditiile programului SAPARD, ca in urma verificarilor parata a incheiat Procesul verbal de constatare nr. 4825/09.03.2011, prin care s-a constatat ca suma de 864.250 lei reprezinta cheltuieli neeligibile si urmeaza a fi restituita de societatea reclamanta.
Acest proces verbal a fost contestat pe cale administrativa si ulterior in instanta, litigiul fiind in curs de solutionare a recursului in dosarul nr. 6420/2/2011 al ICCJ. Totodata, pana la data solutionarii pe fond a actiunii in anularea procesului verbal mentionat, executarea acestui act a fost suspendata de ICCJ in dosarul nr. 3557/2/2001.
Prin Nota de debit nr. DPP SRD 1691/18.04.2013 se stabilesc in sarcina reclamantei penalitati( 129.637,50 lei) si dobanzi de intarziere (256.509,40 lei), aferente debitului de 864.250’ lei.
Reclamanta solicita suspendarea executarii acestei Note de debit, in temeiul art. 14 din legea 554/2004, sustinand ca sunt indeplinite conditiile impuse de lege, atat in ce priveste cazul bine justificat (actul nu indeplineste conditiile de forma prevazute de Codul de procedura fiscala pentru un titlu executoriu, suma este gresit calculata), cat si paguba iminenta (executarea imediata a debitului ar pune societatea in imposibilitatea de a-si onora obligatiile contractuale si fata de salariati si bugetul de stat).
La cerere au fost anexate inscrisuri, respectiv Nota de debit nr. DPP SRD 1691/18.04.2013, contestatia administrativa promovata impotriva acestui act, acte privind contestarea procesului verbal de constatare nr. 4825/09.03.2011.
Prin intampinare, parata a invocat ca, sub un prim aspect, se impune ca reclamanta sa achite o cautiune, potrivit art. 215 alin. 2 Cod procedura fiscala, iar pe de alta parte, a invocat exceptia de inadmisibilitate a cererii de suspendare, prin prisma faptului ca Nota de debit nr. DPP SRD 1691/18.04.2013 nu este un act administrativ fiscal, in sensul legii, ci o simpla notificare a societatii privind sumele de plata. De asemenea, parata a invocat aparari pe fondul cererii de suspendare, din perspectiva dispozitiilor art. 14 din legea 554/2004.
Fata de aspectele prealabile invocate prin intampinare, curtea, avand in vedere dispozitiile art. 248 alin. 1 si 2 Cod procedura civila a apreciat ca se impune a fi examinata cu prioritate, exceptia de inadmisibilitate a cererii de suspendare, din perspectiva naturii juridice a actului a carui suspendare s-a solicitat, stabilirea unei cautiuni, in raport de art. 215 alin. 2 Cod procedura fiscala fiind o masura ulterioara clarificarii primului aspect.
Curtea retine ca in fapt, prin procesul verbal de constatare nr. 4825/09.03.2011, incheiat in urma controlului efectuat de parata in temeiul dispozitiilor art. 4 din O.G. 79/2003 privind controlul si recuperarea fondurilor comunitare, s-a constatat ca suma de 864.250 lei - primita de societatea reclamanta ca finantare nerambursabila, in baza contractului de finantare nr. C 35030231200016/2006 reprezinta cheltuieli neeligibile si urmeaza a fi restituita de societatea reclamanta.
Impotriva acestui proces verbal reclamanta a promovat contestatie administrativa si apoi actiune in contencios administrativ, aflata in prezent in faza recursului, in dosar nr. 6420/2/2011, pe rolul ICCJ (conform dovezii de la fila 19 dosar). De asemenea, reclamanta a formulat cerere de suspendare a executarii procesului verbal de constatare nr. 4825/09.03.2011, cerere care a fost admisa de ICCJ in dosar nr. 3557/2/2011 (fila 18).
Potrivit art. 10 alin. 1 din OG 79/2003, acest proces verbal constituie titlu executoriu in conditiile Codului de procedura fiscala.
Prin Adresa nr. DPP SRD 1691/18.04.2013 - ce face obiectul prezentei cereri de suspendare - i se aduce la cunostinta reclamantei ca are de achitat un debit total de 1.245.011,90 lei, din care penalitati (129.637,50 lei) si dobanzi de intarziere (256.509,40 lei).
Efectuand un calcul sumar, rezulta ca accesoriile fiscale mentionate sunt aferente debitului de 864.250 lei, din adunarea celor trei sume, 129.637,50 + 256.509,40 + 864.250 rezultand suma totala de 1.245.011,90 lei mentionata in adresa.
Avand in vedere ca actele mai sus mentionate, inclusiv actul a carui suspendare se solicita au fost emise in temeiul dispozitiilor O.G. 79/2003, se constata ca sunt incidente dispozitiile art. 3 din acest act normativ, potrivit carora:
- Obiectul constatarii existentei creantelor bugetare il constituie stabilirea neregulilor, prejudiciilor si/sau a persoanelor juridice ori fizice debitoare, ca urmare a nerespectarii legalitatii, conformitatii si regularitatii utilizarii si administrarii fondurilor comunitare si a fondurilor de cofinantare aferente.
- Constituie titlu de creanta:
a) actul/documentul de constatare, stabilire si individualizare a obligatiilor de plata privind creantele bugetare rezultate din nereguli, precum si accesoriile acestora si costurile bancare;
- Creantele bugetare rezultate din nereguli, inclusiv accesoriile datorate conform contractelor sau altor angajamente legale prin care se utilizeaza fondurile comunitare si cofinantarea aferenta, inscrise in titlul de creanta specificat la alin. (2) lit. a), se stabilesc in moneda utilizata pentru efectuarea platilor in cadrul contractului ori altor angajamente legale sau acordului de finantare si in lei, utilizandu-se cursul de referinta comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil la data emiterii titlului de creanta.
- Titlul de creanta specificat la alin. (2) lit. a) constituie instiintare de plata si cuprinde elementele actului administrativ fiscal prevazute de Codul de procedura fiscala, precum si elemente specifice, acolo unde este necesar.
- Titlul de creanta se comunica debitorului in conformitate cu prevederile Codului de procedura fiscala.
- impotriva titlului de creanta debitorul poate formula contestatie la organul emitent, in conditiile si termenele stabilite de Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 174/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Asadar, recuperarea creantelor rezultate din nereguli se face in baza unui titlu executoriu emis in conformitate cu dispozitiile Codului de procedura fiscala.
Avand in vedere dispozitiile art. 110 si art. 141 Cod procedura fiscala, referitoare la titlul de creanta, precum si definitia data de lege actului administrativ fiscal
(actul emis de organul fiscal competent in aplicarea legislatiei privind stabilirea, modificarea sau stingerea drepturilor si obligatiilor fiscale - art. 41)
curtea constata ca actul administrativ fiscal care constituie titlu executoriu si este supus cenzurii instantei este in speta procesul verbal de constatare nr. 4825/09.03.2011.
Adresa nr. DPP SRD 1691/18.04.2013 este o simpla notificare a obligatiilor de plata pe care societatea le are de achitat, fara a constitui titlu executoriu si nici un act administrativ fiscal in sensul legii. Nu se poate aprecia ca o simpla adresa de informare privind cuantumul sumelor datorate, fara referire la titlul executoriu, la natura si temeiul legal al sumelor datorate, scadenta - ar putea fi considerata act administrativ fiscal care sa fie pus in executare.
Nici din perspectiva dispozitiilor art. 2 lit. c din legea 554/2004 adresa in discutie nu poate fi considerata act administrativ, intrucat nu da nastere si nici nu modifica un raport juridic intre parti, un asemenea raport fiind generat de procesul verbal de constatare nr. 4825/09.03.2011.
Fata de considerentele expuse, concluzionand in sensul ca actul a carui suspendare se solicita nu este un act administrativ fiscal susceptibil de executare, in considerarea dispozitiilor legale mai sus invocate, curtea a respins cererea de fata ca inadmisibila.