Salarizare cadre didactice
28 martie 2020Suspendarea sub supraveghere a executarii pedepsei
28 martie 2020
Spor de conducere bibliotecar
Legislatie relevanta
:
art. 52, art. 53 din Legea nr. 334/2002, Legea nr. 153/2017, Legea nr. 330/2009
Rezumat
:
Potrivit anexei 1 la Legea nr. 334/2002 in ceea ce priveste sporul de bibliotecar responsabil, la biblioteca comunala, postul de bibliotecar reprezinta functia de responsabil de biblioteca si se asimileaza cu functia de sef de birou. Ca urmare, reclamanta avea dreptul la sporul de sef de birou fara a fi necesar sa aiba 5 posturi de executie in subordine sau o functie de conducere.
Indemnizatia de conducere se cuvine pana la modificarea cadrului legal in domeniul salarizarii, Legea nr. 153/2017, intrata in vigoare la 01.07.2017.
Incepand cu aceasta data, consiliul local avea atributia de a stabili salariul de baza al reclamantei.
Decizia civila nr.446/06.09.2018 a Curtii de Apel Galati
Prin sentinta civila nr. 683/20.10.2017 Tribunalul Vrancea a respins ca nefondata actiunea formulata de reclamantul ..., in numele membrei de sindicat ..., in contradictoriu cu parata ... si paratul ...
Pentru a se pronunta astfel, instanta de fond a retinut urmatoarele:
Prin cererea inregistrata la data de 19.12.2016 sub nr. 4543/91/2016 pe rolul Tribunalului Vrancea – sectia I Civila, ..., declarand ca actioneaza in calitate de reprezentant legal al numitei ... a chemat in judecata pe paratii ... si ... solicitand instantei ca prin hotararea pe care o va pronunta sa fie obligati paratii la acordarea indemnizatiei de conducere pentru ultimii 3 ani si pentru viitor.
In motivarea cererii s-a aratat, in esenta, ca reclamanta este angajata in cadrul unitatii parate desfasurandu-si activitatea in cadrul Bibliotecii comunale.
Expunand cuprinsul art. 1 lit. a) si e) din Legea nr. 334/2002, art. 23 lit. d) si art. 52 si 53 din acelasi act normativ reclamantul a concluzionat ca sunt indeplinite conditiile pentru a beneficia de indemnizatie de conducere, persoana in numele careia a introdus actiunea asigurand conducerea acesteia, fiind responsabil de biblioteca.
Paratii nu au formulat intampinare.
Prin sentinta civila nr. 174/22.03.2017 Tribunalul Vrancea a declinat competenta de solutionare in favoarea Tribunalului Galati, iar prin sentinta civila nr. 711/20.06.2017 Tribunalul Galati a declinat competenta de solutionare in favoarea Tribunalului Vrancea.
In urma solutionarii conflictului negativ de competenta s-a stabilit in favoarea Tribunalului Vrancea competenta de solutionare a cauzei, aceasta fiind reinregistrata la data de 07.09.2017 sub nr. 4543/91/2016*.
In motivare instanta a retinut urmatoarele:
Astfel, reclamanta si-a intemeiat pretentia pe dispozitiile art. 52 lit. b) din Legea nr. 334/2002, text care stipuleaza urmatoarele:
Conducerea bibliotecilor este asigurata dupa cum urmeaza:
b) in cazul bibliotecilor fara personalitate juridica si/sau al filialelor, de un director sau de un bibliotecar responsabil, cu functia de sef de serviciu sau sef de birou, avand dreptul la indemnizatia de conducere corespunzatoare, potrivit prevederilor legale.
Dupa cum se observa, dispozitia anterior expusa cuprinde o norma de trimitere, dreptul la acordarea indemnizatiei de conducere fiind recunoscut „potrivit prevederilor legale”.
Aceasta inseamna ca dreptul la acordarea indemnizatii de conducere este afectat de o conditie suspensiva, si anume, aceea a existentei altei prevederi legale care sa reglementeze conditiile concrete de acordare a indemnizatiei (cuantum, conditii specifice de acordare, etc.).
Prevederile art. 53 din Legea nr. 334/2002 la care a facut referire reclamanta nu stipuleaza dreptul acesteia la primirea unei anumite indemnizatii de conducere, textul in discutie continand, in mod identic, tot o norma de trimitere, astfel cum rezulta din cuprinsul acestuia:
Conducerea serviciilor, laboratoarelor si a birourilor din biblioteci este asigurata de un sef de serviciu, sef de laborator, respectiv de un sef de birou, avand dreptul la indemnizatie de conducere, potrivit prevederilor legale.
In conditiile in care reclamanta nu a indicat vreo alta norma legala care sa stipuleze dreptul de a primi o indemnizatie de conducere intr-un anumit cuantum si nici instanta nu a identificat o astfel de posibila norma, Tribunalul a constatat ca cererea reclamantei este nefondata.
Impotriva acestei sentinte a declarat apel reclamanta ..., solicitand schimbarea in parte a sentintei, admiterea actiunii si obligarea paratei la plata indemnizatiei de conducere.
Referitor la capatul de cerere privind indemnizatia care i se cuvine in calitate de bibliotecar responsabil, functie asimilata cu cea de sef de serviciu, considera ca instanta de fond a interpretat gresit dispozitiile art. 52 din Legea nr. 334/2002, ca a desfasurat toate activitatile necesare in depozitul de carte, a asigurat serviciul de imprumut la domiciliu si activitati culturale in comuna.
Considera ca legiuitorul a avut in vedere asimilarea functiei de bibliotecar responsabil cu cea de ”sef birou” sau ”sef serviciu”.
In drept, a invocat art. 466 Cod de procedura civila.
Intimata nu a formulat intampinare.
La cererea instantei au fost depuse la dosar toate deciziile de salarizare a reclamantei, incepand cu anul 2009.
Examinand apelul declarat prin prisma motivelor invocate de apelanta, Curtea a apreciat ca acesta este fondat fata de urmatoarele considerente:
Reclamanta este angajata ca bibliotecar la biblioteca din comuna ..., avand calitatea de personal contractual, care anterior Legii nr. 330/2009 a fost salarizat in baza Ordonantei nr. 10/2008 si a normelor specifice din Legea bibliotecilor nr. 334/2002.
In ceea ce priveste sporul de bibliotecar responsabil, potrivit anexei 1 la Legea nr. 334/2002, la biblioteca comunala
,
postul de bibliotecar reprezinta functia de responsabil de biblioteca si se asimileaza cu functia de sef de birou.
Ca urmare, reclamanta avea dreptul la sporul de sef de birou, fara a fi necesar sa aiba 5 posturi de executie in subordine sau o functie de conducere.
Marimea indemnizatiei de conducere cuvenite se stabileste potrivit anexei VI/2a (functii de conducere specifice) din OG 10/2008. Astfel, la pct. 3 din anexa VI/2a se prevede ca indemnizatia de conducere a unui sef de birou la nivel de comuna este de maxim 15% din salariul de baza.
Din deciziile de salarizare depuse la dosarul cauzei de intimata, rezulta ca acesta nu i-a platit reclamantei in ultimii 3 ani sporul de conducere si nici anterior anului 2010.
Odata cu intrarea in vigoare a Legii 330/2009, in baza art. 30 din lege, incepand cu luna ianuarie 2010, indemnizatia de conducere, in cuantumul incasat sau care i s-ar fi cuvenit in luna decembrie 2009, trebuia inclusa in salariul de baza, ea nemaiavand o existenta de sine statatoare. Prin urmare, ceea ce i se cuvine reclamantei este indemnizatia de conducere, in cuantum de 15% din salariul de baza aflat in plata in luna decembrie 2009.
Facand parte din categoria personalului bugetar, in fiecare an, incepand cu anul 2010 s-au aplicat legile anuale de salarizare, pornindu-se ca punct de referinta de la salariul lunii decembrie. Avand in vedere ca prezenta actiune a vizat plata diferentelor salariale incepand cu 19.12.2013, drepturile salariale cuvenite reclamantei trebuie recalculate incepand cu ianuarie 2009, prin includerea in salariul de baza a indemnizatiei de conducere de 15% din salariul de baza aflat in plata in luna decembrie 2009, aplicate legile anuale de salarizare, Legea nr. 285/2010 privind salarizarea in anul 2011 a personalului platit din fonduri publice, Legea nr. 283/2011, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2012 privind stabilirea salariilor personalului din sectorul bugetar in anul 2013, OUG nr. 103 din 14 noiembrie 2013 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2014, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 83/2014 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2015, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2016, iar plata diferentelor se va face incepand cu data de 19.12.2013.
O modificare a cadrului legal in domeniul salarizarii personalului bugetar angajat la nivelul comunelor a fost adusa de Legea 153/2017, intrata in vigoare, in ceea ce priveste raporturile dintre partile din proces la data de 01.07.2017. Potrivit art. 38 alin.2 lit. b din lege coroborat cu art. 11, pentru functionarii publici si personalul contractual din cadrul familiei ocupationale „Administratie” din aparatul propriu al consiliilor judetene, primarii si consilii locale si din serviciile publice din subordinea acestora, salariile de baza se stabilesc prin hotarare a consiliului local, a consiliului judetean sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, in urma consultarii organizatiei sindicale reprezentative la nivel de unitate sau, dupa caz, a reprezentantilor salariatilor. In consecinta, incepand cu data de 01.07.2017, consiliul local avea atributia de a stabili salariul de baza al reclamantei.
Ca urmare, in baza art. 480 Cod de procedura civila, Curtea a admis apelul, a schimbat in tot sentinta apelata si, in rejudecare, a admis actiunea, in sensul obligarii paratei sa plateasca reclamantei drepturile salariale reprezentand indemnizatia de conducere, de 15% din salariul de baza aflat in plata in luna decembrie 2009, sumele cuvenite reclamantei fiind calculate incepand cu data de 29.05.2014, urmand a face aplicarea tuturor actelor normative privind salarizarea de la Legea nr. 330/2009 si pana in prezent, moment la care sunt aplicabile dispozitiile Legii 153/2017.