Salarizarea personalului DGRFP, Solicitare de plata a salariului maxim acordat ANAF
26 martie 2020Daune morale, Executarea cu intarziere a unei hotarari judecatoresti
26 martie 2020Stabilirea plata efectiva drepturi salariale fonduri publice
Stabilirea si plata efectiva a drepturilor salariale platite din fonduri publice Dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 153/2017, stabilirea si respectiv plata efectiva a drepturilor salariale, se realizeaza potrivit dispozitiilor art. 38, care reglementeaza aplicarea in timp a acestei legi.
Dispozitiile art. 38 din Legea nr. 153/2017, dupa ce stabilesc, la alin. 1, ca aceasta se aplica etapizat, incepand cu data de 1 iulie 2017, prevad in continuare, in alin. 2-4, regulile in functie de care se va face aplicarea etapizata a legii.
Dispozitiile din anexele la lege au incidenta doar in etapa determinarii salariului de baza, potrivit art. 38 alin. 4, respectiv in perioada 2019-2022 cand, ar trebui sa se acorde anual o crestere a salariilor de baza, soldelor de functie/salariilor de functie, indemnizatiilor de incadrare, fiecare crestere reprezentand 1/4 din diferenta dintre salariul de baza, solda de functie/salariul de functie, indemnizatia de incadrare prevazute de lege pentru anul 2022 si cel/cea din luna decembrie 2018, nivelul din decembrie 2018 urmand a fi cel determinat potrivit art. 38 alin. 3, prin majorarea cu 25 % fata de nivelul acordat pentru luna decembrie 2017.
Pana in 2019, salarizarea s-a raportat la cea in plata in iunie 2017 ce a fost mentinuta si dupa 01.07.2017, pana la 31.12.2017, dupa care s-a acordat o majorare cu 25 % fata de nivelul din decembrie 2017, incepand cu ianuarie 2018.
Temei de drept: Legea nr. 153/2017, art. 38 alin. 3 lit. a, art. 38 alin. 4
Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 397/20 iunie 2019
Prin sentinta civila nr. 319/25.02.2019, Tribunalul Iasi a admis contestatia formulata de contestatorii X. si Y. in contradictoriu cu intimatul Institutul de psihiatrie, obligand intimatul sa stabileasca si sa achite reclamantilor X. si Y., salariul de baza aferent functiei de consilier juridic I A in conformitate cu anexa nr. VII din Legea nr. 153/2017, incepand cu data de 01.01.2018.
Pentru a se pronunta astfel, instanta de fond a retinut urmatoarea situatie de
fapt:
Prin actele aditionale la contractele individuale de munca nr. 19938/29.12.2017 (Y.) si 19917/29.12.2017 (X.), salariul reclamantilor, ambii avand functia de functia de consilier juridic I A (S), a fost stabilit cu incepere de la data de 01.01.2018, prin aplicarea prevederilor din Anexa VIII a Legii 153 din 2017, astfel cum recunoaste parata prin intampinarea depusa in cauza, in aplicarea celor transmise prin circulara nr. 52882/25.09.2017 de la Ministerul Sanatatii.
In prezenta cauza, reclamantii X. si Y. solicita obligarea intimatului la stabilirea si plata salariului de baza pentru functia de consilier juridic IA (S) in conformitate cu Anexa nr. VII din Legea nr. 153/2017.
Instanta retine ca salarizarea personalului intimatului Institutul de psihiatrie se face, incepand cu data de 01.01.2018 in conformitate cu prevederile din Legea nr. 153/2017. Litigiul din prezenta cauza a fost generat de faptul ca intimatul a stabilit salarizarea reclamantilor prin raportare la prevederile Anexei nr. VIII a Legii 153 din 2017 si nu la cele ale Anexei nr. VII din aceeasi lege, asa cum solicita reclamantii.
Instanta ia act de faptul ca prin circulara nr. 52882/25.09.2017 de la Ministerul Sanatatii s-a transmis intimatului modul de stabilire a salariilor. Cu privire la personalul TESA (Tehnic, Economic si Socio-Administrativ) se arata ca: „Pentru functia de conducere sef serviciu, personal TESA, nivelul prevazut pentru anul 2022 se regaseste in Anexa nr. VIII la Legea-cadru nr. 153/20173’ si „Pentru functia de conducere sef serviciu, personal TESA, nivelul prevazut pentru anul 2022 se regaseste
in Anexa nr. II la Legea-cadru nr. 153/2017
- paragrafele 7 si 8, adica o salarizare stabilita concomitent potrivit prevederilor Anexelor VI si II din legea nr. 153/2017.
Instanta retine ca in Legea nr. 153/2017 nici nu exista categoria „personal TESA”, acolo salarizarea fiind dispusa pe functii si categorii de functii si nu compartimente. De altfel, in actele aditionale ale reclamantilor, aplicabile de la data de 0.01.2018, nu este indicat conform caror anexe din legea nr. 153/2017 a fost stabilita salarizarea reclamantilor.
Instanta retine ca ambii reclamanti au functia de functia de consilier juridic I A (S), dar nu sunt functionari publici, fiind angajati pe baza de contract individual de munca. Pe cale de consecinta, in raport de specificul angajatorului, acestora nu li se aplica prevederile de la Anexa Nr. VIII, Familia ocupationala de functii bugetare „Administratie” si nici de la Anexa Nr. II, Familia ocupationala de functii bugetare „Sanatate si asistenta sociala”*), acolo unde nici nu exista functia de consilier juridic.
Potrivit art. 190 de la Cap. IV Finantarea spitalelor din Legea nr. 93/2006, republicata spitalele publice sunt institutii publice finantate integral din venituri proprii si functioneaza pe principiul autonomiei financiare. Veniturile proprii ale spitalelor publice provin din sumele incasate pentru serviciile medicale, alte prestatii efectuate pe baza de contract, precum si din alte surse, conform legii.
Prin art. 1 din HGNr. 1.058/26 noiembrie 2014 privind infiintarea Institutului de psihiatrie prin reorganizarea Spitalului clinic de psihiatrie, a fost infiintat Institutul de psihiatrie, unitate sanitara publica cu paturi, cu personalitate juridica, in subordinea Ministerului Sanatatii, prin reorganizarea spitalului clinic de psihiatrie, unitate sanitara cu personalitate juridica, aflata in subordinea Ministerului Sanatatii, care se desfiinteaza.
Raportat la reglementarile mai sus citate, instanta retine ca spitalul intimat este o institutie publica finantata integral din venituri proprii, motiv pentru care instanta ia act de faptul ca cele dispuse prin Anexa Nr. VII, Reglementari specifice personalului din autoritatile si institutiile publice finantate integral din venituri proprii, aflate in subordinea, sub autoritatea, in coordonarea Guvernului, ministerelor si a celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, din cele aflate in coordonarea prim-ministrului, precum si din cele aflate sub controlul Parlamentului din Legea nr. 153/2017 sunt aplicabile spitalului intimat, cu referire la personalul tara specialitate medicala, cum sunt reclamantii.
Pe cale de consecinta, instanta retine ca salarizarea reclamantilor a fost stabilita in mod eronat prin raportare la prevederile Anexelor II sau VIII ale Legii nrdeoarece potrivit specificului unitatii intimate angajatoare si al functiei lor, salarizarea ar fi trebuit sa le fie stabilita prin raportare la prevederile de la Anexa nr. VII din Legea nr. 153/2017, motiv pentru care se admite contestatia formulata de contestatorii X. si Y. in contradictoriu cu intimatul Institutul de psihiatrie si este obligat intimatul sa stabileasca si sa achite reclamantilor X. si Y., salariul de baza aferent functiei de consilier juridic I A in conformitate cu Anexa nr. VII din Legea nr. 153/2017, incepand cu data de 01.01.2018
Impotriva acestei sentinte a declarat apel Institutul de psihiatrie, sentinta pe care o considera netemeinica si nelegala.
In fapt, reclamantii au solicitat Tribunalului Iasi stabilirea si plata salariului de baza pentru functia de consilier juridic I A(S) in conformitate cu Anexa nr. VII din Legea nr. 153/2017, avand ca motivatie imprejurarea ca stabilirea salariilor in conformitate cu dispozitiile Legii 153/207 s-a facut in mod gresit tinand cont de Anexa VIII, corect fiind sa se fi tinut cont de Anexa VII a Legii nr. 153/2017, respectiv salarii specifice personalului din autoritatile si institutiile publice finantate integral din venituri proprii, aflate in subordinea, sub autoritatea, in coordonarea guvernului, ministerelor si a celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, din cele aflate in coordonarea prim-ministrului, precum si din cele aflate sub controlul Parlamentului.
Cum Institutul de psihiatrie este in subordinea directa a Ministerului Sanatatii si este institutie publica finantata integral din venituri proprii, ordonatorul principal de credite a indicat in mod corect modalitatea de stabilire a salariilor, respectiv Anexa VIII, asa cum o arata si adresa nr. 52882/25.09.2017 a Ministerului Sanatatii.
Desi a fost depusa la dosarul cauzei adresa nr. 52882/25.09.2017 a Ministerului Sanatatii, Tribunalului Iasi nu a valorificat-o in mod corespunzator.
In consecinta, solicita instantei sa dispuna admiterea apelului astfel cum a fost formulat si, pe cale de consecinta, sa se dispuna respingerea actiunii.
Intimatii X. si Y. au depus intampinare prin care solicita respingerea apelului, ca nefondat, si mentinerea sentintei instantei de fond, pentru urmatoarele considerente:
Tribunalul Iasi a constatat corect ca Institutul de psihiatrie este institutie publica finantata integral din venituri proprii, motiv pentru care a luat act ca cele dispuse prin Anexa nr. VII din Legea nr. 153/2017, cu referire la personalul fara specialitate medicala, sunt aplicabile apelantului, si in consecinta, a retinut ca salarizarea lor a fost stabilita in mod eronat prin raportare la Anexele II si VIII ale
Legii nr. 153/2017, deoarece, potrivit specificului unitatii si al functiei lor, salarizarea
ar fi trebuit sa le fie stabilita prin raportare la prevederile din Anexa nr. VII din Legea nr. 153/2017.
Arata faptul ca ei au incheiat contracte individuale de munca cu Institutul de psihiatrie, si nu cu Ministerul Sanatatii, motiv pentru care ministerul nu putea sa decida impotriva prevederilor legale, chiar si in calitate de ordonator principal de credite.
Solicita sa se constate ca adresa nr. 52882/25.09.2017 este o recomandare (si nu un ordin de ministru) si a fost emisa cu incalcarea totala a prevederilor legale. Institutul de psihiatrie, in calitate de angajator, este cel care trebuie sa respecte si sa puna in aplicare legea, respectiv sa evite sa puna in aplicare adrese nelegale emise de catre Ministerul Sanatatii.
Pe cale de consecinta, pentru considerentele expuse, solicita respingerea apelului si mentinerea hotararii primei instante ca fiind temeinica si legala.
In drept, invoca dispozitiile art. 205 si urm. C.proc.civ., dispozitiile din Anexa VII din Legea nr. 153/2017;
Analizand actele si lucrarile dosarului in raport de criticile formulate si prin prisma dispozitiilor legale incidente, Curtea constata ca apelul este fondat.
Reclamantii X. si Y. sunt salariati, personal contractual in cadrul institutiei apelante, desfasurandu-si activitatea in calitate de consilier juridic, in cadrul Institutul de psihiatrie.
Prin actele aditionale la contractele individuale de munca nr. 19938/29.12.2017 (Y.) si 19917/29.12.2017 (X.) partile au convenit salariile de baza cu incepere de la data de 01.01.2018. Temeiul emiterii acestor acte aditionale il reprezinta prevederile Legii nr. 153/2017, precum si Decizia nr. 800/28.12.2017.
In prezenta cauza, reclamantii X. si Y. solicita obligarea intimatului la stabilirea si plata salariului de baza pentru functia de consilier juridic I A (S) in conformitate cu Anexa nr. VII din Legea nr. 153/2017.
Odata cu intrarea in vigoare, la 01.07.2017, s-a stabilit un nou cadru legislativ pentru sistemul de salarizare a personalului din sectorul bugetar platit din bugetul general consolidat al statului, sens in care prin art. 1 alin. 3 din acest act normativ, s-a prevazut ca „incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei legi, drepturile salariale ale personalului prevazut la alin. (1) sunt si raman, in mod exclusiv, cele prevazute in prezenta lege”.
Astfel, potrivit art. 9 din Legea nr. 153/2017, salariile de baza, soldele de
functie/salariile de functie, soldele de grad/salariile gradului profesional detinut,
gradatiile, soldele de comanda/salariile de comanda, indemnizatiile de incadrare si indemnizatiile lunare, sporurile si alte drepturi salariale specifice fiecarui domeniu de activitate corespunzator celor 7 familii ocupationale de functii bugetare, pentru personalul din autoritatile si institutiile publice finantate integral din venituri proprii, precum si pentru functiile de demnitate publica, sunt prevazute in anexele nr. I-IX.
In acelasi timp, insa, prin art. 36 alin. 1 din lege, s-a stabilit ca la data intrarii in vigoare a acesteia, reincadrarea personalului salarizat potrivit acestei legi se face pe noile functii, grade/trepte profesionale, gradatie corespunzatoare vechimii in munca si vechime in specialitate/vechime in invatamant avute, cu stabilirea salariilor de baza, soldelor de functie/salariilor de functie, indemnizatiilor de incadrare si indemnizatiilor lunare potrivit art. 38.
Prin urmare, legiuitorul a inteles sa faca distinctie intre reincadrare, care se face, intr-adevar, potrivit noii legi-cadru de salarizare, si stabilirea si respectiv plata efectiva a drepturilor salariale, care urmeaza a se realiza asadar potrivit dispozitiilor art. 38, care reglementeaza aplicarea in timp a acestei legi.
In acest context, se constata ca dispozitiile art. 38 din Legea nr. 153/2017, dupa ce stabilesc, la alin. 1, ca aceasta se aplica etapizat, incepand cu data de 1 iulie 2017, prevad in continuare, in alin. 2-4, regulile in functie de care se va face aplicarea etapizata a legii, astfel:
- potrivit alin. 2 lit. a, se mentin in plata la nivelul acordat pentru luna iunie 2017, pana la 31 decembrie 2017, cuantumul brut al salariilor de baza, soldelor de functie/salariilor de functie si indemnizatiilor de incadrare, precum si cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor, primelor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, indemnizatia bruta de incadrare, solda lunara de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice, in masura in care personalul ocupa aceeasi functie si isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii (cu exceptia personalului mentionat la lit. b si c din acelasi alineat);
- potrivit alin. 3 lit. a, incepand cu data de 1 ianuarie 2018,
cuantumul brut al salariilor de baza,
soldelor de functie/salariilor de functie, indemnizatiilor de incadrare, precum si cuantumul brut al sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor, primelor, premiilor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul lunar brut, indemnizatia bruta de incadrare, solda lunara/salariul lunar de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice
se majoreaza cu 25% fata de nivelul acordat pentru luna decembrie 2017,
fara a depasi
limita prevazuta la art. 25, in masura in care personalul respectiv isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii (in continuare, la literele b-j fiind reglementate exceptii si derogari pentru anumite categorii de personal);
- potrivit alin. 4, in perioada 2019-2022 se va acorda anual o crestere a salariilor de baza, soldelor de functie/salariilor de functie, indemnizatiilor de incadrare, fiecare crestere reprezentand 1/4 din diferenta dintre salariul de baza, solda de functie/salariul de functie, indemnizatia de incadrare prevazute de lege pentru anul 2022 si cel/cea din luna decembrie 2018. Cresterea respectiva si data de aplicare se stabilesc prin legea anuala a bugetului de stat cu respectarea prevederilor art. 6 lit. h).
Rezulta, asadar, ca dispozitiile din anexe au incidenta doar in etapa determinarii salariului de baza, potrivit art. 38 alin. 4, respectiv in perioada 2019-2022, cand ar trebui sa se acorde anual o crestere a salariilor de baza, soldelor de functie/salariilor de functie, indemnizatiilor de incadrare, fiecare crestere reprezentand 1/4 din diferenta dintre salariul de baza, solda de functie/salariul de functie, indemnizatia de incadrare prevazute de lege pentru anul 2022 si cel/cea din luna decembrie 2018, nivelul din decembrie 2018 urmand a fi cel determinat potrivit art. 38 alin. 3, prin majorarea cu 25
%
fata de nivelul acordat pentru luna decembrie 2017.
Pana in 2019, salarizarea s-a raportat la cea in plata in iunie 2017 ce a fost mentinuta si dupa 01.07.2017, pana la 31.12.2017, dupa care s-a acordat o majorare cu 25 % fata de nivelul din decembrie 2017, incepand cu ianuarie 2018.
In aplicarea acestor dispozitii legale, stabilirea drepturilor salariale ale reclamantilor incepand cu data de 01.01.2018 s-a facut in mod corect, prin aplicarea dispozitiilor tranzitorii din art. 38 alin. 3 lit. a din Legea nr. 153/2017, la momentul respectiv neaplicandu-se asadar dispozitiile din anexele la lege (cu exceptia situatiilor expres mentionate in art. 38 alin. 3 lit. b-j).
Asa cum rezulta din actele aditionale la contractele individuale de munca ale reclamantilor, acestea au fost incheiate in baza Legii nr. 153/2017 si Deciziei nr. 800/28.12.2017. Prin Decizia nr. 800/28.12.2017, in baza disp. art. 38 din Legea nr. 153/2017, s-a acordat, incepand cu 01.01.2018, o majorare cu 25% fata de nivelul acordat pentru luna decembrie 2017, tuturor angajatilor Institutul de psihiatrie.
Prin urmare, apelantul nu putea sa stabileasca si nici sa plateasca reclamantilor de la 01.01.2018 un salariu de baza potrivit dispozitiile din anexele la lege, oricare ar fi fost ele, asa cum au solicitat acestia.
Instanta de apel retine, in plus, faptul ca reincadrarea reclamantilor in baza Legii nr. 153/2017 nu s-a realizat prin actele aditionale nr. 19938/29.12.2017 si 19917/29.12.2017 la contractele individuale de munca ale reclamantilor si ca in acestea nu s-a facut nicio referire cu privire la anexa din lege potrivit cu care, la data intrarii acesteia in vigoare, s-a realizat reincadrarea reclamantilor.
Pentru toate aceste argumente, Curtea de Apel, in temeiul art. 480 alin. 2 C.proc.civ., admite apelul declarat de paratul Institutul de psihiatrie impotriva sentintei civile nr. 319/25.02.2019 pronuntate de Tribunalul Iasi, sentinta pe care o schimba in tot, in sensul ca respinge actiunea formulata de reclamantii X. si Y. in contradictoriu cu paratul Institutul de psihiatrie.